Hoe ver ga je voor je dier ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kavama

Hoe ver ga je voor je dier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 12:01

Ik vroeg het mij zo af, hoe ver ga je voor je dier.

Ik ben net met mijn hondje bij de kliniek geweest ivm eem hartafwijking en dan ga je toch nadenken.
Nu ben ik gewoon eens nieuwsgierig hoever jullie zouden gaan, en dan vooral wat betreft de kosten.
Operatie van 5000 euro, doe je dat of waar ligt de grens ?

siskeh

Re: Hoe ver ga je voor je dier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:03

Ik denk dat voor mij de kosten minder meespelen.
Wat ik belangrijker vind is de "slagingskans" + hoe oud het dier is + de kwaliteit van leven daarna
Tuurlijk is er qua kosten een grens, maar deze punten vind ik zelf belangrijker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:04

De grens ligt bij mij bij de overlevingskansen en hoe het leven van het dier er daarna uitziet. Als mijn hond zo´n dure operatie nodig heeft zou ik het doen maar niet als hij daarna maanden pijn heeft en een bench moet zitten. Ik zou zo´n operatie ook alleen laten doen als hij het nodig heeft. Als hij nog vrolijk en pijn vrij is dan zou ik het niet doen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:05

siskeh schreef:
Wat ik belangrijker vind is de "slagingskans" + hoe oud het dier is + de kwaliteit van leven daarna

Kan alleen maar zeggen dat ik het hier volledig mee eens ben :j

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 12:06

Ik sprak op de parkeerplaats een vrouw en die hadden alles bij elkaar aan hun hond wel 12.000 euro uitgegeven, dat is best veel.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:07

Ik ben het ook met siskeh eens, maar daar zou van mij nog wel bij mogen wat een dier daar voor allemaal moet doen/meemaken. Een dier kan je niet vertellen dat hoe vervelend dit ook is, het ooit ergens een keer beter voor hem zal zijn. En ik denk dat je dat ook heel erg in gedachte moet houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:07

Ik betaal geen €5000 voor de operatie van mijn kat. €500 vind ik stiekem al veel. Ik laat geen eeg's maken en zodra in iedere dag medicijnen zou moeten gaan spuiten en krijgen ze een ander spuitje.

En ik hou ontzettend veel van mijn kat, maar ik vind het gewoon niet nodig om zo gigantisch veel geld uit te geven.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:10

Ligt aan de leeftijd. Mijn paard was nog heel jong en daar heb ik duizenden euo's aan uit gegeven in 10 maanden tijd. Mijn andere huisdieren zijn al ouder en dat zie ik anders. Zeker omdat ze altijd een goed leven hebben gehad bij ons, kan ik vrij makkelijk los laten en afscheid nemen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:11

Ik heb mijn katten verzekerd dus geld is geen punt, kwaliteit van leven en slagingskans des te meer.

Bij een jonge hond die na zo'n operatie en kans heeft om normaal en lang te leven vind ik 5000 euro het geld waard.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:15

ik heb ook al rond de 1000 euro besteed aan mijn maltezertje, amputatie vn een voorpootje. en ik zou het zo weer doen, want ze kan nu weer jaren mee. maar ze is ook nog maar 4. verders heb ik gelukkig niet vaak kosten aan mijn dieren.

maar het hangt natuurlijk ook af van de slagings kans van een operatie.

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:26

al moet ik een lening nemen voor me 2 honden en mijn paard kan me niks schelen voor je kind doe je toch ook alles? nou dit zijn mijn kinderen.
maar ja is de slagingskans maar 5 % dan is het misschien een ander verhaal! voor mijn dieren speelt geld geen rol!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:29

francish schreef:
al moet ik een lening nemen voor me 2 honden en mijn paard kan me niks schelen voor je kind doe je toch ook alles? nou dit zijn mijn kinderen.
maar ja is de slagingskans maar 5 % dan is het misschien een ander verhaal! voor mijn dieren speelt geld geen rol!

Eerlijk? Ik denk dat je dier nooit je kind kan zijn. Het kan zijn als een kind, maar als je serieus je voelt over je dieren alsof het je kinderen zijn dan zou ik daar iemand voor zien...

Leningen nemen voor mijn dieren? Nee, nooit.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:33

Ik ga uit van de levenskwaliteit van het dier en tot op zekere hoogte de kosten. Ik heb geen eens duizende euro's, hoe kan ik die dan uitgeven aan mijn dier? Binnen aanvaardbare grenzen krijgen ze de best mogelijke verzorging en op een bepaald moment houdt het gewoon op. Mijn vorige DA (nu met pensioen) zei altijd "een dier moet er zelf nog lol in hebben". Mijn dieren zijn mij altijd heel dierbaar maar het zijn dieren en geen kinderen.

Als ik van de week lees dat er ergens in Bulgarije van een hondje alle 4 pootjes zijn afgehakt dan ga ik niet eindeloos met zo'n dier tutten. Het hondje kan alleen maar liggen, nooit meer lopen en is zo'n dier dan gelukkig als zij in de Maxi Cosy moet liggen vraag ik mij dan af.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:34

ik denk dat ik heel ver zou gaan,mits het een jong dier betreft met nog lange levensduur prognose,en een goede kwaliteit van leven na zo'n operatie gegarandeerd is...

zo ben ik bv bij een 4 jarige hond geen chemokuren aangegaan,omdat de resultaten en slagingskans binnen 2 jaar nog geen 6% was...de kosten daarentegen zouden oplopen richting de 5000 gulden..

had het echt gedaan als hij beter zou zijn geworden,maar er was maar 12% wat het eerste jaar overleefde,en 2de jaar was dat gehalveerd...en dat was voor mij hoe moeilijk ook,ik was echt zo verliefd op die hond, wel de beslissing om geen behandeling te laten ondergaan..

dit zijn echt de dure behandelingen,bv een kleine ingreep laat ik ook nog wel doen bij oudere honden,en dan heb ik het over ingrepen tot een paar 100 euro...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:34

Een bedrag noemen vind ik heel moeilijk. Ik zou relatief gezien veel geld over hebben voor mijn hond als ze er 100% weer bovenop komt. Als ze beperkt moet leven, denk ik niet dat ze gelukkig is en dan zou ik haar in laten slapen. Niet om het geld, maar omdat ik denk dat ze dan niet meer gelukkig is.

Voor een kat (niet banketstaaf bedoeld) zou ik minder over hebben. Ik zou nooit 1000 euro aan een kat ‘laten verspijkeren’.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:35

Voor mij speelt geld wel zeker een rol.
5000 aan een hond? en dan ook nog aan het hart, best ingrijpend dus.
Misschien ben ik er dan wel heel nuchter in maar ik had hem laten gaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:37

Ik ben nu bezig met mijn katten...iets simpels schimmel maar het kan vreselijk duur worden en fataal worden want wie weet heb ik dragers...dan is inslapen enige optie

Op dit moment ben ik een week bezig en 1000 euro armer en dat wordt nog veel meer want mijn ontsmetting gaat er met bakken uit en kost 135 euro voor een liter

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:38

als het bijv. 20% kans heeft om te slagen dan zou ik het niet doen,
als je hond aardig oud is, en als Bijna zijn einde berijkt, dan zou ik het niet doen, als je echt gehecht bent aan je hond en je hond is erg jong, en je wil het doen je weet zeker dat je het wil doen dan zeg ik doen, want je moet het NIET doen als je het niet zeker weet

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 12:38

Voor nu is het ook nog niet aan de orde hoor, we kijken nu eerst hoe het zich verder ontwikkeld met de medcijnen en mocht er een operatie te spraken komen dan kijken we natuurlijk ook hoe de levensverwachting is daarna.

Maar als je daar aan het wachten bent in zo'n kliniek ga je toch nadenken.
Je ziet ook veel mensen met tranen naar buiten komen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:38

Vjestagirl schreef:
Ik betaal geen €5000 voor de operatie van mijn kat. €500 vind ik stiekem al veel. Ik laat geen eeg's maken en zodra in iedere dag medicijnen zou moeten gaan spuiten en krijgen ze een ander spuitje.

En ik hou ontzettend veel van mijn kat, maar ik vind het gewoon niet nodig om zo gigantisch veel geld uit te geven.

dan waren mijn katten dus bij jou nu al overleden >;) beetje raar

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:39

das jouw mening!
Vjestagirl schreef:
francish schreef:

Eerlijk? Ik denk dat je dier nooit je kind kan zijn. Het kan zijn als een kind, maar als je serieus je voelt over je dieren alsof het je kinderen zijn dan zou ik daar iemand voor zien...

Leningen nemen voor mijn dieren? Nee, nooit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:42

tita schreef:
Vjestagirl schreef:

dan waren mijn katten dus bij jou nu al overleden >;) beetje raar

Ja dat kan. Het is altijd een persoonlijk iets om te zeggen, maar ik denk dat je altijd in je achterhoofd moet houden dat het 'maar' een huisdier is. Een dier wat geen idee heeft waarom je hem bij de DA achterlaat, waarom ze spuiten in hem steken, waarom hij wakker wordt met zoveel pijn...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:43

Sorry hoor maar als jij naar de da gaat er wordt een kweek gemaakt vervolgens hoor je dat het schimmel is...dan roep jij maar laat maar inslapen ...een goede dierenarts doet dat niet zomaar zonder je iets geprobeerd heb

Ik wil met mijn verhaal alleen aanduiden dat je zoiets simpels als schimmel heel veel kosten kan krijgen ( ik heb ze al er loopt een topic over)
Mocht jij dat niet kunnen of willen betalen ben je IMO geen dieren waard

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:44

siskeh schreef:

I agree! Momenteel heb ik mijn Galgo teef 7 weken. Op die 7 weken ben ik 5x bij een dierenarts geweest, is ze 1x geopereerd, moet ze nog 2x terug om haar operatie op te volgen, moet haar plasstaal naar het labo, moeten er foto's van haar nieren genomen worden, moet ze er hoogstwaarschijnlijk ook nog aan geopereerd worden etc etc. De lieve schat heeft me ondertussen meer dan een maandloon gekost, maar ze loopt hier wel nog rond en de slaagkansen zijn groot op genezing! Dat laat je het arme dier toch niet gaan...

Samen met dik wat tegenslag de afgelopen 2 maanden wil dit zeggen dat er momenteel enkel boterhammetjes met confituur op tafel komen want aan de spaarrekening weigeren we te zitten. Dit is onze eigen keuze. Het is en blijft een dier en dit weet je gewoon in je achterhoofd dat dit kan gebeuren als je er eentje in huis neemt.

En ik heb er nog geen moment spijt van gehad!

Mijn dieren zijn niet mijn kinderen. Het zijn en blijven dieren. Maar dit neemt niet weg dat ik onvoorwaardelijk van ze hou en evenveel voor hen zal doen op medisch vlak als ik voor mijn kinderen zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:45

wij hadden onze labrador met stamboom gekocht. kosten toen iets van 1750 gulden. na een aantal weken bleek dat hij elleboog displasie had. hij kon terug naar de fokker. maar die zou hem dan aflaten maken. en we wilde hem houden. we hebben hem voor 2000 gulden laten opereren. Dus uiteindelijk hebben we niks aan het raszuivere gehad, dit hadden we juist gedaan om niet een door gefokte zwakken hond te krijgen. er mag niet met hem gefokt worden door dat hij dus elleboog displasie had. Maargoed hij is onderhand al tien jaar oud. en loopt goed. na lange wandelingen (3 uur strand ofzo) dan heeft ie wel meer last. en dan krijgt hij glucosamine. maar het was het meer dan waard :D