Wat een nacht... (konijn ziek)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Wat een nacht... (konijn ziek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:11

Helaas is 3 weken terug het vriendinnetje van ons konijn overleden.
We hebben een lief jong vrouwtje erbij gekocht en afspraak voor afgelopen maandag gemaakt om hem te laten castereren.
(Zijn vriendinnetje was gesteriliseerd)

De operatie ging heel erg goed en toen hij thuis was ging het ook super.
Heel helder, vrolijk, at & dronk goed en was actief.

Tot gisterenmiddag, mijn vriend belde me aan het begin van de avond dat hij niet lekker leek.
Meteen naar huis gekomen en hij was inderdaad wat stil en niet zo helder.
Beetje fruit gegeven en toen leek hij op te knappen, tot 's avonds.
Hij was heel warm (zweterig), wilde niet eten, suf, trillerig, zijn buikje rommelde en het was niet goed!

Meteen de DA gebeld en konden langs komen (24.00), daar aangekomen bleek dat de boel ontstoken was ;(
Darmen lagen gelukkig nog niet stil, maar scheelde niet veel.

Nu is ons arme nijntje aan allerlei vieze medicijnen (hij vind ze écht niet lekker) & dwangvoeding om te zorgen dat hij er bovenop komt.
Heb 4 uur geslapen en de rest van de tijd bij hem gezeten, knuffelen en hem moed ingepraat..
Net heeft hij al zelf wat gegeten, maar dit is heel weinig.

Wil graag weten of mensen nog tips hebben, of het zelfde hebben meegemaakt. Is de kans groot da hij het gaat redden?
Ben blij dat hij de eerste nacht is doorgekomen maar ben heel bang dat ik hem ook ga verliezen ;(

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:17

Ik kan je geen tips geven, alleen maar veel sterkte toewensen :(:)

Arethe

Re: Wat een nacht... (konijn ziek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:30

Ja dank je wel :)

Het maakt me echt niet uit hoe weinig ik slaap, of hoevaak ik naar de DA moet; als mijn knuffeltje er aar bovenop komt...:(

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:32

Wat was precies ontstoken? Zorg iig dat hij warm blijft en dat hij blijft eten.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 20:41

Een van de balletjes was zeg maar ontstoken, bj de hechting.
Kwam ook wat pus uit toen ze eraan zat.

Eten doen we, dwangvoeding om de 3 uur, en allemaal lekkere dingen vlak bij hem zoals vers fruit, peterselie.

Warm blijven twijfel ik over, want gisteren had hij dus echt koorts en was helemaal zweterig warm. Is het dan wel goed om hem nog extra warm te houden? Niet dat het hier koud is hoor, hij staat binnen. Maar heb het meer over warme kruik ofzo erbij..

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:45

wouw, heel herkenbaar verhaal..
een paar maanden geleden was mijn konijn ook gecastreerd.. we wouden een vrouwtje als vriendinnetje er bij kopen als gezeldschap. Dus hij moest eerst gecastreerd worden, helaas ging dit ook niet zo lekker.. Hij had ook een ontsteking.. we moesten ook dwangvoer geven en hij had wat spuitjes gehad. In totaal 3x terug gegaan naar de DA als ik het goed heb.. Maar hij bleef heel zwak :( Hij knapte helaas gewoon niet op. Hij was ook erg aan de diarree.. En toen hadden wij besloten om hem een spuitje te geven..

Kijk uit met te veel fruit geven he.. dat is totaal niet goed !
Het beste is gewoon hooi, konijnen zijn gevoelig op de maag..
Is hij niet aan de diaree? volgens mij komt het wel goed met je nijntje. :)

Je hoort wel vaker dat er problemen zijn bij konijnen die gecastreerd worden, aan de operatie zat ook een risico werd ons verteld
voordat hij gecastreerd werd.

Sterkte, hou ons op de hoogte !

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:03

Heel herkenbaar, maar dan bij mijn (pas overleden) voedster toen we haar hebben laten steriliseren..

Mevrouw was prima uit de narcose gekomen, nergens last van en was netjes met animalproof hechtingen gehecht. Ik weet nog steeds niet helemaal hoe die hechtingen precies in elkaar steken, maar het komt erop neer dat ze voor dieren niet kapot te krijgen zijn, ze kunnen ze niet lostrekken.. dacht de DA. Nou helaas, onze lieve muts kreeg ze dus wél kapot, waardoor de hele boel is gaan ontsteken. Pus bij konijnen is niet zacht zoals bij mensen, het wordt een soort kaasachtige substantie die maar moeilijk uit de wond komt.

We hebben haar een poosje op laten nemen om aan te sterken en daarna moesten we haar thuis elke dag een injectie geven en dwangvoeren. Ze kreeg zo'n kap om haar hoofdje, dat was echt zo ongelooflijk sneu! Mijn konijn was echt een ijdelheidskoningin, dus ik heb echt intens met haar meegeleefd toentertijd. In elk geval moesten we ook de pus uit de wond proberen te knijpen, akelige ervaring maar je doet alles om je dier beter te maken! :)

Uiteindelijk heeft ze na dit hele incident, waar ze bijna aan overleden is, nog een behoorlijk aantal jaren geleefd. :) Ze is op 10 februari op 9,5 jarige leeftijd ingeslapen, omdat haar lichaampje nu echt op was (lees: ze kreeg epileptische aanvallen) en ze waarschijnlijk een aantal tumoren had. Best kans dat er ergens een overblijfsel heeft gezeten van die buikwond, maar dat zullen we nooit weten. Het inslapen heeft me intense pijn bezorgd, maar ik ben blij dat ik zo lang van haar heb mogen genieten. :)

Arethe; Ik hoop voor jou dat je konijntje er snel bovenop is en je nog jaren van hem mag genieten! Als je nog iets wilt weten over de situatie met Flufje toentertijd, PB staat voor je open. :)

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 21:52

Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Hij is niet aan de diarree, keutelt nu we maar hele kleine keutels. Nog niet helemaal goed dus.

Fruit krijgt hij niet teveel, normaal krijgen ze samen per dag ong totaal 1 stuk fruit. Heeft hij nooit diarree van gehad, is hij gewend.
Hij heeft nu in zn kooi: echt mini stukjes appel & peer (ong 1 vierkante cm) klein beetje peterselie, heel klein stronkje broccoli, gewone brokjes ( supreme science selective van de DA) beetje hooi, en tarwemix (soort grof hooi). Volgens de DA maakte het niet echt uit wat hij uit zichzelf eet, zolang hij maar uit zichzelf gaat eten. Dus heb gewoon van allerlei dingen klein beetje neergelegd, kan hij zelf kiezen wat hij lekker vind.

Over de pus uit de wond knijpen hebben de dierenartsen niks gezegd. Gisteren tijdens bezoek niet, en vandaag nog contact gehad met mijn eigen DA. Zou morgen nog even bellen, dus zal het dan vragen.
De balletjes zien er trouwens goed uit, niet rood of heel gevoelig. Gewoon zachtroze zoals normaal.

Hij krijgt nu qua medicijnen;
2x daags 1 ml Novocam 0,5mg/ml als pijnstilling
2x daags 1 ml Enrofloxoral drops als antibiotica
2x daags 1 ml Cisaral drops om de darmen op gang te houden

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:59

Laat hem iig zoveel mogelijk rondlopen, dat helpt vaak voor een betere doorbloeding. Verder heb ik er weinig ervaring mee, ik zal voor je duimen.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:02

Rondlopen wil ik best doen.
Alleen hij heeft nogal vaak binky's (helemaal happy rondcrossen, springen en bokkensprongen) kan dit gaan kwaad voor de wond?

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:47

Ik weet niet of het een gangbare handeling is hoor, het uitknijpen van de pus. :) Ik weet in elk geval dat onze DA er een visie op had van 'beter eruit dan erin, dus probeer het maar'. We hebben ook best wel een hoop eruit kunnen krijgen, dus ik ga er maar vanuit dat het ergens geholpen heeft.

Ik wens je echt veel sterkte met het herstel van je konijntje, ik ga heel hard duimen dat hij er bovenop komt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:50

Die Ciseral is goed spul. Dat krijgt die van ons ook altijd als 'ie weer maagoverlading heeft. Heeft tot nu toe altijd geholpen. :) Verder, hopen maar.. heel veel sterkte & beterschap met 't kleine mannetje!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:42

Daarom hecht mijn dierenarts niet, ivm ontstekingen als je het afsluit. Lijkt me alleen heel stug dat die alleen van de ontsteking zo ziek is. Wellicht dat die door stress etc. gas of een lichte verstopping heeft gekregen. Je hebt in ieder geval alle juiste medicijnen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:10

Van een ontsteken zo dicht bij de buik kunnen ze flink ziek worden. Ts hoe is het nu met je nijntje? Gaat het al iets beter?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:51

Hier hebben ze ook wel eens een ontsteking bij de balletjes gehad toen er nog wel gehecht werd en ook met pus en al, en ik heb zelfs konijnen gehad die het hele achterwerk ontstoken hadden en konijnen worden hier nooit echt ziek van. Meestal is er meer aan de hand lees gas, verstopping, problemen met de darmen, dit is wel een gevolg van de omstandigheden stress etc. en daar heeft ze al alle juiste medicijnen voor.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 07:49

hoi allemaal. gelukkig heb ik goed nieuws. sinds gisteren eet hij uitzichzelf hooi en kleine beetjes groente en fruit. het is niet veel maar ben allang blij dat hij eet. heb nog dagelijks contact met mijn dierenarts over hoe het gaat en die ziet het gelukkig positief in!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 07:58

Wat een super nieuws! :D
Ik hoop echt dat hij snel helemaal opgeknapt is, maar dit is al veelbelovend.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:01

Aah, oef!! Heel goed nieuws! :) Ben blij voor je :D

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 21:20

Hij eet steeds meer gelukkig.
Vooral hooi, fruit en groenten. Zagen dat hij vandaag ook met brokjes is begonnen!! :)

Ook heeft hij poosje in de kamer rondgelopen, en was heel vrolijk. Ben echt heel erg opgelucht!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:46

Hou hem wel nog goed in de gaten maar klinkt positief! Ben blij dat hij zich weer beter voelt! Over een paar weekjes heeft hij weer een nieuwe liefde en dan zal die het gauw vergeten zijn :)