Konijnen op balkon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ettesil

Konijnen op balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 14:34

Hoi,

Ik heb al een tijd 2 konijnen die in een hok met ren zitten. Nu ben ik helaas genoodzaakt te verhuizen (relatie verbroken) en krijg ik een appartement met balkon. Ik wil mijn konijnen graag daarop zetten. Het balkon is op het westen, dus er staat alleen 's avonds zon. De balkonrand is hoog genoeg, daar zullen ze niet zomaar overheen kunnen springen. Verder zal ik alle gaten dichten zodat ze niet naar de buren kunnen etc. en zal ik dmv bamboematten de spijlen "dicht" maken ivm de tocht/wind. Het zijn echte buitenkonijnen, dus met binnenzetten doe ik ze geen plezier.

Mijn vraag is nu, kan ik een kleiner hok kopen dat dag en nacht open staat? Ze kunnen dan 24 uur per dag op het balkon (5*1.40 m) en hebben in het hok een mogelijheid tot slapen en schuilen in het het hok. Verder zal ik dan een toilet en zandbak neerzetten. Of is het toch beter om een groter hok te nemen en een omheinde ren, zodat ze helemaal niet bij de reling kunnen komen?

Ik weet dat het niet de meest ideale situatie is, maar ik wil ze niet kwijt. Ze staan nu bij mijn ouders, maar dat is slechts een tijdelijke oplossing.

Graag zou ik tips en ideeen willen om het zo leuk mogelijk voor ze te maken.

Groetjes, Lisette

Anoniem

Re: Konijnen op balkon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:35

Ja hoor, dat kan prima, heb ik vroeger ook gehad.
Ze kunnen gewoon rondhupsen toch?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:36

ik denk dat zolang alles goed is afgesloten & ze het niet kapot kunnen bijten ezv het gewoon kan hoor :) zolang ze goed uit de wind kunnen zitten & goed kunnen schuilen !

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 15:10

Maar kan ik ze dan het beste een relatief klein hok geven, voornamelijk voor de nacht? Dat is dus voldoende als ze verder "vrij" rond kunnen lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:23

Je moet een binnenhokje neerzetten, die tochtvrij is. Het binnenhok hoeft dan niet zo groot te zijn. Maar heb je een overdekt balkon of niet? Als je geen overdekt balkon hebt, zou ik dan weer een groter 'overdekt' hok neerzetten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:29

volgensmij is het geen probleem als het maar goed genoeg is voor lekker te schuilen en slapen... ze hebben ja eigenlijk een heel groot hok ;) want ze kunnen heel het balkon verder gebruiken voor beweging

verder het wel eens met mindim

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 15:59

Ja, het balkon is wel overdekt (door het balkon boven mij). Alleen als de wind heel schuin staat, dan kan de regen er denk ik wel onder slaan (woon er nog niet, dus geen idee), maar daar wil ik ook de bamboeschermen voor.
En ze zitten nu bijna nooit in hun hok. Ook 's nachts niet. Er staan een overdekte ren aan nu en daar zijn ze altijd te vinden. Nog meer ruimte buiten zullen ze dus zeker niet erg vinden.

Thanks voor het meedenken. Verder nog ideeen wat ik met de inrichting kan doen?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:04

Ik zou een sinmpel buiten hok nemen, een binnenhok is voor de winter echt te koud en te open. Maar de rest van he idee klinkt super.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:13

chocobroodje schreef:
Ik zou een sinmpel buiten hok nemen, een binnenhok is voor de winter echt te koud en te open. Maar de rest van he idee klinkt super.

Ik denk dat de ts een binnenhok bedoelt alsin; helemaal afgedekt? Zo noem ik het afgedekte stuk hok van mijn konijn ook altijd.
Een echt binnenhok (plastic en tralies) lijkt me inderdaad vrij koud.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:16

mss wel een idee om ook gaas te spannen, voor het geval ze aan de bamboe gaan knagen? dus bamboe achter gaas? Als je een warm binnenhok neer zet om te schuilen dan moet dat vast goed komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:22

Ik bedoel met binnenhok geenhok met tralies, maar een nachthok van hout, maar dan noem ik het nachthok altijd binnenhok. Nee, een kooi biedt weinig soelaas met wind en regen en koud weer :D

Het idee van marise83 om gaas te spannen, zou ik zeker doen.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:29

Een klein nachthok lijkt mij voldoende :j
Op een balkon zal het niet erg koud zijn, vooral als je het met bamboe afdekt zal het amper waaien en regenen doet het ook weinig, dus denk dat je nijnen weinig 'hok' nodig hebben.
Verder een wc, zandbakje en genoeg speelgoed. Volgens mij krijgen ze het prima naar hun zin op je balkon.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:37

Als eerste zou ik wel even je huurcontract controleren of je wel konijnen op je balkon MAG houden. Ik woon namelijk zelf op een flat waar dat dus absoluut niet mag. (die zitten dus noodgedwongen binnen)

Als het wel mag vind ik het een superidee, lekker veel ruimte! Maar ik zou wel het hele balkon goed afzetten, ook al is de rand hoog. Mijn nijnen springen gerust op de bank, hoge sprongen kost ze weinig moeite! En alleen bamboe lijkt me niet voldoende, daar zijn ze zo doorheen, dan zou ik iets van gaas o.i.d. erbij doen. Bamboe lijkt me wel mooi om de boel winddicht te maken!

Als nachthok zou ik zelf een vrij standaard konijnenbuitenhok kopen, zo'n houten op pootjes. Goed warm te houden met een lekkere laag stro en omdat het op pootjes staat neemt het geen ruimte weg :D (wel een trappetje maken natuurlijk)

Qua inrichting zit ik te denken aan een buis/tunnel (bijv pvc buis) en als je tegen rotzooi kan een grote bak zand/modder waarin ze lekker kunnen graven!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:41

Mijn konijn(en) leeft ook op het balkon. Ik heb een balkon van 2x2 met een stenen muur
eromheen. Dit maakt het wel wat makkelijker om ze te houden. Echter heb ik geen balkon
boven ons. Ik heb dus een klein hok waar ze in kunnen schuilen. Ook heb ik speciaal voor
de nijnen een tafel waar ze onder kunnen schuilen als het regent. Het hok wordt hier
eigenlijk bijna niet gebruikt. Hij (ze) zit altijd buiten.
Zorg wel dat ze niet door de bamboematten heen kunnen knagen. Dat zou mijn grootste
zorg zijn.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 08:45

Dank voor alle reacties. ben ik weer een beetje gerust. Dacht misschien dat het minder geschikt zou zijn op het balkon. Ik wil inderdaad het hele balkon dichtmaken met gaas en daarachter de bamboe plaatsen. Plexieglas kan ook voor de wind, maar als de zon er dan op staat wordt het zo'n broeikas. Ik ga ook maar lekker aan de slag om een klein hokje te maken voor de nacht. Dan kan ik de afmetingen aanpassen op het balkon. Een zandbak en toilet had ik al aan gedacht. Een PVC-buis is ook wel leuk inderdaad. Verder hebben ze een balletje waar ze veel mee spelen.

Voor het springen ben ik niet zo bang. Tenzij ze ineens het licht zien. Ik heb ze nu al 5 jaar en in de ren staat een bruggetje en daar hebben ze nog nooit opgezeten. Ik heb er wel eens voer op gegooid en dan pakken ze dat eraf en gaan ze vlug weer op de grond. En ook heb ik geen problemen met een huurcontract, want het is een koophuis. Ik ben benieuwd hoe het wordt! Ik ben wel blij dat ik dan toch de mogelijkheid heb om ze bij me te houden.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:35

weet je wat mijn konijn leuk vond, een floss touwtje, die heb je ook heel klein voor kleine hondjes (wij hadden een pekineesje) en mijn konijn vond dat altijd leuk om aan te knagen en mee te sleuren.. Zou het hok wel op pootjes zetten dan komt er minder kou door de bodem het hok in en ze kunnen eronder ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:35

marise83 schreef:
weet je wat mijn konijn leuk vond, een floss touwtje, die heb je ook heel klein voor kleine hondjes (wij hadden een pekineesje) en mijn konijn vond dat altijd leuk om aan te knagen en mee te sleuren.. Zou het hok wel op pootjes zetten dan komt er minder kou door de bodem het hok in en ze kunnen eronder ;)

touw vinden de mijne ook helemaal geweldig!
Ik bedacht me ook nog dat wilgentakken (en andere geschikte takjes) ook altijd goed werken, die worden hier het hele huis doorgesleept (en gesloopt uiteraard)

Wat betreft het springen blijf ik toch een beetje eigenwijs want in een ren o.i.d. doen de mijne dit ook niet. Volledige ruimte in huis en ze worden een stuiterbal. Ik weet niet hoe hoog jouw ren is? Want als ze beperkt worden in de hoogte, zullen ze niet geneigd zijn om te springen. Ze gaan hier soms in een speelbui met de raarste sprongen door huis, gewoon uit vrolijkheid. Maar uiteraard ken jij je konijntjes zelf het beste!
Krijgen we trouwens ook foto's te zien als het nijnenparadijs af is? Want het klinkt echt helemaal super en das altijd leuk om te zien :D

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:38

Mindim schreef:
Ik bedoel met binnenhok geenhok met tralies, maar een nachthok van hout, maar dan noem ik het nachthok altijd binnenhok. Nee, een kooi biedt weinig soelaas met wind en regen en koud weer :D

.

Dan bedoelen we hetzelfde :)

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 23:10

@Zwerte, de ren is nu 70 of 80 cm hoog. Ze kunnen hier prima in staan en rennen en springen ook wel in het rond, maar nooit zo hoog eigenlijk. Nu werk ik overdag, dus wat ze dan uitspoken weet ik niet, maar goed. Ik zal morgen eens meten hoe hoog het balkon is. En die wilgentakken is ook een goed idee. Dat vinden ze ook lekker inderdaad. Zal eens kijken of ik iemand ken met zo'n boom.
Als het af is zal ik ook foto's plaatsen. Maar dat duurt nog wel een paar maanden.