Vragen over buitenkat met wondjes..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pgelder

Vragen over buitenkat met wondjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 13:02

Wij hebben sinds een jaar een poes die sinds een hele tijd ook naar buiten mag. Wonen in een rustige omgeving. Poes kwam altijd lekker bij je kroelen maar sinds een tijdje niet meer. Ze is ook liever buiten dan binnen, al geef ik haar geen ongelijk. Echter heeft ze nu een wondje op haar nek en op haar wang, huid is wat bloederig maar ligt niet open. Geen diepe wonden maar meer een flinke schram. Moet ik dit ergens mee behandelen of zo laten lopen? En wat betreft het buiten lopen. Het is een poes, ze is wel geholpen maar er lopen hier zat krolse katers rond. Zou ze gepakt zijn door zo'n kater en is het slim om haar nog buiten te laten lopen? Vraag me de laatste tijd af of ik haar daar wel goed mee doet gezien haar schuwheid.

pgelder

Re: Vragen over buitenkat met wondjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 13:20

Ze loopt inmiddels alweer buiten heeft net gegeten en dan wilt ze er weer vandoor. Heb de wondjes nog even bekeken. Ik heb betadine in huis en iets met alcohol maar dat brand als de neten dus geen goed idee denk ik.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:26

Zolang het niet gaat ontsteken omdat het op een onhandige plek zit of onderhuids zou ik haar gewoon ermee laten lopen. Wel goed in de gaten houden voor nieuwe wondjes. En natuurlijk voor ontstekingen, verbazend hoe snel katten een abses krijgen als ze gevochten hebben. Hoewel het mijn ervaring is dat dat eerder gebeurd bij (ex)katers dan bij poezen.

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 13:29

Had ook niet verwacht dat zij in gevecht zou raken. Heb hier drie katten waaronder een net zo oud als dat zij is. Maar dat is een katertje en die heeft hier menige kat weggejaagd en maak me daar geen zorgen over. Maar het poesje is altijd een beetje mijn zorgenkindje geweest, misschien omdat het een vrouwtje is maar ze is zo schuw en komt weinig binnen. En dan nu met die plekjes erbij maak ik me wel zorgen.

Ik smeer er wel niets op. Ik heb gekeken en er zit ook geen viezigheid op, wondjes zijn redelijk klein en niet extreem open gevallen dus ik houd het even in de gaten tot morgen en anders toch even schoon maken.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:54

Oppassen dat het niet gaat ontsteken! En anders schoonmaken met Dettol, dat ontsmet, doen wij altijd met onze (nep)kater. Die zit tijdens het paringseizoen ook altijd onder de wonden. Als het te erg wordt houden we hem een week binnen en maken elke dag zijn wond schoon.
Succes!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:53

Hallo Ts,

Na je Topic gelezen te hebben misschien wat tips.

Wat betreft oorzaak wondjes kan het inderdaad goed zijn dat een kater die worstelt met zijn gevoelens een poes teveel stalkt waardoor ze in gevecht kunnen komen. Niet alleen geldt dit voor katers ook poezen onder elkaar kunnen vaker geirriteerder zijn en gemener qua vechten.

Als het gaat om wondverzorging ten alle tijden kijken of de wond niet rood en gezwollen is. Als het droog is en niet gezwollen gewoon ervan af blijven. De natuur z'n beloop laten gaan is vaak het beste in deze. Mocht het rood en dik worden opletten dat poes geen koorts gaat krijgen en dat haar eetlust nog goed blijft. Misschien een idee om haar dan binnen te houden een aantal dagen zodat je dit in de gaten kan blijven houden. Is je poes in ge-ent?? Dit om te voorkomen dat ze in aanraking kan komen met katten die FIV/Niesziekte hebben. Als ze regelmatig vecht met andere katten kan het zijn dat ze ziektes met zich meedraagt en deze overbrengt op de andere katten. Goed laten enten en preventief laten controleren bij DA lijkt me in deze dan geen overbodige luxe.

Het feit dat de kat schuw aan het worden is kan ook te maken hebben met de wellicht vele gevechten die ze aangaat met andere katten, ook zou het mogelijk kunnen zijn dat ze misschien gevoerd word door andere mensen waar ze haar aandacht ook van krijgt en waardoor ze minder binnen komt??? Bij de buren is vaak het gras groener :P

Wil je voorkomen dat ze zich helemaal gaat afzonderen en minder schuw word, houdt haar dan een tijdje binnen en probeer veel aandacht te besteden aan haar, dan weet ze bij thuiskomst wat voor positiefs haar te wachten staat en dat er geen reden bestaat om schuw te zijn. Opnieuw proberen vertrouwen te creeëren want blijkbaar als ze zo schuw overkomt vertrouwt ze het e.e.a niet echt en de oorzaak kan te maken hebben met de gevechten maar ook gevoerd en betutteld worden door andere mensen. Je hebt nou eenmaal katten die zich hechten aan een vaste persoon en schuw zijn naar anderen mensen.

Misschien het proberen waard uiteraard afhankelijk van iedere kat. Karakter speelt ten alle tijden een grote rol. Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes Sjattukuh25

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:37

Hoi Sjattukuh25 hier heb ik zeker wat aan. De wond is nu al netjes aan het dichten ziet er mooi roze uit dus dat laat ik even voor wat het is. Wat je zegt over de buren, dat is inderdaad ook zo. Wij hebben verleden week te horen gekregen dat ze een paar duren verder graag binnen zit bij de buren en omdat zij dit ook niet erg vinden en toelaten, zit zij denk ik ook vaak daar. Ik had al wel met de buren afgesproken dat mochten zij het vervelend gaan vinden we een oplossing zouden zoeken, maar ze vinden het wel leuk en ik denk dat de poes het daar prettiger vind omdat daar geen andere dieren binnen zijn.

Voor nu geef ik haar elke keer dat ze ff komt buurten bij ons een stukje kip of vers vlees van de dierenwinkel. Dat krijgen ze hier niet altijd maar probeer haar een beetje om te kopen met wat lekkers. Ze is vandaag al wel wat vaker binnen gekomen.

Ze zijn hier alle drie geent en komen bij de DA. Dat moet ook wel want we hebben hier drie katten, zoals je zegt als er eentje iets krijgt hebben ze het allemaal. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen de komende tijd. Hoop wel dat ze wat meer binnen gaat komen maar als zij dit prettiger vindt dan moet het maar. Heb nog twee kroelkippen lopen dus ik heb zat te doen.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 08:46

Hallo TS,

Fijn dat de wond nu goed aan het genezen is. Dan is gelukkig al een ding de wereld uit geholpen.
pgelder schreef:
Maar dat is een katertje en die heeft hier menige kat weggejaagd en maak me daar geen zorgen over. Maar het poesje is altijd een beetje mijn zorgenkindje geweest,

Je geeft inderdaad al aan dat de kat veel bij de buren zit en dat zij dit toelaten, dat de kat dit prettiger zou vinden betwijfel ik ten zeerste. Dit omdat jezelf al aangeeft dat de kat steeds schuwer is geworden wil niet zeggen dat de kat altijd al zo is geweest. Vaak ( heus niet altijd hoor ) gaan katten buurten bij anderen juist omdat ze zich niet prettig voelen daar waar ze eigenlijk thuis horen. Is misschien niet iets wat je als eerste wilt horen maar misschien had je hier nog niet over na gedacht. Neem nou als voorbeeld. Mensen hebben een kat en is altijd nummer 1 geweest, vervolgens is er een kindje op komst en na de bevalling is er geen tijd meer voor de kat, vaak wordt de kat naar buiten verwezen en oeps ze vergeten hem/haar zelfs nog naar binnen te laten, wat gaat de kat uiteindelijk doen??? Die gaat zijn/haar heil ergens anders zoeken. Katten zijn van origine erg gehecht aan hun personeel maar ze zijn ook erg snel jaloers te krijgen, vandaar dat altijd gesteld word om katten evenredig te behandelen, extra kat of niet, kind erbij of niet.

In jouw geval geef je al aan dat je nog een kater hebt van dezelfde leeftijd als de poes maar dat deze z'n mannetje wel staat, is het misschien in het verleden zo gebeurt dat als de kater de poes weg joeg dat je dan als personeel zijnde de kater "aanhaalde" om hem een waarschuwing te geven dat hij dit niet mag doen??? Zo ja, dan heb je in feite zijn gedrag gevoedt en goedgekeurd, immers als een kat erg gericht is op zijn baasje kan hij uit jaloezie de andere poes wegjagen door hem negatieve/positieve aandacht te geven bevestig je dit. Wil je dat de poes vaker binnen komt, zorgen dat de kater even niet in de buurt van de poes komt en alleen met poes bezig zijn, naar verloop van tijd kater erbij en wellicht dat poes zich wat sterker gaat voelen in jouw bijzijn, vertrouwen is immers weer terug, gaat kater poes wegjagen dan alleen poes aanhalen en kater negeren, immers zal de kater moeten leren dat hij moet delen. ( heb er zelf tien en ook deze moeten leren delen )

Een kat heeft een hekel aan genegeerd te worden en gaat associëren dat als hij genegeerd word dat dat iedere keer is als hij poes weg jaagt, juist omdat hij dit niet wil gaat hij andere dingen proberen om je aandacht te trekken, goed gedrag uitbundig belonen, neg. gedrag negeren. Nooit schelden of stresserig worden dit bevordert namelijk zijn gedrag. Poes ten alle tijden indien ze schuw blijft nooit recht aan kijken in de ogen maar langs haar heen of evt. ogen half dicht en veel knipperen. Strak aankijken betekent dreiging in de ogen van een kat en voelt zich dan niet meer veilig.

Als je vindt dat de poes het wel goed zo heeft bij de buren, kan het mogelijk zijn dat ze op den duur helemaal niet meer thuis komt, dit zul je dan moeten accepteren, immers word dan geaccepteerd dat ze bij de buren gaat en thuis word ze alleen maar weggejaagd.

Hoop nogmaals dat je hier weer wat aan hebt. Kattenregels zijn soms lastig maar als je ze eenmaal kent dan zul je zien dat zelfs de meest aggresieve kat een knuffelkat kan worden, puur en alleen door als mens zijnde een kattenleven en de regels daaromtrendt te willen begrijpen en toe te passen.

Veel succes verder, indien je nog vragen hebt hoor ik het wel.

groetjes Sjattukuh25

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 13:01

Dat is een hele lap tekst haha, maar wel heel leerzaam. Ik had inderdaad al een beetje in de gaten dat ze liever bij de buren zat dan bij ons. Maar dat ligt er ook aan op welke momenten.

Het katertje en poesje komen uit hetzelfde nest. Kater is duidelijk wel een beetje de baas hier in huis maar als ik met het poesje bezig ben en die andere wilt haar wegjagen stuur ik de kater weg onder het mom van nu even niet. Doe ik hier dan goed aan of niet?

Knipperen is ook een goed idee. Als het poesje binnenkomt staat ze stil en kijkt ze me aan. Ik had al wel het idee dat zij niet helemaal meer weet of ze hier nu binnen mag komen of niet. Ik kijk haar dan meestal aan en maak een beweging met mijn vingers zo van kom maar... maar dat aankijken moet ik dus niet meer doen.

Ik ga zo je tekst nog een keer lezen en ga het zeker proberen. Als ik er zo over nadenk is ze gaan veranderen nadat ze (beide dat wel) ouder zijn geworden en het katertje de baas ging spelen.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:27

Hahahaha, ja ik weet als ik eenmaal begin te typen om iemand advies te geven dan kan ik wel even blijven doorgaan, goed bedoeld natuurlijk.

Ik zal je een voorbeeld geven, Heb vorig jaar een zwerfkat in huis genomen, nou ja, zelf gevangen met vangkooi, Was zwanger en werd tijdelijk opgevangen door dierenasiel en gesteriliseerd, echter was ze zo schuw en agressief dat ze daar een medewerkster aan viel, Dagen na de sterilisatie en de zwangerschap ongedaan te hebben gemaakt hebben ze haar weer terug op straat gezet, mensen in de buurt gaven haar af en toe te eten maar schuilen kon ze bijna nergens. Uiteindelijk toch maar kooi geregeld, borg betaald en hupakee kooi neer gezet met wat lekker eten. S'avonds zat ze erin gelukkig. Bijna nooit de poes aangekeken dan alleen als ik veel knipperde met mijn ogen. ( als je goed oplet zie je dat een bange kat zelf grote ogen opzet als je haar strak aankijkt ) Enfin, ik ben nu een jaar verder met deze zwerfpoes en kan goed met haar spelen en goed aaien, Oppakken doe ik liever niet omdat ze anders terug vervalt in angst dus ik laat haar in haar waarde. Ondanks dat die van het dierenasiel zeiden dat ze nooit plaatsbaar zou zijn is dit iets wat ik met een jaar tijd heb weten om te draaien. Het is en blijft een waakzame poes maar ze heeft plezier en geniet van het leven nu hier binnen met alle anderen katten en dat is waar het om gaat. Maar let op: ook deze poes van mij is zo geraffineerd soms dat ze altijd maar meent te kunnen blazen terwijl er niets aan de hand is, ik doe gewoon mijn ding en let niet op wat de kat doet, kan ze blazen tot ze een ons weegt, ik negeer de kat totaal en 5 min staat ze weer bij me te knuffelen, zo leren ze ook dat er dan niets aan de hand is, zolang het maar genegeert word.

broertje en zusje dus! Als kater wilt komen spelen probeer tegelijkertijd met hun tweeën te spelen, zo doe ik dat zelf ook, bemerk dat kater zijn aandacht komt opeisen ( misschien omdat jij hem wegjaagd uit hij zijn stress naar Poes) en hij zal moeten leren dat hij moet delen. Poes is geestelijk te zwak om voor zichzelf op te komen en vertrekt dan maar, blijkbaar stressgevoeliger en voor de lieve rust en vrede gaat ze er maar vandoor. Kater kun je betrekken bij spel samen met poes, word kater gemeen tegen poes dan hem negeren, geen enkel woord zeggen en alleen met poes spelen. Doet hij weer braaf tegen haar dan praat je ook tegen hem, hij zal moeten leren dat als hij zijn zusje aanvalt dat hij genegeert word. En als hij speelt met haar dat hij aandacht krijgt.

Let wel: Het zijn en blijven katten en ondanks dat veel mensen dat ze niet op te voeden zijn heb ik zelf met mijn 10 katten het tegendeel bewezen, echter duurt het bij een kat veel langer en kost je veel meer tijd maar als het je lukt dan heb je wel wat. Bij katten is het namelijk zo dat er ten alle tijden een inferieure kat is, bij jou zal dit wel de kater zijn. zoals bij honden heb je een Alpha leider bij katten een inferieure kat, echter de kat is meer op zichzelf en is in zijn functie gewoon de baas en iedereen die bij hem in de buurt komt daar valt hij naar uit. Alphaleider in een roedel bij honden zorgt ook voor zijn roedel, let op gevaar en houdt de groep bij elkaar en ga zo maar door, katten hebben dit ietwat minder. Ook weer afhankelijk hoe de kat in elkaar steekt.

Hoe poes aandacht te trekken?? Als ze binnenkomt haar even laten gaan, niet meteen aanhalen en aankijken want dit kan een reden zijn dat ze zich bij binnenkomst al door jou bedreigd voelt, komt ze vervolgens de kater tegen en deze jaagt haar weg. 1+1=2 zou ik zo zeggen. Maak als je haar ziet lekker wat gekookte kip klaar ( beter als je al wat gekookt hebt ) en gaat met haar op de grond zitten op lager niveau dan lijk je niet zo groot voor haar en dus minder dreigend. Nog steeds niet aankijken en leg wat kip op de grond en misschien dat ze dit pakt. vervolgens als ze dit eet geef je het uit je handen, zonder haar aan te kijken, daarmee geef je aan dat je geen dreigement bent en maar het goed bedoelt en jij jouw eten wilt delen met haar. Zo zul je zien naar verloop van tijd dat je een schat van een poes krijgt omdat ze weet dat jij alles met haar deelt, terzijnertijd kun je haar staand eten geven en zal ze dit ook niet meer eng vinden. Groot ogen opzetten van haar betekent dat jij moet wegkijken. Als dit goed gaat, geef je samen met de kater en de poes de kip, eens aankijken hoe dit gaat.

Nogmaals, nooit is iets gegarandeerd, ze zeggen niet voor niets dat katten eigenzinnig zijn maar je kunt het met poes proberen en haar vertrouwen terug te winnen en het haar zo gezellig mogelijk maken zodat ze weet waarvoor ze THUIS komt.

Zorg dat ze een lekker slaap plekje heeft verwijderd van de kater en ergens hoog waar alleen zij bijkomt, ze is blijkbaar zo stressgevoelig dat ze vlucht van huis. Door haar rust te geven in huis zal ze dit als prettig gaan ervaren wetende dat ze ook THUIS lekker kan slapen.

JAAAA, weer een heleboel tekst, maar denk dat je hier nu wel meer vooruit komt.

Groetjes Sjattukuh25

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:08

Helaas heeft ze er weer twee flinke wonden bij op haar hals. Ik denk dat ze wordt gegrepen door een andere kat en op de grond wordt gehouden. Dus vanaf nu (ze is net binnen) mag ze voorlopig niet meer naar buiten. Vind het rot voor haar, maar ze is mij te mager, schuw en zit nu ook vol wondjes. Het moet maar even, ik ga het per dag aankijken maar wil haar minstens een week binnen houden.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:52

Hallo Ts,

Als je haar dan toch eenmaal binnen hebt vanwege die wondjes dan zou ik haar toch wat langer binnen laten, zo pak je wellicht ook het probleem van schuwheid aan doordat ze nu langer binnen zit en dus meer bij jou is. Probeer er gebruik van te maken dat ze binnen zit, let wel, als je een kat een aantal dagen binnenhoudt kan ze behoorlijk vervelend gaan worden door de stress, laat haar onder geen beding buiten omdat ze door de stress buiten niet meer goed oplet. Je zult haar echt binnen moeten laten totdat ze een tijdje gekalmeerd is en jij het idee hebt, dat ze zich nu op d'r gemak voelt, dan is het veilig voor haar om haar weer naar buiten te laten qua stress.

Wat betreft de wondjes, als dit uiteraard zo blijft zul je keuzes moeten maken binnen laten of aceepteren, dat ze mager is ligt wellicht aan het feit dat ze iedere vecht en teveel stress heeft, verklaart ook mede haar schuwheid.

Toch zou ik proberen haar een tijd binnen te houden, dat ze aankomt en wat meer rust krijgt, misschien dat ze naar verloop van tijd wat sterker word. Houdt er rekening mee dat ze nog jong is hoeft dus niet te zeggen dat dit altijd zo blijft hoor!

Smeer maar niets op de wondjes, alleen afgekookt water laten afkoelen, dan zachtjes schoon deppen, niet na drogen. Mocht het escaleren met de wondjes en dus gaan ontsteken dan bestaat er iets als Surolan, tevens word ook vaak Cavasan Oogzalf gebruikt om wondjes wat vettig te houden zodat ze niet gaan jeuken en zij ze zelf weer open kan krabben. Werkt ontzettend goed voor de wondjes. Zitten de wondjes in de nek, dan Cavasan erop smeren en dan een oude sok kapot knippen en deze zachthes om d'r nek doen zodat ze niet eraan kan krabben.

Je weet zeker dat het wondjes zijn van bijten/vechten? Niet iets wat ze zichzelf wellicht heeft aangedaan??? Die mogelijkheid bestaat er ook nog. ( Schurft/ Vlooien/ Luizen/ Droge Huid???? )

Ik hoor het wel hoe het loopt.

groetjes Sjattukuh25

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 16:57

Hoi Sjattukuh ik hoopte al op een bericht van jou haha. Ik laat haar zeker voorlopig binnen, heb net even mijn vader en broer gesproken dat ze op moeten letten. Heb op zolder voor haar een mand neer gezet waar ze hier beneden wel eens in lag, dan heeft ze rust als ze weg wilt bij de andere katten. Ze ligt nu te slapen op het bed van mijn vader.

Ik gok op bijtwonden omdat onze twee mannetjes hier elkaar wel eens in de nek beet pakken en naar de grond toe drukken. Alsof ze gaan rijen zeg maar, maar dan dominantie gedrag. Dat zit een beetje op de plek van waar zij wondjes heeft. Ik heb nog niets aan de wondjes gedaan maar gister is ze niet thuis gekomen dus toen ik het net zag was het alweer aan het dichten. Heb haar daarnet wat vers voer van de dierenwinkel gegeven en toen ze daarna naar me toe kwam en mauwde om meer nog wat kattenmelk gegeven. Vind het bedelen nooit zo erg en zo gaat ze misschien toch snel zien dat ik alleen maar leuke dingen mee breng voor d'r. :D

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:10

Even een vraag dat even niets met poes te maken heeft, maar zijn jouw twee katers wel geholpen?? Je spreekt over Rij-gedrag, dat is nou juist als een kater "last" heeft van zijn hormonen en als het goed is zie je dat de katers aan elkaars ahum achterste zitten te ruiken en vrijwel veel. Veel mauwen en praatjes hebben. Als ze niet geholpen zijn zou ik toch overwegen om dit wel te laten doen, je voorkomt hiermee dat ze andere poezen zwanger maken buiten en dus meer zwerfkittens op straat en tevens worden ze een stuk rustiger binnen en wellicht ook naar poes. Dominantie zal dan geuit worden in een andere vorm maar niet meer op de rug rijden en bijten in elkaars nek.

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 17:52

Ik heb een oudere kat die is geholpen en eentje van nog geen jaar oud. Die van nog geen jaar oud is nu wel flink bezig met zijn hormonen inderdaad. Ik kreeg van de dierenarts de raad om hem te castreren met een jaar oud. Maar als hij had gezegd dat het eerder ook zou kunnen had ik het wel gedaan. Onze oudere kat sproeide namelijk ook in huis dus die hebben we daarna ook laten helpen. Maar wat je zegt inderdaad dat gebeurd hier ook.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:54

het is inderdaad gewenst om katers te laten helpen vanaf een maand of negen, maar soms is het wel eens nodig om dit eerder te doen helaas.

Mijn katertje van negen maanden is vorige week gecastreerd, was veelste lastig en begon door zijn hormonen ontzettend te jammeren en daardoor af te vallen. Hupakee, zaakie eraf en nu wachten tot ie rustiger word.

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 18:18

Onze jonge kat is juist heel rustig, lief aanhankelijk. Hij maakt me elke ochtend wakker komt ff bij me kroelen en dan gaatie weer ergens liggen slapen. Ik merk eigenlijk alleen aan hem dat het een vent is doordat hij zo dominant is naar de andere kat toe. Maar dat gaat over en weer met die twee dus dat laat ik maar gaan. Hij wordt zowiezo wel geholpen hoor, hij wordt in juli een jaar. Dus dan is hij nu ook zo'n 9 maanden.