Sluierstaart is duidelijk niet goed, wie helpt?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Sluierstaart is duidelijk niet goed, wie helpt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:12

Ik heb een sluierstaart die sinds zaterdag achteruit aan het gaan is. Het begon met een een beetje sloom ogen en inmiddels is het zo erg dat hij zelfs ondersteboven hangt. Hij is duidelijk zijn evenwicht kwijt, probeert ook achteruit te zwemmen. Hij vertoont geen uiterlijke afwijkingen. Inmiddels heb ik al een aantal keren gedacht dat hij overleden was, maar telkens leeft hij eventjes op. Een andere sluierstaart heeft ook wel een poos veel gehangen, maar die ging drijven en zwemt nu weer vrolijk rond. De huidige vis zinkt en hangt nu standaard op zijn zij. Hij lijkt nu zwaar te ademen af en toe, overdreven te happen. De overige vissen vertonen geen afwijkingen, water is zaterdag direct voor 1/3 ververst.

Ik wil niet dat een dier onnodig lijdt (dat doet ie misschien al 3 dagen), maar ik wil hem ook niet meteen uit zijn lijden verlossen, wetende dat die andere nu weer gewoon rondzwemt. Wie weet wat dit is en kan hier een prognose voor geven? Of kan ik hem beter maar verlossen?
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 20-04-10 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

rozahorse

Re: Sluierstaart is duidelijk niet goed, wie helpt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:14

Ik zag dit op een website en moest er gelijk aan denken.
Zieke vissen zijn niet makkelijk te behandelen. Een drijvende goudvis wijst op een zwemblaasprobleem. Er zit te veel lucht in de zwemblaas (of in zijn darmen of buik). De oorzaak kan een ontsteking zijn, die niet makkelijk te behandelen is. Het kan in uw geval ook komen door een infectie na een bijtwond door de andere vis. Lucht uit de zwemblaas zuigen gaat als volgt: neem een dunne steriele injectie naald (bv. kleur blauw of dunner), zet daar een 2 of 5 ml stuit op, haal de vis uit het water, prik een stukje voor de anus op een plek waar veel spanning op de huid staat en dus makkelijk in te drukken is. Ongeveer 0,3-05 cm naar binnen, afhankelijk van de maat van de vis, licht zuigen en dan moet er gas komen, enkele ml gas eruit zuigen met beleid. Daarna vis terug plaatsen in een apart bakje.

Mijn advies zou zijn daarna een kuur met antibiotica, bv. Baytril in het water in een aparte, kale bak met een apart (watten)filter (geen kool). Dosering is 1 ml Baytril 10% per 20 liter water of 1 ml 2,5 % per 5 liter water, drie dagen achter elkaar. Dagje voeren, schoon water en dan weer herhalen. Indien gewenst kunnen deze medicijnen door mij opgestuurd worden. Waterkwaliteit in de gaten houden, liefst een pompje met een filter op het bakje.

Voor zwemblaasproblemen zijn verschillende oorzaken. Vaak ligt een ontsteking van de zwemblaas aan de basis van dit probleem, maar ook overvoeding (vervetting), eenzijdige voeding met tekort aan vitaminen kunnen een rol spelen. Goudviskommen zijn absoluut ongeschikt om goudvissen in te houden. Het wateroppervlakte in de hals is te klein om voldoende zuurstof in het water te krijgen.

Temeraire

Re: Sluierstaart is duidelijk niet goed, wie helpt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:41

Inderdaad een zwemblaas probleem. Voorgaande post is zeer nuttig :j
Als de waterwaarden niet goed zijn kunnen zulke problemen optreden. Misschien een idee om ook eens teststrips te halen in de winkel om je waterwaardes eens te meten?
Tenzij je een kom/klein aquarium hebt die je iedere keer volledig leeg gooit en opnieuw vult, dan weet je zeker dat de waterwaardes niet goed zijn.

Succes met je vis!

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 23:01

Mijn vis had heeft hetzelfde, ook ondersteboven hangen op de bodem, of op z'n zij.
Het is een roodkapje en daar zeggen ze van dat die snel afwijkingen krijgen of ziektes, en ze dan ondersteboven gaan hangen omdat hun hoofd heel zwaar is. :?