Mijn nieuwste zorgenkindje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Mijn nieuwste zorgenkindje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 22:35

gisteren had mijn moeder dit kleintje voor me bij bij, ze is wss uit de nest gevallen.
ze zat al vol vuil van uitwerpselen en er is ook iets met het pootje waardoor ze niet genoeg kracht kan zetten om lang te staan.

hier was het tijd voor de voederbeurt :D

Afbeelding

Afbeelding

kleine uk maar wel super schattig :+:
Afbeelding

Afbeelding

0mandy0

Re: Mijn nieuwste zorgenkindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:38

Een klein duifje... Wat schattig, maar zal stiekem veel werk inzitten. Mja als ik hem had zien liggen had ik het ook niet over mijn hart verkregen hem te laten liggen...

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:43

Ah wat een dotje!
Maarre, wat is het :o ?

Mijn vader heeft vroeger een paar kraaien zelf opgevoed, als hij ze voerde, deed hij dat met zijn pink en dan het eten helemaal achter in de keel drukken. Jij doet het een stuk handiger :')

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:47

leuk mini duif.
toen wij de stallen gingen bouwen was en een nest kapot gegaan met 2 baby's waren nog helemaal kaalmoest ik ook met de hand voeren. 1 was na een week of 2 vrij mak andere was nog beetje schuw. toen ze wilde gaan vliegen liet ik ze op de zolder los zodat ze konden oefenen maar die minder tamme kon je steeds moeilijker vangen toen heb ik ze buiten los gelaten.

ga jij hem ook nog uit zetten of weet je dat nog niet?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 22:52

bedankt! :D
het is idd veel werk maar zeker haalbaar, dit is niet de eerste die ik met een spuitje grootbreng, je zou je erover verbazen hoe vaak die uit hun nesten vallen! :')

Saar: het is een erg jonge tortelduif, nog helemaal in zijn donsje :D

Biesje: ja het is zeker de bedoeling om hem hierna uit te zetten, leren vliegen moet hij hier nog wel, daarna gaat hij naar mijn opa. Die heeft een (leeg) duivenhok.
Hier leert hij dan compleet zelfstandig worden qua vliegen en dan wordt hij daar losgelaten.

edit: tortelduifje dus :')
Laatst bijgewerkt door tessyke op 19-04-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:56

@Tessyke
Dit is een (Turkse) tortelduif.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 22:58

ohw mijn fout :oo
haha zei daarstraks nog tegen iemand dat het een tortelduifje was en nu zeg ik zelf bosduif :')
bedankt brain! :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:06

Hahaha
Geeft niet hoor, maar anders kun je lang wachten als deze net zo groot moet worden als een bosduif :D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:09

Lief duifje, goed dat je de tijd neemt hem te voeden :)
Maar loslaten in een hok? Dat is toch geen uitzetten/loslaten als hij bij je opa in een hok gaat? Of snap ik het nu niet.
Lijkt me wel een mooie oplossing trouwens dat hij bij je opa in een duivenhok komt :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 23:14

haha idd, dat is de helft :')
nee het is een torteltje en eigenlijk een erg lief diertje.
ik ben erg benieuwd hoe het met haar pootje gaat worden...
ze kan er kracht op zetten maar niet lang, ik denk dat het wat verzeerd is met het vallen.

Temeraire: mijn opa zijn duivenhok is een hok waar je 3 paarden in kwijt kan. hier gaat hij de beginselen van vliegen leren maar hier kan hij niet voluit gaan. In dat hok kan hij dat wel en daar kan hij versterken en beter leren vliegen (en vooral, geen menselijk contact meer).
als hij dat onder de knie heeft gaat hij compleet los en staat hij er alleen voor :j

zie het als een overgangsfase, je kan een met de hand opgevoede duif niet zomaar van je terras gooien en verwachten dat hij wel zal functioneren als wilde duif :')

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:00

Wat een pukje zeg! Maar heel jong is hij toch niet meer, het volwassen dek begint er al op te komen, niet? Als ze nog heel klein zijn hebben ze echt van die gele pluisjes.

Saar88 schreef:
Mijn vader heeft vroeger een paar kraaien zelf opgevoed, als hij ze voerde, deed hij dat met zijn pink en dan het eten helemaal achter in de keel drukken. Jij doet het een stuk handiger :')

Wat dit betreft: dat is ook nogal een verschil. Kraaien gooien hun kop op en doen hun snavel open. Op die manier kan je fijn dat eten naar binnen proppen. Duiven echter krijgen sowieso ander voer, wat je niet zomaar naar binnen kan proppen. Daarbij willen die graag dat je het eten naar binnen giet, het eten komt normaal gesproken bij de ouders uit de krop :) Daarom werkt dit bij duiven heel goed, en zal het bij kraaien op deze manier in ieder geval veul moeilijker gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:05

Inderdaad geen heel jong duifje meer, ze zijn best lang roze met gele sprieten :D
Misschien hoef je dus niet al te lang te voeren.
We hebben ook altijd turkse tortels gehad en nestjes. Nu zitten er 6 wilde koppels in de tuin en een nestje in de kerstboom :D Veel plezier, ze worden best oud. Wij hadden er een van 18, maar volgens mij kunnen ze nog ouder worden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 11:59

hij krijgt idd zijn volwassen verendek al maar hij is er nog niet hoor :D
net een voederbeurt gegeven, hij is al wel vinniger dat toen we hem vonden.
Hij probeert al wat te vliegen als ik hem voer :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:26

Is het vliegen of is het bedelgedrag :D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:29

met zijn vleugels flapperen dus het ligt dichter bij vliegen :')
bedelen deed hij gisteren, wel schattig hoor! :+:

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:30

Ik kan daar ook zo van genieten :D Vorig jaar zelf 2 erwtjes grootgebracht, maar die waren echt nog geel en pluizig. Nu zitten ze hier als soon to be pappa en mamma, gisteren het ei geschouwd, en er bewoog al iets in. Kan niet wachten om dat bedelgedrag weer te horen/zien :D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:35

ik heb vorig jaar je topic gevolgd, die waren wel vele kleiner als deze uk maar oh zo schattig :+:

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:00

:D Dit jaar komt er weer eenzelfde topic! Alleen dan van 1 kuikentje (als alles goed gaat) en dan dus eigen mams en paps.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:46

heey,,, een Turkse Tortel. Die heb ik ook gehad.. Alleen aangevallen door een kat. Heeft het jammergenoeg niet overleefd na 3 weken. Heeeel sneu.
Ik heb ook een kouw gehad. Dat is al helemaal leuk want die zijn super inteligent!! :D

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:48

Oh een tortel, wat leuk! Ik heb die van mij toen ook groot gebracht. Toen "Kip" weer genoeg aangesterkt was hebben we hem naar de opvang gebracht, en hij vliegt nu weer heerlijk in het wild rond.

Ik wil nog wel zo'n kleintje grootbrengen eigenlijk, was erg leuk om te doen.