konijnenprobleempje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

abukir

konijnenprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 21:20

Hoi Bokkers,
Zoals jullie lezen heb ik een probleempje.
Ik ging vandaag naar de da om mijn konijntje te laten castreren.
Dus daar stond ik het was maar een kleine ingreep, dus mocht er wel bij kijken. Konijn onder zeil en da wilde beginnen. Hij een beetje voelen en raar kijken naar zijn assistent en ja hoor na een tijd voelen en plukken kwamen ze er dus achter dat dit niet met een kleine ingreep ging lukken, want meneer heeft maar 1 bal de andere zit in zijn buik.

Maar ik zit nu heel erg in twijfel of ik zo n operatie wel wil, want wat zijn de risico s?
De reden dat ik hem wilde laten helpen is dat hij nu alleen is en ik had helemaal de planning om naar de konijnenopvang te gaan en daar een leuk vriendinnetje voor hem uit te zoeken en te koppelen alleen is maar alleen he?
Een geholpen vrouwtje is ook geen optie dan word dat arme beestje verkracht.

Wat zouden jullie doen? Hem toch laten opereren of zo laten ik weet het niet zit echt in tweestrijd. Weet ook niet wat dat geintje gaat kosten, maar als ik zeker weet dat het risico heel laag is dat hij niet meer wakker word heb ik het er wel voor over.
Hebben mensen hier meer verstand/ ervaring mee als ik ben ik benieuwd naar jullie verhaal.
Groetjes marcha en konijn geer
:D

Joyckuh

Re: konijnenprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:24

Hoe oud is Geer?
Ik zou hem toch laten opereren. Konijnen zijn toch gelukkiger met tweeën. Als Geer gezond is zou hij het aan moeten kunnen!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:26

Het gebeurd heel soms, maar als het nog een jong dier is zou ik het nog eventjes de tijd gunnen. Anders zou ik hem zeker laten helpen, ik heb het al vaker bij rammen laten doen en het valt mee.
Ik heb nu een oudere zitten, die nu half gecastreerd is en de andere bal dus nog moet, maar in de buikholte zit, ook bij hem gaan we gewoon de operatie doen, ook al is leeftijd onbekend en oogt hij echt oud, een konijn is zoveel gelukkiger samen.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 21:32

Ok dus het valt wel mee en ze komen wel makkelijk uit de narcose? Hij zit normaal buiten maar hoe zit dat met steriele omgeving? Moet hij dan een tijdje binnen blijven of mag hij al snel weer naar buiten?
Hij is trouwens al volwassen dus hij gaat niet meer zakken ofzo iets. Nieuwsgierig faniek wat was jij kwijt voor die operatie?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:35

Uit de narcose komen is het probleem niet, vaak erna met grotere operaties, maar ik heb daar hier ook nog nooit problemen mee gehad met goede pijnstilling en complicaties kan altijd ook met gewone castratie. Ik heb 1 keer met alle konijnen met gewone castratie gehad dat het totaal mis ging.
Het is belangrijk om hem niet op stro te zetten, maar bij voorkeur op kranten/handdoeken ivm stro kan prikken in de wond. Hij mag wel naar buiten, maar het begint nu wel snel warmer te worden dus ivm vliegen eventueel aan te raden wel binnen te houden de eerste dagen.
De kosten zijn afhankelijk van hoe lang ze bezig zijn en dat wil nog wel is verschillen ivm het zoeken naar de bal. Wat ik kwijt bent geweest ligt tussen het laagst 50 euro en het hoogste bedrag 150 euro, maar dat laatste was extreem. Moet ik wel zeggen dat elke dierenarts enorm verschillend is.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:38

Ik denk dat ik het toch zou doen, zelf vind je het ook niet fijn allen te zitten.
Die van mij is nu 2 jaar samen met een vriendinnetje, en hij is helemaal happy! Nu liggen ze samen te zonnen, elkaar te plukken(verharing) Echt helemaal leuk, samen rennen door de ren! Ik heb er nooit spijt van gehad.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:05

Je DA had je nijn al onder zeil, voelde toen pas of het beest beide ballen had en liet 'm vervolgens zonder operatie weer uit de narcose komen?
Rare manier van doen :+

Ik zou je nijn zeker laten castreren, veel extra risico brengt het niet met zich mee.
En 2 nijnen samen is gewoon zoveel leuker dan 1!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:08

De risico's vallen mee, het is natuurlijk iets intenser omdat ze nu in de buik moeten zijn. Maar voedsters worden ook gewoon geholpen. Ik zou wel voor extra pijnstilling vragen (niet elke DA geeft dat standaard mee) en eventueel zorgen voor dwangvoer. Moet eggen dat de mijne amper zijn ogen open had en alweer zat te vreten. Het is echt de een voor de ander :j

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 14:54

wimmus schreef:
Je DA had je nijn al onder zeil, voelde toen pas of het beest beide ballen had en liet 'm vervolgens zonder operatie weer uit de narcose komen?
Rare manier van doen :+

Ik zou je nijn zeker laten castreren, veel extra risico brengt het niet met zich mee.
En 2 nijnen samen is gewoon zoveel leuker dan 1!

Ja hij had niet eerst gevoeld ook een beetje dom. En die operatie kon hij daar niet gelijk doen, dus heeft hij voor niks geslapen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:56

ehm... ook een gecastreerde ram zal een voedster verkrachten hoor... dat ga je niet tegen door castratie ;)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:29

Op een ander konijn rijden is iets anders dan een ram die een voedster helemaal geen rust meer geeft.

100% veilig is het natuurlijk nooit, maar met een dierenarts die voldoende weet van konijnen en de nieuwste inzichten en als je zelf weet wat voor verzorging een konijn na een operatie nodig heeft, is het ook weer niet zo riskant als soms wordt gesuggereerd.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:02

ikenindi schreef:
ehm... ook een gecastreerde ram zal een voedster verkrachten hoor... dat ga je niet tegen door castratie ;)

Uuh? Een gecastreerde ram heeft geen last meer van zijn hormonen, hier rijden de rammen zeer zelden tot nooit (die gecastreerd zijn uiteraard) en de dames (ongecastreerd) juist wel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:23

Faniek schreef:
ikenindi schreef:

Uuh? Een gecastreerde ram heeft geen last meer van zijn hormonen, hier rijden de rammen zeer zelden tot nooit (die gecastreerd zijn uiteraard) en de dames (ongecastreerd) juist wel.

haha nou, dan zal ik wel de uitzondering kennen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:27

Faniek schreef:
ikenindi schreef:

Mijn gecastreerde ram bezoekt al zijn 3 vrouwtjes tot in den treure hoor. Het is nu weer gestopt.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:40

Oh ok nou jullie begrijpen wel dat het me ook om het fokken gaat. Baby konijntjes willen we niet die zijn er al zat. Maar hij zal met een castratie iig minder gevoelens hebben als zonder.
Maarre nu ik jullie ervaringen heb gehoord denk ik toch dat ik vd week een afspraak ga maken, want ik wil echt een vriendinnetje voor hem.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:53

Faniek schreef:
ikenindi schreef:

Ik heb hier een voedster en een ram, allebei gecastereerd en zitten soms nog vrolijk op elkaar te wippen hoor, ook de voedster op de ram.. :+ Lentekriebels zullen we 't maar noemen! :')

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:00

Ik heb 2 rammen (niet gecastreerd) en die rijden ook op elkaar. De 1 al wat meer dan de ander, maar verder heb ik er geen problemen mee. Vechten hebben ze nog niet gedaan, dus hopen dat dat zo blijft en anders ook maar even naar de DA.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 11:52

Op een ander nijn rijden is wel heel wat anders dan verkrachten.
Een ander nijn berijden is gewoon dominantie, daar kun je niets tegen doen en is verder niet schadelijk oid.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een gecastreerde ram (ex-ram? :+ ) een ander konijn verkracht :n

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:20

abukir schreef:
Oh ok nou jullie begrijpen wel dat het me ook om het fokken gaat. Baby konijntjes willen we niet die zijn er al zat. Maar hij zal met een castratie iig minder gevoelens hebben als zonder.
Maarre nu ik jullie ervaringen heb gehoord denk ik toch dat ik vd week een afspraak ga maken, want ik wil echt een vriendinnetje voor hem.

maar dan is het dus geen reden meer om niet het vrouwtje te laten helpen ipv mannetje? daarom zei ik het eigenlijk...

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:10

Een vrouwtje moet eigenlijk ook gecastreerd worden, beter nog gesteriliseerd. Voedsters krijgen op latere leeftijd vaak problemen met eierstokken, baarmoeder etc.

Als je het mannetje niet laat castreren, gaat hij zeker het vrouwtje pakken, of ze nou geholpen is of niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:18

Dus dan kan je een vrouwtje beter castereren dan steriliseren! ;)
Hier ook gebeurd.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:28

Uuh ja, andersom dus :+
Castreren ipv steriliseren.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 10:22

wimmus schreef:
Een vrouwtje moet eigenlijk ook gecastreerd worden, beter nog gesteriliseerd. Voedsters krijgen op latere leeftijd vaak problemen met eierstokken, baarmoeder etc.

Als je het mannetje niet laat castreren, gaat hij zeker het vrouwtje pakken, of ze nou geholpen is of niet.

Ja ik wil geen vrouwtje die verkracht word heel de dag door. Maar ik ga naar de opvang voor een vrouwtje, dus misschien kom ik er wel 1 tegen die al geholpen is zou makkelijker zijn anders moeten we die ook nog laten helpen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:28

Er zijn niet zo veel gecastreerde voedster in de opvangen te vinden, het is duurder en minder noodzakelijk dan het castreren van de rammetjes en dan is de afweging snel gemaakt met de beperkte middelen van de meeste opvangen.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 13:58

Manou schreef:
Er zijn niet zo veel gecastreerde voedster in de opvangen te vinden, het is duurder en minder noodzakelijk dan het castreren van de rammetjes en dan is de afweging snel gemaakt met de beperkte middelen van de meeste opvangen.

Ja we zien wel. Dan laat ik het zelf doen ik wil er toch graag een uit de opvang, want er worden er straks weer zat gedumpt helaas met vakantietijd.