Eerste myxomatose konijn gezien, goed enten dus!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Eerste myxomatose konijn gezien, goed enten dus!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 14:50

Ongeveer in 2007 is er een enorme uitbraak geweest hier in Zeeland met Myxomatose. Niet alleen wilde konijnen bezweken er aan, ook het tamme huis-konijn. Afgelopen jaren gelukkig niet veel Myxo-ellende gezien, tot van de week! Zag het eerste konijn al met de ogen dicht, op het weiland lag al een dode en ook van het weekend had een van onze honden een konijn te pakken. Waarschijnlijk een zwakkere omdat hij anders nooit op het idee komt om een konijn te pakken. Vanmiddag vond ik een weer een konijn met Myxomatose die al sterk vermagerd was en zijn lot zat af te wachten midden op de weg. Verschrikkelijk vind ik dat!

Dus misschien een tip voor degene die tamme konijnen heeft; inenten! Liefst om de 2 tot 3 maanden tegen Myxomatose... Hoop dat het alleen nog in deze streek blijft, maar ik weet helaas hoe snel dit om zich heen kan slaan...

Kon het niet laten jullie even te tippen.. :o

Pluttersput

Re: Eerste myxomatose konijn gezien, goed enten dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:40

Om de 2 tot 3 maanden? Die van ons worden ieder half jaar daartegen geent :) En hoeven ook niet vaker.
Ik vind het ook verschrikkelijk, al die knijnsen die dan inderdaad hun lot afwachten. Alhoewel ik moet zeggen dat er bij mijn poownies eens een wild jong rond heeft gelopen met myxomatose. Was blind, maar at nog gras, hupste nog in het rond, en at voer met de kippen mee. Heeft er een paar maanden gelopen, ik weet eigenlijk niet wat daarmee gebeurt is.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 16:29

Sterker nog, de fabrikant garandeert een immuniteitsduur van 1 maand! (lyomyxovax) http://repertoriumonline.fidin.nl/displ ... dicatieId=
Dan heeft jou dierenarts je niet goed ingelicht! Mocht er een uitbraak zijn, dan is dus wel het beste om dit deel van de enting te herhalen.

Ik plaats niet voor niets dit bericht! ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:46

O, dat wist ik inderdaad niet! Dank voor de tip!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:29

Ik ben net bij mijn dierenarts geweest, en die zegt dat dit niet het geval is. Éen keer in de 6 maanden is genoeg. Wat wel kan, als er van die inentingsdagen zijn, is dat de flesjes maar heel kort houdbaar zijn als ze open zijn ;)

En ik moet zeggen, ik vertrouw mijn dierenarts door en door ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:39

Citaat:
Gegarandeerde beschermingsduur
De vaccinatie wordt door de fabrikant 2 tot 4 maanden gegarandeerd. Na de eerste vaccinatie zou binnen niet al te lange tijd de tweede vaccinatie gegeven moeten worden. Verder is het over het algemeen voldoende de konijnen 2x per jaar te laten vaccineren, namelijk in april/mei en in de nazomer. Konijnen bouwen door de regelmatige entingen zelf ook weerstand op.

Het is dus voldoende om ze maar 2 keer per jaar te enten, maar een half jaar helemaal veilig is het dus niet..

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 06:41

Normaal gezien wel wanneer er geen myxomatose heerst in je omgeving. Maar ik weet uit ervaring dat ge-ente konijnen (om de 6 maanden!!) het dan alsnog kunnen krijgen. Zie 2007, in dat geval zou ik vragen om het met 2-3 maanden de lyomyxovax te herhalen. De Cunical (voor VHD) is overigens wel 1 jaar geldig en vaak wordt vaak ook 2x meegepakt... ?!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 06:45

Ik heb in januari al een konijn gevonden met myxomatose in Nieuwerkerk aan den IJssel. Enten is altijd goed, ook al is er geen uitbraak. Je ent niet voor niets toch.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:54

Maar als dat het verhaal is, kan het toch bijna niet dat de fabriek maar een maand garandeerd? Dat kunnen ze imo niet omtrekken.
Maar op zich, om dan vaker te enten, kan ik me wel iets bij voorstellen hoor :) Alleen onze DA acht het niet nodig, dus dan kijken we het nog even aan. Bij onze konijnen hebben we nog geen *klopt even af* last van myx gehad, in die 20 jaar dat wij al konijnen hebben :)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:52

Ik liet m'n nijnen ook altijd 2x pj enten, tegenwoordig 1x per jaar en ik denk er zelfs over om er helemaal mee te stoppen. Myxomatose heerst hier al jaren niet meer, het laatste geval is 15 jaar geleden voor zover ik weet. Entingen zijn ook troep, die wil je ook liever niet teveel in je nijn stoppen. Ik niet iig.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:59

Pluttersput schreef:
Maar als dat het verhaal is, kan het toch bijna niet dat de fabriek maar een maand garandeerd? Dat kunnen ze imo niet omtrekken.
Maar op zich, om dan vaker te enten, kan ik me wel iets bij voorstellen hoor :) Alleen onze DA acht het niet nodig, dus dan kijken we het nog even aan. Bij onze konijnen hebben we nog geen *klopt even af* last van myx gehad, in die 20 jaar dat wij al konijnen hebben :)

Dat staat ook in je entboekje, zoek het maar eens op. Ze garanderen 1 maand dat de nijntjes veilig zijn :j

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:00

enten tegen myx is eigenlijk echt wel eens per maand nodig. ik laat ze elk jaar 2x per jaar enten. Helaas heb ik vorig jaar toch 3 konijnen verloren aan myx, ondanks de entingen. Ik raad dus zeker wel aan om te enten, liefst nog meer dan 2x per jaar

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 06:56

Even een updat, ze vallen hier met bosjes neer. In dit weekend alleen al 4 dooie opgeruimd en er liep er eentje met zijn ogen dicht tegen de voordeur...