Hamsterkooi opknappen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Hamsterkooi opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 22:16

Ik ben vorige week begonnen met een oude vogelkooi op te knappen. Deze zal uiteindelijk gebruikt worden als hamsterkooi (voor een goudhamster), met een aantal plateau's en natuurlijk heel veel speeltjes :P

De kooi wordt opnieuw geverfd, er komen houten (gelakte) plateau's in die verbonden worden met bruggetjes. De bak ziet er nog redelijk netjes uit, dus daar ga ik (nog) niks aan doen. Verder worden de klepjes waar je vogelbakjes in kunt hangen eruit gehaald en het wordt dichtgemaakt, hoe dat weet ik nog niet.

Als jullie willen zal ik foto's erop zetten (:

Als er nog handige tips zijn of leuke ideeën, hoor ik het graag!

Lynn_Nikita

Re: Hamsterkooi opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:17

tip, kijk uit met welke verf je gebruikt, als hij eraan gaan knagen

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:17

en maak de platootje en trapjes wel veilig zodat hij niet kan vallen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:19

De vogelbakklepjes kan je misschien wel verder openknippen om daar buizen aan te bevestigen door middel van een afsluitdop/connector;
Afbeelding

Als je niet giftige botenlak gebruikt moet het goed zijn voor de tralies, maar let idd op welke verf je gebruikt, ook zeker voor het lakken van de plankjes. Waterdichte afdeklak op waterbasis; goed het label lezen, hier zit ook vaak nog terpentine in oid ;)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:20

"Klepjesgaten" kun je ook dichtmaken door er van dat gaas (groen, vierkantjes, 5mm breed/hoog) in te solderen of ombuigen en ertussen klemmen. Het buizenidee vind ik ook goed bedacht, maar dan moet je natuurlijk ook zorgen dat dat precies goed uitkomt met je plateaus en andere buizen.
Inderdaad uitkijken dat je de goede verf hebt.
Wel leuk idee, ben ook altijd wel van de doe-het-zelf dingetjes :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:27

NienkeNiels schreef:
en maak de platootje en trapjes wel veilig zodat hij niet kan vallen

Hmm. hoe bedoel je niet kan vallen? Dat je er schotjes naast zet?
Ik weet dat hamsters geen diepte zien, maar die van ons sprong toch nooit van de bank/tafel af...
En we hadden zo'n kooi met een bovenverdieping, waar ze met een trappetje op moesten en met glijbaan naar beneden.
Op gegeven moment klommen ze aan de achterkant van de trap omhoog }:0 (En ja dan vielen ze wel eens...)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:31

Dus nooit open trappetjes en open verdiepingen gebruiken ;)
Daar kunnen ze hele lelijke verwondingen aan over houden en dat wil je echt niet :n

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 22:34

Bedankt voor de reacties!

Vandaag heb ik de buitenkant van de tralies zwart gespoten met verf op acrylbasis, waterbasis dus. Lak op waterbasis moet ik nog even zoeken :P
Hopelijk gaat hij er alsnog niet aan knagen, ik heb al een hoop speeltjes en dingetjes gekocht om tralieknagen tegen te gaan :P

Buizen ben ik eerlijk gezegd geen fan van, goudhamsters zijn al best groot en ik ben bang dat hij vast komt te zitten oid. Afzetten met gaas kan idd, zouden houten plaatjes in dezelfde kleur als de tralies ook kunnen?

De bruggetjes/trapjes heb ik bij zooplus gekocht, hamsters kunnen wel tegen een stootje, het zijn stevige bruggetjes dus hij zal er echt niet doorheen vallen, hoogstens aan 1 kant eraf vallen. De andere kant staat tegen de tralies aan. Zoals je ziet kan hij sowieso niet van hoog vallen omdat de plateau's overlappen (:

Hier foto's van de kooi:
(De plateau's zijn hier nog van papier, die zijn even voor het idee :P)
Afbeelding
Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:39

Hoe groot is de kooi? Vind hem persoonlijk wat klein voor een syrtje :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:42

Om te voorkomen dat je hamster helemaal naar beneden zou vallen, kun je ook hangmatjes ophangen.

De kooi lijkt inderdaad erg klein...

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 22:46

Te klein? }:0
40x66x80 dus echt niet te klein.

Er komt nog een hangmatje in maar waar weet ik nog niet precies (:

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:49

Ja dat vind ik persoonlijk veel te klein :+
Hamsters hebben ruimte nodig in de lengte, de hoogte is niet per se van belang want het zijn geen klimmers. Ze moeten af en toe een lekker sprintje kunnen trekken en dat kan niet naar boven of in een radje.
Maar ik ben nu eenmaal apart op dat gebied, schijnbaar, ik wil mijn dieren in ruime hokken, anders neem ik geen dieren :n

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:49

60x40 is het minimale kwa oppervlak... Hoogte zegt inderdaad helemaal niks.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:51

*offtopic* In Duitsland hebben ze als minimumruimte voor een syrtje zelfs 100x50 en is 60x40 nog niet eens geaccepteerd voor een rusje :')

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:52

Als je bv op het hamsterforum gaat kijken, dan zie je dat ze kijken wat de grond oppervlakte kijken. Daar houden ze (geloof ik minimaal) 60x30 cm aan. Dus als je vanuit daar kijkt is deze kooi te klein. Maar ik denk dat je op eigen intuitie moet afgaan. Je ziet het zelf het beste denk ik.

Vind dat je de kooi leuk op aan het knappen bent!!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:53

@ BrittKitt: Eerlijk waar? :oo Maar waar vind je dan een hamsterproof kooi van 100x50? Ik heb zelf een duna van 70x40 zijn die geloof ik. Dan heb je wel nog van die mary kooien van 80x50. Maar nog grotere kooien met een tralieafstand die klein genoeg is voor een hamster?

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 23:13

Scheelt dat ik in Nederland woon dan ;)

Ik heb het ook laten zien bij een hamsterforum, daar vinden ze het juist wel een mooie maat. 60x40 of 70x40 nemen ze daar als minimale maat.

In de toekomst komt er ook nog een ren voor de hamster, dus het is echt niet zo dat hij 'zielig' in zijn kooi zit. Er zullen genoeg hamsters zijn die het met een veel kleinere kooi moeten doen. Een kooi van een meter vind ik echt teveel, dan kan ik hem net zo goed loslaten in mijn tuin :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:39

Mooie kooi.
En op hf forum zijn de min. 60*40.
Dus deze kooi is goed genoeg.
Succes met het opknappen.
En ben benieuwd naar het eindresultaat en natuurlijk de gelukkige bewon(st)er

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:41

_Tara_ schreef:
@ BrittKitt: Eerlijk waar? :oo Maar waar vind je dan een hamsterproof kooi van 100x50? Ik heb zelf een duna van 70x40 zijn die geloof ik. Dan heb je wel nog van die mary kooien van 80x50. Maar nog grotere kooien met een tralieafstand die klein genoeg is voor een hamster?

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... muis/49465

Deze kooi is 100*54 en is geschikt voor hamsters.

Zelf gebruik ik gewoon Gabber Jolly's voor mijn syrtjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:15

Ik vind de kooi ook veel te klein voor een syr. Die van mij zitten op 80x40x50, met loopwielen van 30 cm doorsnee (karlie).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:20

Mocht je toevallig nog in Tilburg komen, dan heb ik nog wel een kooi die je over kan nemen waar mijn syrtje in gezeten heeft. (Ferplast Jenny 80x40x80)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:57

Leuk projectje! Die kooi is echt wel groot genoeg, hij voldoet aan het minimum van 60 x 40, dus als dat nou ook al niet goed meer is.... in de dierenwinkel is dit formaat al amper te vinden dus ik vind het al goed dat TS nu deze kooi opknapt voor haar hamster :j
En hoewel hoogte in principe niet meetelt heeft de hamster daar toch wel degelijk baat bij, met al die verdiepingen enzo.
Veel plezier met opknappen! Ben benieuwd naar foto's als je wat verder bent!

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:01

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 13:05

Bedankt voor het aanbod, maar op het moment heb niet genoeg geld om een nieuwe kooi te kopen, en ik woon in venlo, dat is een beetje uit de buurt :P

Zo'n houden karlie rad van 21 of 30 cm komt ook in de kooi.

Bedankt voor de tips! (:

Bosmonster, is Molly een satijnhaar of heeft ze een normale vacht? Ik vind die satijnhaartjes altijd zooo leuk :P Die van mij is 25 maart geboren, geen idee of hij/zij een satijnhaar is, hoop het wel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:16

Nienkeee_ schreef:
Bedankt voor het aanbod, maar op het moment heb niet genoeg geld om een nieuwe kooi te kopen, en ik woon in venlo, dat is een beetje uit de buurt :P

Zo'n houden karlie rad van 21 of 30 cm komt ook in de kooi.

Bedankt voor de tips! (:

Bosmonster, is Molly een satijnhaar of heeft ze een normale vacht? Ik vind die satijnhaartjes altijd zooo leuk :P Die van mij is 25 maart geboren, geen idee of hij/zij een satijnhaar is, hoop het wel :P

Je kunt beter een karlie van 30 cm doen. Heb ik zelf ook.
En maak je maar geen zorgen. Deze kooi is groot genoeg voor je syrtjes.
(ik heb heb zelf 2 oranje syrtjes. 1 korthaar en 1 langhaar <3 )