Konijn kopen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Konijn kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 19:45

Hallo,
Ik ga een konijn aanschaffen, maar voor ik dit doe heb ik wat vragen en ik hoop dat jullie daar antwoord op hebben!

Wat is beter, een konijn alleen, of met zijn tweeën?

Is dit hok groot genoeg voor 2 konijnen, als je er vanuit gaat dat ik de deurtjes onderaan openzet zodat ze de tuin inkunnen.

Als je de deurtjes 24/7 openzet zodat ze altijd in en uit kunnen lopen, gaan ze dan zelf het hok als slaapplek zien, of moet je ze hier in "trainen"?

Een van de belangrijkste dingen; de tuin heeft helemaal rondom een schutting, maar heeft op sommige plekken gras en aarde daar tegenaan liggen, kunnen de konijnen dan onder de schutting doorgraven en ontsnappen?

Ze krijgen hooi en konijnenbrokken, en hebben ook de mogelijkheid gras te eten, moeten/mogen ze dan ook nog andere groenten en fruitsoorten? Of is dit slecht voor een konijn?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Groetjes!

Mic

Re: Konijn kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:48

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:50

Wat is beter, een konijn alleen, of met zijn tweeën?
Met zijn 2-en!

Is dit hok groot genoeg voor 2 konijnen, als je er vanuit gaat dat ik de deurtjes onderaan openzet zodat ze de tuin inkunnen.
Ja hoor als ze verder lekker de tuin in kunnen prima!

Als je de deurtjes 24/7 openzet zodat ze altijd in en uit kunnen lopen, gaan ze dan zelf het hok als slaapplek zien, of moet je ze hier in "trainen"?
Meestal gaat dit vanzelf

Een van de belangrijkste dingen; de tuin heeft helemaal rondom een schutting, maar heeft op sommige plekken gras en aarde daar tegenaan liggen, kunnen de konijnen dan onder de schutting doorgraven en ontsnappen?
Ja zeker wel, goed idee is om gaas in te graven, let daarbij ook op dat je niet van dat dunne gaas hebt waar ze doorheen knagen.

Ze krijgen hooi en konijnenbrokken, en hebben ook de mogelijkheid gras te eten, moeten/mogen ze dan ook nog andere groenten en fruitsoorten? Of is dit slecht voor een konijn?
Beetje andijvie, wortel of paprika erbij zullen ze erg waarderen

Voor meer info kijk ook eens op http://www.konijnen.nl
Veel plezier met je konijnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:50

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:51

De eerste vraag ga ik nieteens op antwoorden, dat lijkt me toch erg logisch en is overal te vinden..

Dat hok is inderdaad groot genoeg als ze ook nog in de tuin kunnen, ik zou ze 's avonds dan wel naar binnenhalen(in het hok) ivm. andere dieren ed.

Dat hangt helemaal van de konijnen af..

Ja dat kunnen ze. Tenminste ik geloof dat alleen de palen van de schutting diep in de grond staan, de schutting zelf niet ;)

Ja hoor dan mogen ze ook nog andere groenten en fruit, wel even kijken wat wel en wat niet giftig is en het langzaam opbouwen.

Dit is overigens een hele informatieve site: http://www.bunnybunch.nl

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:51

Het is beter om konijnen met z'n tweëen te houden. Een voedster en gecastreerde ram is het beste. Het hok is groot genoeg, wat voor konijnen wil je?
Hier gaan de konijnen 's morgens naar buiten en rond dit tijdstip weer naar binnen, ze gaan zelf niet maar weten dat ze binnen voer krijgen. Hooi hebben ze onbeperkt maar brok krijgen ze alleen een halfje 's morgens en een halfje 's avonds omdat ze anders het hok niet meer ingaan.

Als je een beetje kleine konijntjes neemt zou ik ze 's nachts zeker naar binnen doen.

Hoe ver is de schutting onder de grond? Ik zou het een beetje in de gaten houden. Eventueel kan je altijd nog iets onder de schutting plaatsen.

Groenten en fruit zijn goed. Kijk even op deze lijst;

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/gifti ... ijnen.html

Goed dat je ze zo laat informeren. Wij krijgen toch zeker wel foto's te zien he? :D

edit; typefout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:53

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:53

2 konijnen is in principe vele male beter dan 1. Op http://www.bunnybunch.nl vind je veel informatie. Ja konijnen zijn ontzettend goede gravers en kunnen vrij simpel onder een schutting door graven.
Ga naar een goede fokker of konijnenopvang zo weet je zeker dat je gezonde konijntjes meekrijgt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:02

Jusi schreef:
Mijn konijnen vinden het overigens heerlijk om juist 's nachts buiten rond te huppelen en te graven - overdag luieren ze meer, ik doe het hok nooit dicht. Katten jagen ze zelf de ren weer uit en voor andere dieren ben ik niet heel bang midden in de woonwijk. Hoewel je natuurlijk altijd een risico loopt.

Hmm ja, ik vind het wel een creepy idee, ze kunnen bij ons zo over de schutting en ze meenemen.. (Moeten ze fikse spierballen hebben, 2 konijnen van 5 kilo die zich níet laten vangen door vreemden) Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als er 's nachts wat gebeurd..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:03

Jusi schreef:
Mijn konijnen vinden het overigens heerlijk om juist 's nachts buiten rond te huppelen en te graven - overdag luieren ze meer, ik doe het hok nooit dicht. Katten jagen ze zelf de ren weer uit en voor andere dieren ben ik niet heel bang midden in de woonwijk. Hoewel je natuurlijk altijd een risico loopt.

Als je een beetje bos of weiland oid. in je wijk hebt kunnen daar zeker weten wel marters en dergelijke zitten... Omdat mijn konijnen ook liever 's nachts bezig zijn dan overdag heb ik een vaste ren aan het hok gemaakt.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 20:04

Bedankt voor alle reacties zo snel al!
Ik neem er 2, als dat het beste is!
Wat ik met de schutting ga doen, moet ik dus nog even naar kijken.

Overigens, ik werk nu vrijwillig op een kinderboerderij.
Hier hebben ze ook veel konijnen, alleen die hebben, vind ik niet echt een konijnwaardig leven.

Ze zitten de hele dag in een hok van 60x30x30 (ongeveer)
Het zijn echter wel hele leuke konijntjes. Dus misschien neem ik er eentje vanaf daar. Die doe je er zo'n plezier mee :)

ik ga even met m'n mams overleggen zometeen wat we met de schutting doen! :D

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 20:05

Oh trouwens, ik woon aan een héle drukke weg.
Volgens mij zijn de meeste mensen uit de buurt wel zo snugger om geen kat te nemen, en ik ben dus ookniet zo bang voor andere roofdieren! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:09

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 07:27, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:13

Mijne graven hele jaar door.
Ze hebben inmiddels 24 vierkante meter wat we met kippengaas 'rabbitproof' hebben gemaakt.
Kippengaas op bodem en dat weer vastgetimmerd aan schutting.
Ze hebben een gedeelte van zo een kleine 10 vierkante meter waar ze een meter diep kunnen graven (hebben we toendertijd bewust diep het kippengaas gedaan voor extra graafgenot) en die 10 meter is totaal omgeploegd toen een enorme ondergrondse konijnenachtbaan.
De twee van mij graven het hele jaar door, ze maken meerdere opritten en ingangen en dat moet regelmatig veranderen vinden ze.
Als ze zonder toezicht loslopen kunnen ze letterlijk in 5 minuten onder je schutting doorgraven ;)

Wij hebben nu voor de sier ook rondom rotsblokjes liggen, kun je ook toen zodat ze niet gelijk onder de schuttig 'floep' weg zijn.
(kun je ze misschien net nog aan staartje terugtrekken :Y) )

Zal ff impressie bij ons geven mss vind je leuk.
Hoofdverblijf is helemaal dicht met gaas tegen roofdieren en dmv een houten ophaalbruggetje afgesloten naar de open speelplaats.
Hoofdverblijf (is diep en vol gangen)
Afbeelding
ophaalbruggetje :D de dus dicht het hok afsluit
http://i137.photobucket.com/albums/q203 ... 0093-1.jpg
Open gedeelte met een caviadorp en rotsen
Afbeelding

Niet te vergeten een heel lief nijntje die geniet van zand, zonnetje, rondrollen bij dr prive fonteinjte (hier kun je als je goed kijkt kippengaas beetje zien wat we met krammen aan schuur hebben vastgemaakt)
Afbeelding

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:52

Oeeeh dat ziet er lekker uit voor die beesten Mltex!

Maar even een Update!
Ik heb ze vandaag gekocht.
2 vrouwtjes, eentje van 10 weken (de gevlekte) en de ander van 8 weken.
Ik heb ze van verschillende winkels vandaan, dus ik was even bang dat het misschien niet goed zou gaan. Maar ze liggen nu al lekker samen te slapen in het slaapvertrek, om het zo maar even te noemen.
Voorlopig mogen ze alleen de tuin in als ik er bij ben, ook omdat ze nog aan het gras moeten wennen en dus niet meteen onbeperkt kunnen grazen.
Maar we gaan stevig gaas in de grond tegen de schutting aanzetten zodat ze niet ontsnappen :)
Ik heb even wat foto's gemaakt! :)

De zwarte heet Drop, en de gevlekte is nog naamloos, dus als jullie nog wat weten?

Afbeelding

Afbeelding

En het hok:
http://i40.tinypic.com/2u88481.jpg

En tot slot de tuin:
http://i41.tinypic.com/2dbqjk3.jpg

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:46

Leuke konijnen!
Maar als die zwarte 8 weken is... het lijkt mij stug of je hebt straks een huge konijn.
En hopen dat je twee dames goed blijven gaan, het kan namelijk wel misgaan.
Ik zie trouwens veel planten in de tuin, let asjeblieft goed op of er geen giftige planten in de tuin staan, ik zie bijvoorbeeld al een klimop geloof ik: die is giftig.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 23:12

Haha nee dat zwartje is juist een kleintje.
Ik zal morgen even een foto maken van alle twee naast elkaar :)
Bedankt dat je dat zegt van die klimop!
Die moeten we dan even weghalen!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:13

Jammer dat je voor 2 dames bent gegaan en helemaal uit de winkel. Vaak verkopen winkels konijnen uit de broodfok en is het maar de vraag hoe gezond ze zijn en wat voor karakter ze hebben en hoe groot ze worden. Die zwarte gaat nog wel een maatje meer worden, sowieso geen dwerg en die hangoor gaat ook zeker de 2kg minimaal halen.
Als je de 2 dames samen wil houden is het verstandig om er een permanente ren aan te maken, ruimte is erg belangrijk zeker als ze straks in de pubertijd komen kan het veel ellende opleveren.
Daarnaast laat over enkele weken het geslacht nog even nakijken, bij iemand met ervaring, want je wel niet weten hoe vaak het verkeerd gaat in een dierenwinkel, veel te vaak. En alsjeblieft laat dit controleren, want het zal niet de eerste man-vrouw combi zijn ipv 2 vrouwen, wat voor het samengaan veel beter zou zijn, maar als de voedster te jong gedekt word funest.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:26

Let er inderdaad op dat twee vrouwen nogal fel tegen elkaar kunnen worden als ze geslachtsrijp worden.
Mocht je nog een keer konijnen aanschaffen, veel opvangen zitten nu helemaal vol met nijnen. Vaak worden de mannetjes ook al gecastreerd :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:15

Jammer dat je ze uit een winkel gehaald hebt.
Let inderdaad op als ze ouder worden. Dat het nu goed gaat is geen garantie voor de toekomst. Ik ben zelf helaas door schade en schande wijs geworden...