kuikens onder broedse hen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

kuikens onder broedse hen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 17:35

Hey,
wij willen binnekort een 5tal kuikens kopen. Nu hebben wij een broedse hen en die verkoper stelde voor om de kuikens onder die hen te leggen. Dan zou de kip de zorg van de kuikens op zich nemen ipv de kuikens onder de lamp te laten zitten. Heeft hier iemand ervaring mee, en hoe oud moeten de kuikens dan zijn? ( we kunnen kiezen uit net uitgekomen kuikens en kuikens van 1.5 week oud

Bluebontje

Re: kuikens onder broedse hen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:56

Je kan idd proberen of de kip ze wil hebben, maar ik weet niet of dat gaat lukken. Ik zou een lamp achter de hand houden en het spul goed in de gaten houden.
Ik zou kiezen voor iets oudere kuikens, maar dat is wat je leuk vindt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:00

In ieder geval inderdaad een lamp achter de hand houden, zodat, mocht het foutgaan, je dan nog in kan grijpen. Wat wel eens wil werken, is als het donker is, de kuikens onder de kloek stoppen, en de eieren weghalen. Of zelfs de eieren even nog laten liggen, en die de volgende dag weghalen. In ieder geval in het donker, zodat de kuikens onder de mams zitten.
Ik zou zelf voor de jongere kuikens gaan, omdat oudere toch al wat zelfstandiger zijn. Helemaal als ze zonder mams al ouder zijn geworden zeg maar, dan is het denk ik mogelijk dat ze de kloek niet als mams zien. Dus je moet even kijken hoe ze groot zijn geworden ;)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 23:04

Pluttersput schreef:
In ieder geval inderdaad een lamp achter de hand houden, zodat, mocht het foutgaan, je dan nog in kan grijpen. Wat wel eens wil werken, is als het donker is, de kuikens onder de kloek stoppen, en de eieren weghalen. Of zelfs de eieren even nog laten liggen, en die de volgende dag weghalen. In ieder geval in het donker, zodat de kuikens onder de mams zitten.
Ik zou zelf voor de jongere kuikens gaan, omdat oudere toch al wat zelfstandiger zijn. Helemaal als ze zonder mams al ouder zijn geworden zeg maar, dan is het denk ik mogelijk dat ze de kloek niet als mams zien. Dus je moet even kijken hoe ze groot zijn geworden ;)

Dan kan ik best de pas uitgekomen kuikens zo snel mogelijk gaan halen? Ik geloof dat hij ze wel bij een kloek had zitten de kuikens. Dan gaan ze een andere hen mss niet zien als hun moeder, dan zijn de jongere misschien beter. ( is dat dan niet erg voor de hen als je haar kuikens afneemt?)

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:06

hoe lang is de hen al aan het broeden? als ze nog maar net aan het broeden is, zal ze het niet accepteren...

voor die ene hen zou ik 1 kuiken achter laten..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:07

Nee, voor een hen maakt dat in principe niet veel uit. Het is niet leuk natuurlijk, maar kwaad kan het niet :)
Als de oudere kuikens ook onder de kloek vandaan komen, zou je die ook nog kunnen proberen. Wat zegt de fokster ervan?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 23:44

Pluttersput schreef:
Nee, voor een hen maakt dat in principe niet veel uit. Het is niet leuk natuurlijk, maar kwaad kan het niet :)
Als de oudere kuikens ook onder de kloek vandaan komen, zou je die ook nog kunnen proberen. Wat zegt de fokster ervan?

die zei dat het vast wel zou lukken.
De hen is al bijna 2 weken aan het broeden trouwens. Ze wordt regelmatig broeds, pikt de gelegde eieren van derest en houdt ze warm, elke dag opnieuw tot ze na een 3tal weken weer buiten komt. We hebben haar al eens bevruchte eieren laten utbroeden, maar van de 8 is er toen maar 1 levend kuiken overgebleven. ( tis een brahma en het leek wel of de 5 andere kuikens geplet zijn toen ze uitkwamen.)
Als het zo zou lukken ipv met de lamp zou wel leuk zijn. En beter voor de kuikens.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:18

Mijn ervaringen zijn over het algemeen dat de hen als ze net zit te broeden de kuikens niet accepteerd. Wel als ze tegen het einde aan zit. Maar ja goed, dat was bij mij!

karmas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:21

Mijn ervaring is dat dit alleen lukt met kuikens die rechtstreeks uit de broedmachine komen, kuikentjes die al onder een warmtelamp hebben gezeten snappen dat niet en de broedse kip zal deze kuikens ook niet accepteren. Enkuikens van een andere kip gaat ook niet lukken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:32

Ik weet niet meer hoe lang onze kip broeds was, maar we hebben er vorig jaar 2 kuikens van 6 weken oud bij gezet. Die waren al wat groter, kropen meteen onder haar in. Eerst was ze wat verbaasd aan het kijken en pikte ze verdwaasd naar de 2. Maar die bleven onder haar vleugels in kruipen en toen heeft ze ze helemaal geaccepteerd, kijk maar.

Afbeelding
Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:45

karmas schreef:
Mijn ervaring is dat dit alleen lukt met kuikens die rechtstreeks uit de broedmachine komen, kuikentjes die al onder een warmtelamp hebben gezeten snappen dat niet en de broedse kip zal deze kuikens ook niet accepteren. Enkuikens van een andere kip gaat ook niet lukken.

Kuikens van een andere kip gaat wel hoor :) Ik zal zelfs vertellen: wij hadden een broedse zijdehoen, en toen hebben we een kalkoen erbij genomen van 6 maanden. Op het moment dat die kalkoen kwam, was het zijdehoentje broeds-af, en ging in haar eten staan poeren, terwijl ze echte kloekgeluidjes maakte. De kalkoen snapte er niet veel van, maar liep braaf achter moeders aan, en at als zij at. Die twee hebben het echt leuk gehad!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 10:36

Pluttersput schreef:
karmas schreef:

Kuikens van een andere kip gaat wel hoor :) Ik zal zelfs vertellen: wij hadden een broedse zijdehoen, en toen hebben we een kalkoen erbij genomen van 6 maanden. Op het moment dat die kalkoen kwam, was het zijdehoentje broeds-af, en ging in haar eten staan poeren, terwijl ze echte kloekgeluidjes maakte. De kalkoen snapte er niet veel van, maar liep braaf achter moeders aan, en at als zij at. Die twee hebben het echt leuk gehad!

Dat is kei lief, zijdehoen en kalkoen is iets totaal verschillend en toch zo lief zijn voor mekaar .

Dan denk ik dat we het gewoon gaan proberen en een lamp achter de hand houden moest het alsnog mis gaan. Het zou natuurlijk fijner zijn als de kip hun accepteert ookal omdat een kip hun meer kan leren als een warmtelamp ( ding doet niet veel he :P) en het is zo lief om te zien. Mams met kuikens.
Zal jullie op de hoogte houden wanneer we ze gaan halen en hoe het loopt.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 10:36

Isabonny schreef:
Ik weet niet meer hoe lang onze kip broeds was, maar we hebben er vorig jaar 2 kuikens van 6 weken oud bij gezet. Die waren al wat groter, kropen meteen onder haar in. Eerst was ze wat verbaasd aan het kijken en pikte ze verdwaasd naar de 2. Maar die bleven onder haar vleugels in kruipen en toen heeft ze ze helemaal geaccepteerd, kijk maar.

http://i24.photobucket.com/albums/c19/s ... pen013.jpg
http://i24.photobucket.com/albums/c19/s ... pen011.jpg

Dit zijn ook lieve foto's. Denk dat we het gewoon gaan proberen.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 18-04-10 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten, foto in link geplaatst.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 19:05

De kuikens zijn net gearriveerd. Ik heb ze net onder onze hen gezet. Tot nu toe gaat het goed, ze reageerde er niet op toen we ze eronder zette ( ervoor vond ze maar raar, eronder was alles ok). Hopelijk hebben we morgen nog alle 5 brahmakuikens bij onze hen lopen ( onze zijdehoen denkt ook wel dat ze nog een kuiken is en ligt er ook bij)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:27

Ik zou nog even af en toe gaan kijken of het nog steeds goed gaat :) Heb je de eieren er onderuit gehaald? Wel heel leuk, ik hoop dat het goed gaat!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 20:01

Pluttersput schreef:
Ik zou nog even af en toe gaan kijken of het nog steeds goed gaat :) Heb je de eieren er onderuit gehaald? Wel heel leuk, ik hoop dat het goed gaat!

We zijn ondertussen nog eens gaan kijken, alles is nog steeds rustig. Kuikens zijn ook stil veronderstel dat alles er goed mee is. De eieren die ze eronder had liggen hebben we ook weg gehaald. Ben benieuwd hoe het gaat gaan.
Wil ze ook niet teveel storen. Zal morgen foto's trekken als ze voor het eerst samen buiten gaan ( hopelijk alle 5)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:13

Ja leuk!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 17:52

Hier goed nieuws. Het loopt goed met onze kip en haar 5 adoptieve kinders. Ze zijn net even buiten geweest en ze zorgt er echt goed voor. Ze leven ook nog alle 5

Afbeelding

Goed optijd beginnen oefenen voor te vliegen :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:43

Aaah kuikentjes :+:
Fijn dat het goed gaat!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:47

Wat super dat het goed gaat! Houd ons op de hoogte met foto's!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:58

Pluttersput schreef:
Wat super dat het goed gaat! Houd ons op de hoogte met foto's!

zal ik zeker doen
ik hoop dat het goed blijft gaan. Maar het is toch al een hele geruststelling dat onze kip zo goed voor de kuikens zorgt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:25

Ach, wat enig!
Moet je die nu al kuikenmeel voeren? Of voert de kip ze zelf?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:24

Isabonny, de kip laat alleen zien waar, hoe en wat ze kunnen eten. Ze voert ze niet.

Leuke kuikens TS. Wat zijn het? Zijdehoenders?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:30

Ik vroeg me alleen af wat zo'n jong kuiken nu eet. Dat zal nog geen graan zijn.
Ik kan me van een vorige broedse kip herinneren dat ze slijm opgaf....of zoiets. Maar of dat nou was om kuikens (die ze overigens niet had) te voeren?

Ik verwacht dit weekend ook kuikens. Mijn broedse wyandotte zit dan 3 weken op de eieren. Ik ben echt benieuwd of er wat uit die 4 eieren die er liggen komt. En ik vroeg me dus ook af vanaf welke leeftijd de kuikens kuikenmeel mogen kijgen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 10:00

Nee, een kip voert de kuikens niet. Duiven en dergelijk wel, maar kippen niet. Daarom kunnen kuikens in principe vanaf dag 1 weg.
Het kuikenmeel staat waarschijnlijk wel op vanaf wanneer je dat kan voeren.