Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Pluttersput schreef:In ieder geval inderdaad een lamp achter de hand houden, zodat, mocht het foutgaan, je dan nog in kan grijpen. Wat wel eens wil werken, is als het donker is, de kuikens onder de kloek stoppen, en de eieren weghalen. Of zelfs de eieren even nog laten liggen, en die de volgende dag weghalen. In ieder geval in het donker, zodat de kuikens onder de mams zitten.
Ik zou zelf voor de jongere kuikens gaan, omdat oudere toch al wat zelfstandiger zijn. Helemaal als ze zonder mams al ouder zijn geworden zeg maar, dan is het denk ik mogelijk dat ze de kloek niet als mams zien. Dus je moet even kijken hoe ze groot zijn geworden
Pluttersput schreef:Nee, voor een hen maakt dat in principe niet veel uit. Het is niet leuk natuurlijk, maar kwaad kan het niet![]()
Als de oudere kuikens ook onder de kloek vandaan komen, zou je die ook nog kunnen proberen. Wat zegt de fokster ervan?

karmas schreef:Mijn ervaring is dat dit alleen lukt met kuikens die rechtstreeks uit de broedmachine komen, kuikentjes die al onder een warmtelamp hebben gezeten snappen dat niet en de broedse kip zal deze kuikens ook niet accepteren. Enkuikens van een andere kip gaat ook niet lukken.
Ik zal zelfs vertellen: wij hadden een broedse zijdehoen, en toen hebben we een kalkoen erbij genomen van 6 maanden. Op het moment dat die kalkoen kwam, was het zijdehoentje broeds-af, en ging in haar eten staan poeren, terwijl ze echte kloekgeluidjes maakte. De kalkoen snapte er niet veel van, maar liep braaf achter moeders aan, en at als zij at. Die twee hebben het echt leuk gehad! Pluttersput schreef:karmas schreef:Mijn ervaring is dat dit alleen lukt met kuikens die rechtstreeks uit de broedmachine komen, kuikentjes die al onder een warmtelamp hebben gezeten snappen dat niet en de broedse kip zal deze kuikens ook niet accepteren. Enkuikens van een andere kip gaat ook niet lukken.
Kuikens van een andere kip gaat wel hoorIk zal zelfs vertellen: wij hadden een broedse zijdehoen, en toen hebben we een kalkoen erbij genomen van 6 maanden. Op het moment dat die kalkoen kwam, was het zijdehoentje broeds-af, en ging in haar eten staan poeren, terwijl ze echte kloekgeluidjes maakte. De kalkoen snapte er niet veel van, maar liep braaf achter moeders aan, en at als zij at. Die twee hebben het echt leuk gehad!
) en het is zo lief om te zien. Mams met kuikens. Isabonny schreef:Ik weet niet meer hoe lang onze kip broeds was, maar we hebben er vorig jaar 2 kuikens van 6 weken oud bij gezet. Die waren al wat groter, kropen meteen onder haar in. Eerst was ze wat verbaasd aan het kijken en pikte ze verdwaasd naar de 2. Maar die bleven onder haar vleugels in kruipen en toen heeft ze ze helemaal geaccepteerd, kijk maar.
http://i24.photobucket.com/albums/c19/s ... pen013.jpg
http://i24.photobucket.com/albums/c19/s ... pen011.jpg
Heb je de eieren er onderuit gehaald? Wel heel leuk, ik hoop dat het goed gaat! Pluttersput schreef:Ik zou nog even af en toe gaan kijken of het nog steeds goed gaatHeb je de eieren er onderuit gehaald? Wel heel leuk, ik hoop dat het goed gaat!