drachtig konijn apart zetten???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

drachtig konijn apart zetten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 14:34

Ik heb 2 konijnen die lekker bij elkaar in een hok zitten en 1 is er nu drachtig. Moet het drachtige konijn apart gezet worden van de andere en zo ja, wanneer is het beste?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:50

Dit ga ik even volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:52

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Re: drachtig konijn apart zetten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:01

Idd wat Jusi al vraagt.

Zijn het twee voedsters, of een voedster en een ram?
Bij ram: Is deze ram de vader? Is hij gecastreerd of niet?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:02

Als het een ram is, moet ie er bij weg zodra ze bevallen is
Hoe lang is ze nu drachtig ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:04

Tenzij hij niet gecastreerd is, dan zou ik hem er al voor weghalen. Aangezien ze anders meteen opnieuw gedekt zal worden, dan zit je over een paar weken weer met een nest.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:12

Het hangt ook nog af van hoe groot het verblijf is, maar meestal is het beter om de voedster met haar nest alleen te hebben, de aanwezig van een ander konijn kan te veel stress voor de moeder zijn waardoor ze haar jongen doodt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 20:31

Het zijn 2 voedsters die het (tot nog toe) prima kunnen vinden. Ze zitten in een hok met een onder en boven verdieping en een ren. ALS het gelukt is dan zou ze nu een week drachtig zijn.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:50

Ik zou ze aan het eind van de dracht wel appart zetten, dit is voor moeder en kinders toch wat prettiger, desnoods laat je de boven verdieping voor moeder met kidz en onder verdieping voor het andere konijn

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:53

Maar als je na de dracht de 2 konijnen weer samen wilt zetten, gaat dit dan zonder problemen?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:57

Bluebontje schreef:
Maar als je na de dracht de 2 konijnen weer samen wilt zetten, gaat dit dan zonder problemen?

:n is mijn ervaring. Mijn dames vonden het weerzien niet leuk.... Maar dat komt wel weer goed, ik laat mijn meiden weer langzaam aan elkaar wennen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:59

Nee, hier ook niet. Was een verschrikkelijk gevecht, tot bloedens toe... Terwijl ze daarvoor altijd met elkaar hebben kunnen opschieten!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:25

Zonde dat je, je konijn hebt laten dekken en dat nu 2 maatjes uit elkaar moeten. Hier is het in de opvang meestal goed gegaan, als ik niet wist dat dames dragend waren en bij elkaar zaten, maar ik raad het niet aan, simpel omdat het ook fout kan gaan.
En tjah ik heb een wachtlijst van 13 konijnen en er blijft maar gedumpt worden, idem geld voor collegaopvangen, jammer dat her konijntjes blijven geboren worden. Ik hoop dat je voedster niet ouder is dan anderhalf jaar in ieder geval.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 14:18

Faniek schreef:
Zonde dat je, je konijn hebt laten dekken en dat nu 2 maatjes uit elkaar moeten. Hier is het in de opvang meestal goed gegaan, als ik niet wist dat dames dragend waren en bij elkaar zaten, maar ik raad het niet aan, simpel omdat het ook fout kan gaan.
En tjah ik heb een wachtlijst van 13 konijnen en er blijft maar gedumpt worden, idem geld voor collegaopvangen, jammer dat her konijntjes blijven geboren worden. Ik hoop dat je voedster niet ouder is dan anderhalf jaar in ieder geval.

Waar staat dat ik haar heb LATEN dekken/dat ze doelbewust gedekt is? ;) Ze is een jaar en mochten er konijntjes komen dan heb ik daar al een huisje voor en desnoods hou ik ze zelf. hier wordt niet aan dumpen gedaan ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 14:22

En nu graag even ontoppic, kan ik ze beter bij voorbaat nu al uit elkaar halen of wachten totdat er evt. een nestje komt?? ze is in ieder geval al flink aan het bouwen en tot nog toe liggen ze nog vreedzaam tegen elkaar aan te slapen. ze gaan niet helemaal apart van elkaar, ik kan er een gaasmat tussen zetten waardoor ze elkaar nog kunnen zien en ruiken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:13

Als je weet dat een konijn drachtig is dan ga ik er over het algemeen vanuit dat die gedekt is, want als het een mogelijk ongelukje is weet je niet zeker of die dragend is. Maar als ze nu al een nest aan het maken is, vraag ik me af wanneer ze zou moeten jongen? En heeft ze al haar geplukt?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:15

2 weken voor ze uitgerekend is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:42

ik heb eerder vaak nestjes jongen gehad.
En kon de voedster na de tijd makkelijk weer koppelen.
Niks geen ruzie of wat dan ook.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:50

Ik heb ook twee konijnen (gecastreerd mannetje en vrouwtje) samen gehad, die het prima konden vinden. Ze was wel de baas maar het ging goed. Na haar castratie heeft het opnieuw koppelen wel wat moeite gekost maar nu is het weer koek en ei. Vraag advies aan een opvang, heeft mij veel geholpen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 15:48

Faniek schreef:
Als je weet dat een konijn drachtig is dan ga ik er over het algemeen vanuit dat die gedekt is, want als het een mogelijk ongelukje is weet je niet zeker of die dragend is. Maar als ze nu al een nest aan het maken is, vraag ik me af wanneer ze zou moeten jongen? En heeft ze al haar geplukt?

Iets met jonge zusjes en konijnen bij elkaar zetten die niet bij elkaar horen ;) met als gevolg dus waarschijnlijk een nestje. als "het" gelukt is dan zou ze rond moederdag moeten bevallen. ze is nu al een paar dagen druk aan het plukken. echt grooote plukken. dacht van de week dat ze d'r staartje in haar bek had. :o Ze heeft het wc-tje in de hoek leeg gemaakt en keurig gevuld met stro, hooi en haar.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:02

Aah dat is altijd vervelend, wellicht een idee om het andere konijn te castreren, heb je de ongelukjes niet meer :)
Maar wees dan heel blij, eigenlijk 90% kans dat ze schijnzwanger is en geen jongen krijgt. Ik zou ze daarom gewoon lekker samen laten en mocht ze jongen ze dan uit elkaar halen (het komt vaak voor voedsters die bij een ram hebben gezeten na 2 weken een nest maken en dan schijnzwanger zijn en dan zijn ze vrijwel 99% van de tijd niet echt dragende).