Hondengedrag aan de riem versus in vrijheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Hondengedrag aan de riem versus in vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:57

Ik zou graag eens weten hoe het komt dat een hond aan de riem zo ontzettend lelijk kan doen, terwijl als hij los is, hij zo braaf is.
Het is als volgt: ik heb een herder, die redelijk goed luistert. Als hij los is en ik roep hem bij me, komt hij vrijwel altijd wel terug. Hij is zeer avontuurlijk, geinteresseerd, jaagt graag achter duiven en poezen aan, kortom: een heerlijk huisdier!
Nu luistert hij als hij los is overigens een stuk beter dan als hij aan de riem zit. Hij kan zit, naast, rustig en al dat soort commando's prima als hij los is.
Echter, als hij aan de riem zit, wordt het een DRAAK! Het is niet dat hij dan niet luistert, maar als hij aan de riem zit en er komt een andere hond aan... :n Meneer verandert dan spontaan in een geweldadige draak. Hij gromt en snauwt, ik moet de riem met 2 handen vastpakken en hem meenemen de andere kant op. Zelfs naar honden die hij kent en waarmee hij graag speelt vertoont hij dit gedrag, zij het in mindere mate. Ik weet niet zeker of hij een andere hond zal bijten, ik heb dit nog nooit uitgeprobeerd en wil dit graag zou houden. Ik durf hem met een gerust hart bij een andere hond los te laten, omdat hij gewoon niet gemeen is. Hij speelt wel heel lomp, maar bijten doet hij niet.

Mijn eigen gedrag tijdens dit grommen en blaffen is wisselend. Toen ik hem net had maakte ik me gigantisch druk en werd ik iedereen keer boos. Dit hielp helemaal niks. Daarna, voor mijn eigen gemoedstoestand, draaide ik om als ik een andere hond zag en liep de andere kant op. Als ik er persé langs moest, negeerde ik zijn gedrag, ging ik een liedje zingen en sleurde ik hem gewoon mee, alsof er niks aan de hand was. Voor mijzelf hielp dit goed, voor de hond zijn gedrag maakte het totaal geen verschil.

Ik hoor heel vaak van mensen dat hun hond precies hetzelfde doet, en dat ze het normaal vinden.
Ik moet eerlijk zeggen: ik erger me er DOOD aan.

Doe ik iets verkeerd? Zo ja: wat?

Edit: ik heb in het begin ook vaak hem aan andere honden laten snuffen en neuzen als hij aan de riem zat. Maar omdat hij dan heel vaak met al zijn haren overeind NOG harder ging blaffen (en dan van die hele snelle blafjes achter elkaar, echt helemaal niet lief) ben ik daarmee opgehouden.
Laatst bijgewerkt door Esgaroth op 16-04-10 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:06

Ik ken het. Questo is los gewoon bang van andere honden, staart tegen z'n kont aan geknepen, dicht bij mij komen lopen en vooral snel doorlopen. Maar aan de riem totaal niet hoor, grommen en snauwen! Ik ben dus ook wel benieuwd waar dit vandaan komt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:14

Dat noemen ze riemnijd. Er zijn echt heel veel honden die daar last van hebben. Op het moment dat een hond aan de riem zit, kan hij niet naar die andere hond toe. Daar worden ze boos om, en dan kun je dit soort reacties krijgen.

Ik heb twee honden, een reu van 13 en een teef van 10 jaar. Ik laat ze altijd aangelijnd uit, omdat ik in een drukke buurt woon. Als de teef een andere hond spot, dan wordt ze boos en gaat ze mijn reu te lijf. Ik moet ze echt uit elkaar houden dan. Als ik de teef loslaat, dan is er niets aan der hand!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:19

De oplossing is dat je hem meer op jou focust. Probeer zijn aandacht bij jou te houden, op een leuke manier. Eventueel met een piepertje in je jaszak. Als hij dan zijn aandacht op jou vestigt en niet meer blaft tegen de andere hond is hij natuurlijk erg braaf! Dan geef je hem het piepertje, of iets lekkers in de plaats.

Zo zou ik het dus doen. Maar ik ben geen kenner hoor! Ben wel benieuwd naar de tips van de kenners hier op bokt ;)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 15:21

Het typische ervan is is dat ik dus een grote zwarte herder heb. Als mensen dat zien, vinden ze mijn hond heel eng. En terecht, want als het niet mijn hond was, zou ik hem op die manier ook doodeng vinden. Maar als een Yorkshire zoiets doet, vindt iedereen het ooohhhh en aaaahhh lief, kijk hem doen! Terwijl dat dus precies hetzelfde gedrag is, alleen zo'n hondje veeg je bij wijze van met je schoen aan de kant (niet letterlijk dus).
Terwijl als mijn grote lummel dat doet, iedereen bang voor hem is. Snie eerlijk... :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:22

dat komt omdat jij hem aan een riem "steunt" ,hij voelt zich door de riem sterker en gesteund in zijn gedrag ,en is daardoor dapperder,zodra je de riem losmaakt en de hond moet het zelf oplossen zijn ze ineens niet zo dapper meer,en laten ze vaak heel ander gedrag zien...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 15:26

kimmie261 schreef:
dat komt omdat jij hem aan een riem "steunt" ,hij voelt zich door de riem sterker en gesteund in zijn gedrag

Wat raad jij mij aan om met mijn eigen gedrag te doen op moment dat hij zich gesteund voelt? Laatste dat ik wil is hem natuurlijk 'steunen' in zijn gedrag. Ik merk vaak genoeg dat mensen hun kleine hondjes boven hun hoofd houden als ik met mijn aangelijnde draak aankom, waardoor meneer alleen maar nog harder gaat blaffen naar het hondje op de troon (en de troon is dat het hoofd van het baasje).
Ik wil hem juist niet steunen maar aangeven dat hij zich belachelijk gedraagt :)

KiWiKo

Re: Hondengedrag aan de riem versus in vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:27

ik ga met kimmie mee.......... de hond aan de riem voelt zich sterker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:29

Ik denk dat je eerst moet weten waarom je hond dit doet, daarmee bedoel ik of hij het uit dominantie of juist uit angst doet? Om daar achter te komen zul je allereerst heel goed naar zijn houding moeten kijken als hij dit doet.
Bijv: hoe staan zijn oren? Plat naar achter of juist naar voren
Hoe houdt hij zijn staart? Laag tussen/tegen zijn benen of juist heel hoog?

Negeren en omdraaien terwijl je probeert hem op jou te focussen is een heel goede tip. Zeker niet reageren met stem of andere manier want daarmee bevestig je alleen maar het gedrag en wordt het erger.

Misschien ook naar een hondenschool met hem gaan? Daar kunnen ze jullie beide begeleiden om dit probleem aan te pakken. Succes!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 16:44

Ik heb een hele dominante hond :) Hij houdt zijn oren een beetje aan de zijkant van zijn hoofd, zijn staart is recht de lucht in en als hij eenmaal bij de hond is (als hij los is) kwispelt hij redelijk hard met zijn verticale staart. Vaak heeft hij ook nog de haren op zijn rug overeind staan.
dat van dat piepje in mn zak en afleiden vind ik een zeer bruikbare tip. eten vindt hij totaal niet interessant, maar piepjes en balletjes wel :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:54

kleinvosje schreef:
Dat noemen ze riemnijd. Er zijn echt heel veel honden die daar last van hebben. Op het moment dat een hond aan de riem zit, kan hij niet naar die andere hond toe. Daar worden ze boos om, en dan kun je dit soort reacties krijgen.

Het stomme is dat mijn hond geen greintje interesse heeft in andere honden als ze los loopt, ze zal ze nooit opzoeken, maar ze kan wel een bitch eerste klas aan de riem zijn....
Zullen toch nog wel andere verklaringen voor zijn.

Mijn hond is trouwens ook wel heel kieskeurig tegen wie ze lelijk doet, sommigen vindt ze kennelijk niet de moeite waard.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:56

Mijn hond is vaker de pineut als ze aan de riem loopt. Er wordt geregeld heel erg lelijk tegen haar gedaan en soms wordt ze ook echt gebeten. Gelukkig heeft ze heel veel haar en hebben ze vaak een bos haar in hun mond. Maar het gebeurd op 1 of andere manier bijna altijd met herders. Ze heeft wel een beetje een communicatieprobleem omdat ze in haar eerste jaar opgesloten heeft gezeten. Het probleem is dat ze daardoor nu vaker lelijk gaat doen naar andere honden, juist als ze aan de lijn loopt, los is er niks aan de hand, dan durft ze niet.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 16:56

Goof schreef:
Mijn hond is trouwens ook wel heel kieskeurig tegen wie ze lelijk doet, sommigen vindt ze kennelijk niet de moeite waard.
Dat heeft de mijne ook!! Tegen de meeste doet ie ontzettend lelijk, maar soms tref je er een, daar loopt ie super arrogant langs alsof die hond hem niet interesseert.
dat hondengedrag kan ik niet goed intepreteren.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 16:58

nowornever schreef:
Maar het gebeurd op 1 of andere manier bijna altijd met herders.
Dat hoor ik helaas heel vaak, waardoor veel mensen dus ook bang voor mijn herder zijn (hij is nog pikzwart ook nog). Pas als hij dan los met de andere hond speelt en ze zien dat er niks gebeurt, is het goed.
Herders hebben volgens mij best een slechte naam....

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:06

Geen idee Majo of ze een slechte naam hebben, want ik vind herders juist geweldig. Het klikt alleen niet zo goed met mijn hond, ondanks dat het ook een herderachtige is (schotse collie). Er heeft al vaker een gedragstherapeut gekeken naar het gedrag van mijn hond en ook naar andere honden toe. Wat hun opvalt is dat ze met een hoge houding naar andere honden loopt terwijl ze dit niet lijkt te bedoelen. Hier reageren vooral dominate honden op en die willen dan laten weten dat ze moet dimmen, maar dat begrijpt ze niet en dan komt er een heftige reactie van de andere hond. Ze zou volgens de gedragstherapeut moeten leren met puppy`s te communiseren, omdat die haar niet straffen als ze verkeerd doet. Maar met de honden van de uitlaatservice gaat het heel goed en die vrouw is ook gedragtherapeut dus die houdt het heel goed in de gaten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:13

Denk niet dat jou hond zozeer dominant is, dominante honden maken zich namelijk nergens druk over en hoeven 9/10 keer hun plek niet te verdedigen.
Wel ga ik met Kimmie mee, dat het puur steun is aan de lijn. Ook vormt de lijn zijn terretorium, en die verdedigd hij dus.
Probeer de hond af te lijden op het momenten dat je een andere hond tegen komt. Geef de hond niet de kans om uit te vallen, dit omdat hij zichzelf beloond op het moment dat hij uitvalt. Denk maar na. Hond valt uit, andere hond gaat weg. Resultaat berijkt.
Vergeet ook niet dat meneer precies aan jou merkt of dat jij zeneuwachtig bent als er en andere hond nadert. Vaak pak je de riem wat steviger vast, gaat wat harder lopen, enz. Dit zijn allemaal signalen naar je hond toe, dat er iets spannends gaat gebeuren.

Ik weet het, het klinkt allemaal zo simpel als het op papier staat. Maar ik heb een Labrador die het zelfde gedrag vertoond alleen die vertoond het ook als ze los is. Beetje gestoord dus. En ik meen het, dan zou ik willen dat ze een DH was en mensen haar eng vonden. Nu krijg ik altijd alleen maar te horen; Ahh ze wil spelen! Labradors bijten noooooooit!.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:15

De mijne (een labrador achtige) doet het ook. Los een schat van een hond (wel wat lomp), aan de lijn niet te houden als er een andere hond aankomt. Laat zich niet afleiden door een koekje oid, terwijl hij daar normaal bij wijze van spreken een moord voor doet... Heel lastig, ik ga meestal zo ver mogelijk erlangs, maar dat kan gewoon niet altijd. Verder probeer ik het te negeren, tot dusver helpt dat echt niet.

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:13

Ik lees even mee. Mijn boerenfox doet dit namelijk ook. Ik probeer hem dan altijd af te leiden met een koekje in mijn hand, maar dit lukt niet altijd.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:19

Mijn kruising herder doet dit ook, echter niet tegen alle honden. Als ik langs een bepaalde border collie
hier in de wijk loopt, nou.. Dan gaat hij helemaal door het lint en heb ik al mijn kracht nodig om hem te
houden. Springen, blaffen, piepen, trekken. :oo Zo zijn er nog wel een paar honden waar hij dat tegen
doet, maar tegen die border collie doet hij het héél erg, terwijl die collie niets terug doet en verder is er
ook nooit iets voorgevallen tussen die twee (Voor zover ik weet.. De collie loopt nooit los).
Los is het overigens een schatje!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:47

Majo schreef:
Mijn eigen gedrag tijdens dit grommen en blaffen is wisselend. Toen ik hem net had maakte ik me gigantisch druk en werd ik iedereen keer boos. Dit hielp helemaal niks. Daarna, voor mijn eigen gemoedstoestand, draaide ik om als ik een andere hond zag en liep de andere kant op. Als ik er persé langs moest, negeerde ik zijn gedrag, ging ik een liedje zingen en sleurde ik hem gewoon mee, alsof er niks aan de hand was. Voor mijzelf hielp dit goed, voor de hond zijn gedrag maakte het totaal geen verschil.

Ik hoor heel vaak van mensen dat hun hond precies hetzelfde doet, en dat ze het normaal vinden.
Ik moet eerlijk zeggen: ik erger me er DOOD aan.

Doe ik iets verkeerd? Zo ja: wat?

Mijn hond deed precies hetzelfde en dit is op een gegeven moment zo erg geworden dat hij amper hanteerbaar was. hij viel op een gegeven moment tegen alle honden uit en was zo sterk dat hij amper nog te houden was. het is dan op een gegeven moment gewoon niet leuk meer om met hem te lopen want je loopt continu om je heen te kijken of er geen hond aan komt. mijn hond zit nu ook in interne training bij martin gaus omdat het te erg werd.

Het is super belangrijk dat je het gedrag negeerd. maar dan ook echt compleet!! Dus NIETS zeggen als hij gromt/blaft of uitvalt. daarmee bevestig je z'n gedrag juist. NIET de riem korter vastpakken want ook daarmee bevestig je het. ik pakte bijv. bij voorbaat al de riem wat strakker vast, zodra ik een hond zag aankomen. daarmee gaf ik al aan dat er iets ging gebeuren. ook ging ik een blokje om als ik een hond aan zag komen. ook NIET doen. ook daarmee bevestig je dat er iets met die andere hond is. ik heb op advies van de hondenschool hem gecorrigeerd op het moment dat hij raar deed of uitviel naar honden. ook NIET doen. je zorgt er hiermee voor dat hij andere honden als "gemeen" gaat zien. elke keer dat hij naar een hond uitvalt krijgt hij immers een correctie/pijnprikkel. mocht hij uitvallen, dan niet tijdens het uitvallen proberen hem af te leiden. (bijv. met speeltje) daarmee beloon je zijn gedrag.

ik kreeg van de gedragstherapeut de tip om gewoon te gaan lopen en zodra hij gromt/raar doet of uitvalt, meteen 180 graden omdraaien en weglopen ZONDER wat te zeggen of te rukken of te trekken. gewoon meeslepen. en dat elke keer concequent doen. door te grommen en te blaffen hopen ze dat de andere hond weg gaat. kijk, die hond weet niet dat die andere hond gewoon aan het wandelen is met z'n baas en dus zowiezo wel doorloopt, hij denkt dat hij hem heeft weg gejaagd met z'n gedrag. mijn hond had na een paar x omdraaien echt zo iets van: what the F-ck! door elke keer om te draaien, had hij geen succes. hij verliest dus altijd. op een gegeven moment hebben ze dat wel door.
nu wordt hij getraind met een clicker en met aandachtsoefeningen. als hij honden negeert en goed op z'n baasje let dan krijgt hij een beloning.
ze leiden hem ook van de hond af d.m.v. spelletjes en voertjes. Maar ALLEEN als hij niet uitvalt. dus ze zorgen ervoor dat hij de andere hond eerst ziet en vervolgens gaan ze leuk met hem spelen en enthousiast doen. zo leerde hij dat andere honden --> leuk betekende. (nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn hond dus door de verschillende hondentrainers verkeerd is aangepakt en heeft geleerd dat honden slecht zijn |( )
hij is nu zo ver dat hij zonder uitvallen langs honden kan lopen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:55

xxmichellexx schreef:
Ik lees even mee. Mijn boerenfox doet dit namelijk ook. Ik probeer hem dan altijd af te leiden met een koekje in mijn hand, maar dit lukt niet altijd.

vraagje, wanneer probeer je hem af te leiden?? Voordat hij uitvalt of op het moment dat hij uitvalt??
als je hem afleid op het moment dat hij uitvalt dan beloon je hem juist voor z'n gedrag. je moet hem dus echt ver van te voren afleiden. dus voordat hij uitvalt. laat hem naar de hond kijken en zodra hij hem ziet (en voordat hij uitvalt) ga je leuke dingen met hem doen of probeer je z'n aandacht te pakken met een koekje of bal. valt hij uit of doet hij raar, meteen, zonder wat te zeggen, 180 graden omdraaien en de andere kant oplopen.

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:30

Citaat:
vraagje, wanneer probeer je hem af te leiden?? Voordat hij uitvalt of op het moment dat hij uitvalt??
als je hem afleid op het moment dat hij uitvalt dan beloon je hem juist voor z'n gedrag. je moet hem dus echt ver van te voren afleiden. dus voordat hij uitvalt. laat hem naar de hond kijken en zodra hij hem ziet (en voordat hij uitvalt) ga je leuke dingen met hem doen of probeer je z'n aandacht te pakken met een koekje of bal. valt hij uit of doet hij raar, meteen, zonder wat te zeggen, 180 graden omdraaien en de andere kant oplopen.

Soms leid ik hem inderdaad pas af op het moment dat hij uitvalt. Soms zie ik de andere hond ook te laat bijv. als ik de hoek om kom en er is een hond vlakbij. Dan is het natuurlijk al te laat. Als hij nu uitvalt zal ik 180 graden omdraaien en de andere kant oplopen(wat zullen die mensen van de andere hond wel niet denken haha :D ). Als hij aan de riem zit moet ik die dan loslaten of moet ik hem dan meetrekken? Bedankt voor je advies.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:43

Misschien wat naief van mij....maar naar een hondenschool gaan?

xxmichellexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:25

Ik heb al gehoorzaamheidstraining en behendigheid bij een hondenschool. Het advies van de hondenschool is ook negeren en omdraaien. Het kan natuurlijk nooit kwaad ervaringen van andere mensen te horen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:37

[quote="xxmichellexx"
Als hij aan de riem zit moet ik die dan loslaten of moet ik hem dan meetrekken? Bedankt voor je advies.[/quote]

gewoon de riem vast blijven houden en omdraaien. ook geen ruk geven aan de riem om hem mee te krijgen (wat nog op veel hondenscholen gezegd wordt) , gewoon omdraaien en doorlopen, je sleurt hem vanzelf wel mee. ;)