Het is als volgt: ik heb een herder, die redelijk goed luistert. Als hij los is en ik roep hem bij me, komt hij vrijwel altijd wel terug. Hij is zeer avontuurlijk, geinteresseerd, jaagt graag achter duiven en poezen aan, kortom: een heerlijk huisdier!
Nu luistert hij als hij los is overigens een stuk beter dan als hij aan de riem zit. Hij kan zit, naast, rustig en al dat soort commando's prima als hij los is.
Echter, als hij aan de riem zit, wordt het een DRAAK! Het is niet dat hij dan niet luistert, maar als hij aan de riem zit en er komt een andere hond aan...
Meneer verandert dan spontaan in een geweldadige draak. Hij gromt en snauwt, ik moet de riem met 2 handen vastpakken en hem meenemen de andere kant op. Zelfs naar honden die hij kent en waarmee hij graag speelt vertoont hij dit gedrag, zij het in mindere mate. Ik weet niet zeker of hij een andere hond zal bijten, ik heb dit nog nooit uitgeprobeerd en wil dit graag zou houden. Ik durf hem met een gerust hart bij een andere hond los te laten, omdat hij gewoon niet gemeen is. Hij speelt wel heel lomp, maar bijten doet hij niet.Mijn eigen gedrag tijdens dit grommen en blaffen is wisselend. Toen ik hem net had maakte ik me gigantisch druk en werd ik iedereen keer boos. Dit hielp helemaal niks. Daarna, voor mijn eigen gemoedstoestand, draaide ik om als ik een andere hond zag en liep de andere kant op. Als ik er persé langs moest, negeerde ik zijn gedrag, ging ik een liedje zingen en sleurde ik hem gewoon mee, alsof er niks aan de hand was. Voor mijzelf hielp dit goed, voor de hond zijn gedrag maakte het totaal geen verschil.
Ik hoor heel vaak van mensen dat hun hond precies hetzelfde doet, en dat ze het normaal vinden.
Ik moet eerlijk zeggen: ik erger me er DOOD aan.
Doe ik iets verkeerd? Zo ja: wat?
Edit: ik heb in het begin ook vaak hem aan andere honden laten snuffen en neuzen als hij aan de riem zat. Maar omdat hij dan heel vaak met al zijn haren overeind NOG harder ging blaffen (en dan van die hele snelle blafjes achter elkaar, echt helemaal niet lief) ben ik daarmee opgehouden.
Zo zijn er nog wel een paar honden waar hij dat tegen
)
). Als hij aan de riem zit moet ik die dan loslaten of moet ik hem dan meetrekken? Bedankt voor je advies.