mijn kat mufasa
hij is nu 11 maand, 4 maand bij ons, uit asiel gehaald toen hij 7 maand was jaja want 7+4=11)
Hij is in het asiel gekomen als 'zwerfkat' ze hebben dus geen idee waar die vandaan komt of wat hij heeft mee gemaakt het eerste half jaar in zijn leven. Hij heeft 1,5 in het asiel gezeten.
Wij hebben hem gekozen omdat hij relatief nog vrij jong is (ze hadden 1 kitten maar die was hyperactief/adhd achtig) en hij was erg aanhankelijk, gek op aandacht en hij kon goed functioneren als binnenkat (we hebben geen buiten)
Eenmaal hier was hij met 5 min op z'n gemak, niks aan het handje, kon alleen zijn, direct laten wennen aan de bench (grootte waar berner sennen in heeft gezeten) hier vind hij ook de kattebak en zijn voer en water.
Nu de volgende problemen:
* na 2 dagen kon hij ineens de koelkast open maken
gevolg: tonijn weg en leverworst door het hele huis! dit opgelost door de bench tegen de koelkast te zetten, is overigens nu niet meer nodig, hij heeft het opgegeven denk ik.* als hij vind dat de kattebak 'stinkt' (na 1 x plassen) doet hij het doodleuk naast de bak!! nouja ook daar kan ik nog wel mee leven, dan maar elke dag die bak verschonen
* hij is verschrikkelijk gericht op eten!!! je kan nog geen 2 sec iets eetbaars laten liggen of het is weg! alles wat ruikt naar eten of ooit iets eetbaars in heeft gezeten word verscheurt en daar word het huis mee versiert. we hebben zelfs een speciale prullebak moeten kopen de hij echt niet open krijgt. als je niet oppast pakt ie het eten nog van je bord af
Dit is dan een kwestie van zorgen dat er niks blijft liggen als ik weg ga.. anders kom ik thuis in een huis vol stukjes plastic zakjes of stukjes van een pak chocolade melk(die al leeg was)
Nu is het probleem waar ik geen oplossing voor vind;
hij springt telkens op het aanrecht, in het begin was dit nog wel opgelost door een schreeuw te geven of mijn sleutel bos te pakken.
(even tussendoor, ik weet hoe ik dieren zou moeten opvoeden, heb hier opleiding in gedaan)
maar dit helpt dus niet meer. hij komt nu pas van het aanrecht af als ik op sta. en het liefst neemt hij dan ook nog is bijv het stuk kaas mee wat er nog lag!
nu hebben wij besloten dat iedere x als hij op het aanrecht springt dat hij dan in de bench moet! (ik weet dat je de bench niet als strafhok dient te gebruiken maar heb niet een andere ruimte) we hebben meerdere dingen geprobeert, in zijn nekvel pakken, een tikje verkopen, een bepaald geluidje gebruiken (de klicker/techniek) maar het boeit hem gewoon niet! hij word er niet anders van en binnen 3 sec zit hij weer op het aanrecht. Dus dan nu maar als laatste troef; de bench!
nu laat hij zich natuulijk niet zomaar pakken om in de bench te gaan, maar vandaag maakte hij het helemaal bont!
hij probeerde mij te bijten toen ik hem oppakte!! en ik pakte hem gewoon op, niet aan zijn nekvel oid! eenmaal in de bench was het idee dat als hij stil is en zich gedraagt dat hij er uit mag. nu is het zo dat hij in de bench direct braaf is, tenzij het langer als 20 min duurt. dan sloopt hij alles in de bech, buiten de bench waar hij bij kan en begint te schreeuwen alsof hij mishandeld word!
hoe los ik dit op? hoe kan ik gewoon lekker op de bank zitten zonder constant die kat in de gaten te moeten houden? hoe kan ik gewoon weer blij zijn met hem en genieten van een kat in huis?
p.s. sorry voor het lange verhaal, maar het is wel duidelijk nu toch? HELP
)of gooi b.v. een pantoffel. niet raak, maar wel zo dat ie schrikt.
gewoon de poezel van het aanrecht afspuiten
)
maar denk idd zoals een eerdere reactie dat ik hem mss niet meer te pakken krijg straks? en ja.. het is een water kat
maar mss vind ie met zijn kop onder de kraan idd niet fijn, alhoewel hij wel met zijn kop in de plee zit