asiel kat heropvoeden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

asiel kat heropvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 23:07

even voorstellen:
mijn kat mufasa
hij is nu 11 maand, 4 maand bij ons, uit asiel gehaald toen hij 7 maand was jaja want 7+4=11)
Hij is in het asiel gekomen als 'zwerfkat' ze hebben dus geen idee waar die vandaan komt of wat hij heeft mee gemaakt het eerste half jaar in zijn leven. Hij heeft 1,5 in het asiel gezeten.
Wij hebben hem gekozen omdat hij relatief nog vrij jong is (ze hadden 1 kitten maar die was hyperactief/adhd achtig) en hij was erg aanhankelijk, gek op aandacht en hij kon goed functioneren als binnenkat (we hebben geen buiten)

Eenmaal hier was hij met 5 min op z'n gemak, niks aan het handje, kon alleen zijn, direct laten wennen aan de bench (grootte waar berner sennen in heeft gezeten) hier vind hij ook de kattebak en zijn voer en water.
Nu de volgende problemen:
* na 2 dagen kon hij ineens de koelkast open maken :? gevolg: tonijn weg en leverworst door het hele huis! dit opgelost door de bench tegen de koelkast te zetten, is overigens nu niet meer nodig, hij heeft het opgegeven denk ik.
* als hij vind dat de kattebak 'stinkt' (na 1 x plassen) doet hij het doodleuk naast de bak!! nouja ook daar kan ik nog wel mee leven, dan maar elke dag die bak verschonen
* hij is verschrikkelijk gericht op eten!!! je kan nog geen 2 sec iets eetbaars laten liggen of het is weg! alles wat ruikt naar eten of ooit iets eetbaars in heeft gezeten word verscheurt en daar word het huis mee versiert. we hebben zelfs een speciale prullebak moeten kopen de hij echt niet open krijgt. als je niet oppast pakt ie het eten nog van je bord af
Dit is dan een kwestie van zorgen dat er niks blijft liggen als ik weg ga.. anders kom ik thuis in een huis vol stukjes plastic zakjes of stukjes van een pak chocolade melk(die al leeg was)

Nu is het probleem waar ik geen oplossing voor vind;
hij springt telkens op het aanrecht, in het begin was dit nog wel opgelost door een schreeuw te geven of mijn sleutel bos te pakken.
(even tussendoor, ik weet hoe ik dieren zou moeten opvoeden, heb hier opleiding in gedaan)
maar dit helpt dus niet meer. hij komt nu pas van het aanrecht af als ik op sta. en het liefst neemt hij dan ook nog is bijv het stuk kaas mee wat er nog lag!
nu hebben wij besloten dat iedere x als hij op het aanrecht springt dat hij dan in de bench moet! (ik weet dat je de bench niet als strafhok dient te gebruiken maar heb niet een andere ruimte) we hebben meerdere dingen geprobeert, in zijn nekvel pakken, een tikje verkopen, een bepaald geluidje gebruiken (de klicker/techniek) maar het boeit hem gewoon niet! hij word er niet anders van en binnen 3 sec zit hij weer op het aanrecht. Dus dan nu maar als laatste troef; de bench!
nu laat hij zich natuulijk niet zomaar pakken om in de bench te gaan, maar vandaag maakte hij het helemaal bont!
hij probeerde mij te bijten toen ik hem oppakte!! en ik pakte hem gewoon op, niet aan zijn nekvel oid! eenmaal in de bench was het idee dat als hij stil is en zich gedraagt dat hij er uit mag. nu is het zo dat hij in de bench direct braaf is, tenzij het langer als 20 min duurt. dan sloopt hij alles in de bech, buiten de bench waar hij bij kan en begint te schreeuwen alsof hij mishandeld word!

hoe los ik dit op? hoe kan ik gewoon lekker op de bank zitten zonder constant die kat in de gaten te moeten houden? hoe kan ik gewoon weer blij zijn met hem en genieten van een kat in huis?
p.s. sorry voor het lange verhaal, maar het is wel duidelijk nu toch? HELP

suuzepuus

Re: asiel kat heropvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:08

palntenspuit!!! echt opvoedmiddel nr 1 bij katten!!

in de bench doen lijkt mij niet handig. ik denk dat de kat dat niet snapt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:09

van die platic muizenvallen (bij de action 2 voor 1 euro ofzo) werken erg goed tegen het jatten. doe pijn maar verwond niet!!

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:11

Water? Wat nu als je je gootsteen vol laat lopen met water, stop erin en wachten tot hij er op springt. Ernaar toe lopen, ook al is hij eraf zonder pardon in die gootsteen gooien. Als hij wil krabben ovenwanten aan en wat handdoeken op de vloer? Dan associeert hij aanrecht met water= niet leuk?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:15

Mijn mening, opgeven en elke keer dat je het aanrecht wilt gebruiken even een doekje er overheen.
Het moment dat je het denkt afgeleerd te hebben zit hij er toch weer op als je er niet bent, onbegonnen werk dus.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 15-04-10 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 23:17

haha ja nou je gelooft het of niet. maar water vind hij niet erg. kan hem zo onder de douche zetten of in bad doen. word ie niet anders van!

die muizen vallen? denk niet dat ie dom genoeg is om er in te gaan staan, of hoe bedoel je dat? zou wel betekenen dat als ik niet thuis ben dat hij dan de rest van de dag met een val op zijn poot loopt, das ook niet echt aardig! haha

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:17

Supersoaker (en een middagje oefenen met het mikken). Flinke straal erop en schieten maar.

Edit: gezien jouw post: en op zijn gezicht mikken.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:18

zonnebloem18 schreef:
Mijn mening opgeven en elke keer dat je het aanrecht wilt gebruiken even een doekje er overheen.
Het moment dat je het denkt afgeleerd te hebben zit hij er toch weer op als je er niet bent onbegonnen werk dus.

Volhouden, die van mij snaaide ook alles wat los en vast zit. Niet leuk om een natte dweil door je huis te hebben( pers) maar hij haatte water! Iedereen deed het ook, heb ook eens heel gemeen een bakje helemaal gevult met water op het aanrecht gezet. Kat sprong erop, tok tegen het bakje die omviel en hij was nat. Ik heb wel zeil over de tegels liggen in de keuken dus dat scheelt :+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:19

het arme beest heeft duidelijk een periode doorgemaakt, waarin ie weinig tot geen eten heeft gehad.zijn instinct zegt m nu; alles te pakken wat ie kan- je weet immers niet wanneer de volgende maaltijd komt..
hij /zij is nog jong, en een kitten.dus dat ie nu genoeg krijgt ( neem ik aan), beseft ie nog niet. het kan heel lang duren, voor dit slijt.
allereerst : een bench helpt NIET bij katten !!ze leggen alleen verband tussen dat jij hem/haar vastpakt, en de bench. kortiom; jij creeert er nog een probleem bij : een kat die je strax nooit meer kan oppakken !
niet doen dus! :n >;)
wat wel helpt :
1- geef m wat meer brokjes, of zorg dat er altijd een bakje staat.(als je dat al niet doet )
2- plantenspuit.of dreig dat je opstaat , zonder dat je het ook doet. als je genoeg "geluid maakt " werkt het (sprak ze uit ervaring :D )of gooi b.v. een pantoffel. niet raak, maar wel zo dat ie schrikt.
3-nooit, nooit, en dus echt nooit meer wat te eten laten liggen op het aanrecht, of waar dan ook.
zolang ie iedere keer prijs hebt op b.v. het aanrecht, blijft ie zoeken.
als ie 6 weken nix gevonden heeft, geeft ie het vanzelf vroeger of later op.kijkt ie incidenteel eens, en als ie dan nog nix hebt, houd ie vanzelf wel op...voordeel : je keuken is altijd opgeruimt. *D
en geef m wat meer de tijd.
anders zit ie strax waar ie vandaan komt, en als ie zich ook niet meer laat oppakken, is het een kansloos verhaal vooor hem/haar geworden.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:19

Vjestagirl schreef:
Supersoaker (en een middagje oefenen met het mikken). Flinke straal erop en schieten maar.

Edit: gezien jouw post: en op zijn gezicht mikken.

:') gewoon de poezel van het aanrecht afspuiten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:20

aanrecht onder iets smerigs smeren. Jam of pindakaas of zo. Iets wat hij echt niet lust (en dan wel je huis onder het schilderplastic leggen). Zodat dat aan zijn poten blijft zitten.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 23:20

zonnebloem18 schreef:
Mijn mening opgeven en elke keer dat je het aanrecht wilt gebruiken even een doekje er overheen.
Het moment dat je het denkt afgeleerd te hebben zit hij er toch weer op als je er niet bent onbegonnen werk dus.

het gaat me niet zo zeer om dat het vies is (ook wel eenbeetje hoor) maar ik werk ´s avonds en mijn vriend is ´s avonds pas na 6 uur thuis. heb geen tijd om direct na het eten alles af te wassen en kan moeilijk de vieze borden bij de schone borden in de kast zetten bijvoorbeeld. en ja ik wil het gewoon niet hebben! als een pak chocomelk leeg is, ik kan dat niet direct ergens kwijt. woon in een boven woning zonder berging in huis. als ik ff weg ben ligt het hele huis onder het pak en resten chocomelk.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:21

Pindakaas vinden de meeste katten heeerlijk. Wit touwtje hoger dan je aanrecht spannen? Botst hij daar tegen aan kan hij ook nog wel van schrikken

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:24

dan zal je toch direct moeten leren afwassen, of iig afspoelen, dat de restjes eraf zijn.
als je de tijd hebt om je kat achterna te zitten, en in de bench te duwen, of onder de douche te zetten ( :( )
heb je ook de tijd om 2 bordjes af te spoelen.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:26

spicegirl schreef:
dan zal je toch direct moeten leren afwassen, of iig afspoelen, dat de restjes eraf zijn.
als je de tijd hebt om je kat achterna te zitten, en in de bench te duwen, of onder de douche te zetten ( :( )

Maar het is toch niet normaal dat zo'n beest op het aanrecht komt? Sorry dat ik het zeg mijn poezels zijn mijn alles maar komen ze op het aanrecht?? eraf ermee en een draai om hun oren. Wie weet waar die pootjes allemaal gezeten hebben. Nee ik vind het niet smakelijk een beest op de plek waar ik mn eten moet klaarmaken :+

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 23:26

spicegirl; ik denk idd ook dat hij altijd honger heeft gehad, heel sneu natuurlijk, het bakje staat er ook de hele dag maar die eet hij binnen 5 min leeg. in het begin kreeg hij eigenlijk meer maar werd ie binnen 3 week moddervet van al het eten dus dit is geen optie.
ik weet dat de bench niet de manier is maar ik weet ook ff niet wat anders. zoals gezegd heeft hij geen hekel aan water.
en ja dreigen alsof ik ga opstaan hielp... nu moet ik daadwerkelijk gaan staan voor hij er af springt...

verder hoeft hij echt niet meer terug naar het asiel ) heb hem er niet voor niks vandaan gehaald, maar zit nu echt met mijn handen in mijn haar.

water pistool zou ik kunnen proberen, word het wel zo nat hier in huis, thank god dat ik laminaat heb! haha

anya; dit zie ik niet zo zitten, woon hier zelf ook nog weetje, en krijg ook wel regelmatig mensen op bezoek

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:27

Hier is ooit al een lang topic over geweest met véél oplossingen.

Ik weet dé oplossing: hou op met je druk maken. Beest woont binnen, in je huis, zit er meer uren dan jij en weet donders goed wanneer je er bent en wanneer niet. Je maakt deze niks meer wijs.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 23:29

spicegirl schreef:

ik ben om 5 uur thuis van stage, koken eten douchen etc etc en moet om kwart voor 6 op werk zijn. ben al blij als ik kan eten tussendoor! haha het onder de douche verhaal was per ongeluk gebeurt, maar maakte iig geen indruk

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:29

Ik kan alleen maar zeggen dat je leven een stuk makkelijk wordt als je je aanpast aan de kat dan dat je wacht tot de kat zich aan jou heeft aangepast.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:30

poes schreef:
Hier is ooit al een lang topic over geweest met véél oplossingen.

Ik weet dé oplossing: hou op met je druk maken. Beest woont binnen, in je huis, zit er meer uren dan jij en weet donders goed wanneer je er bent en wanneer niet. Je maakt deze niks meer wijs.

Je kan een kat heel veel slechte gewoontes afleren hoor, hij moet gewoon eens flink aantal keer schrikken! Vind je het draadje geen optie TS? of meerdere, hij springt er tegenop en boem hij ligt terug op de grond.
Aanrecht is voor mensen en niet als kattenspeelgoed in mijn ogen

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 23:31

babydoll zo´n touwtje zou mss helpen, maar dan maar voor een paar x denk ik? gaat ie vast op een gegeven moment ook overheen of onderdoor?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 23:33

ja nou zoals ik al zei, heel veel dingen kan ik mee leven... zoals die kattenbak, dat ie honger denkt te hebben en ook qua krabben. ik zou een krabpaal krijgen van een vriendin maar die kwam pas een maand na de kat, dus hij heeft al tig andere dingen gevonden om aan te krabben. nouja so be it! maar mijn aanrecht.. no thanks

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:34

Je kan beginnen met 1 touwtje te spannen, daarna iets hoger nog een dat hij er niet op komt. Ik weet niet of het een optie is maar kan je er niet iets hoogs voor zetten als je weg bent? Dan kan hij er niet op springen. En als je hem nu bij zijn nekvel pakt, foei! roept en met zijn kop onder de kraan houd? Sorry als dit drastisch klinkt maar dat moet ophouden hoor.. Is echt niet gezond.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 23:37

pas op voor dat je heel bokt in je nekvel heb zitten ;) maar denk idd zoals een eerdere reactie dat ik hem mss niet meer te pakken krijg straks? en ja.. het is een water kat }> maar mss vind ie met zijn kop onder de kraan idd niet fijn, alhoewel hij wel met zijn kop in de plee zit :( en nee heb niet iets hoogs verder, aanrecht is ten breedte van mijn gehele woonkamer :+

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 23:39

Donna89 schreef:
pas op voor dat je heel bokt in je nekvel heb zitten ;) maar denk idd zoals een eerdere reactie dat ik hem mss niet meer te pakken krijg straks? en ja.. het is een water kat }> maar mss vind ie met zijn kop onder de kraan idd niet fijn, alhoewel hij wel met zijn kop in de plee zit :(

hahaha lekker hygiënische kat heb jij, die hoef ik al helemaaal niet op mijn aanrecht :+
Hij is jong en wil gewoon overal op en in, dan moet je grenzen trekken. Katten hebben bacteriën en ik heb op discovery ook wel iets vies gezien over parasieten met katten? brrr moet er niet aan denken..