Hoe binnenkat buiten leren spelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleeniej

Hoe binnenkat buiten leren spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 08:52

Hee bokkers,

Ik heb een vraagje: sinds een paar maanden heb ik twee katten overgenomen van iemand. De katten zijn nu 2 jaar oud en zijn niet gewend om naar buiten te gaan. Nu wil ik eigenlijk proberen om ze rustig aan te laten wennen aan buiten komen, alleen is er 1 probleem: ik woon op 1 hoog. Onze voordeur gaat wel rechtstreeks naar de straat en achter hebben we een balkon waar ik regelmatig katten op zie lopen.

Wie weet hoe ik dit het beste kan aanpakken? Of is het misschien wel een slecht plan en kan ik ze beter binnen laten?

zonnebloem18

Re: Hoe binnenkat buiten leren spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:50

Lekker binnen houden helemaal als je in een flat woont is het bijna niet te doen om een kat buiten te laten.
Daarnaast zijn ze het niet gewend en zullen ze zich met wat aanpassing binnen ook prima vermaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:46

Gewoon lekker naar buiten doen nadat je ze uiteraard wel heb laten wennen aan jou huis. En ze lekker hun gang laten gaan de natuur doet wel de rest hoor, je kan een kat wel dwingen maar daar schiet je niet veel mee op.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 11:18

Ze zijn dus nu na een paar maanden helemaal gewend hier in huis en aan ons, dat is het probleem niet.

Ik vraag me alleen af hoe ik dat het beste op kan bouwen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:21

Lekker binnenlaten, hebben anderen ook geen last van jouw katten.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 11:21

Iig nooit oppakken en mee naar buiten nemen, ze moeten echt zelf lopen. Wij zetten meestal gewoon de deur open en lopen dan mee, je kan voor de eerste keren ook een tuigje om doen zodat ze niet weg kunnen mochten ze ineens schrikken. Maar meestal, als ze ineens schrikken rennen ze toch terug naar waar het veilig is, en dat is binnen.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:47

Fiffill schreef:
Lekker binnenlaten, hebben anderen ook geen last van jouw katten.

Wat een onzin, beetje verdraagzaamheid kan toch wel?

Marleen; als ik jou was zou ik ze gewoon eerst meenemen aan een tuigje zodat ze de omgeving een beetje leren ontdekken, en na een maandje ofzo een keertje los, en dan rustig aan opbouwen. Heb je een kattenluik?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:48

Nou, ik ben niet zo'n fan van katten die achter onze beesten aanjagen en overal in het rond pissen...

Lekker binnen laten dus. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:50

Fiffill schreef:
Nou, ik ben niet zo'n fan van katten die achter onze beesten aanjagen en overal in het rond pissen...

Lekker binnen laten dus. :j

Omdat jíj niet zo'n fan daarvan bent wil nog niet zeggen dat de rest van de bevolking dit probleem ook heeft, kom zeg :D
Gewoon lekker buiten laten lopen die beesten, vinden ze heerlijk. Hebben ze ook veel minder stres is mij laatst verteld op een lezing voor katten.
Kunnen ze lekker spelen, rollen en ravotten en mss een keertje jagen.
Ik teken voor een kat die een dag heerlijk in de zon heeft kunnen ravotten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:59

Ja, maar ik blijf het krom vinden dat ik mijn tuin moet aanpassen aan andermans katten. :n Als ik honden heb gooi ik die ook niet zomaar los naar buiten, stel je voor dat die een kat grijpen, nou dan is 't meteen een ramp. :x

Natuurlijk is het fijn voor de kat, maar zet dan je tuin af zodat de kat daar lekker naar buiten kan. :j Dan hebben anderen er ook geen last van. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:04

Fiffill schreef:
a, maar ik blijf het krom vinden dat ik mijn tuin moet aanpassen aan andermans katten.

je moet helemaal niets, dat is toch echt je eigen beleving hiervan hoe krom dat ok klinkt.
Ik woon in een zeer druk bevolkte katten wijk, elk huisje heeft hier toch wel gemiddeld ''een tot twee katten, zo niet meer. Kan daar alleen maar van genieten.
Niemand die zich dr aan stoort :) En ook wij hebben hier konijnen (Los) in tuinen lopen en vollaires,
een enkele emmer water volstaat prima nooit geen last meer.

Heb je diertjes die achterna gejaagd worden, zal je ze toch echt moeten beschermen hiertegen.
Beetje omgedraaide wereld voor een gedogen gebruik, er staat immers nergens dan het verboden is dat een kat op straat los loopt, een hond echter weer wel. Die moet vast, staat in de wet zal wel over nagedacht zijn :)
Bovendien is een hond/versus kat net zoiets als een appel en een peer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:38

Maakt me niet uit wat de wet is, maar ik vind het raar dat ik mijn dieren die in mijn tuin lopen en niemand hinder bezorgen moet beschermen tegen andermans katten...

Chiqa schreef:
Heb je diertjes die achterna gejaagd worden, zal je ze toch echt moeten beschermen hiertegen.

Kijk dat bedoel ik dus. Ik moet mijn dieren in mijn eigen tuin gaan beschermen omdat die beesten van 'n ander ze anders opeten. :?

Snap dat het lekker is voor die beestjes, maar fijn voor mij is het niet. :n En voor de dieren hier al helemaal niet. Om maar niet te spreken hoe hard die krengen om 3 uur 's nachts kunnen staan schreeuwen op ons schuurdak. :x

Hebben hier zat katten hoor, zijn hele leuke bij maar een paar schijnen niet te snappen dat ze hier niet moeten komen, wat je ook doet. %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:44

Fiffill schreef:
Kijk dat bedoel ik dus. Ik moet mijn dieren in mijn eigen tuin gaan beschermen omdat die beesten van 'n ander ze anders opeten. :?

Verbaas mij dat jij dit niet de normaalste zaak van de wereld vind? Je hoort je dieren toch ten aller tijde te beschermen tegen de buiten wereld? ;)
zo simpel is het. Ze kunnen dr nu niet bij dan is het toch goed?

Beetje verdaagzaamheid zal je sieren :)

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 20:05

Fiffill: een beetje een vreemde opmerking... hier vroeg ik overigens ook niet om. Ik zoek andere mensen die ook op een bovenwoning wonen en die de katten ook naar buiten doen.
Als een paard 24/7 binnen zit is dat gelijk mishandeling, het lijkt mij voor een kat ook juist zo heerlijk. De katten bij mijn ouders zijn het liefst ook een groot deel van de dag lekker buiten.

Wonen jullie ook op 1 hoog? Ik zie dus regelmatig katten over ons balkon lopen en dacht dat dat misschien de beste manier was om ze naar buiten te laten. Ik wil iig eerst gewoon rustig met ze op het balkon zitten maar weet niet zeker of ze vanaf daar gemakkelijk verder ( en vooral terug ) kunnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:10

Chiqa schreef:
Fiffill schreef:

Verbaas mij dat jij dit niet de normaalste zaak van de wereld vind? Je hoort je dieren toch ten aller tijde te beschermen tegen de buiten wereld? ;)
zo simpel is het. Ze kunnen dr nu niet bij dan is het toch goed?

Beetje verdaagzaamheid zal je sieren :)

De enige vijand hier van mijn dier is de kat van de buren, maar goed ik ben nu eenmaal tegen katten buiten. ;)

@marleeniej: ik geef je toch advies? Ik zou ze lekker binnen laten, je balkon evt. afzetten en klaar. :)
Ach, dat zal hem toch wel niet worden, ik laat jullie verder lekker want 't is tenslotte jullie keus en niet de mijne... ik heb 'm mening gegeven en ben ook niet van plan die op te gaan dringen, dus kies lekker wat je zelf wilt. :j

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:14

Binnenkatten vind ik zo zielig.. Ze krijgen snel overgewicht/diabetes. Als ik jou was zal ik ze gewoon naar buiten doen. Gewoon in/uit bij de voordeur, desnoods ga je ze conditioneren met eten gekoppeld aan geluid om ze te lokken.. ;) Doen wij ook altijd.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:40

Overigens realiseren de meeste mensen die tegen buiten katten zijn zich duidelijk niet hoeveel verwilderde katten er rond lopen, ja, ook in een woonwijk. Zelfs al zou iedere kattenbezitter zijn kat binnen houden, dan nog komen er katten in je tuin, simpelweg omdat die van niemand zijn.
Ik vind het ook altijd zo typisch dat men alleen zo'n last van katten heeft en niet van bijv vogels die ook in je tuin schijten, herrie maken en waar ook jagende vogels tussen zitten...
Sorry voor het offtopic, maar moest me even van het hart :o

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:43

Snap niet dat je je katten de wijde wereld in wilt sturen. Maak een kattenkooi op je balkon.... hoeven de buren iig niet aan jouw katten te wennen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:49

Ik woon 1 hoog in een hofje. Mijn advies, je balkon afzetten. Ervaring hier leert dat ze bij andere op het balkon komen, bij mensen naar binnen gaan, gevoerd worden door andere. Regelmatig liggen er briefjes in de bus dat er weer katten vermist worden. Een huisdier is jouw huisdier en niet die van een ander.

Ik vind het overigens ook van verdraagzaamheid tonen als je er begrip voor hebt dat een niet kattenliefhebber de kat van een ander niet in zn tuin etc wil hebben. En de vergelijking met vogeltjes gaat niet op, dat zijn geen huisdieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:50

Slimmerik ook mss even beter lezen? Dat was niet de vraag van TS zij vraagt tips om haar katten aan het buiten leven te leren wennen.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:59

mijn katten waren ook binnenkatten, heb ze gewoon op balkon gelaten en van daar konden ze ook verder de galerij op en de trap naar beneden. ze gingen gewoon in hun eigen tempo steeds verder; de ene liep al snel door de hele flat en op de parkeerplaats, de ander deed dat pas na 3 jaar. inmiddels is ook die een echte buitenkat geworden (en helaas een vogelvreter eerste klas). mijn andere kat is overreden; dat is wel het risico als je ze naar buiten laat (wij woonden toen inmiddels aan 8 ha aaneengesloten wei en bos maar ze moest blijkbaar toch net de 80 km-weg opzoeken...)
maar goed de moraal van het verhaal, als je ze de gelegenheid geeft zoeken ze het zelf wel uit. maar hou ze in het begin wel in de gaten, er zijn ook katten die beginnen te lopen en de weg kwijtraken. wat de mijne deden was steeds een stukje verkennen en weer terug, stukje verder en weer terug etc.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 23:11

Wil je ze om een bepaalde reden buiten hebben? Nu ben ik ook fan van poezen die lekker in het gras en de zon kunnen struinen, maar als jouw katten voorlopig vrede hebben met binnenblijven: lekker laten.

En als je in de zomer de deur vaker open hebt merk je vanzelf of ze nieuwsgierig worden en de wereld willen verkennen.

Voor nu zou ik juist tevreden zijn dat je de deur open kunt hebben zonder bang te zijn dat ze 'ontsnappen'.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 14:37

Nou ik twijfel dus heel erg, ergens denk ik dat het voor de katten zo lekker is om naar buiten te kunnen. Maar ik vind het zelf nogal eng, ik ben zo bang dat ze de weg kwijt raken of dat er iets met ze gebeurd.

Ik woon met huisgenoten samen en we hebben dus ook samen voor de katten gekozen. Helaas kijkt de rest er eigenlijk niet naar om en zorg ik ( met alle liefde van de wereld ) voor ze. Het zijn dus ook echt "mijn" katjes maar nu vind de rest eigenlijk dat ze "gewoon" maar naar buiten moeten.... Ik twijfel dus erg wat te doen en vroeg me af of en hoe andere mensen die op 1 hoog wonen dat doen met hun katten.

Overigens snap ik de mensen heel goed die het niet zo op katten hebben en het dus ook vervelend vinden als onbekende katten in hun tuin komen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:06

Ik vind dat mensen die hun katten zo naar buiten doen, hun katten eigenlijk vogelvrij verklaren. Met het huidige verkeer en kattenoverlast (waardoor kattenhaat) is zo'n beestje zijn leven niet meer zeker....

Zou zelf geen rustig moment meer hebben als ze buiten zijn.

Maar ik ken jouw omgeving situatie niet .....

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 16:14

Haha...ik heb ook een kat sinds 2 jaar, en heb wel in de gaten dat je die eigenwijze dingen helemaal niks leren kunt!!

Afbeelding