Wat voor actie kan ik ondernemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Wat voor actie kan ik ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 22:35

Mijn achterbuurvrouw heeft vorig jaar een hoop geiten, schapen, kippen en konijnen aangeschaft.
Op de eerste dag dat ze ze had ging het al fout. Een van de geiten beviel veeeeelste vroeg van een 3ling die ik uiteindelijk (op mijn verjaardag notabene) met de fles heb grootgebracht omdat ze het anders echt niet gehaald hadden. Enkele maanden later is er weer een geit bevallen van een 2ling, terwijl die volgens de vorige eigenaar niet zwanger was.

Buurvrouw is begonnen met: 4 geiten (2 zwanger, uiteindelijk 3 geiten en 2 bokjes geboren) en 4 schapen. (2 volwassen en 2 jong)
4 kippen en een haan
2 hangoorkonijntjes (voedster)
1 franse hanghoor (ram) Deze heeft ze gekocht omdat ze het zoooo leuk vond dat mijn Franse hangoor zo tam als een hond was, en zij dacht dat alle franse hangoren zo zijn.

en dan heeft ze nog een berner senne teefje, die de hele dag door pepper dure honden brok krijgt (Royal Canin dierenartslijn speciaal voor HD want dat heeft de hond) en het arme dier is minimaal 10 kg te dik en joekert gewoon als ze loopt... Word ook niet uitgelaten.

Nu zijn we 8 maanden verder. Hoop geiten verkocht, enkel moeder en twee zoons zijn over, schapen bleek 1 een ram van te zijn, franse hangoor ram is *perongeluk* bij de hangoortjes gezet, waar nu al een hoop jongen bij lopen van nest nummer 4 (en niet te spreken over het inteelt...) Franse hangoor ram is inmiddels overleden aan een fikse verkoudheid omdat ze hem dus ook met de vorst op de koude vloer had laten zitten. En ze is er heilig van overtuigd dat volle broertjes konijnen niet gaan vechten, want dat is toch familie? Arme voedsters krijgen momenteel jongen aan de lopende band.

De bokken en de ram zijn nog steeds niet gecastreerd, wat dus gegarandeerd voor moeder-zoon kindjes gaat zorgen dit jaar.

Kippen lopen inmiddels in de hele buurt en vandaag heb ik een kip ontdekt die in de berm langs een weg waar ze 80 km rijden zit te broeden. Verder voert ze ook nog eens alle straatkatten in de buurt wat voor nog meer verwilderde straatkittens zorgt die voor erg veel overlast zorgen in de buurt (vissen uit de vijver slaan, voleire vogels etc)

Ik heb vandaag een gesprekje met haar gehad maar ik krijg het idee dat ze dit allemaal niet expres doet, maar dat ze simpelweg de kennis en het gezonde verstand niet heeft hoe ze op een verantwoorde manier *fokt* met de dieren. Ze vind het gewoon leuk, al die jongen dieren zegt ze. Ik heb haar al vaker tips gegeven maar ze houdt zich stug vast aan informatie die ze vind op het internet.

Dieren komen echt niks te kort kwa voeding, onderdak of vermaak (speeltjes, speeltoestellen voor de geiten etc). Het is gewoon dat ze onbewust toch niet goed bezig is.

Wat zou ik hier tegen kunnen doen? Ik wil het niet zo ver latn komen dat ik dadelijk jonge konijnen met olifantsslagtanden heb, of 2 rammen die elkaar helemaal tot bloedens toe open hebben gebeten. De dierenbescherming laten komen vind ik ook een hele stap, de dieren komen uiteindelijk niks te kort (messchien voor de hond dan, omdat die gewoon dood-gevoerd word of voor de zwerfkatten te laten castreren).

Ik ben een beetje radeloos, en mijn moeder zegt dat ik me er niet mee moet bemoeien, maar ik wil over een paar maanden niet zeggen: "had ik maar eerder actie ondernomen!"

Hebben jullie tips voor mij?

Madeliefjes

Re: Wat voor actie kan ik ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:38

Ik ben bang dat je weinig kan doen. Dierenbescherming gaat niks doen zolang ze netjes gehouden worden, schone omgeving, goed te eten en drinken. Het enige wat je kan doen is haar op dingen wijzen en dan is het aan haar wat ze er mee doet. Die straat katten kan je misschien nog wel wat mee met de dierenbescherming want die veroorzaken ook elders overlast, verder een moeilijk verhaal.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:43

Toch de dierenbescherming belen of zij tips hebben?
Ik weet niet hoe goed je contact is, maar mischien kan je haar op weg helpen, dat je tijdelijk samen met haar de dieren verzorgt zodat ze naast je uitleg ook ziet wat je bedoelt? Desnoods samen voerlijsten opstellen enz

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 22:44

Urko schreef:
Ik heb haar al vaker tips gegeven maar ze houdt zich stug vast aan informatie die ze vind op het internet.

Proberen of je haar sites kan aanraden met de juiste informatie? Bijvoorbeeld http://www.bunnybunch.nl daar is goede informatie over konijnen te vinden, ook waarom je vooral niet zomaar moet fokken/vermeerderen voor de lol.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:57

Ik zou even overleggen met de LID die kunnen je wel tips geven de dierenbescherming kan je hier niet echt verder mee helpen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 09:46

De vruow in kwestie komt overigs midden uit de stad en woont nu sinds 2 jaar hier *tussen de koeien* en heeft in enkele maanden tijd heel veel impuls aankopen gedaan.

.. waardoor we ook nog (was ik alweer vergeten) een gigantische rattenoverlast hebben gehad omdat ze haar voerzakken gewoon open had staan, waardoor al het ongedierte er zo bij kon.

@juut: eigenlijk ben ik alleen maar goed genoeg om haar te helpen als ze zelf geen tijd of zin heeft (zoals met de 3ling geitjes) en ze neemt echt niks van me aan. Ze vind het *gewoon leuk* en ziet het gevaar van inteelt echt niet in.
Daarnaast zit ik in mijn eindexamen en heb ik geen tijd om naast mijn eigen dieren ook nog voor iemands anders dieren te zorgen, maar ik kan het niet voorbij laten gaan. Ik loop en fiets er elke dag langs als ik de hond uitlaat of naar school ga.

@manou: ik heb haar vorig jaar juni een lijst met nuttige sites gegeven, waaronder bunnybunch. Ik heb alleen het idee dat ze net zo lang blijft zoeken op internet totdat ze een verhaal heeft gevonden wat bij haar mening past.

@zonnebloem: ik stuur vandaag nog een mail naar LID en de dierenbescherming waarin ik het hele verhaal uit zal leggen.

bedankt voor jullie tips.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 09:51

zou er overigs ook geen maatregelen genomen worden voor de hond? Beest is minimaal 10 kg te zwaar en heeft ook nog een best zware HD. Katten word niks aangedaan, zijn we al jaren mee bezig, gemeente, aid en dierenbescherming willen er niks aan doen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:24

LZP --> BB

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:28

ik heb ook een bernersennen-hond. Hij is nu op gewicht maar jaren ook 10 kilo te zwaar geweest.. zit ook in het ras. Krijg je er heel moeilijk af. Moet ze al echt op dieet. ( ze hoeft dus nieteens echt teveel voer krijgen ) Verder.. ja je kan er weinig aan doen.. Ik zou me, als ik jou was niet zo druk over maken. Met haar praten is de enigste oplossing.. en als dat niet werkt.. tsja..