Tot het mooi weer werd, en de buurvrouw de tuinset weer uit de schuur haalde. Het hok van de fretten staat min of meer naast waar zij zitten, met een muurtje en een stuk schutting ertussen. Op een avond sprak de buurvrouw me aan (vanachter de schutting), of het de bedoeling was dat dat hok daar bleef staan. Het geval weegt toch flink wat kilo's dus ja... dat was wel de bedoeling ja.
Ze hadden er last van, de fretten maakten teveel lawaai (vooral als wij weg zijn, wat we natuurlijk niet kunnen controleren
) en ze hadden last van de stank. Nou viel dat best mee, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het even lekker vind ruiken. Om de lieve vrede te bewaren heb ik het hok een paar meter verzet. Een onhandige plek, maar vooruit. Dat is de hele winter prima gegaan, maar ik wist bij voorbaat al dat hij daar niet kon blijven staan. Fretten kunnen niet tegen warmte, en daar stond hij pal in de zon. Op de originele plek komt de hele dag geen zon en dit is dus ideaal, en tevens de enige zonloze plek in de tuin.
Inmiddels zijn de fretten geholpen, wat toch best scheelt in de lichaamslucht, en gebruik ik een bakvulling met een frisse lentegeur
De dekens worden regelmatig gewassen en ik schep de bakken zeker 2x per dag uit. Ik vraag iedere gek die hier langskomt of hij wat ruikt in het hok, en ik krijg steeds te horen dat er geen lucht vanaf komt.
Vandaag is het hok dus weer teruggeplaatst naar waar hij stond, naast het terras van de buren. Hij stond er zonder overdrijven nog geen minuut of de buurvrouw kwam eraan om te klagen. Wederom het lawaai en de stank, en zo kon ze het raampje toch niet meer open hebben en daar niet meer zitten. Ik heb haar de situatie uitgelegd en verteld dat ze nu niet meer stinken, waar ze volgens mij amper naar luisterde en bij de buurman verder ging met haar tirade.
Goed.. lang verhaal. Maar nu heb ik dus wel een probleem ben ik bang. Als ze besluiten hier werk van te maken, wat kunnen ze dan doen? Ik kan me echt niet voorstellen dat ze hier nou nog zoveel last van hebben als zij beweert.
Ik wil de buren ook graag te vriend houden maar het moet ook niet zo zijn dat ik geen dieren in m'n eigen tuin kan houden.

) 
Als ze dan ooit een keer besluit van te luisteren kunnen jullie misschien samen tot een oplossing komen.