Vissen gaan dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lena01

Vissen gaan dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 14:58

Nu ik zie dat hier ook behoorlijk actieve visliefhebbers zitten, ik ook maar even een topic.

Nu zal niet iedereen eens zijn met mijn vissenbestand, hier word nog aan gewerkt, heb 2 scholen er in zitten, dit moet er 1 worden.

Mijn vissenbestand is:
1 x Anatome Helena's
9 x Rasbora Maculata
11 x Kardinalen
5 x Cordydoras Aneus
5 x platy

Ik wil er nog 3 Helena's bij hebben, moet een keuze gaan maken tussen de Maculata en de Kardinalen. Ik denk dat de kardinalen eruit gaan, aangezien de bak iets te klein is voor deze zwemmers.

Ik heb overigens de Juwel Rekord 800, met de afmetingen 81x36x46.
Dit maakt het tot 110 liter.
Dus voor de Kardinalen is dit niet super.

De bak heeft 3 weken staan indraaien, zit nu 2 weken vissen in, eerst de vissen uit mijn oude bakje, daarna nog wat bijgekocht.

Maar vanmorgen zag ik een dode vis liggen, en net zie ik er weer 1 dood gaan. Dit zijn de Kardinalen.
Nu heb ik horen zeggen dat dit gevoelige dieren zijn, maar 2 in 1 x is teveel. Tijd voor maatregelen.

Mijn waterwaardes zijn
no3 = 10
no2 = 0
gh = >7
kh = 3, die is iets te laag
ph = 7,6

Heeft iemand enig idee?

Roadracer

Re: Vissen gaan dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:04

Misschien een visziekte? Aangezien je nieuw gekochte vissen erbij in gezet hebt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:07

Je PH is iets te hoog voor kardinalen (mag tussen de 6,5 en 7 liggen) maar opzich zouden ze dat moeten kunnen hebben, zeker als het altijd al zo is geweest.

Zie je ook iets aan je vissen? Slomer, stippen, vlekken, wonden? Heb je het water van de nieuwe vissen erbij gedaan int aquarium of de vis uit t zakje gehaald en t water weggedaan?

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 15:14

Vjestagirl schreef:
Je PH is iets te hoog voor kardinalen (mag tussen de 6,5 en 7 liggen) maar opzich zouden ze dat moeten kunnen hebben, zeker als het altijd al zo is geweest.

Zie je ook iets aan je vissen? Slomer, stippen, vlekken, wonden? Heb je het water van de nieuwe vissen erbij gedaan int aquarium of de vis uit t zakje gehaald en t water weggedaan?

Ja, daar moet ik even wat aandoen.

Vissen zijn niet sloom, had het van beide ook niet zien aankomen, kijk elke dag bij de bak, elke vis controleren. Op eventuele ziektes.

De vissen heb ik uit het zakje geschept, dat had ik inderdaad gelezen, dat er eventuele ziektes in het water van de winkel kunnen zitten.

De rest van de vissen zien er wel goed uit, maar zoals ik al zei ; dat deden deze vriendjes ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:16

Ik zou denk ik een gedeelte van je water vervangen en je filter goed blijven schoonmaken de komende paar dagen. Misschien is het toch een ziekte, en op deze manier heb je wat meer kans om het te stoppen...

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 15:25

Vjestagirl schreef:
Ik zou denk ik een gedeelte van je water vervangen en je filter goed blijven schoonmaken de komende paar dagen. Misschien is het toch een ziekte, en op deze manier heb je wat meer kans om het te stoppen...

Ik ga zo het filter schoonmaken, (doe ik overigens 2 x per week.)
En het water verschonen vraag ik zo hulp bij, ivm gekneusde voet door aanrijding.
Willen vast wel helpen.

Bedankt voor het meedenken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:44

Lena01 schreef:
Ik ga zo het filter schoonmaken, (doe ik overigens 2 x per week.)

Zo vaak je filter schoonmaken is helemaal niet goed. :n je verwijderd hier niet alleen de slechte bakterien mee maar ook de goede. je haalt de hele bacterie cultuur hiermee overhoop.

Ik maak mijn filter 1x per maand "schoon". en dan nog maar de helft van het filter. dus de ene maand doe ik de onderste helft en daarbij verschoon ik niets. alles wordt voorzichtig uitgespoeld in een emmer met afgeheveld aquariumwater. zo houd je de bakterien erin. de andere maand is de bovenste laag aan de beurt. Er zitten 2 lagen watten in. de ene zijn vervangbare watten, deze worden dan verschoond (1x per maand) de andere zijn een soort pads en die worden gewoon uitgespoeld en 2x per jaar vervangen.

ik heb nog een tweede filter op mijn bak zitten en die wordt zelfs maar 1x per half jaar "verschoond". dit was een tip van iemand die al jaaaaren aquariums houd en het werkt super.

ik zou het dus bij af en toe water verversen houden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:22

Dat filter moet je inderdaad zo veel mogelijk af blijven :j

Heb je niet ook misschien te snel die vissen er allemaal in gedaan? Meestal doe je 1 groep vissen per week.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:53

Je nitriet waarde is wel hoog (NO3). Hieraan kunnen vissen snel overlijden. Wat je kunt doen is liquid filter medium toevoegen, dat zuivert schadelijk stoffen uit het water. Ook kun je water verversen om hoge nitriet waardes tegen te gaan.
Ik heb ook wel eens een nitriet piek gehad, toen legden de tetra's als eerste het loodje...

Edit: sorry ik zit te slapen, NO3 is idd nitraat... die waarde is wel OK.
Laatst bijgewerkt door picobello op 15-04-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:56

NO3 is nitraat, die is wel normaal op 10 ;) NO2 is nitriet, die hoort inderdaad 0 te zijn.