2 vragen over poes: ontlasting & gedrag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

2 vragen over poes: ontlasting & gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:37

Ik heb 2 vragen en het lijkt me wel handig om die in een topic te zetten.

Allereerst, sinds een paar maanden heb ik er een tweede poes bij. Eerst ging het redelijk met de andere poes, nu gaat het steeds beter. De nieuwe poes durft nog niet naar benden, maar zodra ik ga slapen, gaat de andere poes mee naar boven en komt ze tevoorschijn. Eerst likte mijn andere poes haar dan steeds op haar hoofd (wassen) nu valt het me op, dat de 'oude' poes de nieuwe steeds aan haar kont likt. Waarom doet ze dit?

Verder nog een probleem/ vraagstuk voor mij. MEt de nieuwe poes ben ik al verschillende keren naar de DA geweest. Steeds als ze op de bak ging, ging dat gepaard met veel en lang graven, en als ze eraf kwam klagelijk miauwen. De eerste keer dacht de DA dat het een blaasontsteking was. Antibiotica (2 weken werkzaam) en pijnstillers gehad. MAar ik vond de klachten niet afnemen, dus na 2 weken teruggegaan. Weer hetzelfde verhaal, maar ook de poes op Hill's tegen blaasgruis gezet. Ondertussen steeds geprobeerd om plas op te vangen, maar dat was niet zo'n succes. Nog steeds geen verbetering, dus weer teruggegaan. Nu konden ze en bij de DA gelukkig plas uitkrijgen. DIe hebben ze getest. Er zaten nog een paar ontstekingscellen in, maar verder niks te zien, geen blaasgruis oid. Weer AB en pijnstillers gehad. Een week of 2 ben ik weer teruggegaan, ik merkte nog steeds dat ze lang aan het graven is, en nog steeds miauwt. HElaas kan de DA er geen plas uitkrijgen, maar de conclusie was, dat het waarschijnlijk aangeleerd gedrag was.

Ik had mn twijfels, maar poes meegenomen en zonder duidelijke oplossing. Nu merk ik dus nog steeds dat ze hetzelfde gedrag vertoont.
Ik ben eens gaan denken. Mijn andere poes heeft qua ontlasting gewoon wat langere poep. Wel meerdere stukken zeg maar, maar wel aaneen. De andere poes heeft steeds bolletjes. Geen lange stukken, maar echt meerdere kleine beestjes. Zouden de klachten kunnen komen van het slecht kunnen onlasten?

De hamvraag: hoe ziet de ontlasting van jullie kat/poes eruit? Ook gewoon wat langere stukken of zijn er ook poezels met kleinere bolletjes?
Mocht het aan de ontlasting liggen, wat zou ik dan kunnen voeren zodat dit wat beter zou gaan? Ze staan nu alleen op brok, van Hill's.

edit: misschien is deze aanvulling wel even ahndig. Achtergrond van de nieuwe poes, is dat het al een jaar of 9 een wilde buitenkant is gweest. Ik heb haar afgelopen winter gevangen en ze zit nu thuis, omdat het buiten steeds slechter met haar ging. Hopelijk is ze over een jaar 'tam' het gaat iig elke week beter. Ik kan haar iig nieks pakken en geven/inspuiten. Poes eet en drinkt vooral 's avonds, ik denk vanaf een uur of 8 zoiets. Overdag durft ze nog niet uit haar schuilplaats te komen. Wellicht dat ze dus te weinig vocht binnenkrijgt? Buiten leefde ze vooral van wat ze ving, vogels muizen. Daarbij zette ik altijd brok klaar en dat at ze dus ook. Ze heeft nu dus wel een overgang van vlees en brok naar alleen brok. Misschien dat ik was natvoer kan gaan voeren?
Ik weet iig dat er bij mensen ook gevallen zijn die slechter naar het toilet kunnen. Die eten bv pruimen of lijnzaad.

ik ben beneiuwd naar reacties!
Laatst bijgewerkt door lonnie op 13-04-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:42

hoi lonnie,

Is de ontlasting erg hard van de kat?
Want dan zou je die kunnen stimuleren met tractonorm dit zorgt ervoor dat er geen verstopping komt in darmkanaal en ontlasting wat zachter wordt.
Een laxeermiddel is het. Verder heeft mijn kitten Noa kleinere bolletjes dan mijn kat Simba die legt echt bolussen neer.Dus dat wisselt per kat.

lonnie

Re: 2 vragen over poes: ontlasting & gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:45

hmm das jammer, ik dacht echt dat ik dé oorzaak had...
hoe oet ik erachter komen of de ontlasting erg hard is? Meestal als ik de volgende dag de bak verschoon in alles erg hard :Y)

wat is tractonorm precies? zit dat ergrns in verwerkt? kan het altijd proberen natuurlijk!

Poes gaat ook echt vaker dan andere poes op de bak, dus ik heb nu het vermoeden dat er steeds een beetje uitkomt

Plassen kan het bijna niet zijn, met zoveel AB en pijstillers hadden de klachten toen aanzienlijk moeten verminderen en dat is dus niet

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:14

Bij blaasproblemen zoals: een blaasonsteking plassen ze vaak kleine beetjes overal in huis.
Mocht er gruis struviet in zitten kan het zijn dat de plasbuis verstopt raakt. En plassen ze vaak druppels en is het erg pijnlijk.
Struviet is soort grit wat zich kan vormen in een steen in de plasbuis/blaas (blaassteen).
Mochten ze een blaassteen hebben die de boel verstopt dan kan de kat niet meer plassen.

Betreft de ontlasting zou ik als de kat naar de bak gaat kijken wat hij doet elke keer weer. Dan eigenlijk even de keutels voelen, op dat moment en kijken of ze daar lang over doet met persen. Normaal valt de keutel binnen 5 sec wel uit de anus.

Tractonorm is een soort stropige vloeistof die je bij je darts kan halen waardoor je de boel iets laxeerd binnen is en de keutel wat zachter wordt.

Verder het kan idd aangeleerd gedrag zijn, als ze niet op pijnstillers reageerd en nog steeds miaauwt.
Gedrag is moeilijk bij katten, maar zolang ze verder dus geen klachten heeft met het urineren, of de ontlasting( gewone ontlasting en plassen) zou ik er verder niets mee doen.
Je kunt nog kwa communicatie tussen de twee katten misschien wat meer verbeteren door ze samen uit te nodigen waar de nieuwe kat zich veilig voelt (boven) en daar te spelen met een stokje en muis bijv. Met beide katten en omste beurt een brokje geven zodat ze leren als ze bij elkaar zijn dat het leuk is. En probeer dat elke dag waardoor de nieuwe kat zich meer thuis gaat voelen bij de ouder kat. Want als ik je verhaal lees is de jullie eerste kat ook logisch de baas beneden zijn territorium.

Hoop dat je er wat aan hebt en gefeliciteerd met je nieuwe kat by the way :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:18

Mijn ene kat mauwt ook altijd als hij van de bak afkomt en graaft ook overdreven (ook tegen de wanden), maar dat deed hij al toen wij hem kregen (jaren terug) en hij is helemaal gezond.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 11:05

@obvious: bedankt voor de uitgebreide reactie :)

De katten gaan samen erg goed, idd als ze beide boven zijn gaan ze helemaal uit hun dak, rennen, spelen noem maar op. Ik ben nog steeds benieuwd waar het gedrag van aan de kont likken vandaan komt!
Mijn oude kat ligt altijd op bed, en de neiuwe kat komt daar steeds vaker bijliggen! Terwijl ze eigenlijk nog bang van mij is, dus dat gaat echt vooruit.

Ik ga vandaag even naar de dierenarts, laxatract halen. Dat bevordert ook de ontlasting. Daarnast ga ik proberen of de nieuwe kat wat meer wil drinken, ik ga wat kattenmelk halen, dat vinden ze toch altijd beter dan water. Verder maar even afwachten. Als dit niet helpt weet ik het ook niet. Wel is ze vannacht echt 6 keer die bak op en af gegaan, en steeds miauwen tussendoor en duidelijk rusteloos

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:55

iemand nog aanvullingen ideeën? ook mbt gedrag van de poezen (eerste vraag?)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:42

Het likken aan de kont kan komen omdat de andere poezel vindt dat de eigenaar vd bibs m niet goed schoon heeft gemaakt :D . Het kan ook komen door de anaalklieren, misschien heeft ze daar wel last van en dat ruikt nogal dus andere poes zal even willen snuffelen.

Als poes niet uit haar schuilplaats durft te komen zou ik wel een drinkbak vlakbij haar schuilplaats zetten zodat ze vaker kan drinken. Het kán een oorzaak zijn van dikkere poep omdat ze te weinig vocht binnen krijgt.
Het kan ook aan het soort voer liggen, van natvoer hebben ze vaak wat minder dikke poep dan van droogvoer.
Als het een buitenkat is geweest doe je haar misschien ook wel een enorm plezier met eendagskuikens. Goed als aanvulling op dr normale voer!

Over de vorm gesproken, ik heb 4 katten en allevier ander soort keutels :) terwijl ze hetzelfde voer krijgen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 16:23

hmm dus de vorm is toch niet alleszeggend. ik ben nu meerdere dingen aan het proberen, bv extra katenmelk, natvoer etc. Probleem is alleen dat de oude poes vindt dat ze alles moet opeten. Als ik voorde nieuwe poes een apart bakje zet, raakt ze het niet aan. Ze eet pas als de ander heeft laten zien dat hetbakje niet eng is, en dat de inhoud eetbaar is. Alleen is dan vaak de inhoud al verdwenen voordat ze een kans heeft gehad om er wat van te eten :D
Daar ben ik dus nog even mn hoofd over aan het breken!

edit: waar kan ik eendagskuikens halen? en zijn die dan bevroren ofzo?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:37

je zou ook een bakje kunnen geven aan de oude poes en die halverwege, of na een paar happen vervangen, voor een ander bakje en dan het eerste bakje aan de nieuwe poes geven? Dan is het bakje toch gebruikt en hebben ze allebei gegeten :)

Die eendagskuikens kun je bij de dierenspeciaalzaak halen waar ze ook voer voor slangen etc verkopen. Je zou ook op google kunnen zoeken naar eendagskuikens dan krijg je ook wel adressen. Ze zijn dan vaak wel bevroren ja, maar als je er dan elke keer een laat ontdooien gaat het ook goed. Kijk maar eens op www.barfplaats.nl voor meer soorten versvoer en tips over hoe kuikens te voeren. Carnibest is ook een goeie maar dat is al gemalen, dan heeft ze niks te knagen. ;)