Ik heb 2 vragen en het lijkt me wel handig om die in een topic te zetten.
Allereerst, sinds een paar maanden heb ik er een tweede poes bij. Eerst ging het redelijk met de andere poes, nu gaat het steeds beter. De nieuwe poes durft nog niet naar benden, maar zodra ik ga slapen, gaat de andere poes mee naar boven en komt ze tevoorschijn. Eerst likte mijn andere poes haar dan steeds op haar hoofd (wassen) nu valt het me op, dat de 'oude' poes de nieuwe steeds aan haar kont likt. Waarom doet ze dit?
Verder nog een probleem/ vraagstuk voor mij. MEt de nieuwe poes ben ik al verschillende keren naar de DA geweest. Steeds als ze op de bak ging, ging dat gepaard met veel en lang graven, en als ze eraf kwam klagelijk miauwen. De eerste keer dacht de DA dat het een blaasontsteking was. Antibiotica (2 weken werkzaam) en pijnstillers gehad. MAar ik vond de klachten niet afnemen, dus na 2 weken teruggegaan. Weer hetzelfde verhaal, maar ook de poes op Hill's tegen blaasgruis gezet. Ondertussen steeds geprobeerd om plas op te vangen, maar dat was niet zo'n succes. Nog steeds geen verbetering, dus weer teruggegaan. Nu konden ze en bij de DA gelukkig plas uitkrijgen. DIe hebben ze getest. Er zaten nog een paar ontstekingscellen in, maar verder niks te zien, geen blaasgruis oid. Weer AB en pijnstillers gehad. Een week of 2 ben ik weer teruggegaan, ik merkte nog steeds dat ze lang aan het graven is, en nog steeds miauwt. HElaas kan de DA er geen plas uitkrijgen, maar de conclusie was, dat het waarschijnlijk aangeleerd gedrag was.
Ik had mn twijfels, maar poes meegenomen en zonder duidelijke oplossing. Nu merk ik dus nog steeds dat ze hetzelfde gedrag vertoont.
Ik ben eens gaan denken. Mijn andere poes heeft qua ontlasting gewoon wat langere poep. Wel meerdere stukken zeg maar, maar wel aaneen. De andere poes heeft steeds bolletjes. Geen lange stukken, maar echt meerdere kleine beestjes. Zouden de klachten kunnen komen van het slecht kunnen onlasten?
De hamvraag: hoe ziet de ontlasting van jullie kat/poes eruit? Ook gewoon wat langere stukken of zijn er ook poezels met kleinere bolletjes?
Mocht het aan de ontlasting liggen, wat zou ik dan kunnen voeren zodat dit wat beter zou gaan? Ze staan nu alleen op brok, van Hill's.
edit: misschien is deze aanvulling wel even ahndig. Achtergrond van de nieuwe poes, is dat het al een jaar of 9 een wilde buitenkant is gweest. Ik heb haar afgelopen winter gevangen en ze zit nu thuis, omdat het buiten steeds slechter met haar ging. Hopelijk is ze over een jaar 'tam' het gaat iig elke week beter. Ik kan haar iig nieks pakken en geven/inspuiten. Poes eet en drinkt vooral 's avonds, ik denk vanaf een uur of 8 zoiets. Overdag durft ze nog niet uit haar schuilplaats te komen. Wellicht dat ze dus te weinig vocht binnenkrijgt? Buiten leefde ze vooral van wat ze ving, vogels muizen. Daarbij zette ik altijd brok klaar en dat at ze dus ook. Ze heeft nu dus wel een overgang van vlees en brok naar alleen brok. Misschien dat ik was natvoer kan gaan voeren?
Ik weet iig dat er bij mensen ook gevallen zijn die slechter naar het toilet kunnen. Die eten bv pruimen of lijnzaad.
ik ben beneiuwd naar reacties!
Laatst bijgewerkt door lonnie op 13-04-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt