De Munchkin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:08

Ik heb een tijdje geleden voor het eerst echt kennis gemaakt met dit ras. Ik vind het erg leuke katten en heb bizarre
feiten gehoord. Je hebt deze katten in verschillende kleuren en types, met korte pootjes, althans, de typische munchkins
hebben korte poten, maar je hebt ook langpotige munchkin katten.

Ik vroeg me af of er meerdere bokkers hier zijn die een munchkin hebben en/of kennen en wat hun ervaringen zijn met
dit apparte ras. Ik heb namelijk vernomen dat er maar een klein aantal fokkers van in Nederland zit.

voor de duidelijkheid, dit is een Munchkin :P
Afbeelding

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:11

Ik vind ze echt geniaal. :')
Als ze geen erfelijke gebreken hebben en goed uit de weg kunnen met die korte pootjes zou ik er ook wel 1 willen..

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:14

Ze zijn niet beperkt in hun leven :P kunnen springen, rennen, duiken whatever :P Althans, de excemplaren die ik heb gezien dan :P
edit: leuk weetje, mijn ava is ook een munchkin kitten , de kitten van die in de beginpost :P

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:21

Krijgen die dieren niet snel last van hun rug?
De pootjes zijn zo kort door een erfelijk misgroeiing van de botten en het kraakbeen.
Ik denk dat ze best een gelukkig leven kunnen hebben maar dat ze niet echt een lang leven zullen hebben.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:24

jawel hoor :j zoals ik al zei niet beperkt.. Tekkels hebben toch ook een prima leven? :P Dit is nou te vergelijken met een tekkeltje :D

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:29

Ja dat weet ik en ik ik weet ook dat teckels vaak vroeger dood gaan door rugproblemen...
Ze hebben best een leuk leven gehad maar doordat de rug niet goed ondersteunt wordt door veel te korte pootjes krijgen ze vaak artrose enzo.
Ik zeg niet dat het slechte beestjes zijn hoor :D Ze kunnen best een gelukkig leven hebben

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:30

Ik heb iig nog nooit zoiets over een munchkin gehoort, katten zijn natuurlijk wel wat flexibeler dan honden, dus ga er vanuit dat deze katten geen aanleg hebben voor rugproblemen maar ik heb iig geen idee :=

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 20:34

Ik denk dat je misschien eens moet gaan vragen aan een niet bevooroordeeld persoon (dus geen fokker ervan ofzo). Ik weet er ook niet direct het fijne van maar misschien dat een DA meer informatie daarover kan geven?
Ik zeg niet dat je zo geen katje mag aanschaffen he :D . Ze hebben een erg lief en leuk karakter, erg speels enzo maar wil je gewoon even waarschuwen dat ze inderdaad misschien rugproblemen kunnen krijgen.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:40

Ik zal het eens aan mijn oom vragen (dierenarts) :j maar nee, er zitten geen gewrichtsproblemen aan dit ras, heb net eff goed gegoogled :D wel is er een hoog sterfte als je 2 munchkins (kortpoten) met elkaar kruist, maar dat wist ik al :j daarom moet je een munchking kortpoot met een langpotige munchkin kruisen, dan heb je gewoon een normaal nestje, waarvan de ene helft lange poten heeft en de andere helft korte poten heeft. Dat was ook het geval bij de persoon waar ik was, had 2 of 3 langpotige en 3 kortpotige :) zagen er allemaal heel gezond uit :D

Maar wat betreft die rugproblemen, ik heb al een poes met een rugbeschadeging :') en dat is geen munchkin :P dus bij elk ras heb je risico´s :)

Eilinora

Berichten: 11912
Geregistreerd: 23-10-04

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:09

ik heb ooit ook een topic over dit ras geopend....tja,ben er zelf niet zo weg van..

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 21:12

Ik heb even vlug de paar reacties gelezen, er werd gezegt dat ze niet konden springen, ik heb anders gezien :P het zag er alleen wel meer konijnachtig uit, maar springen kunnen ze wel hoor, iig beter als mijn normale poes met rugbeschadeging die dikwijls mis springt :=

rockwitch

Berichten: 11718
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:30

Ik hou er totaal niet van, laat dieren toch gewoon zoals ze horen, net als zoveel hondenrassen die van alles mankeren door te stompe neuzen, te lange ruggen, te bolle ogen.
Ze horen niet met zulke korte poten, mensen hebben dat schijnbaar een keer verzonnen omdat het dan 'mooi' is, maar ik kan me toch niet voorstellen dat het gezond is.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:35

Briljante beesten zeg _O- goede kandidaat voor een eventuele volgende kat :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:37

Ik vind ze niet mooi en ik geloof ook niet dat deze dieren op den duur geen problemen krijgen met hun gewrichten. Dit is gewoon een resultaat van langdurig doorfokken van bepaalde gebreken waardoor deze kat is ontstaan. Hang er een nieuwe naam aan en voila, men ziet het opeens als een nieuw ras :?

Ik ben er geen voorstander van. Er zijn bij de "normale" rassen al voldoende gebreken, en nu omdat iedereen zogenaamd iets speciaals wil, worden er steeds gekkere dingen gefokt.
Laten we eerst maar eens proberen de gewone raskatten gezonder te krijgen voor we met dit soort toestanden aan de slag gaan... Ga maar eens bij een dierenarts vragen wat voor gebreken dit voor een kat met zich mee brengt. Dan staan je oren wel even te klapperen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-04-10 08:41, in het totaal 2 keer bewerkt

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:37

Mooi diertje zeg! :D zal eens google'n

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:59

rockwitch schreef:
Ik hou er totaal niet van, laat dieren toch gewoon zoals ze horen, net als zoveel hondenrassen die van alles mankeren door te stompe neuzen, te lange ruggen, te bolle ogen.
Ze horen niet met zulke korte poten, mensen hebben dat schijnbaar een keer verzonnen omdat het dan 'mooi' is, maar ik kan me toch niet voorstellen dat het gezond is.


Amen _/-\o_
Altijd maar die 'misfok' om dan toch maar origineel te blijven, niet mijn ding :n

rockwitch

Berichten: 11718
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:59

Als je kijkt hoe de eerste gedomesticeerde kat eruit ziet, lijkt zo'n Munchkin er allang niet meer op, dan heb ik altijd zoiets van, tja zo zijn ze dus ook helemaal niet bedoeld. Net als Perzen, met die platte smoeltjes, net alsof ze tegen een muur aan gelopen zijn.
En zo ook hetzelfde met honden. Ze stammen af van de wolf, maar ik vind toch een Mops niet bepaald meer iets weg hebben van de wolf. Al dat gemanipuleer met die dieren en het fokken met dieren die een afwijking hebben wat dan ineens helemaal een nieuw ras wordt. Ik vind het echt helemaal niks.

Shoufshouf
Berichten: 634
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:27


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:36

Ik vind dit er echt niet gezond uitzien, en vind het onbegrijpelijk dat er met dit gen doorgefokt wordt. We willen met zn alleen juist dat onze dieren sterker en gezonder worden, gaan we dr een nieuw ras van maken. :7

MirandaNH

Berichten: 2017
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:39

:n ook ik ben er geen voorstander van. Dit kan gewoon niet goed zijn. Een kat met korte poten? Kom op zeg.... :?

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:49

Net als de tekkel..
Ik vind alle extreem gefokte dieren maar helemaal niets..

myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:58

De Munchkin is ook geen erkend ras. Wordt niet erkend bij Neocat, Mundikat, en bij Felikat. Ik kan ook niet begrijpen dat mensen dit bewust fokken. Zit er ook een stamboom bij?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:19

Heeft niemand door dat dit een stokoud topic is? :')

myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:50

hahahahahaha dat meen je niet, helemaal niet gezien

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: De Munchkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 23:53

Is idd een oud topic :+ je hebt trouwens nog een vergelijkbaar ras, dacht ik wel erkend, de Napoleon