Konijnen vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Konijnen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 08:25

Hallo,

Wij fokken al jarenlang ( familie al 40 jr) raskippen. Die brengen we vervolgens uit op tentoonstellingen.
Goed, bij zo'n tentoonstelling is vaak ook een gedeelte konijnen ( en een hoop andere dieren). Ik vind konijnen geweldige dieren en we hebben dan ook 2 dwergkonijntjes gekocht op een tentoonstelling.
Vorig jaar hadden we een nestje ( en op de tentoonstelling gelijk een goed resultaat :) ).
Dat wilde we nog een keer. Goed, konijn 2 weken geleden gedekt.
Kwam heel netjes aan.. 1218 na een 5 dagen en na 8 dagen 1260. Ging dus goed en ze is weer drachtig.

Alleen ging ik haar eergisteren wegen.. 1247.. En vandaag 1235..

Hoe kan dit? Heeft ze een miskraam gehad? ( konijnen eten dat vaak op, dus je vindt er niets van terug) of kan ze gewoon nog drachtig zijn?
Ze heeft wel een bol hard buikje, voel er verder niets vreemds aan..

Hoop dat iemand weet wat dit kan zijn. We wachten gewoon de 2 weken af en als er niets komt proberen we het dus opnieuw.

# Wij fokken dus doelgericht, we fokken met ras zuiveren dieren en ze worden ook getatoeëerd dus aub geen opmerkingen dat er al genoeg konijnen zijn.

Bedankt alvast,

Agnes.

Faniek

Re: Konijnen vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:12

Dat kan heel normaal zijn bij dwergen, soms zie je wat schommelingen, wegen is niet altijd betrouwbaar, maar ze kan ook gewoon niet zwanger zijn. Ik vind het bij dwergen zo'n onbetrouwbare bron, omdat ze soms maar 1 of 2 jongen krijgen en pas de laatste weken een stuk groeien. Een bol buikje zou je na 2 weken dracht ook nog niet voelen tenzij er echt heel veel jongen in zitten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:51

Hmm oké bedankt :) Nou ja, dan wacht ik het gewoon braaf nog 2 weken af :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 23:39

Je kan haar altijd even bij de ram zetten om te kijken wat voor reactie ze geeft he, is ze knorrig en accepteert ze hem echt niet dan heb je dikke kans dat ze dragend is. Heel veel fokkers doen dit na 2 weken :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 09:52

Maar wij hebben zelf geen ram, wij rijden naar een fokker voor de ram. Want wij fokken met dezelfde kleurslag en die heeft niemand dichtbij.

Dus ik wacht het 2 weekjes af. Maar het is toch zo dat ze bij een miskraam het opeten? Want het hok is verder schoon.

Bij haar vorige nest had ze 1 dood jong, die worp ze uit haar nest maar liet ze wel liggen ( heb ik opgeruimd).

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:55

Hoe is je ervaring de vorige keren met het wegen? Kwamen ze toen alleen maar aan?
Kan misschien ook een foutje van de weegschaal zijn. Bij een mensenweegschaal zit er ook vaak verschil tussen wegingen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 10:06

Ik heb een weegschaal die heel naukeurig is ( zo'n kleintje die je gebruikt voor taarten).
Vorige keer kwam ze inderdaad gewoon netjes aan.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 21:42

Weeg je haar elke dag ?
En zo ja, hoe zijn de laatste dagen geweest ?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 21:56

Ik weeg haar om de 3 dagen.. Ga haar morgen weer wegen, ben benieuwd :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 18:58

* Schop*

Even melden hier.. We hebben vandaag ( 3 dagen te laat! ) 3 jonkies. Dus geen idee waarom ze afviel.

Er zitten geen dode jongen bij en ze heeft een mooi nest gemaakt :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 20:46

Als ze op 13-4 2 weken geleden is gedekt, is ze toch te vroeg ;)?
Maar fijn dat ze een mooi nestje heeft, zo zie je maar weer vooral bij dwergen is wegen niet weten :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 21:21

Ze was de 23ste gedekt.. Dus was 3 weken ipv 2 :) Bij dwergjes is het vaak echt 4 weken. Grotere rassen vaak 2 tot 3 dagen later.

Nee, dat wegen is inderdaad niet betrouwbaar.. Zo zie je maar :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:41

Normaliter draagt een konijn 31 dagen, dat is de normale draagtijd. Soms willen ze nog wel is met 28 dagen werpen, maar dat is vaak vroeg. Hier worpen voorheen de dwergen ook keurig met 31 dagen. Normaliter kan je een schommeling tussen de 28 en 33 dagen verwachten, al is mijn ervaring dat bijna alles precies met 31 dagen jongen hadden, precies een maand. Wellicht zal je dus vaker in de toekomst ook dwergen hebben met een maan draagtijd :)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:49

Leuk en gelukkig toch 3 jongen! Hopen dat ze mooi uitgroeien. Veel plezier ermee.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:56

Ik wilde al zeggen dat het niet veel hoeft te betekenen. En nu heeft ze 3 jongen :D Gefeliciteerd!

Is het de Midden Blauw Marter Kleurdwerg voedster uit je profiel? Allereerst tof dat je uitlegd waarom je fokt en daarbij tof als je met dit ras/deze kleur fokt, want voor zover ik weet zijn er niet veel fokkers in Nederland die met deze kleur raszuiver (met tattoo e.d.) fokken. Ik heb er zelf ook ééntje. Uit Noord Holland gehaald!! (heb me echt wat afgezocht toen :+ ) omdat ik een raszuivere wilde. Ze heeft een ZG gehaald op een keuring een tijdje geleden :) -Maar ik houd ze volledig hobbymatig, dus ga niet fokken.

Succes met mams en de kinderen! ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 22:04

Klopt, midden blauw marter. We hebben ook een midden blauw marter erop gedaan ( Dus kans op deze kleur,rus,albino en donkerblauw mater) Ons vrouwtje had een F op de tentoonstelling en haar vorige dochter een ZG.
Wij fokken inderdaad raszuiver met tatoeage.

Onze ervaring is dat ze toch met precies 4 weken bevalt, de fokker vertelde hetzelfde.
Maar het maakt verder niet uit, want we hebben 3 levende jongen :)