Guppies, hoe&wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AliesMeijer

Guppies, hoe&wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:52

Ik heb bij de zoekfunctie meer dan 10 bladzijdes doorgebladerd, maar doordat iedereen zijn of haar paard hier op bokt ook guppie schijnt te noemen schoot dat niet erg op en start ik toch maar een eigen topic. :+

Over een paar week wil ik iemand een vissenkom/aquarium cadeau doen (diegene weet hier natuurlijk wel gewoon van af). Maar ik weet helemaal niks over vissen, laat staan guppies. Het is niet de bedoeling er mee te fokken (geen idee hoe je dat noemt bij vissen)

Dus hier even een paar vragen, ik hoop dat 1 van jullie ze voor me kan beantwoorden :D .
Aanschaf:
* Aquarium of vissenkom? Rond of vierkant/rechthoekig? En welke grootte is het minimale voor 2 guppies?
* Kunnen 2 mannetjes bij elkaar in?
* Is een pomp noodzakelijk?
* Is er nog een speciaal soort water nodig?
* Op google las ik dat 18 graden het minimum is. Is dat echt heel erg strikt genomen, of kunnen ze een paar graden daaronder ook gewoon leven snachts?
* Wat moet ik nog meer weten? :D

Alvast heel erg bedankt als iemand hier de moeite voor wil nemen :) .

Ik weet wel dat je in de winkel ook wel advies zult krijgen, maar naar mening is dit nooit erg uitgebreid. ;)

Jodieee

Re: Guppies, hoe&wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:56

voor water ligt aan het soort guppen of ze warm water of koud gewend zijn, er wordt altijd gezegd dat een rechthoekige bak beter is. Je kunt alleen twee mannetjes bij elkaar doen als je er genoeg vrouwtjes bij heb.. dus dan krijg je al snel een flinke school.. pomp is niet noodzakelijk heb het altijd zonder gedaan tot dat ik een aquarium met warm water nam...
zal wel ervoor zorgen dat de temperatuur rond de 18 graden is,, ook al weet ik niet precies op hoeveel graden koudwater guppen zaten.

wil je nog meer weten :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:56

2 guppies? Dan zou je een Aqua30 kunnen aanschaffen :j Deze zijn 40x30x30 groot.
2 mannetjes kunnen bij elkaar :j Hoeven geen vrouwtjes bij hoor.
Een pomp is wel noodzakelijk ja, net als verwarming.
Gewoon kraanwater voldoet prima.
Wat je nog meer moet weten is dat een aquarium 3 weken in moet draaien voor er vissen in kunnen ;)
In een winkel kun je beter geen advies vragen trouwens. Enige wat zij willen is winst maken ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:01

persoonlijk zou ik gaan voor een vierkante met een verwarming. (ze kunnen ook in koud water, maar mijn vissen stonden op mijn kamer waar het swinters heeel koud kon zijn. een paar graden onder die 18 overleven ze wel, maar het zijn natuurlijk wel tropische visjes. een ronde kom schijnt helemaal niet goed voor vissen te zijn en ik vind een vierkante makkelijker in het onderhoud). mannetjes kunnen gewoon samen. maar als je er een vrouwtje bij wilt zetten is de verhouding 1 mannetje tegenover 3 vrouwtjes. als je het andersom doet raakt het vrouwtje helemaal gestrest. speciaal water heb je niet nodig, gewoon kraanwater, maar het is wel aan te raden om eerst je aquarium een paar dagen/weekjes te laten draaien voordat je de visjes erin doet, dan zijn de bacterieen allemaal ok. dat vind ik ook een voordeel van een vierkante bak, met pompje, deze hoef je niet iedere keer helemaal leeg te gooien dat is zonde van het water en kraanwater is niet altijd helemaal safe voor visjes.

ik ben toen naar nieuwegwein gegaan, daar hebben ze een hele uitgebreidde vissen afdeling en ze hebben mij supergoed geholpen daar!!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:03

Als je een aquarium van 40x30x30 neemt, geen vrouwtjes erbij doen! Echt niet. Dan zit je binnen zeer korte tijd met overbevolking. Eventueel wat vuurgarnaaltjes (kun je makkelijk op marktplaats vinden) erbij zijn wel leuk voor op de bodem :j

Maak van die paar dagen/weekjes indraaien dus maar echt gewoon 3 weken ;)

Je aquarium helemaal leeg gooien is sowieso nooit goed! Een keer in de 1-2 weken 30% water verversen. Echt niet meer.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:06

ik was wel netjes geholpen in de winkel hoor. natuurlijk willen ze winst maken, maar ik had het idee dat ik heel oprecht en eerlijk geholpen werd! anders moet je gewoon bij verschillende winkeliers rondvragen, de 1 is de ander niet natuurlijk.

wat ik zo grappig vind,. iedereen heeft het altijd over dat voortplanten van guppies.. ik wilde juist heel graag jonkies, had een leuk kweekbakje aangeschaft enzo. maar helaas hebben ze bij mij nooit kleintjes gehad :(

maar wat ik hoorde.. was dat de guppies en andere vissen die kleintjes opeten. dus misschien had ik er daarom geen last van haha

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 22:08

Heel erg bedankt alledrie! :)
Er zijn dus warm- en koudwater guppies, dat wist ik niet eens.
Jullie antwoorden verschillen wel over de mannetjes, dat zal ik dan nog even ergens opzoeken. Ik weet niet of ze gaan vechten of iets?
Vooral die laatste tip is heel handig tara! Thanks! :D

inmiddels bedankt alle 4! :D
Zo te lezen kunnen mannetjes dus wel gewoon bij elkaar. Vrouwtjes en mannetjes samen doe ik sowieso niet, omdat het dus niet de bedoeling is om nog meer te krijgen :D .
Het is voor iemand die op kamers zit, dus daar zal het neem ik aan wel redelijk warm zijn. Hij slaapt daar zelf ook ;) .

edit.
Alle 5 ;) . Ja ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met de adviesen in dierenwinkels, ik heb sowieso niks dierenwinkels, ik hou niet van dieren in kooitjes. Maar voor de zekerheid is bokt wel heel erg handig :) .

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:13

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:24

aliesjeh schreef:
Heel erg bedankt alledrie! :)
Er zijn dus warm- en koudwater guppies, dat wist ik niet eens.
Jullie antwoorden verschillen wel over de mannetjes, dat zal ik dan nog even ergens opzoeken. Ik weet niet of ze gaan vechten of iets?
Vooral die laatste tip is heel handig tara! Thanks! :D

inmiddels bedankt alle 4! :D
Zo te lezen kunnen mannetjes dus wel gewoon bij elkaar. Vrouwtjes en mannetjes samen doe ik sowieso niet, omdat het dus niet de bedoeling is om nog meer te krijgen :D .
Het is voor iemand die op kamers zit, dus daar zal het neem ik aan wel redelijk warm zijn. Hij slaapt daar zelf ook ;) .

edit.
Alle 5 ;) . Ja ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met de adviesen in dierenwinkels, ik heb sowieso niks dierenwinkels, ik hou niet van dieren in kooitjes. Maar voor de zekerheid is bokt wel heel erg handig :) .

Dat warm en koud is meer dat de ene gup van jongs af aan in koud en de andere in warm water zit. Ik vind zelf een gup een tropische vis en dus hoort er gewoon een thermostaat bij die op zo'n 23-24 graden staat.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:24

@Lieke,
bedankt voor het plaatsen van de link, maar ik heb het topic doorgelezen, en dit gaat over goudvissen. Ik weet van dat doorgroeien van organen etc af, en dit heeft nu eigenlijk even niks met mijn vraag te maken. :) Ik vroeg ook de minimum grootte, omdat ik dan op zoek zal gaan naar een grotere bak. 2 Guppies in een grote bak lijkt me niet zo'n heel groot probleem toch? Ik hou zelf ook helemaal niet van het houden van beesten in kommetjes/kooitjes, maar dat is een discussie die hier nu even niks mee te maken heeft ;) .

Tara, Bedankt voor je reactie! :) Ik zal op zoek gaan :) .

edit. ik bedoelde lieke ;)