Tips gevraagd zeer egocentrisch en bezitterig Jack Russeltje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Tips gevraagd zeer egocentrisch en bezitterig Jack Russeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 09:22

Hallo bokkers,

Ik heb een schat van een JR, Yucca genaamd. Ik heb haar samen met een york, die er al was toen Yucca kwam.
Deze york wordt geaccepteerd, maar vriendinnen zijn het niet. Erger nog, Yucca heeft helemaal geen vriendinnen. Ze speelt buiten ook nooit met andere honden, is eerder bang dan agressief. Het liefst wordt ze door de andere honden genegeerd en speelt ze gewoon verder met de bal.

Als er andere honden thuis over de vloer komen gromt ze constant om maar vooral "haar" spullen te verdedigen. Maar "haar" spullen is een zéér ruim begrip bij Yucca, zelfs de salontafel is namelijk van "haar" :D

Daar heb ik haar altijd al wel voor gewaarschuwd, voor dat gedrag, maar het houdt maar niet op. De honden die dan over de vloer zijn gaan weer naar huis, en het probleem is er dan immers niet meer.

Maar....
Nu heb ik (tijdelijk) een hond in huis. Het gaat om een noodopvang voor nog onbepaalde tijd.
Deze ziet ze natuurlijk als een enorme indringer. Hoe tijdelijk het is heb ik dus geen idee van, kunnen dagen zijn, maar ook maanden. Om heel eerlijk te zijn zou ik de betreffende hond het liefst zelf houden, want het is echt een schat van een dier!

Hebben jullie tips om mijn egojackje nog wat manieren bij te leren zodat ze in ieder geval leuk met elkaar door één deur kunnen? Of is dit gewoon een hopeloze zaak? De Jack is trouwens 8 jaar oud.

Daihyo

Re: Tips gevraagd zeer egocentrisch en bezitterig Jack Russeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:39

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic berichten verwijderd. Het is niet nodig een topic omhoog te schoppen. Reacties komen vanzelf.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:40

Misschien eens een gedragsdeskundige een uurtje thuis laten komen om te zien wat er precies aan de hand is? Lijkt me lastig om zo een oplossing voor te bedenken want straffen lijkt me niet de juiste methode, maar hoe je dit met belonen kan oplossen, geeeen idee ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:41

Ik kan maar 1 ding zeggen, Je hebt een JR! en zo zijn ze. Ik heb er ook een en ze accepteren geen andere hond er bij en buiten vinden ze andere honden ook niets. Ze vechten met alle andere honden en baasje wordt volledig opgeëist en verdedigd.

Er zijn sociale JR's maar dan heb je mazzel.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:42

niks aan doen, het is een dier die kan je niet veranderen.
die opvanghond is over een tijdje weer weg..

en aangezien ze geen ruzie heeft met je andere hondje , klaar toch.
enn hijs al 8jaar..

maar succes ermee!
en als het te erg word gedragsdeskundige.
maar ik zou er niks aan doen

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:47

en de hond veranderen omdat je de andere hond wilt houden kan je eigenlijk niet maken vind ik
je jack russeltje was er al eerder toch..

oftopic:WAT EEN SUPER SCHATTIGE JACK RUSSEL! :~

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:51

russel schreef:
Ik kan maar 1 ding zeggen, Je hebt een JR! en zo zijn ze. Ik heb er ook een en ze accepteren geen andere hond er bij en buiten vinden ze andere honden ook niets. Ze vechten met alle andere honden en baasje wordt volledig opgeëist en verdedigd.

Er zijn sociale JR's maar dan heb je mazzel.

goh dan heb ik mazzel, en dat terwijl ik vind dat ik het dus niet heb met die JR van mij :')

maar mijn dame accepteerd wel honden, heb diverse honden bij haar geplaatst en is altijd goed gegaan
ook speelt ze op den duur wel met ze......
en nu heeft ze een geweldige band opgebouwd met mijn bullmastiff, die 2 zijn bijna onafscheidelijk

helpt het niet als je haar uitnodigt om te komen spelen ....samen leuke dingen doen? wandelingen maken?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:52

Ik heb ook een jackrussel en hij vind ook geen enkele hond leuk behalve zijn ''broer'' de bordercollie. Maar zijn spullen zijn ook van hem.... En als de border aan zijn koekje zit of alleen al kijkt dan gaat hij helemaal uit zijn dak. Naar vreemde honden doet hij niets maar zijn haren staan overeind en hij blaft als een bezetene. Maar niets helpt. Straffen helpt niet want hij doet het zo weer, en op de club doet hij ook vervelend naar andere honden.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 13:30

Uiteraard heeft Yucca het eerste recht! Maar het lijkt me gewoon fijn als het gedrag van haar om te zetten is. Straffen heeft idd geen zin, behalve wat op haar mopperen straf ik het ook niet echt. Maar door mijn mopperen wil ik haar wel laten merken dat ik het niet prettig vind.

Wandelen doen we zeker, en buiten is het ook een stuk minder erg. Dan accepteert ze wel meer van de gasthond. Ik probeer ze buiten ook meer bij elkaar te houden, dus Yucca bij me roepen en dan ook de gasthond erbij.
Vechten doet ze gelukkig niet, het blijft voorlopig bij gegrom en af en toe een snauw.

Over borders gesproken, bij ons bij de schaapskooi zijn borders en op één ervan is ze dus wel helemaal verlieft. Van de meer dan 100 honden die we ooit zijn tegen gekomen is dat de enige waar ze sociaal naar doet.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 13:40

Dit is het koppel trouwens:
Afbeelding

Ik heb de basset dus sinds gisteren. Ben er wat spelletjes betreft nog wat voorzichtig mee, want ze schrikt nogal snel van te plotselinge handelingen.

Het is ook niet constant haat en nijd hoor ;) Yucca ligt haar kachel te bewaken en de basset ligt op de bank :D
Maar ik zou het gewoon al leuk vinden als er niet meer gegromd zou worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:16

Onze oude russeldame accepteerde totaal geen andere teven bij ons in huis. Een keer wel gehad ook een noodopvang maar we moesten de dames echt gescheiden van elkaar houden. Reuen ging wel redelijk goed maar alle heren waren erg bang voor haar, madam hoefde maar te kijken of aan te komen lopen en de mannen gingen al aan de kant.

Onze kruising russel teef die we nu hebben is iets minder erg maar vertoond ook wel deze trekjes. Ik denk dat zolang er geen bloed vloeit en de andere hond wel normaal in huis kan rondlopen en eten het gewoon laten gaan. Dan maar geen dikke vriendjes.

Is jullie dame gesteriliseerd of nog een echte teef?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 15:12

Yucca is een echte teef in de breedste zin van het woord, een BITCH dus _O-
Reuen heb ik nog niet in huis gehad, behalve die van mijn zoon. Maar dat is een Duitse Dog, dus niet zo heel vreemd dat ze daar niets van moet hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:39

En toch moet je daar mee oppassen. Ik heb verschillende JR eigenaren gesproken die op een gegeven moment hun andere hond weg moesten doen, ook als het 2 JRs zijn. Als er geen echte vriendschap is, kan de bom een keer ontploffen en tref je bloed aan op het plafond.....en dat is geen pretje....
Ik had er ook een 2e bij en dat ging niet, heb de raad ter harte genomen.....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:40

russel schreef:
En toch moet je daar mee oppassen. Ik heb verschillende JR eigenaren gesproken die op een gegeven moment hun andere hond weg moesten doen, ook als het 2 JRs zijn. Als er geen echte vriendschap is, kan de bom een keer ontploffen en tref je bloed aan op het plafond.....en dat is geen pretje....
Ik had er ook een 2e bij en dat ging niet, heb de raad ter harte genomen.....

is de bloed dan veroorzaakt door de JR?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:43

Ja, die gaan vechten tot er eentje sneuvelt, dan moet er eentje dood. Dat is de natuur!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:49

ja ok, maar dat ligt dus helemaal aan het type hond wat je erbij hebt.........
want zoals mijn JR kan echt niks beginnen tegen mijn bull
maar mijn bull is geen woesteling en zou het puur bij een waarschuwingsknauw houden (is namelijk al 2 x eerder gebeurd)
en nog steeds zijn ze onafscheidelijk :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:51

Lastig zeg, misschien toch maar accepteren dat een andere hond erbij geen optie is?

Maare leuke naam.... voor je hondje :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:52

Als het gewoon goed gaat en ze zijn vrienden, dan is het goed.

Maar als het al niet klikt in het begin, speel je met vuur.

Een JR stoort zich niet naar ras en grootte en het zijn killers, snel en slim en meestal duiken ze onder een grote hond door en grijpen ze bij de keel.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:54

russel schreef:

Een JR stoort zich niet naar ras en grootte en het zijn killers, snel en slim en meestal duiken ze onder een grote hond door en grijpen ze bij de keel.

in het begin klikte het ook niet echt helemaal....maar wist wel dat het goed zou komen....
en zoals jij ze beschrijft....nee zo is mijn JR niet :n

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:55

ik heb twee jacks en een lab het vrouwtje vind de andere twee heel gezellie alleen acsepteert ze niet elke ander hond in huis mijn ex schoonzus haar hond kan hier logeren maar heb eens met andere hond geprobeerd en die vloog ze alleen maar aan buiten is het ook een bitch heb daarom een snoetje om zodat ze niet elke hond kan aanvallen
p.s ze is wel een super goede moeder met haar pups

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:57

ikdoemaarwat schreef:
russel schreef:

in het begin klikte het ook niet echt helemaal....maar wist wel dat het goed zou komen....
en zoals jij ze beschrijft....nee zo is mijn JR niet :n

Ik hoop het voor je, er zijn er meer meer geweest die zo dachten....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:02

russel schreef:
Ik hoop het voor je, er zijn er meer meer geweest die zo dachten....

ze is al 11 ;)
en heb haar ook al 11 jaar waarvan ze gewoon mee naar stal gaat, zeker 9 honden per dag daar lopen, ik diverse opvanghonden in huis heb gehad....
nee , ik kan echt wel zeggen dat ik mijn hond ken! ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:03

Lees de boeken van Jan Fennel maar eens, dan word een hoop duidelijk en kan je zelf heel veel doen met deze situatie.

Wat een pracht basset trouwens!!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 18:11

Yucca schreef:
Lastig zeg, misschien toch maar accepteren dat een andere hond erbij geen optie is?

Maare leuke naam.... voor je hondje :D :D

Ja leuke naam toch? :P Tja, als het echt niet gaat, dan komt er geen andere hond bij. Hoewel ik dat dus wel erg jammer zal vinden.
annebe schreef:
Lees de boeken van Jan Fennel maar eens, dan word een hoop duidelijk en kan je zelf heel veel doen met deze situatie.

Wat een pracht basset trouwens!!

Nou ben ik dus helemaal geen boeken-lezer, en dat zou dan wel eens maanden kunnen duren (ook qua tijd) En zoveel tijd heb ik dus niet ;) Dus als jij ze wel gelezen hebt, misschien een paar tips?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:36

Ik neem aan dat je wel wat moeite wil doen voor je honden samen?
Dan ga je er toch gewoon een keer goed voor zitten. Want als jij al geen tijd hebt om een boek te lezen, vraag ik me af ofdat er genoeg tijd is om hier echt veel tijd aan te besteden.

Ik heb hier 3 teven rond lopen en dat gaat prima. Ook na een keer knok, zijn ze niet door gegaan tot de dood.