Aanschaf hond: wanneer is 'de klik' er, en hoe belangrijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Aanschaf hond: wanneer is 'de klik' er, en hoe belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 16:06

Wij zijn vandaag gaan kijken bij een hond (volwassen). De vorige eigenaar zag het wel zitten met ons, wij ook wel met de hond, maar de hond zelf zat al vrij snel met twee poten tegelijk op schoot bij mijn vriend terwijl hij hem zelfs bijna in zijn gezicht likte en ik mocht af en toe aaien. Nou werkt mijn vriend fulltime en is het de bedoeling dat onze hond echt mijn maatje wordt, dus ja :+ Mijn vriend is toen maar naar buiten gegaan en in de auto gaan zitten, en eigenlijk op het moment dat ik zei dat ik het wel belangrijk vond dat de liefde van twee kanten kwam, kwam de hond pas bij mij om zich te laten aanhalen. Buiten kwam hij ook een stok brengen om met me te spelen.

De vorige eigenaar gaf aan dat haar man vroeger altijd met de hond bezig was en dat zij er nu nauwelijks tijd voor uitgebreide aandacht voor heeft, dus dat het best kan komen dat de hond in kwestie van vrouwen 'niks verwacht' en dat het dus vanzelf goed komt als ik er veel mee bezig ben.

We hebben nu afgesproken dat ik er volgend weekend een halve dag uitgebreid mee bezig ga om te zien of hij zich dan meer op mij gaat richten.

Het is verder echt een heel lief beest en ik vind het wel jammer dat de liefde blijkbaar meer voor mijn vriend geldt dan voor mij. Ik vraag me ook af of het bij gaat trekken omdat het meer mijn hond wordt, of dat het altijd 'de hond van de baas' zal blijven die ik mag amuseren zolang de baas niet thuis is. (Dus of de connectie groeit met de aandacht die je geeft).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:10

mijn ouders hebben een riesenschnauzer van 1,5 jaar in huis genomen. Herplaats (was agressief tegen gezinsleden, mn de kinderen en man des huizes). bij hun was het andersom, vrouw was met de hond bezig. Nelson (jaja :)) ) heeft eerst echt naar mijn moeder toe getrokken, maar mijn vader laat hem het meeste uit. Nu is het jubel, jippie en stuiteren zodra pa het hoekje om komt :)
Ik denk dat honden er zeker aan kunnen wennen dat die 'relatie' omdraait. Maar het ene beestje is het andere dan weer niet natuurlijk..
Nelson is nu overigens pas 5 mnd bij het gezin. En hij is al zeker 2,5 maand braaf ingeburgerd ;) incl de jubel naar mijn vader toe :))

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:14

ik denk dat de hond zich vanzelf focust op degene die met hem bezig is en hem eten geeft.
ik denk niet dat je na 1x kan spreken van dat de liefde meer voor jouw vriend geldt; hij is in een vergelijkbare situatie opgevoed en daarbij kwam de liefde van die kant, daar gaat hij vanuit, dus trekt hij inderdaad naar jouw vriend toe. geen liefde, maar een verwachtingspatroon.
ik denk dat als jij de hond ziet zitten en de hond ook naar jou komt op het moment dat je vriend er niet bij is dat dit vanzelf goedkomt als hij door heeft dat de nieuwe situatie anders is dan de oude, dan past hij zijn verwachtingspatroon gewoon aan :)

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:16

Je moet het ook even een kans geven. Als jij straks meer met de hond gaat ondernemen trekt hij vanzelf naar je toe.. En jij bent waarschijnlijk straks de persoon die hem eten geeft en uitlaat.. :D
Net zoals jullie zullen moeten wennen moet de hond dat ook..
Als de klik er is zou ik het gewoon doen..

(wij hebben ook een herplaatser en dat is ook helemaal goed gekomen)

Urielle

Re: Aanschaf hond: wanneer is 'de klik' er, en hoe belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 16:57

Ok, dus normaal gesproken trekt dat wel bij? Dat is fijn om te horen.

Of 'de klik' er is vind ik verder moeilijk te beoordelen, hij komt zich laten aaien en komt spelen maar of dat 'de klik' is, dat weet ik nu eigenlijk niet.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:09

bij onze honden (labradors) is het vrij makkelijk..
de liefde gaat door de maag..
de geen die het vaakst de honden eten geeft, is ook het favo persoon binnen het gezin.
Vaak is dat ook dezelfde als degeen die het vaakst wandelt en dan is het een makkelijke keuze voor die kleine vreetmonsters.

Ik denk dat dit bij een oudere hond (als in: geen pup meer) echt wel bij kan trekken.

echter hebben bijv mn buren een tijdje een hond gehad (uit het asiel) die voorheen erg door kinderen gepest was. die is naar kinderen toe nooit meer bij getrokken (was erg agressief naar kinderen). ook bijv vrouwen met een hoge stem vond hij niet fijn.
bij die hond is het dus nooit meer bij getrokken.

Index

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:21

De bekende klik heb je meteen lijkt mij.. tenminste ik wel..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:24

Ik heb 3 honden (ik laat ze uit, geef ze aandacht en te eten).
Maar 1 ervan is lyrisch van mijn man.
Vanaf dag 1 is mijn man in trek en dat is na al die tijd nog steeds zo.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:29

Sorrie, maar ik vind het een beetje een aparte vraag....
Als je hier al zo over bezig bent, ben ik bang dat dit niet de hond is die jij zoekt!! Je verhaal klinkt absoluut niet als een echte 'klik'

Elke hond zal toch een beetje meer naar de één of naar de ander trekken! Dit heeft niets te maken met wie hem uitlaat of eten geeft!
We vinden toch zelf ook de ene persoon 'prettiger' dan een ander!?
Maar dat betekend absoluut niet dat je niet beiden een hele fijne band met een hond op kunnen bouwen!
Zou het zeker die halve dag gaan proberen en dan echt letten of jij de hond leuk vindt en niet focussen of hij je vriend leuker zou vinden!

Succes met je keuze!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:35

Mijn honden(tervueren en jack russel) hebben maar 1 baas.......en dat ben IK :D :D :D
(mijn man laat ze uit en voert maar ík ben de africhter)....hihihihi

De hond gaat echt wel aan jouw wennen!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:58

Wij hebben een ruim jaar geleden een chihuahua van een jaar overgenomen. Een jaar later ben ik nog steeds de enige die echt iets kan met het hondje. Mijn vriend komt ze af en toe even hallo zeggen wanneer hij helemaal op de grond zit, anders ook niet.

Dus het kan alle kanten op gaan natuurlijk, ligt aan het hondje zelf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:33

Kentaro schreef:
Elke hond zal toch een beetje meer naar de één of naar de ander trekken! Dit heeft niets te maken met wie hem uitlaat of eten geeft!
We vinden toch zelf ook de ene persoon 'prettiger' dan een ander!?
Maar dat betekend absoluut niet dat je niet beiden een hele fijne band met een hond op kunnen bouwen!

Dat vroeg ik me dus idd af, of het een kwestie is van matchende persoonlijkheden of gewenning aan wie het meest ermee doet.

Noem me gek, maar ik zie een hond een beetje als een relatie met mensen, je moet er allebei voor gaan. Als de hond straks de hele dag eigenlijk doorbrengt met wachten op de thuiskomst van de baas, zijn we allebei niet blij en kan hij beter wachten op een geschiktere baas en ik op een hond die me wel ziet staan. Een paard neem ik meer aan op gebruiksfunctie, hij moet kunnen dressuren, of hij mij wil, daar werken we later wel aan. De hond die we nemen moet echt mijn vriendje zijn, mijn maatje, twee handen en twee poten op een buik ;) Dat we aan elkaar moeten wennen, dat is in een relatie ook zo. Maar er moet wel 'iets' zijn.

Ik vond de hond wel mooi en leuk en lief, maar kreeg een beetje 'he's just not that into you-gevoel' omdat hij tegenover mij toch echt een stuk minder enthousiast was.

Aan de andere kant denk ik: stel je kiest een puppy uit een nest, dat zal toch ook meestal op basis van een bepaalde schattigheidsfactor zijn en niet of de klik er is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:37

Ik ben van mening dat er vanaf het 1ste moment 'iets' moet zijn. Toen wij bij onze 1e hond gingen kijken was de hond direct weg met mijn man en de 2 waren direct gek van elkaar! De hond kwam bij mij niets van aandacht vragen en hoewel ik al een jaar lang de hond zelf eten en drinken geef, met hem ga wandelen en al 4 cursussen heb gevolgd én hondenschool, het arme dier moet van mij niets weten... Mijn 2e hond echter, ik was verkocht op haar foto, het eerste contact verliep schuchter en ze zag me wel zitten, maar mijn man niet. Nu, 4 weken later zwiert haar staart bijna van haar kont als ze mij ziet, mijn man aanvaard ze wel, maar ze ontwijkt hem liever.

Ik ben er dus wel van overtuigd dat de hond ook interesse in jou moet tonen! Anders vergaat jouw interesse in de hond! Dat is helaas bij mij ook het geval geweest. Nu er 2 honden in huis zijn gaat het stukken beter!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:56

Onze honden zijn gek op ons allebei :+: Ik ben degene die de honden eten geeft en mijn vriend is degene die het meeste met de honden wandelt. Goede verdeling merk ik wel, want ze zijn gek op ons alletwee, ik merk een kleine voorkeur bij beiden, ons teefje voor mij en ons reutje voor mijn vriend. Teefje ligt ook het liefst bij mij en ons reutje het liefst bij mijn vriend.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:10

Citaat:
Aan de andere kant denk ik: stel je kiest een puppy uit een nest, dat zal toch ook meestal op basis van een bepaalde schattigheidsfactor zijn en niet of de klik er is.

Een puppy moet je niet uitzoeken die zoekt jou op en dan heb je een geweldige hond die bij jou past!
Dus tussen de hondjes gaan zitten en het hondje wat jou opzoekt zou het dan moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:11

Ik denk niet dat je na 1 keer kijken een conclusie kan trekken. De hond weet namelijk helemaal niet dat hij een nieuwe baas gaat krijgen. Hij reageert zoals hij waarschijnlijk op de visite reageert.
Een halve dag er voor uit trekken, vind ik nog erg kort. Je moet samen wennen aan de nieuwe situatie, je kan van een hond niet verwachten dat hij in een halve dag bij draait. Hij is het gewend dat hij aandacht krijgt van de mannelijke mens, niet van de vrouwelijke. Dat gaat niet veranderen in een halve dag en zekers niet als hij je nog niet als baas ziet.
Ik had ook geen directe klik met mijn paard of hond, dat is zo gegroeid. De hond kan prima bijdraaien, hij kent de situatie 'aandacht van het vrouwtje' nu eenmaal niet, maar dat wil niet zeggen dat dat niet kan veranderen.

Maar weet je zeker dat je de hond wilt, ik zeg altijd bij twijfel niet doen, worden alle partijen de dupe van.

Je zegt dat je er allebei voor moet gaan, alleen de hond heeft in zijn optiek al een baas. Volgens mij is dat heel anders dan een pup of asielhond. Een hond heeft verder nooit een keuze.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:31

Goed dat je een halve dag met de hond op gaat trekken. Dan krijg je een beter beeld denk ik. Verder zou ik me niet teveel zorgen maken.

Bij mijn hond heeft het ook even geduurd voordat ik het idee dat we een klik hadden. Ik ben degene die het meest bij hem is overdag, mijn vriend werkt ook fulltime. Ik heb erg aan de hond moeten wennen (vond hem wel meteen leuk, maar een klik was er niet direct), maar we zijn nu beste maatjes. Kan nu echt niet meer zonder hem.

Wacht die halve dag af en kijk wat je gevoel dan zegt. Succes!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:51

ben wel benieuwd hoe het weekend met de hond is gegaan :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 01:20

Mijn hond is vrij angstig naar mannen, maar mijn man is helemaal het einde. Zodra hij binnen is ben ik uit beeld |( . Terwijl ik degene ben die met haar wandeld, haar traint en haar te eten geeft. Ze luisterd wel beter naar mij, omdat mijn man niet zo consequent is. Maar het liefste ligt ze de hele dag bij mijn man.

Ik ben ook benieuwd hoe het is afgelopen met de hond.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:18

kan helemaal goed komen, 6 jaar geleden namen wij een Boxer uit het asiel die waarschijnlijk ook een mannelijke eigenaar heeft gehad die haar opgevoed heeft. ze trok erg naar mijn man terwijl ik het meeste doe met de honden. het heeft een klein jaartje geduurd maar heb haar voor me kunnen winnen en nu is ze erg op mij gericht.

goed plan dat je eerst een halve dag samen wat gaat doen, veel plezier en succes.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:49

Je hebt dus wat kunnen vinden Urielle!
Goede keuze om een middag uit te trekken om wat meer te wennen aan elkaar.
Feit dat de hond meer met mannen heeft gedaan kan inderdaad meewerken, maar als je hard werkt kan je hem zo overtuigen dat jij ook best wel leuk bent!
Liefde van dieren gaat toch best wel vaak door de maag, dus stel in dat jij hem voert en mogelijk ook de langste wandeling met 'm maakt en daarbij veel spelen en knuffelen, in het begin kun je natuurlijk een lokkertje gebruiken als snoepjes of een geliefd speeltje.
Ik zou het zeker gaan proberen en zodra de hond wat langer bij jullie is zal ie vast wennen en er ook aan wennen dat jij vooral met 'm bezig bent en dat leuk gaan vinden.

Wat voor hond is het geworden trouwens?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 10:21

O sorry, ik ben vergeten een update te geven.
We hadden dus afgesproken om de hond zondag een half dagje te laten komen. 's Woensdags ging ik lesgeven aan Jilly@bokt en zij staat op een stal waarvan de eigenaren tevens een hondenfokkerij en -pension hebben. De dochter des huizes liep net door de stal met een Berner Sennen en toen zei Jilly dat ze zo'n hond graag zou willen hebben. Waarop ik zat te vertellen dat ik al een tijdje op zoek ben, maar dat ik dood werd gegooid met pups maar niet aan een volwassen hond kon komen. O zei dat meisje: maar wij hebben nog wel een teefje zitten. Ze heeft twee nestjes pups gehad maar is te zenuwachtig om er goed voor te zorgen dus als wij niet bijvoederen dan laat ze ze gewoon doodgaan. Die zou dus eventueel wel wegmogen, want we hebben nog een zoon om de lijn voort te zetten. Dus ben ik even gaan kijken en die hond had wel belangstelling voor mij en na een nachtje erover slapen zijn we haar gaan halen. En dat bevalt goed, ze is helemaal mijn maatje al!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:49

wat leuk :D fijn dat je nu toch eentje hebt gevonden waar je een goed gevoel bij hebt en ook het soort hond wat je zocht :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:11

Urielle schreef:
O sorry, ik ben vergeten een update te geven.
We hadden dus afgesproken om de hond zondag een half dagje te laten komen. 's Woensdags ging ik lesgeven aan Jilly@bokt en zij staat op een stal waarvan de eigenaren tevens een hondenfokkerij en -pension hebben. De dochter des huizes liep net door de stal met een Berner Sennen en toen zei Jilly dat ze zo'n hond graag zou willen hebben. Waarop ik zat te vertellen dat ik al een tijdje op zoek ben, maar dat ik dood werd gegooid met pups maar niet aan een volwassen hond kon komen. O zei dat meisje: maar wij hebben nog wel een teefje zitten. Ze heeft twee nestjes pups gehad maar is te zenuwachtig om er goed voor te zorgen dus als wij niet bijvoederen dan laat ze ze gewoon doodgaan. Die zou dus eventueel wel wegmogen, want we hebben nog een zoon om de lijn voort te zetten. Dus ben ik even gaan kijken en die hond had wel belangstelling voor mij en na een nachtje erover slapen zijn we haar gaan halen. En dat bevalt goed, ze is helemaal mijn maatje al!

Leuk!
Foto?

Wilde net antwoorden dat het niet de hond is die je zoekt, net als mij mensen zijn er bepaalde contacten waar je je meteen op je gemak voelt. De welgeheten klik, of " ik ken je al" gevoel.

Fijn dat je een leuke hond hebt gevonden!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:13

Fijn om te lezen dat je een leuke hond gevonden hebt waar je wel meteen een klik mee had. Heel veel plezier met je nieuwe maatje!