Ik voeg me af of katten fantoom pijn hebben? (Fantoompijn is een pijnsensatie die beleefd wordt als afkomstig van een geamputeerd lidmaat)
De staart van Swieber is geamputeerd eind december. Iemand heeft haar waarschijnlijk aan haar staart opgepakt/rondgeslingerd..ect Daardoor was de staart van af de wortel gebroken. Zware operatie, maar ze is goed hersteld. Veel haar is al terug gegroeit.
Alleen was ze op schoot ligt en we aaien haar ook over haar 'staart' lijkt het als of dat soms pijn doet. Ook lijkt het of ze soms een soort pijn schokje krijgt zonder dat we haar aan raken.
Jammer genoeg kan ze ons niet vertellen of ze er echt pijn aan heeft. Iemand meer ervaringen hier mee?
Lijkt mij dat het mogelijk is dat er een zenuw behoorlijk aan de oppervlakte ligt waar je dan net met je hand overheen aait. Ik zou gewoon lekker dat gebied met aaien vermijden.
Ik denk wel dat dieren fantoom pijn kunnen hebben ja. Het is iets lichamelijks en de zenuwen van een dier werken op de zelfde manier als de onze, dus dat moet zeker kunnen ja.
Helaas is er niks aan te doen, al wordt het als het goed is wel minder.
Wij hebben zelf een kat met een geamputeerde poot (nog niet zo lang geleden) en merk wel dat de amputatieplek erg gevoelig is, maar van het been wat er niet meer is heeft ze gelukkig geen last.