En hier zit je dan, op een zondagmorgen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

En hier zit je dan, op een zondagmorgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:04

:O

Moeder stond rond 7.10u op het punt om naar haar werk te vertrekken, ik lag nog in bed, hond lag nog in bed (niet letterlijk te nemen :+), hond sprong ineens van bed af .. moeder deed de leiband aan om hem snel even uit te laten, ik hoorde haar zeggen "allé Bengi", wat ik al raar vond aangezien hij altijd staat te springen om naar buiten te gaan, maar dacht misschien dat hij te enthousiast was ofzo, gebeurt nogal eens :+ Todat ze een halve minuut later riep "[naam], kom eens kijken!". Dus ik mijn bed uit gesprongen (dat doet een mens dus echt geen goed :o ) en daar lag ie dan .. bibberend ..

Hij lag precies alsof ergens iets in een kramp zat en hij kon gewoon niet recht .. reageerde wel op je, maar kon niet opstaan .. er druppelde wat speeksel uit z'n mond en ja, daar lag ie gewoon ... Moeder moest tegen die tijd echt vertrekken dus ik stond daar .. en wist niet wat ik moest doen .. Heb 'm opgenomen en terug op bed gezet, dacht dat hij daar misschien rust zou vinden, maar dat wilde hij niet, volgens mij is hij er zelf weer afgesprongen maar dat weet ik niet meer heel zeker .. Toen waggelde hij wat in de gang, heeft 2x overgegeven (gal, want hij had nog niks gegeten) en toen was het precies over .. Hij liep nog wel rond met de staart tussen z'n benen, maar hij waggelde niet meer en liep me de hele tijd achterna ..

Toen was het ongeveer 7.20u .. Ben toen naar toilet gegaan en dat soort dingen en toen dacht ik even dat het opnieuw zou beginnen, hij begon weer te bibberen, maar niet zo erg als eerst, hij ging niet liggen ... Wel heeft hij wat urine laten lopen (niet echt geplast, want het was midden in de gang en het is een reutje, dus het was niet express) en waggelde hij wat rond .. Ben me toen snel gaan aankleden (je weet nooit) en toen zag ik 'm vanuit mijn kamer door de gang komen, en ineens was ie weg .. (hij zocht steun tegen de muur maar de muur hield ineens op omdat daar nog een stukje gang is :(:) ). Nuja, hij vond de weg wel weer terug, dat was het probleem niet .. Maar hij liep dus niet echt stabiel, liep ook gewoon tegen mij op als ik in de gang liep enzo (bleef me wel de hele tijd volgen).

Heb toen wat eten in z'n bakje gedaan om te kijken wat hij daarmee deed, maar dat moest hij niet hebben .. En toen.. ineens .. was het 7.25 of 7.30u (ongeveer) en was alles voorbij .. Had ineens een vrolijk kwispelende springende hond bij me die graag naar buiten wilde .. zijn toen naar buiten geweest, daar liep hij met de staart erop, kop erop (oortjes erop <3 ) stoer te doen, een echt mannetje .. Hij heeft alles gedaan wat hij hoort te doen, nergens was iets speciaals te zien (geen diarree ofzo), niks meer aan de hand .. Nu is het 7.55u en heeft hij gegeten (nog niet alles, maar hij doet dat altijd in 2 keer) en in z'n mandje gelegen, nu zit hij aan de deur te kijken maar als ik 'm roep springt hij dadelijk om en rent kwispelend naar me toe ... Alles normaal dus. Wel had ik het idee, toen we terug binnenkwamen, dat hij precies niet goed wist wat er aan de hand was, had het idee dat hij iets liep te zoeken, liep hij recht naar mijn kamer (waarvan de deur dicht was) en toen ik de deur opendeed en hij zag dat er niks meer was was het ok, precies alsof hij dacht dat ik nog lag te slapen ofzo ..

Dat was de start van de dag...
Hondje komt uit het asiel, heb hem zo'n 2 weken nu .. Het asiel zei dat de vorige eigenaar had gezegd dat hij eens 1x een epilepsie-aanval had gehad, maar baasje heeft zoveel gezegd (hij was niet zindelijk, kon niet aan de riem, kon niet in de auto, je kon 'm niet kammen, je kon niet aan z'n oren/ogen/..., hij zou grommen naar je tijdens het spelen etc. Allemaal niet waar ..) dus ja ... Hij heeft dit nog eens gehad (toen was ik er niet) een paar dagen nadat hij hier was .. Mijn moeder is er toen mee naar de DA geweest en die zei dat het stress was, dat z'n darmen in de knoop lagen (hij wilde ook niet eten toen) en dat hij pijn had.. Hij heeft toen een spuit etc. gehad en toen is hij daarna ook gewoon beginnen eten en was er niks meer aan de hand .. Tot vandaag dus ..

Maar zou dit een epilepsie-aanval kunnen zijn? Ik dacht dat ze dan weg waren van de wereld en lagen te schuimbekken enzo, maar misschien is dat niet altijd? Iemand ervaring hiermee?

Omdat het nu voorbij is vind ik het een beetje moeilijk om naar de DA te gaan/bellen (nog eens extra omdat het zondagmorgen is) maar dacht dat jullie misschien iets herkende ofzo ... Uiteraard hou ik 'm wel in de gaten en het minste wat mij verontrust gaat er toch een telefoontje richting DA en gaan we er meteen naartoe als die dat nodig acht ;)

Bedankt voor het lezen :)

EngeltjeS

Re: En hier zit je dan, op een zondagmorgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:24

Hm... Ik ben geen dierenarts, heb ook nooit een hond met epileptie gezien. Wel gehoord...

Kan je niet de dierenarts bellen, en vragen om advies? Navragen, en informatie inwinnen?
En anders kunnen ze toch een onderzoek starten om te kijken of je hond het heeft?

Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:28

Vorige keer is mijn moeder meteen naar de dierenarts gegaan, deze zei dat het geen epilepsie was maar meer een stressaanval zeg maar .. Kramp in de darmen (door de stress van de verhuizing & het weg zijn van z'n broertje enzo) waardoor hij pijn had en zo reageerde ..

Ik heb ook wat op internet opgezocht van epilepsie (mijn moeder vorige keer trouwens ook al) en er zijn wel dingetjes die overeen komen, maar andere dingen (de "grote" dingen) totaal niet ..

Dus om nu daarvoor op een zondagmorgen de DA te bellen? (ik weet trouwens nog niet eens naar welke DA ik moet gaan, de eerste 2 weken moesten we naar de DA van het asiel gaan als er iets was, maar die periode is nu net op, kunnen we daar nog bij terecht omdat het hetzelfde is als toen? Of moeten we naar onze eigen DA, die deze hond nog niet gezien heeft? Nuja, als het echt nodig is bel/ga ik wel naar een DA hoor, desnoods bel ik ze allebei, daar niet van ;) ).

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:30

Heeft de hond dit weleens in het asiel gedaan?

Kan dan best stress wezen, (koliek achtig? ;) ) maar dan zou ik, om zijn darmen te laten rusten thee latendrinken (afgekoeld, en een bepaalde smaak, dit kan ik voor je opzoeken hoor) en droog brood, of pens :)

succes :) leuk hondje trouwens!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:33

Klinkt voor een groot deel zoals onze hond met epileptie was in een aanval. Maar die ging met haar hoofd liggen bonken enzo, maar je hebt verschillende variaties natuurlijik. Onze hond liet ook urine lopen en wist niet waar ze was na een aanval, ze reageerde tijdens de aanval niet op ons. Bij haar was het stresgevoelig. Er zijn medicijnen voor, als ze te vaak een aanval krijgen is het gevaarlijk, ze kunnen erin blijven namenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:35

In het asiel hebben ze nooit wat gemerkt .. Maarja, daar is natuurlijk niet 24/7 iemand aan die kooi dus het kan best wel gebeurt zijn .. Maar kan net zo goed van niet, omdat hij daar samen met z'n broertje in een hok zat en dat het de stress is van het nu alleen zijn bv. Iets koliek-achtig inderdaad :j

Weet nu alleen niet goed of ik 'm wel moeten laten eten, of niet, of ... Maar hij heeft nu een klein beetje gehad en hij eet niet als hij daar geen behoefte aan heeft dus misschien maar gewoon even aankijken wat hij doet..?

En dank je :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:37

galley schreef:
Klinkt voor een groot deel zoals onze hond met epileptie was in een aanval. Maar die ging met haar hoofd liggen bonken enzo, maar je hebt verschillende variaties natuurlijik. Onze hond liet ook urine lopen en wist niet waar ze was na een aanval, ze reageerde tijdens de aanval niet op ons. Bij haar was het stresgevoelig. Er zijn medicijnen voor, als ze te vaak een aanval krijgen is het gevaarlijk, ze kunnen erin blijven namenlijk.

Ik heb inderdaad gelezen dat je verschillende soorten hebt .. Maar niks komt echt helemaal overeen met wat ik gezien heb, en ook de DA zei meteen dat het geen epilepsie was (mijn moeder vroeg daar uiteraard meteen achter omdat ze in het asiel hadden gezegd dat de eigenaar had gezegd dat ... ;) ). Dus daarmee dat ik het niet weet :?

*gaat even verder op internet zoeken of er andere soorten aanvallen zijn*

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:44

Het kan inderdaad een lichte vorm van een epileptie aanval zijn geweest. Wij hebben een malthezer die ook zo af een toe eens zo'n zelfde soort aanvallentje krijgt. Dan moet hij ook bibberen en dan lijkt hij wel in zijn eigen wereldje, is de coordinatie kwijt over het lopen dus zwalkt als een dronken hondje door de kamer. Het kan zo na 5 minuten over zijn ofzo..

Ik zal er toch even mee naar de dierenarts gaan dan krijg je er waarschijnlijk medicatie voor. Phenobarbital of Phenoral. Wij geven de hond elke avond een tabletje en sinds we dit middel geven heeft hij geen aanvallen meer gehad..Wel dagen dat hij er een beetje tegen aan zit..dus niet helemaal lekker is.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:49

Maar dat is het grote "probleem" .. hij is niet van de wereld .. hij reageert constant op je, is op geen enkel moment in z'n eigen wereldje, volgt je constant en is dus al helemaal niet buiten bewustzijn .. Het is dat wat mij doet denken dat het geen epilepsie is (en het feit dat de DA dit zei :+) .. Dus tenzij er epilepsie-aanvallen zijn zonder bewustzijnsverlies (of in een eigen wereldje zitten) :?

Heb wel gelezen van de partiële epilepsie, maar dat is dan weer kramp in 1 poot of "vliegen happen" of iets dergelijks, en dat is het dus ook duidelijk niet, al heb je daar geen bewustzijnsverlies dus misschien dat het toch zoiets is maar dan in de buik gesitueerd?

Hij deed ook niet raar voor de aanval en is ondertussen al meer dan een uur weer volledig normaal, reageert gewoon zoals anders op alles, als je het niet zou gezien hebben zou je niet weten dat er wat geweest is .. dus ook dat komt niet overeen met wat ik lees over epilepsie (al zal je natuurlijk vast wel uitzonderingen hebben :+ ).

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:53

Ik denk dat het epelepsie is. Onze jack heeft ook regelmatig aanvallen. Gelukkig hadden wij een dierenarts naast ons wonen en die was er een paar keer bij.

De hond reageert wel op de omgeving maar is zo aan het rillen en bibberen en aan het verkrampen dat ie niets kan doen. Na de aanval duurt het even voordat het bij trekt en daarna is de hond óf heel aanhankelijk óf neemt enorme afstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:06

Afbeelding
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=98

Staat ook een stukje over buikkrampen in het algemeen waar ik veel van herken ... Hmm ...

@ eenitraM : dat eerste komt wel overeen, maar zodra hij stopt met rillen of zwabberen is alles ook weer voorbij, dan springt hij weer rond en kwispelt weer en je merkt echt geen verschil in gedrag .. (dus ook niet aanhankelijker ofzo, gewoon hetzelfde als anders).

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:12

Bij onze hond is het ook voorbij als dat rillen stopt..en dan is er in ene niks meer aan de hand als je koekje zegt dan weet hij niet hoe hard hij naar het keukenkastje moet rennen. Met dat van de wereld zijn bedoel ik niet dat hij z'n bewustzijn verliest maar meer dat hij niet echt meer op je reageert als je hem roept ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:13

Het klinkt ook wel als een epilepsie aanval. Onze hond heeft dit ook.
Die van ons gaat verschrikkelijk maaien met zn pootjes en heel erg kwijlen (je hebt natuurlijk verschillende varianten).

Onze hond wil ook daarna graag naar buiten en is dan heel erg vrolijk en aanhankelijk.
Voor de zekerheid gewoon de DA bellen voor advies.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:17

Ik heb een hond it het asiel die ook insulten zou krijgen van conserveermiddelen.
Die kreeg op nieuwjaarsdag (nadat we haar al bijneeen jaar hadden) ook een insult.
Trok vrj snel bij, maar war ook niet helemaal van de wereld....

Later dierenarts gebeld voor overleg, maar alleen bij 2 aanvallen per maand werd er gestart met medicatie.

Ik schrok er wel van hoor, maar ben verpleegkundige met behoorlijk wat neuro ervaring, dus maakte me niet direct heel veel zorgen.
Je kunt op zo'n moment wel naar de dierenarts gaan, maar eer je er bent is het voorbij. Je zouhet eventueel wel kunnen filmen en dat aan je dierenarts laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:19

@ Caro_Vladi : Weet ik, maar die van mij reageert nog wel ;) Hij kijkt naar je en wil naar je toekomen, alleen gaat dat niet altijd (de eerste paar minuten ging het niet, daarna wel, al waggelend ..).

Er komen dingen overeen met epilepsie, dat hoor je mij niet zeggen dat het niet zo is, maar er is ook zoveel anders dat ik me afvraag of er geen andere verklaring voor is, ook omwille van het feit dat de DA zei dat het geen epilepsie is (ik neem aan dat als je gaat en je vertelt je verhaal dat je DA wel een kleine inschatting kan maken of het al dan niet epilepsie is en dan eventueel verder gaat onderzoeken bij verdenking van .. ?).

@ Ier : die van mij wil altijd graag naar buiten (zeker 's morgens omdat dat nodig is :+ ) en is altijd vrolijk en aanhankelijk .. dus voor hem is dat geen vreemd of anders gedrag ;)

@ raket : heb ook even gedacht om het te filmen :j maar voordat ik mijn camera had was het al voorbij en deed hij weer normaal :+ Maar moest het nog eens gebeuren en ik ben erbij dan probeer ik dat zeker te doen ;)

Waar ik net aan denk ... Ik ben een paar dagen terug met hem naar het asiel geweest, gewoon een bezoekje (de mensen daar waren zo gehecht aan hem en hij was nu naar de kapper geweest en ik moest hen toch nog iets vragen enzo, vandaar dat ik hem heb meegenomen). Zou hij daar toch stress hebben gehad? (het leek niet zo direct). Omdat het nu na een paar dagen is gebeurd, en de vorige keer was het ook een paar dagen nadat hij uit het asiel was ...

Nu weet ik ook wel dat er een verschil is, toen zat hij eerst constant in het asiel, maar misschien dat er toch ergens een verband is met die plaats? Dat hij nu weer z'n broertje mist ofzo omdat hij daar weer geweest is? (toen ik daar was wilde hij ook meteen naar de kooien enzo, dus misschien op zoek naar z'n broertje?).

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:21

wat erg zeg! misschien kan je voor de zeker heid even bellen naar de Da en vertellen wat er is gebeurt.. zeggen ze waarschijnlijk wel goed opletten en als het weer bergint langskomen maar misschien hebben ze nog goed advies :)

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:26

Ik vind het lijken op een epilepsie aanval, zo deed de kat van mijn zus ook, alleen die keek ook heel raar uit z'n ogen en was echt van de wereld. (begon als een gek te schuimen uit z'n bek)

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:30

je hebt inderdaad meerdere varianten van epileptie en dan varieert de mate van epileptie ook nog eens..Ik ben er ook geen expert in ben geen DA (wel bijna afgestudeerd paraveterinair)

Maar als ik jou was zal ik gewoon eens langs de dierenarts gaan en daar je verhaal doen, deze kan dan bepalen wat er precies aan de hand is of verder onderzoeken. Het is heel slim om het een keer te filmen mocht je hond weer zo'n aanval krijgen, maakt het voor de DA ook wat gemakkelijker

Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:32

:j Denk dat ik morgen even bel of we kunnen langskomen, wilde toch al eens naar onze DA gaan om gewoon kennis te maken & een algemeen onderzoek .. dus dat kunnen we dan net zo goed nu doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:58

Als het werkt ....
http://www.dierenziekenhuis.nl/html/docdb.asp?id=281

Dit komt toch echt wel het meest overeen, het enige wat er niet is (op dit moment) is diarree, maar er staat ook dat het soms alleen buikpijn is, vaak ook ochtenbraken en regelmatig diarree, dus dat lijkt mij dat dit niet altijd moet om het zo te zeggen ... DA zei vorige keer ook dat hij 9/10 nog diarree zou krijgen, dus misschien is het straks of morgen wel zover (omdat ze ook zeggen dat de "aanvallen" tot 2 dagen kunnen duren).

(ik ga toch eens langs de DA hoor, maar plaats dit gewoon even omdat dit voor mij beter overeen komt dan wat ik over epilepsie heb gelezen ;) ).

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:00

Het zou best een (lichte) epilepsie aanval kunnen zijn.
Mocht hij het nog een keer doen, zorg dan dat hij zich niet verslikt in z'n tong. Pak een lepeltje oid en houd daarmee z'n tong 'naar voren', niet met je hand, want tijdens zo een aanval kan hij per ongeluk happen of kunnen z'n kaken dichtklappen. Mocht hij dan ook veel met z'n hoofd 'stuiteren' probeer iets onder zachts onder z'n hoofd te leggen of ondersteun zn hoofd met je andere hand.

Filmen voor de DA is een hele goede :j.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:01

Phoe, klinkt als epilepsie. Is het een rashond? Daar komt dit vaker voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:03

Z'n hoofd beweegt niet .. ook z'n kaken niet .. Volgens mij is het echt gewoon kramp .. en komt IBS (hierboven gepost) héél dicht in de buurt .. Daar komt zeg maar 99% van overeen met wat ik gezien & ervaren heb, terwijl dit bij epilepsie totaal niet is .. Morgen bel ik naar de DA (onze DA, is weer een andere mening dan de DA van het asiel) en dan eens horen wat zij ervan denkt :)

Edit; het is geen rashond.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:08

Onze hond heeft een tijd geleden ook dergelijke 'aanvallen' gehad. Wij hebben ook aan epilepsie gedacht, maar de DA dacht tevens aan een kleine hersenbloeding.
Ze heeft het toen in korte tijd een paar keer gehad en daarna nooit meer.