Af laten maken, of nog even wachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Af laten maken, of nog even wachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 16:48

Ik heb hier beneden in de huiskamer twee schatten van caafjes rondlopen. Gekregen als housewarming cadeau toen ze net een paar weekjes oud waren en inmiddels hebben ze de respectabele leeftijd van 6 jaar bereikt. Allebei nog hartstikke vrolijk, vreten de oren van mijn kop, maar Monster is ziek. Ze heeft een gezwel bij haar tepel zitten dat zich vult met bloed. Het gevolg daarvan is dat de tepel opzwelt en inmiddels zo groot is gegroeid als het topje van mijn duim. Dierenarts heeft haar een paar maanden geleden gezien en de conclusie was 'niets meer aan te doen'. Met deze conclusie ben ik het eens en dus kijk ik het aan. Wanneer ze pijn lijdt, gewicht verliest of levenslust verliest dan laat ik haar inslapen.

Het probleem nu is dat ik niet weet of dat punt nu aan is gebroken. Ze verliest geen gewicht, is niet ongelukkig, maar het gezwel vult zich in snel tempo en iedere week wordt het groter. Deze week was het opeens twee keer zo groot. Ik draineer dit steeds zodat er niet teveel spanning op komt te staan en dit laat ze prima toe. Maar het vult zich zo snel dat er geen bijhouden meer aan is. Je ziet het groeien! En zo had ik zojuist een handdoek op schoot met flinke bloedvlekken en zaten de spetters op het plafond (zoveel spanning staat er op). Is het moment daar om haar nu in te laten slapen? In hoeverre is het te bepalen of zij pijn heeft en dat ik ervoor moet kiezen om haar een pijnvrij einde te geven.

Moonfight

Re: Af laten maken, of nog even wachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:22

Bij dieren is het moeilijk in te schatten waaneer ze pijn hebben, ze willen dit vaak niet laten zien. Omdat ze dan zwakker zijn, het zit in hun natuur. Het is altijd een moeilijk besluit. Maar ik denk de persoon die het beste weet wat er gedaan moet worden ben jij. Jij kent het dier, en ziet eerder waanneer er iets mis is dan andere mensen. En zodra jij ziet dat het beestje ongelukkig is, moet je het juiste doen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:54

Och, wat naar voor jou en je caaf :(:)
Je kunt inderdaad niet exact zeggen wat het juiste moment is om een dier te laten gaan. Ik probeer altijd alsvolgt te rederen: als je een dier iets te vroeg laat gaan, dan lijdt daar niemand onder. Een dier heeft immers geen besef van tijd en zal je ook nooit kwalijk nemen dat je hem 'tijd afgenomen' hebt. 't Is niet zoals bij mensen.
Wat je wel zeker weet, is dat als je wacht totdat je dier echt gaat lijden, dat het meer pijn gehad heeft.
Uiteraard is de keuze aan jou, maar ik zou je caafje zo snel mogelijk in laten slapen.
In elk geval veel sterkte met het nemen van een beslissing :(:)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:09

Waar ik bang voor ben is dat ik op een ochtend binnen kom wandelen en het beestje dood aantref omdat het een interne bloeding heeft gehad. En dat wil haar besparen. Behalve dat ik iedere week weer schrik van de grootte van het gezwel vind ik haar op dit moment erg rustig. Wel alert, maar rustig. Het is altijd een 'blijf-van-mijn -lijf' caaf geweest, die zich nu wel heel gewillig laat aaien.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:32

Voor dat eerste zou ik denk ik ook behoorlijk wat schrik hebben. in theorie kun je natuurlijk aktie ondernemen als je ziet dat er iets schokkends gebeurt, maar je bent ook geen 24 uur per dag bij de caaf om te waken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:11

Ik sluit me aan bij Oscar.
Ik zou de cavia in laten slapen en niet afwachten tot het minder wordt. Je beschrijft ook al een duidelijke gedragsverandering, wat aan geeft dat de cavia niet zichzelf is. Sterkte!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:15

Pollewoppy schreef:
Ik sluit me aan bij Oscar.
Ik zou de cavia in laten slapen en niet afwachten tot het minder wordt. Je beschrijft ook al een duidelijke gedragsverandering, wat aan geeft dat de cavia niet zichzelf is. Sterkte!

Hier ben ik het helemaal mee eens. Sterkte ermee!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:55

Als zicht dat vult met bloed, kunnen ze dan niet op die plaats de adertjes dichtschroeien? En dan hetgeen dat er al zit weg laten lopen?

Ik ken er niks van, maar dat lijkt me logisch klinken..

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:42

Ik vind het onwijs moeilijk, en zeg eerlijk dat ik het zelf in jouw positie waarschijnlijk niet zou kunnen, maar ik zou haar laten gaan. Je merkt het bij een cavia vaak als het al te laat is, ze heeft een onwijs mooie leeftijd bereikt, en daar zal ze je zeker dankbaar voor zijn. Zoals je het omschrijft, gaat het snel achteruit met het gezwel, en ook al lijkt het alsof je cavia hier weinig last van ondervindt, dit zal zeker het geval wel zijn helaas...

Wat Pollewoppy ook al zei, dat geeft haar gedragsverandering al aan..

Iig, onwijs veel sterkte... het is zo verdomd lastig altijd!

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:34

6 jaar is een mooie leeftijd.
Om op deze operatie te opereren zou ik niet aanraden, tenzij de dierenarts een grote kans op herstel ziet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 19:23

Nee, opereren wil ik absoluut niet. De kans dat een 6 jarige cavia dat gaat overleven is zo klein. Ik heb mezelf tot na het weekend gegeven om er over na te denken. Dan ben ik weg van huis en kan ik even afstand nemen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 02:39

Hoe moeilijk ook, eigenlijk geef je zelf het antwoord al: laten gaan om erger te voorkomen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 02:42

Oscar schreef:
Och, wat naar voor jou en je caaf :(:)
Je kunt inderdaad niet exact zeggen wat het juiste moment is om een dier te laten gaan. Ik probeer altijd alsvolgt te rederen: als je een dier iets te vroeg laat gaan, dan lijdt daar niemand onder. Een dier heeft immers geen besef van tijd en zal je ook nooit kwalijk nemen dat je hem 'tijd afgenomen' hebt. 't Is niet zoals bij mensen.
Wat je wel zeker weet, is dat als je wacht totdat je dier echt gaat lijden, dat het meer pijn gehad heeft.
Uiteraard is de keuze aan jou, maar ik zou je caafje zo snel mogelijk in laten slapen.
In elk geval veel sterkte met het nemen van een beslissing :(:)

Ga helemaal met Oscar mee :j

Sterkte met he Caafje :(:)