Hond houden op kamers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aroree

Hond houden op kamers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 01:49

Ik verkeer al maandenlang in een groot dilemma! :+ Het zit namelijk zo; ik zit op kamers in Groningen, maar dan in een wat dorpsere buurt (Gewoon begane grond in een rijtjeshuis met omheinde achtertuin). Je kunt hier heerlijk wandelen met je hond, en veel mensen hebben hier dan ook een hond! Ik wil echt heel graag een leuke hond, en ik weet ook al wat voor; een greyhound/podenco/galgo of iets in die richting. Dit omdat ik een groooote voorliefde heb voor windhonden, en van lange wandelingen/fietsen houd. Mijn paard staat ongeveer 5 min. fietsen hier vandaan, en het lijkt me heerlijk om in het gebied hier vlakbij (groot open veld/heuvels, ideale plek voor een windhond ivm zijn jachtinstinct) lekker er op uit te trekken met paard & hond!

Echter, het grote probleem is; Ik zit dus op kamers en studeer natuurlijk. Dat betekend dat het voor kán komen dat ik soms van 9 tot 4 weg ben (zeldzaam, maar het kán gebeuren). Nou weet ik dat windhonden erg rustig zijn in huis, en zelden waaks. Ideaal dus, maar dat zal niet voor elke windhond gelden. Ik weet ook niet of het eerlijk is tegenover het dier om hem zo lang alleen te laten. Maar aan de andere kant vraag ik me dan af; hoe doet de rest van NL dat! Ik kan me niet voorstellen dat alle huishonden altijd tussen de middag uitgelaten kunnen worden! Is mijn wens een beetje realistisch? Of zouden jullie er nevernooit aan beginnen in mijn situatie? Ik werk overigens niet.

Wat denken jullie er van? En misschien zijn er zelfs wel Bokkers die in een soortgelijke situatie honden houden? :)

TurdusMerula

Re: Hond houden op kamers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 02:08

Ik zou toch even wachten... Nu is het toch wel erg schipperen waarschijnlijk zo nu en dan...
(Los daarvan: wat heb je op je vloer liggen? Tapijt wordt vies en hout is behoorlijk gehorig)
Ik neem toch aan dat je niet je hele leven op kamers blijft wonen en zou die tijd nog even overbruggen...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 02:12

Je grote issue is je eventueel voorkomende lange dagen?
Ik ben van mening dat het eraan ligt wat je honden gewend zijn. Wij hebben 2 honden (Jack Teckel en een kruising Podenco) en wij werkten ook beide fulltime (ik ben momenteel met bevallingsverlof), maar onze honden zijn lui-hui :O Als ik eens eerder thuis was van het werk, dan lagen ze me vanuit de mand aan te kijken: 'wat kom je doen?' >;)

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 02:19

Thanks voor de reacties (zo laat nog ;) )!

@ TurdusMerula: Ik heb een niet gehorige hardhoutenvloer liggen. :) Ook voor na mijn studie is de hond méér dan welkom. :j Ik ga dan op de boerderij van een nicht van mij wonen/helpen in drenthe met naast de deur bos/natuurgebied. :D

@ Quellian: Haha. :D De hond van mijn ouders is er ook zo één. := Zit een scheut windhond in, die komt ook echt niet d'r mand uit hoor als je op een ongewenst tijdstip binnenkomt, je verwacht op z'n minst enthousiast begroet te worden, maar nee hoor. :x
Maar ik maak me idd zorgen om de zo nu en dan voorkomende lange dagen. Ik zou nog wat met mijn huisgenote kunnen regelen (die het overigens alleen maar toejuigt :P ) ivm 's middags uitlaten, maar daar ga ik niet van uit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:14

Weet je van tevoren wanneer je lang weg bent? dan zou je een abonnement kunnen nemen op een hondenuitlaatdienst, die je een dag van te voren belt en dan halen ze je hond op tussen de middag.
Maar als je het met huisgenoten kan regelen, is dat toch ook prima. En af en toe een dagje alleen redden ze wel, hoor.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:21

ik zou wachten tot je uit je studententijd bent

NU is het misschien leuk, kan je eventueel wat regelen met je vriendin....
Nou kan ik niet in je portomonnee kijken,maar uitlaatservice is niet goedkoop :n en studenten hebben het vaak krap
tevens is alleen 1 kamertje? nou niet echt een ideaal leefruimte voor een hond.....
vervolgens, hoelang studeer je nog? want een hond kan toch wel een fiks aantal jaartjes oud worden en hoe zit het dan? ik neem aan dat je studeerd om straks een goede baan te hebben waarmee je straks meerdere hele dagen per week van huis af bent....waar gaat de hond dan naar toe?

het is raadzaam om niet alleen nu in je hoofd mee te nemen,maar ook de toekomst

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:39

Als je zeker weet dat je tijd genoeg hebt en het kan betalen dan zou ik het doen. Een dagje alleen is natuurlijk niet prettig voor de meeste honden maar een keertje kunnen ze vast wel tegen. En al helemaal als ze daarna lekker mogen rennen door het bos/hei.
En als de hond overal mag komen in huis als je er bent dan is de ruimte ook geen bezwaar. Er zitten zoveel honden in een bench als de bazen van huis zijn, dan is een kamer zelfs nog beter.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:58

TurdusMerula schreef:
Ik zou toch even wachten... Nu is het toch wel erg schipperen waarschijnlijk zo nu en dan...
(Los daarvan: wat heb je op je vloer liggen? Tapijt wordt vies en hout is behoorlijk gehorig)
Ik neem toch aan dat je niet je hele leven op kamers blijft wonen en zou die tijd nog even overbruggen...

gelukkig is kliklaminaat tegenwoordig ook vrij betaalbaar en dat kan je gewoon goed schoonhouden :)
ik heb zelf ook een galgo genomen terwijl ik op kamers zat. in eerste instantie in een vrij groot huis, maar al snel kwamen huisgenoten terug op hun beslissing dat het wel ok was en ben ik noodgedwongen verhuisd naar een zelfstandig hokje. theoretisch zijn dit soort honden couchpotatoes, maar ik trof er toevallig net 1 die adhd had. luisterde natuurlijk voor geen meter, had nl. gezwerfd in spanje en heeft mijn halve interieur gesloopt voor hij door had dat hij ook normaal kon doen als ik een uurtje weg was voor de boodschappen :7
groter bezwaar was dat hij groot en wit was en alleen luisterde als ik blokjes kaas mee had en hij er nog niet teveel op had. hij rende achter schapen en paarden aan, wat los in het bos echt een onverantwoorde situatie veroorzaakte. daarnaast was deze specifieke hond ook echt unhappy bij mij thuis, hij wou echt de hele dag rond kunnen scharrelen zoals hij gewend was. via de stichting is hij dus herplaatst bij mensen in frankrijk waar hij 3ha konijntjes kan jagen de hele dag :)
daarna heb ik gewacht tot ik een appartementje had en een pup genomen (heidewachteltje, jaja, ik was afgeschrokken door mijn laatste ervaring :+ ). super lief hondje, luistert perfect en gaat liggen snurken als er niks te doen valt. met als uitzondering wanneer ze zich verveelt, dan komt ze haar lekker afgeklauwde bot aan mijn broek afvegen en kijkt ze alsof ze doodgaat :+

edit: ik neem ze vaak mee als ik wegga, ik heb gelukkig een auto ter beschikking en laat ze zelf uit tussendoor als het langer duurt :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:02

Ik vind dat als je een hond neemt, je er wel echt de tijd voor moet hebben. Ik ga 5 keer per dag met mijn honden naar buiten en vindt dat toch wel een minimaal. 1 keer als ik wakker wordt, 1 keer later in de ochtend, 1 keer in de middag, na het avondeten en voordat ik naar bed ga.
Daarbij weet ik van 1 van mijn honden dat hij de hele boel onder pist als hij een hele dag alleen zou zitten. Zo'n hond hoef je natuurlijk niet te treffen, maar dat kan voorkomen.

Denk goed na over de voor- en nadelen ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:06

Een hond mee op kamers kan problemen geven en is niet overal gewenst.
Denk er even goed over na voordat je hondebeest weer weg moet doen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:12

In het contract staat waarschijnlijk dat je geen dieren mag houden? Bedenk dan ook even goed wat je doet als de huisbaas op een dag op de stoep staat i.v.m. inspectie of onderhoud..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:13

Marloez schreef:
. Maar aan de andere kant vraag ik me dan af; hoe doet de rest van NL dat! Ik kan me niet voorstellen dat alle huishonden altijd tussen de middag uitgelaten kunnen worden! Is mijn wens een beetje realistisch? Of zouden jullie er nevernooit aan beginnen in mijn situatie? Ik werk overigens niet.

Onze Westy en Malthezer worden elke dag tussendemiddag uit gelaten. In het weekend gaan ze vaak wat later en is het 's ochtends bv in de tuin en de echte ronde pas om 11 uur. Maar de Malthezer zeker is altijd gewend geweest om om de zoveel uur naar buiten gegooit te worden. Zijn oude baasje gooide hem dan op het balkon. Zij heeft hem 1 1/2 jaar gehad en wij hebben hem inmiddels 12 jaar en toch kan hij het niet lang op blijven houden.

Mijn ouders werken overdag en dus laat mijn buurman ze tussen de middag uit.

Je wens is op zich wel realistisch, maar er zitten wel complicaties aan. Je kan een pup mi niet zolang alleen laten, vooral in het begin niet :n
Beestje is incontinent en zit dan wel heel erg lang alleen :(:)

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:19

toen ik 20 was en op mezelf ging wonen (klein flatje) heb ik ook direct een hond in huis genomen. paar maanden later kwam er eentje bij, omdat de eerste niet goed alleen kon zijn (pebbles kwam ondervoed en mishandeld bij mij....). ik moest nog 1 jaar mbo afronden en werkte daarbij in de avonduren bij om rond te komen. dus tussen thuiskomst uit school en werken, was ik een paar uurtjes thuis en daarna sliepen ze bij mij op bed :) . 's morgens voor schooltijd ging ik met ze fietsen of lang wandelen en 's middags weer een grote wandeling (soms ook wel eens blokje om, hoor). inmiddels werk ik 4dgn per week en merk ik wel dat ze het fijn vinden dat ik wat meer thuis ben, maar kan niet zeggen dat ze eronder hebben geleden destijds.
als ik zo lees wat jouw toekomstplannen zijn (huisje in drenthe) zou ik zeggen 'ga ervoor'. volgens mij krijgt jouw toekomstige hond een prima plekje bij jou :j check wel even of je inderdaad een hond mag houden in je huidige woning.

nog even een toevoeging: een pup nemen bemoeilijkt de situatie wel in het begin ivm zindelijkheid. ik had het geluk dat ik mijn puppy mee mocht nemen naar school. deed dierenverzorging en m'n pup zat in een tas. en neeee, bokt-mensen, hij zat niet opgesloten in de tas :D zo vrij als iets was hij om rond te lopen, maar hij dook altijd zelf in de tas om te slapen. moe van het spelen met de scholieren in de pauzes 8-)

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:36

Als jij weet dat je de tijd er voor hebt,geld er voor hebt en het mag zou ik het gewoon doen.
Soms een dagje alleen kan inpreciepe geen kwaad en al helemaal niet met een hond die het gewend is.
Onze hond zit soms ook wel eens alleen een hele dag en niks aan het handje.En verder als de woonkamer komt hij ook niet(volgens mij durft hij hier de trap ook niet op).Ja als wij in de tuin zijn wil hij nog wel eens komen kijken maar meestal ligt hij te snurken binnen.Wat hij meestal doet ook als ik heel de dag thuis ben.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 11:46

Thanks allemaal!

ikdoemaarwat schreef:
vervolgens, hoelang studeer je nog? want een hond kan toch wel een fiks aantal jaartjes oud worden en hoe zit het dan? ik neem aan dat je studeerd om straks een goede baan te hebben waarmee je straks meerdere hele dagen per week van huis af bent....waar gaat de hond dan naar toe?
het is raadzaam om niet alleen nu in je hoofd mee te nemen,maar ook de toekomst

Dat heb ik uiteraard ook gedaan. Ben niet zo naïef dat ik alleen aan het heden denk. :D
Marloez schreef:
Ook voor na mijn studie is de hond méér dan welkom. :j Ik ga dan op de boerderij van een nicht van mij wonen/helpen in drenthe met naast de deur bos/natuurgebied. :D

Ik weet van te voren sowieso welke dagen erg lang worden, over het algemeen is dat 1 dag per week, daar tegenover ben ik ook altijd 1 dag vrij doordeweeks, en verder eigenlijk alleen maar halve dagen. Het rooster verandert wel eens, maar dan zijn alleen de dagen anders, de tijden niet.

Overigens wil ik absoluut geen pupje hoor, de hond moet wel al zindelijk zijn!

@ Jade: Ik zat ook aan een hond uit Spanje te denken, als ik windhonden toch al zo leuk vind ga ik er natuurlijk niet 1 bij een fokker weghalen terwijl daar ik-weet-niet-hoeveel lopen te creperen.. Mijn ouders hebben er 1tje uit Spanje, die had ook ons hele interieur gesloopt, maar dat was een kwestie van tijd, nu is het een super braaf dier. :)

Ik zal mijn huisbaas informeren of het toegstaan is, volgens mij staat er altijd in dat het niet mag, maar de buren zitten bij dezelfde huisbaas en hebben ook een hond. :+ Dus volgens mij wordt dat niet zo nauw genomen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:57

Je komt op mij over alsof je het prima doordacht hebt. Ik zou zeggen doen! Eventueel voor de langere dag je huisgenootje vragen om even de deur naar de tuin open te zetten?

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 12:06

Thanks. :)

Tja en toch is de twijfel nog enorm. Huisgenootje vind het alleen maar mooi, maarja je weet niet voor hoe lang dat duurt he. :+ En misschien is een windhond toch niet zo'n geweldig idee ivm met jachtinstinct, tuin, en buurkatten.. := Hij kan niet ontsnappen, zolang het hek dicht zit, maar met 5 huisgenoten (waarvan 2 jongens :P ) zal dat hek niet altijd met evenveel aandacht dichtgedaan worden! :+

Daarom ga ik er van uit dat alles op mezelf aankomt en de hond zo'n 1x per week van 9 tot 4 alleen thuis zit.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:09

Boerenfox misschien? Heel inteligent niet te groot wel jachthond maar beter op te voeden. Zijn ook nog vrij puur omdat ze niet die hype hebben gehad.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 12:18

Die zijn idd erg leuk, maar wel weer redelijk blafferig geloof ik. := Dan is het voordeel van windhonden weer dat ze over het algemeen niet waaks zijn (niet zo blafferig), dus dat lijkt me ideaal ivm huisgenotenl. :P

Als ik een hond adopteer wordt het er sowieso wel een uit het asiel of via een stichting die honden uit Spanje/Roemenië halen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:28

Dat is de 1 voor de ander. Ik ken er zelf 3, 1 heel waaks ander totaal niet en de derde zit er echt tussen :))

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 12:29

Hahaha ahja! :+ Nouja ik zou in het asiel kunnen vragen om een minder waakse hond natuurlijk. Dat is wel weer het voordeel van een volwassen hond, bij een pupje is het altijd maar afwachten. Daar begin ik sowieso niet aan. :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:32

Volgens mij moet het wel lukken, zolang je huisgenoten het maar leuk blijven vinden natuurlijk. Een dagje alleen zitten moet elke hond wel eens een keer daar kan helemaal niemand omheen. Zolang hij maar wat te doen heeft dan gaat het meestal wel goed. Mijn enige twijvel is bij de keuze hond die je maakt, als je met je hond lekker er op uit wilt is het dan niet fijner iets te hebben dat ten alle tijden luisterd? windhonden staan er nou niet echt bekend om te luisteren, zeker als ze een konijntje zien rennen (en dan niet te vergeten de problemen die je op de hals krijgt als hij het te pakken heeft) Je zou de hond dus in principe aangelijnt moeten houden. Bij mij kwam het over dat je ook graag met hond en paard er op uit wil, dus de hond naast je paard lekker het bos in met z'n drieen. Ik zou eerder zeggen 'ja doen' een hond maar bedenk je goed wat je wilt van het dier.. en of je keuze voor windhonden wel de juiste is.

Overgens kan ik je de hand wel schudden over windhonden... vind ze zelf ook fantastisch.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 12:50

Klopt, zit daar ook over te twijfelen! Het gebied waar ik met paard & hond er op uit wil is wel 'windhondproof' om het zo maar even te zeggen. :+ Hij zal daar geen gevaar vormen voor anderen en zichzelf. Ook is hier nog geen 5 minuten lopen vandaan een parkje (zonder katten }> ) waar hij lekker los zou kunnen. Als ik af en toe in het weekend naar mijn ouders ga is er het ijsselmeer met aan de ene kant strand en aan de andere kant een grote 'oneindige' dijk waar ie ook heerlijk z'n ei kwijt zou kunnen.

Maar ivm huisgenoten weet ik dus niet of het zo verstandig is. Ik durf een windhond niet zo gauw 'uit handen te geven' zeg maar mocht dat een keer nodig zijn tussen de middag.. Dan zit ik toch eerder te denken aan een bezoekje asiel hier in Groningen! :D (Waar overigens een hele leuke kruising windhond zit.. :x )

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:55

Windhonden zijn ook mijn favoriete honden maar juist dat je ze moeilijk los kan laten en dan een heerlijk uitlaatterrein lijkt me extra frustrerend. Mijn buurvrouw verderop heeft een salouki. Schitterende hond om te zien thuis absoluut rustig eerder lui. In een halve seconde is ie zo weg en killed ie een jack russel of een konijn. Hij draagt nu zo'n stroomding om zijn nek. Gaat ook altijd mee rijden. Een keer was de batterij van de afstandsbediening bijna leeg en daardoor werkte het niet meer. toen heb ik dus voor het eerst een konijn horen gillen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 12:59

:= Vreselijk ja.. ik denk dat er in dat "natuurgebied" (aangelegd maar oke :P ) wel hazen/konijnen zullen huizen. Hij zal geen gevaar vormen daar voor zichzelf en anderen maar ik heb ook niet zo'n zin in elke keer een hond die er vandoor gaat en letterlijk een konijn pakt. Een ander ras is wellicht een verstandiger idee dan...