Poesje van 2 weken oud voeden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Poesje van 2 weken oud voeden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:00

Poesje van 2 weken oud, drinkt niet bij moeder. Moeder verstoot het eigenlijk.
Deze hebben we nu in huis. Warm kruikje erbij en bij de dierenarts melk gehaald.
Hebben jullie hier verder ervaring mee en dus tips?
Alles is welkom.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:03

onder een warme lamp leggen.

en om de 2 uur melk geven, kleine beetjes. Buikje na het eten maseren en de met een vochtig warm watje de anus, zodat de ontlasting gestimlueerd word (doet moederkat ook).

Heeeeeel veel werk, maar zeker de moeite waard.

succes ermee!

CM_

Als je het nooit eerder hebt gedaan zou ik zeker hulp inschakelen.

Je moet om de twee uur voeden, en oppassen dat poesje geen melk in de longen krijgt.
Ook snachts moet je dus om de 2 uur de wekker zetten.
Na elke voeding zachtjes over het buikje wrijven zodat poesje kan plassen.

Een kitten grootbrengen met de fles is niet zo makkelijk hoor..

shilady

Wat zielig
ik heb ook vaak gezien dat andere katten met nestjes zoon poesje ook gewoon opnemen als eigen jong. Zelfstandig voeden weet ik niet veel van dus ik lees wel mee

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:04

Je kan nu zo ongeveer 1x in de 2,5 uur voeden, in de loop van volgende week 1x in de 3 uur.

Ik zelf vind het prettig om het in een spuitje te doen en langzaam in hun bekje te druppelen. Wel oppassen met verslikken anders heb je zo weer een longontsteking te pakken ...

Na het flessen goed het buikje masseren met een warm nat watje oid, om de ontlasting te stimuleren. Plasjes gaan meestal snel, poepjes kunnen iets langer duren. Ook kun je er zeker voor snachts mss nog een warmte matje bij leggen of een snuggle safe deze blijven 10 uur lang warm.

Verder merk je eigenlijk veel aan het diertje zelf of hij/zij tevreden is ... Succes ! ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:07

Warme lamp hebben we niet. Daarom het kruikje erbij. Zou dat voldoende zijn?
Ze zit nu in een doos met stro, daarop een badhanddoek en ligt onder een fleece dekentje.
Ik zat wel te denken om de elektrische deken vannacht onder de doos te leggen. Zou dat warm genoeg optrekken?

Buikje masseren hebben we gedaan, anus niet. Bedankt voor de tip.

Ooit heb ik het wel eens gedaan, 3 katjes opgevoed van dag 1 af aan. Maar dat is zo lang geleden, toen bestond er nog geen eens internet. :+ En alle tips zijn daarom welkom. :)

Voeden doen we met een spuitje, hebben we ook bij de melk erbij gekregen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Poesje van 2 weken oud voeden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:11

Bij de kittenmelk, die ik overigens gewoon bij de dierenspeciaalzaak kocht, zat een geen spuitje, maar een glazen buisje waar een soort speentje bij hoorde, dit ging perfect, en lijkt mij prettiger in gebruik dan een spuitje. Verder dezelfde tips als boven.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 19:14

Die heb ik denk ik ook nog wel ergens een liggen. :)
We hebben net de kachel aan gemaakt. En de doos op de dressoir gezet, dat is dicht bij de kachel. En daar schijnt ook nog net de zon lekker binnen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:09

Net weer een beetje gevoerd. Er zat veel meer leven in dan straks, dus nu een klein beetje hoop. Ze heeft verschillende keren gemiauwd. Straks was het echt 3 keer niks. En ze heeft keurig geplast na het eten. :D

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:17

Je kunt haar ook even elke dag wegen op je keuken weegschaal dan zie je of ze genoeg aankomt.
Ze moet minimaal 10 gram per dag aan komen tot ongeveer 100 gram per week.
Leg je kitten nooit op zijn rug als je fles geeft dan kunnen ze zich eerder verslikken gewoon op je hand houden op haar buik en spuitje voorzichtig in de mondhoek leeg drukken op een gegeven moment hebben ze het door en gaan ze zelf zuigen.
Kun je de kat niet gewoon bij moeder laten en dan gewoon bijvoeden?
Wij hadden er ook vaak 1 in het nest die het minder deed en die flesten we bij maar lieten we wel bij moeder.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:19

_sparta_ schreef:
Net weer een beetje gevoerd. Er zat veel meer leven in dan straks, dus nu een klein beetje hoop. Ze heeft verschillende keren gemiauwd. Straks was het echt 3 keer niks. En ze heeft keurig geplast na het eten. :D

Dan ben je op de goede weg. Wij kregen onze kitten met 10 dagen. Ik kan zo even niet meer bedenken wat wij gaven, maar wij gaven kittenmelk met een speciaal pipetje van de dierenarts en dat had hij heel snel door. Buikje blijven masseren en inderdaad wegen om te kijken of zij daadwerkelijk aankomt. Succes ermee.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 20:40

Dank je.
Moederkat leeft bij een pensionstal van een kennis van me. Pensionklant woont daar dus niet. Bijna niemand ontfermde zich over de kittens. Als die kennis van me dan wel. :* En dan gaat het elke 2 uur voeren niet. En blijkbaar bleek het katje al enkele dagen zwak, dat wisten mensen, maar handelen dan gewoon niet _-:(

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:51

Wij hebben er twee opgevoed met geitenmelk uit mini snoepflesjes :+ .Ze deden net een beetje hun ogen open toen we ze vonden(9 dagen?)
We zijn er niet 's nachts voor opgestaan,maar overdag regelmatig gegeven.Buik maseren en af en toe onder de lauwe kraan gewassen :P
Het zijn nu twee gezonde volwassen katten(met raar karakter,maar dat zal wel aan de geiten liggen :D )(zeker niet aan ons! O:) )

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:48

Je de kitten beter op het fleecekleedje leggen omdat de kitten met zijn nageltje vast kan komen te zitten in de haakjes van een handdoek. Het beste is om een knuffel in de doos te leggen waar de kitten tegenaan kan kruipen en een warm kruikje met een theedoek eromheen (kittens kruipen er nog wel eens bovenop, zonder theedoek kunnen ze zich eraan branden). Ook een elektrisch dekentje is niet altijd veilig!
Om een beetje warmte vast te houden in de doos, kun je een dekentje over de helft van de doos heen leggen (bij het kruikje).
De kitten kan dan zelf een beetje de warme of juist de wat koelere kant uitkiezen.
En natuurlijk zorgen dat de omgevingstemperatuur niet te koud is en dat de doos niet in de tocht staat.

De kitten inderdaad elke 2 a 3 uur kittenmelk geven, en daarna het buikje masseren.
En het is verstandig de kitten elke dag even te wegen, zodat je goed in de gaten kan houden of hij aankomt.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:50

jodi schreef:
Wij hebben er twee opgevoed met geitenmelk uit mini snoepflesjes :+ .Ze deden net een beetje hun ogen open toen we ze vonden(9 dagen?)
We zijn er niet 's nachts voor opgestaan,maar overdag regelmatig gegeven.Buik maseren en af en toe onder de lauwe kraan gewassen :P
Het zijn nu twee gezonde volwassen katten(met raar karakter,maar dat zal wel aan de geiten liggen :D )(zeker niet aan ons! O:) )

Wees er maar trots op :n
Vindt het knap dat de kittens zelf zo sterk waren om te overleven.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 21:53

Ik heb straks een trui kapot geknipt die ik niet meer aandeed. In de mouw heb ik de kruik gedaan. Dat blijft mooi zitten zo en geen last van een verbrand poesje. Maar gelukkig wist ik al dat dit zo moest.
De electische deken wilde ik onder de doos doen, niet in de doos. Maar mijn kruikje blijft warmer dan ik dacht, dus zie daar eigenlijk alweer vanaf. :)

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:54

De kruikjes blijven inderdaad vrij lang warm ;)
Succes met de kleine!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:56

je bent goed bezig Sparta, wat zal het een spannende tijd worden gaat ook een hoop tijd en energie in zitten, ga je snachts dr ook uit?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:00

heb meerdere kittens ook grootgebracht.
Wij gebruikten gewoon koffiemelk , maar wat verdunt met water.
Ging net zo goed als kittenmelk.
Eerst met pipetje , en zodra het een beetje lukte uit een ieniemienie flesje ( wel in de dierenwinkel te koop ) gevoerd.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:00

Wij zijn pleeggezin voor kittens die gevonden worden (via het asiel). Soms komen ze met moeder, maar ook wel eens zonder. Tja en dan moeten wij het doen. Ik heb al heel wat kittens geflest, soms vanaf dat ze een week oud zijn, maar ook wel wat ouder. Het is heel intensief, maar ook heel dankbaar. Ik moet er wel bij zegen dat mijn nachtrust mij heilig is en zodra ik denk dat ze het aankunnen, ik er snachts niet meer mijn bed voor uit kom. Dan krijgen ze tegen 12 uur de laatste voeding en dan 's morgens tegen half 7 weer. Ik geef de melk met een spuitje, want dan kan je precies bijhouden hoeveel erin gaat. En elke dag wegen, zodat je weet of tie echt aankomt of niet. Niet direkt panieken als tie een dagje wat minder aankomt (of niet), maar wel in de gaten houden. Succes ermee! Ik heb heel wat kittens groot gebracht en het gaat jou ook wel lukken.
maar ik vroeg me af omdat de moeder het verstoten heeft; is er iets mis met de kleine? Ze verstoten ze niet zomaar.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:03

Zet de doos niet direct op de grond ivm optrekkende kou.
Gelukkig lukt het om haar met een pipetje te voeden. Ik ben op een gegeven moment overgestapt naar een kopje.
Verder hadden wij (of het katertje) de mazzel dat onze herder er goed op pastte en hem regelmatig liet plassen en poepen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:05

Dank je. We doen ons best en meer kunnen we nu niet doen.

Ja, ik ga er 's nacht ook uit. Zal wel even zwaar zijn, maar dat is dan maar even niet anders. Beestje gaat voor. En als het goed gaat zijn we voor we het weten een paar weken verder en kan ze de nacht wel zonder.

Het vermoeden is dat de moeder te weinig melk heeft. Maar ik heb zelf moeder niet gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:12

Heel goed van je Sparta, diertje zal het anders idd niet redden. Ik hoop dat het kitten gaat opknappen en je zorg goed oppakt.
Ik heb hier een kitten van 9 weken en daar heb ik nog mijn handen vol aan :+
Ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat en of het gaat lukken!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:21

wij hebben ook eens 3 katjes opgoevoed met de fles.
de moederpoes was na 4 dagen opeens spoorloos.
we hebben de kittens groot gebracht met oplosmelk van de dierenwinkel speciaal voor kittens met gewoon een fles met speen.
http://www.animalmedicalcarefoundation. ... 9_orig.jpg
wij deden het zoals in de foto.
als ze het eenmaal door hebben dan pakken ze het flesje gewoon vast met de pootjes.
en idd na het drinken even het buikje masseeren met een watje met lauw water.

suc6 verder

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 02:34

Ik heb zelf een kitten gehad die al sterk genoeg was om aan een flesje te zuigen, mijn zus heeft wel een kitten opgevoed met een pipetje. Zij deed overigens na het drinken het buikje en de anus masseren met een hoekje van een handdoek/washand (badstof), omdat dat wat ruwer is, net als de tong van moeders. En als tip: leg de kruik onder een katoenen dekentje ipv onder een fleece dekentje, een katoenen dekentje spreidt de warmte beter.

Veel succes en ben eigenlijk wel benieuwd naar de Uk :)