Konijn heeft schurft? Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pimpelpaard

Konijn heeft schurft? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 18:57

Dit is mijn 'lief klein konijntje' Homer. Het is een blauwe Wener ram. Op de foto is hij nog maar 3 maanden oud!

Afbeelding

Inmiddels zijn we twee jaar verder en is hij twee keer zo groot. Hij heeft de laatste weken een vervelende plek op zijn rug gekregen. Het is schilferig, de huid is wat rood en kaal en hij vind het niet leuk als je er aan komt.

Afbeelding

Wie heeft zoiets al vaker gezien? Is het schurft of iets anders?

Hij logeert bij mijn beste vriendin en die stuurde me vandaag de onderste foto. De planning is dat hij volgende week meteen naar de dierenarts gaat, tenzij iemand dit herkent als iets onschuldigs.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt!

dancertje

Re: Konijn heeft schurft? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:02

misschien gedacht aan vachtmijt?
ben nog maar in opleiding voor dierenartsassistente en pin me er dus ook niet op vast maar dat is wat bij mij opkomt maar voor die behandeling zul je toch naar de dierenarts moeten

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 01:03

Je kan hem iig een pipetje geven tegen alle ecto- en endoparasieten. Dat is van Beaphar en speciaal voor konijnen (je hebt ze ook voor bv hamsters of vogels) let wel op, het is 1 pipet per 750 gram lichaamsgewicht! Je kan ook voor stronghold gaan bij de dierenarts die kunnen aan de hand van het gewicht uitrekenen welke je moet hebben!! Ziet er niet echt schurftig uit trouwens.. Deze tip is sneller dan volgende week naar de da! Dus vandaar!

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:38

pipet stronghold in de nek , en hok goed reinigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:49

Stronghold gebruiken voor pups en kittens.
Tip: gebruik niet zomaar een anti vlooien middel zoals bijvoorbeeld Frontline. Konijnen kunnen namelijk tegen heel veel dingen niet. Stronghold is tegen vlooien, mijten en zelfs tegen wormen.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 08:35

De dierenarts heeft het even onder een microscoop bekeken en het blijken inderdaad mijten te zijn. Mijn vriendin mag nu om de drie weken druppels in zijn vacht doen. Hij blijkt trouwens 4,7 kilo te wegen!

Bedankt nog voor jullie reacties (ook per pb)!