baby konijntjes koppelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

baby konijntjes koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 23:09

Hopelijk kan iemand mij hier helpen!

Ik wil liever geen reacties over dat je geen konijnen moet kopen als je er geen verstand van hebt etc, want dat heb ik wel, alleen op dit gebied niet

Vorige week heb ik een konijntje van 7 weken gekocht.
Nu moeten konijnen natuurlijk liever samen.
Vanavond kreeg ik van mijn vriendin een babykonijntje van 7 weken. Uit dezelfde winkel, van dezelfde fokker.
Allebei vrouwtjes.

Nu heb ik ze laten kennismaken in het hok. (Niet slim :o )
Ze begonnen dus te vechten. Ik heb ze voor de nacht uit elkaar gehaald.

Mijn vriendin zei dat ik nu beter het hok moest schoonmaken, en de konijnen in moet smeren met schoonmaakazijn.

Maar nu vraag ik me af of dat goed gaat, de juiste oplossing is, en of ze nu wel met elkaar overweg kunnen nu ze al gevochten hebben?
Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:14

Ten eerste is 2 vrouwtjes niet slim. Een gecastreerde ram en een voedster gaat veeeeel beter samen :j
2 voedsters gaan idd 9 vd 10 keer vechten. Kun je het voedstertje niet in de winkel misschien "ruilen" voor een rammetje. Deze dan laten casteren als hij oud genoeg is, maar tot dan ze naast elkaar (dus in 2 kooien) houden?

En koppelen is idd iets anders dan ze bij elkaar zetten! :P
Je moet ze eerst op neutraal terrein kennis laten maken met elkaar (alleen kunnen snuffelen). Gaat dat goed, laat ze er dan ongv. 5 uur zitten, maar dan bij elkaar (bij goedgedrag). Dan in de tussentijd de kooi/territorium (dus liep ze ook in de kamer, dan ook de kamer grondig reinigen) van je oude konijn onwijs goed schoonmaken. Daarna kun je proberen ze allebei in het schone territorium te zetten.

En als laatste: Soms klikt het gewoon niet, en moet je even zoeken naar een leuk maatje. Toevallig weet ik dat Faniek hier een konijnopvang heeft, waar je geloof ik je eigen nijn mee mag nemen zodat ze daar al met verschillende kan snuffelen en dan kun je er uiteindelijk een meenemen!

Nell_

Re: baby konijntjes koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 23:17

Maar wanneer is een ram oud genoeg om geholpen te worden? En mijn vriendin heeft sinds een paar dagen ook 2 voedsters, en dat gaat heel goed!
Deze van mij heeft er dus een dag bijgezeten, en dat ging ook heel goed! Hoe kan dat dan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:18

Zoals ik al zei gaat het 9 vd 10 keer fout. Soms gaat het wel goed, maar dan heb je alsnog kans dat ze op latere leeftijd gaan vechten.

Een ram is geloof ik oud genoeg vanaf 3 maanden, of 6. 1 vd 2, zal het even voor je opzoeken :=

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:19

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad, gewoon bij elkaar gezet en er bij blijven en dan wordt er inderdaad wel wat gerend en gevlogen maar meestal was het in een paar uurtjes wel goed :j.

Maar ik weet niet of bij jou de plukken haar in het rond vliegen want dat lijkt me inderdaad niet helemaal de bedoeling..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 06:29

Er vliegen geen haren, maar je ziet wel dat ze elkaar echt aanvallen etc.

Nu heeft mijn ene konijn slierten poep ipv bolletjes. Zal dat stress zijn? Want haar kont zit er helemaal onder! :=

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:33

Ja ik denk stress zet ze eens buiten in vandie apparte afzet rennetjes van die hekjes die je in de grond kan prikken.
En dan doe je er een hekje tussen. laat ze zo een paar dagen staan en dan het hek er bij weg.

Zorg wel dat het groot genoeg is

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 07:55

Het is zoiezo niet goed om konijntjes van 7 weken oud aan elkaar te koppelen, dit geeft enorm veel stress en daar zijn ze simpelweg nog te jong voor. Waar heb je ze eigenlijk vandaan gehaald? Want konijnen mogen pas bij de moeder weg vanaf 8 weken.
Zoals al gezegd is gaan 2 voedsters vaak niet goed en kunnen ze later alsnog gaan vechten, ik heb het al een aantal keer meegemaakt.
Sorry, maar ik vind het nogal impulsief dat je het konijntje nu al hebt en nu pas om advies vraagt.
Je had beter nog even kunnen wachten, maar ja dat is achteraf gezien.
Kijk anders op www.bunnybunch.nl daar staat veel informatie en zijn veel meer mensen die je hiermee kunnen helpen.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:05

Samen in een ren doen wat niet het terretorium is van 1 van de 2.

Ik heb zo'n pinnenren en daar heb ik ze in gedaan om te kijken hoe het ging, zo ook met mijn andere konijnen.
Ik heb alleen maar vrouwtjes en het gaat allemaal hartstikke goed, heb eigenlijk ook geen ervaring met konijnen (vrouwtjes) dat het niet goed ging samen.

ik heb ze eerst een avond samen gedaan, de nacht weer apart en de volgende dag weer samen en toen snachts laten zitten samen, ze zijn volgens mij helemaal verliefd samen <3

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:12

Ik lees even mee!
Heb vorige week een 7 weken oud vrouwtjes konijntje opgehaald, die zit nu even bij de cavia in het hok, gaat heel goed :p en vanavond nog een ophalen, ook een vrouwtje, en die gaan dan samen, ben benieuwd hoe t gaat :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:16

Even tussendoor, je weet heel zeker dat het twee vrouwtjes zijn? Heb je dat zelf nog gecontroleerd?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:58

ruth91 schreef:
Ik lees even mee!
Heb vorige week een 7 weken oud vrouwtjes konijntje opgehaald, die zit nu even bij de cavia in het hok, gaat heel goed :p en vanavond nog een ophalen, ook een vrouwtje, en die gaan dan samen, ben benieuwd hoe t gaat :)

Als je nu al leest dat 2 dames niet zo'n goed idee is, wellicht handiger om een rammetje erbij te halen? En de cavia ook een eigen vriendje te geven?

Betreft vrouwtjes samen, het gaat best nog wel is goed, in een grote ruimte, maar ik heb ook zat gevallen waar het verkeerd bij gaat. Ik heb een opvang met konijnen geregeld dames die elkaar behoorlijk verwond hebben. Momenteel nog 2 keer 2 dames bij elkaar, maar die wil ik toch echt uit elkaar hebben, de hormonen vliegen de pan uit!
Als je de keus hebt 2 dames of een dame en een heer zou ik absoluut het laatste op het hart drukken.
Verder betreft de keutels zou inderdaad stress kunnen zijn, maar zeer goed in de gaten houden, een konijntje van 7 weken hoort nog bij de moeder en zijn enorm gevoelig voor coccidiose, een ziekte die vaak bij jonge konijntjes voorkomt die onder stress bloot staan. Zit er ook slijm bij de keuteltjes?
Verder mag het koppelen van jonge konijnen onderling gewoon, maar ik vind het abnormaal gedrag dat konijnen van 7 weken al direct gaan vechten, geeft wel aan dat ze veel te vroeg bij de moeder zijn weg gehaald. Verder is neutraal terrein heel belangrijk, je kan nooit zomaar een konijn bij een ander konijn in het hok zetten.
En ga alsjeblieft geen konijnen insmeren me schoonmaakazijn, dat is gewoon niet konijnwaardig meer. Het kan nu inderdaad wel zijn dat ze nooit samen kunnen, iig niet zonder gecastreerde heer. Maar eerst maar is kijken of het echt 2 dames zijn.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 12:46

Bij de witte kon ik niet zien of het echt een vrouwtje was, ik voelde iig geen bobbel of iets wat op een mannetje leek.
Andere heb ik niet gecontroleerd, maar die is door de DA gecontroleerd.

Konijnen alleen heb ik ervaring mee. Ik was eigenlijk niet van plan nu al een ander erbij te kopen. Deze heb ik gekregen van een vriendin, met wie ik het besproken heb. Lief bedoeld dus, maar omdat ik geen ervaring hebt met konijnen samen was het wat te vlug.

Ik dacht dat het konijntje al 8 weken was, maar vriendin vroeg het nog eens na, en het was een week jonger.
Daar zat ze met een zusje, en ze zit nu pas 1 week alleen. Vandaar dat ik ook niet had verwacht dat ze zouden gaan vechten.
3 jaar terug heb ik mijn vrouwtje bij die van mijn zusje gezet, en dat ging meteen (en altijd!) goed.

Dit konijntje gaat ook terug.

Zit al de hele dag (en nacht := ) te piekeren. Want ik durf deze niet meer erbij te zetten, ook niet met hok schoonmaken en schoonmaakazijn.
Een mannetje wil ik wel, maar dan moet hij eerst 3 maanden alleen voordat ze gecastreerd worden etc.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:05

Dan zou je het misschien op een andere plaats moeten proberen waar beide konijnen niet bekend zijn.
In een ren achter het huis of iets.

En konijn schoonmaken met schoonmaakazijn lijkt me ook niet echt wat voor het beestje.
Zou ook niet weten waarom eigenlijk je het konijn schoon moet maken.
Of heb ik iets niet goed gelezen?

Ik heb 2 zusjes en 1 daarvan is 2 weken later gekomen en die hebben ook ff gevochten, maar stelde niet veel voor, daarna is het goed gegaan en zitten ze nu alweer een jaar samen ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:06

Dat je geen bobbel voelt zegt niet dat het een vrouwtje is ;) In ieder geval iets om misschien sowieso door iemand na te laten kijken :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:38

Je voelt inderdaad geen bobbels, op deze leeftijd zijn sowieso de balletjes nog niet ingedaald en als ze dat wel zijn, zijn konijnen kei in het optrekken van die bobbeltjes ;)
Goed dat je de ander terug brengt, ik raad je aan straks een gecastreerd mannetje uit de opvang te halen, deze kunnen je ook helpen met koppelen, konijnen zijn wel groepsdieren en onwijs leuk om samen te houden. Over een paar weken ga ik er 10 aan elkaar koppelen :D

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 18:17

Toen ik mijn volwassen konijnen (voedster en een onvruchtbare ram, ook wel een kween genoemd) koppelde was het ook een week vechten.

Zonder bloed overigens.

Daarna waren de verhoudingen duidelijk en gingen ze elkaar wassen en sliepen ze naast elkaar.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 22:56

Konijntje is toch niet terug :o
Heb het hok schoongemaakt, en de konijnen in een ren op een voor allebei onbekende plek gezet. Ze keken niet eens naar elkaar :=
Na 10 minuten samen in het hok, en ze renden even, en waren wel wat aan het 'vechten'. Veel minder dan gisteren.
Nu zaten ze net al lekker samen naast elkaar te eten! :j

Konijn wassen heb ik niet gedaan.
Vanochtend zat ze helemaal onder de poep.
Maar ze was zelf al heel druk met schoonmaken, en bijna alles is schoon :j

Ik vind het wel wat griezelig over het geslacht!
Zwarte is een vrouwtje zegt de DA, witte is ook een vrouwtje zegt de dierenwinkel. Maar dat laat ik dan liever ook nog even checken door de DA :=

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:05

Dierenwinkels zitten er ook nog wel is geregeld naast ;)
Zou toch even bij de DA na laten kijken.

Konijnen weten zich vaak ook wel weer aardig schoon te krijgen.
Probeer ze morgen weer gewoon op dezelfde plek een paar uur samen in de ren te laten zodat ze meer tijd hebben elkaar te laten kenne.

Ik had mijn konijnen (2weken terug) voor het eerst samen in een ren gedaan een avond en de volgende dag weer en heb ze toen ook samen in het hok gedaan en ze zijn haast onafscheidelijk <3

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:25

Faniek schreef:
ruth91 schreef:
Ik lees even mee!

Als je nu al leest dat 2 dames niet zo'n goed idee is, wellicht handiger om een rammetje erbij te halen? En de cavia ook een eigen vriendje te geven?

ik lees ook goede ervaringen over 2 voedstertjes samen :j
heb gister de tweede opgehaald, echt grappig, ze is 3 dagen ouder dan die ander, maar ook 3 x zo groot haha, terwijl t ook een teddy dwerg is := heb ze gister aan elkaar laten snuffelen op schoot, ze keken niet op of om! vannacht nog in een apart hok gelaten, vandaag weer laten snuffelen, en dan morgen ws samen in een nieuw hok :) (en de cavia is niet van mij dus daar ga ik niet over)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:13

Jammer dat als je nu nog had kunnen voorkomen 2 dames te nemen toch eigenwijs 2 dames neemt. Ik hoop van harte dat dit dan een verhaal is dat het goed gaat. Overigens koppel je niet door te laten snuffelen, maar ze samen echt op neutraal terrein te zetten.

Verhaal erboven dat ze na 10 min in het hok alsnog gingen vechten is logisch, 10 minuten is veel te kort. Voor een koppeling trek je een dag uit, geluk dat het goed ging. Al had ik persoonlijk de stress bij een jong dier wat afwijkende ontlasting had niet eens aan gedaan, want als het coccidiose is wat zo besmettelijk is als een tierelier heb je straks een probleem.
Ik vind dat er een beetje makkelijk met konijnen word omgesprongen in dit topic, het zijn ook dieren en ik zou zeggen ga gerust is naar bunnybunch.nl om te zien hoe vaak 2 dames bij elkaar fout gaat en dat mensen er toch 1 weg moeten doen (ja en ook daar staan ook wel een aantal goede verhalen, maar de slechte overheersen).
Ik denk dat sowieso inlezen op www.bunnybunch.nl een hele goede stap is voor beiden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:31

Ik heb inmiddels al genoeg informatie gelezen op i-net.
mijn zusje heeft al 3 jaar 2 vrouwtjes, en dat gaat wél goed :j
Daarbij ben je van het 'probleem' af als je ze allebei laat helpen werd er gezegd :)

Het gaat inmiddels hartstikke goed tussen die 2, en ze liggen heerlijk samen tegen elkaar aan.
Ik heb ook spul gekregen tegen de diarree, en ander voer gehaald.
want ze hadden mij verkeerd voorgelicht over het voer. Heb het nog eens nagevraagd bij een andere zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:20

Ik heb al jaren voedsters samen zitten.
Nu ook weer. En ze hebben nog nooit gevochten :)

Laatste keren heb ik de nieuwe voedster gewoon bij de andere voedster(s) in het hok gezet, zonder de hok eerst schoon te maken. En nooit fout gegaan.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 11:45

Wanneer mogen binnen konijnen eigenlijk naar buiten. Op mijn garantiebewijs stond namelijk pas na 15 mei! Waarom weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:00

Welk voer had je voorheen en welk voer heb je nu?

Kijk uit met het te snel wisselen van voer, konijnen hebben zeer gevoelige darmen.

Konijnen moet je niet permanent naar buiten laten, als het in de nacht onder de 13 graden is. Anderen doen het bij 15 graden, ik iets eerder. Mijn binnenkonijnen zitten bij prachtig weer een paar uurtjes buite, maar vandaag is het te koud, dus binnen. Permanent naar buiten verwacht ik ergens eind mei, begin juni.