Hij is 25 februari gecastreerd ( op kosten van het asiel) en tijdens de castratie had ik navraag gedaan of ze even zijn gebit na konden kijken. Ik had namelijk het idee dat hij wat moeite had met wisselen. Hij had inderdaad twee melkkiesjes nog staan en een groot gedeelte van de volwassen kiezen zaten nog onder het tandvlees.
De dierenarts die castreerde heeft er naar gekeken en mij er bij gevraagd. Samen ook ik heb nu goed in zijn bekkie kunnen kijken en zag hele kleine puntjes van de volwassen kiezen door het tandvlees steken. Het lijkt er op dat het tandvlees meegegroeid is met de kiezen. Dit was inderdaad zo en de dierenarts heeft sneetjes over de kiezen gezet zowel boven als onder zodat de kiezen door kunnen komen.
Nu is hij heel gemakkelijk en inmiddels is het al even geleden dat hij gecastreerd is. Nu heb ik vanmorgen in zijn bekkie gekeken en nog steeds heeft hij het tandvlees over zijn kiesjes zitten.
Nu heb ik op 22 april een controle afspraak om te kijken hoe het is met zijn kiesjes. Ik ben zelf paraveterinair maar doe dat werk niet en tijdens mijn opleiding hebben we zoiets in praktijk nog nooit gezien. Zijn er mensen die iets soortgelijks mee hebben gemaakt en wat is de oplossing geweest. Een snee over de kiezen maken heeft niet zoveel uitgehaald. Het tandvlees is gewoon weer dicht gegroeid. Met eten heeft hij geen probleem. Echter denk ik dat hij het niet goed kan kouwen. Hij krijgt alleen harde brokken van royal canin. Afgelopen 3 weken heeft hij af en toe gespuugd en ik denk dat dat kwam omdat hij de brokjes niet goed heeft kunnen kauwen. Inmiddels week ik af en toe de brokjes maar dat vind hij niet lekker.
Verder is deze controle nog op kosten van het asiel als ik het goed begrepen heb wat wel helemaal super is overigens
Ben benieuwd naar een reactie misschien van eventuele diergeneeskunde studenten.
Zal proberen een foto te maken weet niet of dat gaat lukken.

op dit moment heb ik geen duidelijkere foto. Hierboven zie je twee puntjes uit het tandvlees steken. Het ziet er roder uit op de foto dan dat het daadwerkelijk is. Foto is gemaakt met telefoon vandaar.