Graag info over kippen en alles wat erbij komt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Graag info over kippen en alles wat erbij komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:09

Hallootjes
Ik wil best graag wat kippetjes en evt haan of 1 of wat ook kan.
Aangezien er bij ons best wat vossen en marters rondlopen (wonen erg afgelegen en bossig gebied)
zal ik eerst een stuk moeten uitgraven en dus vanaf uit de grond de kooi en alles moeten opbouwen zodat het helemaal dicht is.
Maar ik heb een paar vragen ik zal ze duidelijk stellen
Zoals jullie ook altijd zeggen zorg eerst dat je alles weet en alle informatie heb eer gij begint.
* hoe groot moet het hok zijn en buitenplek voor aantal kippen
*hoeveel kun je houden zodat het leuk en overzichtelijk blijft bijv 5 of 10
* wat te doen in de winter*
*wat te doen in de zomer , erg warm weer
*veel voorkomende ziektes ed
* kan ik ook 2 hanen houden? of raden jullie het af
*kan ik meerdere soorten bij elkaar zetten evt leg en sier kip (ben helemaal verliefd (ben naam vergeten) op die kipjes met bevederde pootjes)
* welke soort kan ik het beste nemen
*wat moeten ze allemaal eten wat hoort er op de grond soort grasplek of juist niet
*Welke maatregelen moet ik nemen voor de winter (dit zodat ik weet waar ik het beste het hok kan maken)
*Hoe of waar kan ik de vleugels bijlaten werken oftewel kortwieken en snafel heefd idie aandacht nodig net als de nagels die zal ik wel zelf bij kunnen houden he, neem aan dat het niet veel verschild met vogels
*moeten ze ontvlooid worden?

Er zullen beslist nog dingen zijn die vergeten ben, vul me gerust aan

Nogmaals ik wil eerst alles weten voordat ik ergens aan begin , kan wel alles googlen, maar ervaring van mensen leer je nog het meest.

Alvast bedankt, en als jullie leuke ideeen hebben hoor ik ook graag
en tja als het hier niet te verwezelijken valt heb ik pech gehad maar hoop natuurlijk dat het wel goed komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:24

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pitt25

Re: Graag info over kippen en alles wat erbij komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:30

Wij hebben ook kippen gehad. Idd, hoe meer ruimte, hoe beter. Let idd op luizen, deze zijn erg hardnekkig en vervelend. Zeker met mooi weer zitten je kippen en je hok er vol mee. Weet je wat ik een cool ras vond? Baardkuifhoenders Afbeelding
Heb ik ook gehad. Heel aanhankelijk en sociaal en grappig om te zien. Is wel moeilijk mee te fokken maar je kunt de (zeldzame) eieren ook onder een andere kip stoppen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:32

Ah das idd al duidelijk en klinkt me ook nog eens heel leuk, vind het steeds leuker

Oja Moet er een haan bij???

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:35

Naar mijn mening moet het niet hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:35

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:38

Haha, dat hadden wij dan ook! Mijn ma zei: ik hoor geregeld die kip hanen-geluiden maken hoor. Heb haar voor gek uitgemaakt, haha. :o

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 21:39

haha ah oke, dus die kunnen dus ook a little gay worden.
Ik dnk dat ze in de omgeving niet zo heel blij zullen zijn als ik een haan heb oftewel mn ouders wonen boven ons ,,ach gewoon even overleggen, maar dus zonder haan leggen gewoon een ei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:39

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:41

had ik echt nog nooit van gehoord, maar grappig. En zonder haan leggen ze ook gewoon eieren ja

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:01

Oke . welke kan ik dan het beste nemen die ook nog een beetje sier uitstralen :D

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 22:01

hebben jullie misschien ook wat fotos van jullie kippen woonplekjes

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:33

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 23:25

Nickeltje schreef:
[BB] Kippen voor dummies

In dit topic zijn ook al heel veel tips langsgekomen.

had ik idd gelezen , maar het zwakte een beetje af en miste toch een hoop info wat ik juist wel wil weten

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:13

Heefd nog iemand ideen en of tips??

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:37

* hoe groot ; ons binnenhok is ongeveer 1 bij 1,30m denk ik. Daar zitten leghokjes, lage stok, voerbak en water bij in :)
dan hebben we een ren van ongeveer 4 bij 3 (loopt onder het binnenhok door) en nog een ander hokje er bij in.

*hoeveel kun je houden zodat het leuk en overzichtelijk blijft bijv 5 of 10
denk dat als je puur voor de hobby kippen houdt, een stuk of 8 echt meer dan genoeg is :)

* wat te doen in de winter*
niet echt iets. wij doen meestal wel wat meer hennep/zaagsel in het hok, en het deurtje dicht snachts.
verder hetzelfde als andere seizoenen

*wat te doen in de zomer , erg warm weer
ook niet echt iets bijzonders. Ja schaduw is erg belangrijk. Wij hebben dit onder andere doordat ons binnenhok verhoogt is,
de kippen kunnen er dus onder zitten.
Oh, en met lekker weer houden ze er van om een zand bad te nemen (ook wel als het kouder is volgens mij, maar het valt me op
dat ze dat altijd doen als het warmer is :P)
en altijd zorgen dat er genoeg water is, maar dat lijkt me wel duidelijk :)

*veel voorkomende ziektes ed
kalkpoten en bloedluis komen veel voor, voor zover ik weet.

* kan ik ook 2 hanen houden? of raden jullie het af
het kan wel (hangt ook af van het ras), maar ik zou het persoonlijk niet doen.
Wij hebben er ook 2 nu, en we laten eentje de hele dag buiten omdat de kippen er gek van worden.
(die hanen zijn nog al seksistisch zeg maar :+ )
Bovendien heb je bij veel rassen dat hanen met elkaar gaan vechten, tot de dood aan toe.

*kan ik meerdere soorten bij elkaar zetten evt leg en sier kip (ben helemaal verliefd (ben naam vergeten) op die kipjes met bevederde pootjes)
kan wel, ik zou het niet doen :P
hebben ooit eens twee zijdehoentjes bij drentse krieltjes gehad, en toen de ene zijdehoen dood ging, is de ander ook gestorven
aan eenzaamheid. (zonderde zich af van de andere kippen, en zat daar voor ook altijd bij die van hetzelfde ras)
Die met de bevederde pootjes, zijn dus zijdehoentjes :D

* welke soort kan ik het beste nemen
wij hebben zijdehoenders; en dat zijn echt geweldige kippen :D
heel lief, en als je ze van jongs af aan opvoed (vanaf kuiken, binnen in een doos bijvoorbeeld) worden ze heel tam!
een van mijn kippen springt bij je op schoot als je op de grond gaat zitten, komt er altijd aangerend als je haar roept
(ja, ze reageren op namen :+ )
gewoon hele leuke lieve kippen :)

*wat moeten ze allemaal eten wat hoort er op de grond soort grasplek of juist niet
sowieso een plaats met zand (voor oa zandbad ;)), gras kan je wel doen maar dat staat niet lang. kippen maken alles kapot :P
verder hebben wij de waterbak op stenen staan (anders kan je m elke dag schoon gaan maken), en ook het voer ligt op stenen.
Dan slijt de snavel beter af.
En wij hebben ook dingen van hout in het hok liggen, als oude boomstronken. Soms vinden de kippen het namelijk wel fijn om ergens
op te kunnen gaan zitten (als een dominantere kip achter ze aan zit bijvoorbeeld).

*Welke maatregelen moet ik nemen voor de winter (dit zodat ik weet waar ik het beste het hok kan maken)
heel handig is om een hok te maken die een centimeter of 30 van de grond staat. Dan blijft het warmer 's winters, en het is ook
makkelijker schoon te maken.

*Hoe of waar kan ik de vleugels bijlaten werken oftewel kortwieken en snafel heefd idie aandacht nodig net als de nagels die zal ik wel zelf bij kunnen houden he, neem aan dat het niet veel verschild met vogels.
bij onze kippen was dat niet nodig, zijdehoentjes kunnen niet vliegen :+ (niet hoger dan 40cm zeg maar).
Wij hebben bovendien de bovenkant van de ren ook afgezet met een net, omdat er al meerdere keren roofvogels en katten in de ren
zijn geweest.
Dus dan kunnen ze sowieso niet uit je hok :)
nagels kan je inderdaad zelf doen.
En de snavel slijt normaal gewoon bij, als je zorgt dat er ook tegels in het hok liggen waar af en toe eten op ligt.
Overigens hebben wij op dit moment één kip waarvan de snavel scheef groeit, waardoor we er dus regelmatig mee naar de dierenarts moeten. Maar ook dit is wel deels zelf bij te knippen en te vijlen.

*moeten ze ontvlooid worden?
nee. Wel ontwormd overigens, dat kan je krijgen bij de DA en ik denk ook wel in de gewone dierenspeciaalzaak.
Dat spul moet je dan een tijdje door het water doen.

Oh, en ook handig; als je inderdaad in een bebost of landelijk gebied zit; maak een verhoogd hok, die helemaal dicht kan / is
(wel een raampje bijvoorbeeld en luchtkieren), waar ook een deurtje in zit. Die kan je dan 's avonds dicht doen, zodat de kans op
vossen al een stuk kleiner is. Mocht je wel last hebben van vossen, dan kan je mensenhaar halen bij de kapper en dat om je hok
heen leggen (gaat om de menselijke geur, dan komen ze niet).
En een net over de ren heen zorgt dat er geen roofvogels in kunnen komen :)

zo, een heel verhaal :o
hoop dat je er wat aan hebt :D
eventueel heb ik ook nog wel foto's van ons kippenhok en ren, en van onze kippen, zal wel even zoeken op de pc :)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:42

dankjewel dat is idd al een hoop info,
Ja het is de bedoeling dat ik het helemaal dicht maak, ik ga eerst een stuk uitgraven en dan eerst gaas in de grond leggen,

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:53

helemaal dicht maken is inderdaad heel slim :)
verklein je de kans op vossen al heel erg :)

foto's van onze kippen ;

Afbeelding
zijdehoen kip (zelfgefokt)

Afbeelding
zijdehoen haan (zelfgefokt)

http://i44.tinypic.com/wlxdur.jpg
zijdehoen kip met kuikens

http://i44.tinypic.com/2n0r3wj.jpg
het hok + ren, in aanbouw
dat ziet er nu overigens een stuk beter uit :P

overigens lopen onze kippen altijd buiten als wij ook buiten zijn. Dus dan hebben ze een enorme tuin tot hun beschikking :)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 21:50

die zijn idd ook erg leuk :D leuke plek ook trouwens ,