chemische castratie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

chemische castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:38

Via een vriendin kwam ik achter de mogelijkheid om ipv je hond te castreren een chemische castratie te doen,
omdat ik mijn hond niet wil castreren,maar nu ik een teef heb die over een aantal maanden loops gaat worden,
was ik wel geintresseert.
zij was er helemaal enthousiast over,vond er alleen voordelen van,maar was toch benieuwt naar meer ervaringen
aangezien ik wel wil weten dat het goed is wat ik doe.

Ik had al een beetje op het internet zitten zoeken,maar kan nergens echt voor en nadelen ervan vinden,
kom overal alleen bij de gewone castratie uit... :? maar wil echt voor of nadelen van de chemische weten,weet wel
wat er verder bij een castratie komt kijken...
dus vroeg me af of er mensen waren die er misschien ervaring mee hebben...
Ga volgende week wel langs de dierenarts,om het eens na te vragen,maar dacht misschien weet iemand
het hier ook wel :)

Graag zou ik de voor of nadelen ervan horen.
en mocht je het zelf gedaan hebben hoe je hond er op reageerde en hoe oud je hond was bij de eerste keer dat je het deed.

Ben benieuwt of er meer mensen zijn die dit doen.

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:40

Ik heb mijn hond vorig jaar augustus chemisch laten castreren. Dit omdat hij heel erg veel last had van voorhuidontstekingen en prostaatvergroting.
Het duurde ong 2 weken toen ik verschil begon te merken. Hij plaste beter uit, en minder vaak, de ontstekingen gingen weg, en luisterde ook wat beter.
Ik heb voor de chemische castratie gekozen omdat mijn hond, toen hij 3 maanden oud was, een operatie aan zijn pootje heeft gehad. Die operatie is niet geheel vlekkeloos verlopen vwb de sedatie. Hij was volledig in paniek. Daarom had ik besloten om geen operaties meer te laten doen als het niet echt noodzakelijk zou zijn.
Ik had dus gehoopt dat hij na de uitwerking van de castratie (duurde bij hem 3 kwart jaar) geen last meer zou hebben van zijn ontstekingen, en er dus als het ware overheen gegroeid zou zijn.
Helaas zijn alle problemen weer terug gekomen, en wordt hij aanstaande vrijdag voor het echie gecastreerd, omdat het natuurlijk ook niet gezond voor hem is om jaren lang chemisch gecastreerd te worden, en het kostenplaatje is ook niet iets om vrolijk van te worden, chemische castratie: 104,- gewone castratie: 150,- (al is dat niet voor mij de reden om niet door te blijven gaan met de chemische).
Gelukkig mag ik voor en na de operatie aanwezig zijn, zodat mijn hond er hopelijk dit keer minder gestressed van zal zijn.

Al met al zeg ik, als je het graag tijdelijk wilt is een chemische castratie een hele mooie oplossing, of als je wilt kijken hoe je hond "wordt" als hij gecastreerd is. Maar echte voordelen? tsja....

Succes iig!!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:58

Onze hond heeft ook een chemische castratie gehad.
Er is een mooi nestje puppies van gekomen :+
Het heeft dus niets geholpen bij onze hond.

Maar..........

Onze kater heeft een suprelorin staafje gekregen. Dat is een soort chip die ervoor zorgt dat je hond of kat tijdelijk niet vruchtbaar is of kan bevruchten ;)
Het werkt bij onze kater al 14 maanden lang.
Het bevalt ons erg goed.

me_myself_i

Re: chemische castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:50

Onze vorige reu was heel dominant en een angstbijter. In de hoop dat hij rustiger zou worden wouden we hem laten castreren. De dierenarts raadden ons aan om eerst chemische castratie te proberen om te kijken of zijn gedrag veranderde. En na twee weken veranderde zijn gedrag inderdaad, daarna hebben we hem laten castreren en was hij een stuk rustiger. Wij hebben hem nooit de kans gegeven om in de buurt van een loops teefje te komen dus of hij ook echt onvruchtbaar was weten we niet zeker tijdens de chemische castratie. En gewoon een vraagje uit nieuwschierigheid (voel je niet aangevallen :) ): waarom wil je je reu niet castreren?Zo weet je zeker dat er geen pups komen en is hij er ook in een keer vanaf. En de hond is trouwens niet in een keer onvruchtbaar volgens mij... het duurt een tijdje voordat hij echt helemaal onvruchtbaar is, maar hoelang dat ook alweer was durf ik niet met zekerheid te zeggen... Dus dan kun je beter zo snel mogelijk laten castreren :D

djaynikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:56

intressant onderwerp...
zou het ook helpen bij katers die chemische castratie? en woor hoelang is dat ongeveer dat hij dan ontvruchtbaar is??

even een stipje,, volg het graag

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 09:17

Dankjewel voor jullie reactie's! volgens mij is het niet een heel bekend onderwerp aan de hoeveelheid reactie's te zien...

@Maartxje dat wilde ik dus nog gaan vragen aan de DA,hoe schadelijk het is om het vaker te doen.
Jij deed het dus echt voor z'n voorhuidje/druppels die hij verloor maar ik echt om geen puppy's te krijgen ...
Maar zijn gedrag veranderde dus wel,hoe oud was hij toen je het bij hem deed ?

@ kainda,ze zijn dus nog wel vruchtbaar ?
en zo'n suprelorin staafje is zeker alleen voor katten of ook voor honden ?

@me_myself_i voel me niet aangevallen hoor ;)
hou van het karakter van me hond zoals die nu is,en zou het jammer vinden als dat verandert na een castratie..
verder weet ik het niet of ik ooit nog een keer een pup van hem zou willen (niet met mijn teef,das z'n zusje,vandaar dat ik me ook geen "foutje" wil permiteren)

Het zou eigenlijk de bedoeling zijn dat mijn teefje als ze loops gaat worden,gaat logeren bij een vriend,maar toen ik hoorde van die chemische castratie dacht ik misschien is dat een optie,want dan kunnen ze allebei bij mij blijven :)
en zat te denken dan kan ik bijv. over 2 jaar kan stoppen
(heb nu geen grote tuin,maar ben van plan te verhuizen en met een groter huis kan het wel een reu en een loopse teef ;))

@ Dajaynikey,misschien is dat suprelorin staafje waar kainda het over heeft dan iets voor jou kater?

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:31

Wij hebben onze boerboelreu ook chemisch laten castreren toen hij ongeveer 1 jaar was. Hij was nog al onzeker en had veel last van hormonen. We merkte zeker wel verschil en met ongeveer 5 maanden was het uitgewerkt. Dus het voordeel bij hem was dat hij rustiger werd en minder onzeker. Inmiddels zijn we er achter dat hij niet bij ons hoort en is hij inmiddels herplaatst, maar wel nog een keer chemisch gecastreerd, maar nu met een spuit oid (heeft de fokker geregeld, wij dus niet) en dit moet langer blijven werken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:40

Onze Kazuo heeft ongeveer een half jaar terug zo'n capsule ingeplant gekregen.... (jeetje wat een grote naald zeg :P :D )
De reden waarom we hiervoor gekozen hebben, is dat we nogal gedragsproblemen met hem hadden en we (op advies van trainer en dierenarts) wilden kijken of castreren zou kunnen helpen.
Moet er wel bij zeggen dat we een Shiba hebben, en dat zijn niet de makkelijkste qua karakter!!
Het is ons om die reden niet bevallen...... Hij is ZO van slag geweest!! Werd een soort van agressief... Onze dierenarts kon er niet zo heel veel van vertellen, want het is nog niet zo heel lang in Nederland.
We hebben contact gezocht met de leverancier. Nu bleek (waren ze 'vergeten' in de bijsluiter te vermelden......) dat het hormoonspiegel de eerste 21 dagen juist omhoog schiet...... (ze zouden het nu wel gaan vermelden!!)
Onze dierenarts was hier ook een soort van van geschrokken en als ze het nu tegen mensen verteld die om advies vragen, zien er toch wel wat mensen vanaf....
MAAR,dit was dus om een andere reden dan dat jij hem eventueel wilt laten plaatsen!!
De balletjes konden 'verdwijnen' en dat is ook gebeurd... Hij heeft ze nog steeds niet terug :P
Het is ongeveer een half jaar werkzaam (ligt aan de grote van de hond!!)
Je kunt het steeds opnieuw laten inbrengen, maar dat betekend wel dat je hond dan allemaal chips in zijn lijf krijgt en houdt :P
Het is (wanneer je het steeds laat doen) ook een erg dure oplossing!
De vacht kan er minder mooi van worden (maar dat kan bij gewone castratie ook!!)
Hij is er echt een stuk dikker van geworden (maar ook dat geldt voor gewone castratie!)
Een andere hond bij ons uit de buurt heeft het ook gekregen. Hij heeft tweeenhalve week met een stijve piep gelopen :o Echt super zielig!! Dit schijnt ook een bijwerking te kunnen zijn......

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 10:39

Ik heb ook aan de DA gevraagd of het erg schadelijk was om het nog een keer te doen, en hij is van mening dat het evt wel een 2e keer zou mogen, maar toch is hij er geen voorstander van, dit omdat het natuurlijk wel een "chemisch" middel is.
Siebe was net 1 jaar oud toen ik het liet doen.
Hij heeft het ook dmv zo'n capsule in zijn nek gehad. (idd een erg dikke naald!)
Ik moet zeggen dat mijn hond geen nare bijverschijnselen heeft gehad in de eerste weken. (eigenlijk geen...)
Ik heb het dus idd niet gedaan om puppies te voorkomen, maar het lijkt me geen 100% zekerheid zo'n chemische castratie. Net als bij de pil voor vrouwen blijft er altijd een kans dat het zaakie toch nog werkt.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:19

Hallo,

Ik loop stage bij een uitlaatservice en ook hier zijn honden chemisch gecastreerd. Wat ik heb vernomen is dat het best lang duurd voordat het gaat werken. Ook heb ik gehoord dat het een dure ingreep is en dat het om de zoveel tijd moet worden herhaald wat het kostenplaatje wel omhoog haald. Ik ben er zelf al geen voorstander van om chemisch te doen. dus voor mij gewoon maar een keer een operatie ben je er meteen heel 't hondenleven vanaf.

Wel is dit een goede oplossing als je ooit nog eens pups wil:p