Help, poes wordt kaal!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Help, poes wordt kaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 19:21

Zo, met die titel móet ik jullie aandacht wel trekken! :D

Een van onze poezen (12 jaar) begint langzaam aan kaal te worden: het begon onder haar buik, en nu zijn inmiddels haar achterpoten ook kalend, niet aan de buitenkant, maar aan de binnen/achterkant. Ze lijkt er geen last van te hebben, want we zien haar niet overmatig krabben of likken. Iemand enig idee wat dit kan zijn. De DA had het over een soort allergie, maar dan had ze er toch al veel eerder last van moeten hebben?

RoodZonnetje

Re: Help, poes wordt kaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:32

Oude kat van mn ouders had dit toen hij vlooien had

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:34

ja ik denk idd ook vlooien!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:35

Weet je zeker dat ze er niet aan likt?

Onze kat heeft sinds een jaar/ anderhalf jaar vlooien allergie. Met het gevolg dat ze er wél overmatig aan likt (binnenkant poten en buik) en dit dus rood word, zij gaat zo ver dat het blaasjes worden dus voor haar hebben we helaas pilletjes (die op het moment ook niet zo goed meer aanslaan..)

Zij zal nu een jaar of 5/6/7 zijn (die richting uit :+ )

Ik zou voor de zekerheid een vlooienampul geven.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:37

Het kan ook mijt zijn... maar dan hebben ze over het algemeen ook wel jeuk , net als bij vlooien..

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:39

nou, wij hebben ook een poes die dat periodes heeft. Precies de buik en de binnenkant van de achterpoten.
Ze heeft verder nergens last van, geen vlooien, jeuk of wat dan ook. Via Google vond ik info dat het door hormonen zou komen. Het duurt bij haar een tijdje, maar gaat vanzelf weer over. Ze is nu in haar tweede periode en ik zat te twijfelen om na te vragen over medicatie, maargoed, ze heeft er verder geen last van.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 19:53

Wat me dan wel verbaast, is dat het hele 'geleidelijke' plekken zijn. Dus geen kale plekjes met haar erom heen, maar naar de achterkant toe wordt het haar minder...snappen jullie een beetje wat ik bedoel, want ik kan het niet anders omschrijven...
Zouden het bij een vlooienallergie niet allemaal 'losse' plekken zijn?

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:32

www.weetjesoverkatten.nl :

Citaat:
HORMONAAL Dit geeft vrijwel altijd een symmetrische kaalheid.

Enkele oorzaken:

Gemis aan vrouwelijke hormonen.
Bij castratie komt het voor dat er kaalheid optreedt van de spiegel (= het gedeelte onder de staart), de binnenkant van de achterpoten en de buik. Soms gaat door een hormooninjectie, maar ook wel spontaan, het probleem over.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 20:38

Hm...zoals jij het beschrijft komt het bij onze poes voor. Ik ga eens even kijken in hoeverre een hormooninjectie slecht is. De oplossing moet natuurlijk niet erger worden dan de kwaal...