Hanen loslaten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

Hanen loslaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:39

Wij hebben 2 kippen en 2 hanen(ze vechten wonder boven wonder niet met elkaar!), ze zijn allen niet gekortwiekt(of hoe je dat ook schrijft).
Mijn vraag is, kunnen we de hanen bij onze boerderij los laten lopen, in een afgezet stuk(met hok om te schuilen)? Het hok is 4-kant, aan 1 zijde is t gaas 1 meter hoog, aan de andere zijden 1.20 met een rand die 45 graden naar binnen staat.

Hebben julli hier ervaring mee, en worden ze niet opgegeten door een kat(want die heb je wel veel hier...)?

Alvast bedankt!

LadyMadonna

Re: Hanen loslaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:41

wat voor ras? Opgegeten worden door katten zal wel mee vallen, de kippen van mijn buren (zijdehoenders en krieltjes) lopen ook los, en mijn katten doen er niks mee (ja ok, 1x een kuikentje)
Het is altijd een gok, de ene kip blijft, de andere gaat aan de wandel

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:44

Wij hebben ook al jaren een haan op het erf lopen. Ook niet gekortwiekt oid. De katten (ja die hebben wij ook) komen er niet bij in de buurt. :) (meneer de haan heeft een paar keer lelijk gedaan). De kans is wel groot dat je hem later niet meer te pakken krijg, omdat ze zoveel vrijheid hebben. :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:48

Onze kat zal ze iig niet opeten, echte boerderijkat, maar als de dood voor de hanen. :Y)
Ik weet niet wat voor ras, we hebben ze bij een plaatselijke boer vandaan, die wist niet welk ras ze zijn. Ze zijn wel groter dan de kippen, de ene is lichtbruin en de andere wit, ze zijn bijde even groot, ik kan wel een foto maken.

Ivm de kuikens willen we de kippen ook in t normale hok houden, dan kunnen ze zeker niet opgevreten worden.

Dat we ze niet meer te pakken krijgen is toch geen probleem, we doen er eigenlijk niets mee. We voorzien ze van water, voer, groente/gras en verder doen we niets met ze. De kippen leggen wel beide eieren :D .

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:51

mijn haan en hennen lopen ook los. ik sluit ze s nachts wel op (ze gaan netjes tegen schemer het hok in) omdat we hier wel last hebben van marters enzo. katten en honden zullen ze niet snel opeten hoor!
als de stallen net gedaan zijn eten ze het lekkers uuit het vlas en stro, en verder lopen ze lekker tussen de paarden. heerlijk zo vrij!!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 13:54

Oke, die van ons lopen dan wel op een afgezet stuk, we willen ze niet in een keer loslaten ivm de trekkers die hier rijden(eigen bedrijf) maar als ze eroverheen vliegen lopen ze ook los, dan kun je ze waarschijnlijk niet meer pakken dus dan laten we ze wel lopen. En natuurlijk hopen dat ze niet naar de buren of de weg op gaan.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 14:16

Oja, de hanen zijn niet echt heel mak ofzo, en ze lopen de hele dag te kukelen, ipv alleen 's ochtends!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 14:44

nog iemand ervaringen mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:37

Kun je wel los laten lopen hoor, hanen zijn meestal erg honkvast.

Alleen oppassen dat ze niet te fanatiek worden op hun territorium.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:57

die van ons kuj je ook niet pakken/ aaien maar ze gaan s avonds altijd weer netjes hun hok in. dat ze overreden zouden worden ben ik niet zo bang voor

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 18:44

Oke, dan gaan we ze morgen maar buiten doen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:17

hoe heb je je kippen dan nu? Hier lopen ze altijd ls hoor. 's Ochtends gaan ze naar buiten en 's avonds als ze op stok gaan gaat het hok weer dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:19

's nachts gaan ze bij ons inderdaad weer gewoon het hok in :) ook als het echt slecht weer is, of met die sneeuw, zullen ze in het hok blijven. wel is het zo dat er om de ingang een soort voliere gebouwt is, dus dat ze een kip/haan moeten vangen, ze dit makkelijk kunnen doen.
gewoon wachten totdat ze op stok gaan, hok dicht en vangen maar ;)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:21

Hier lopen onze kippen ook regelmatig los. Ze blijven gewoon in de tuin en gaan 's avonds het hok weer in.
De katten blijven wel uit de buurt.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 19:47

Nu hebben we ze wel "buiten" maar in een overdekte ren ( wel hoog en lang zegmaar), en ik wil ze dan echt op een grasveld laten lopen met een ruim hok (als een hondenhok zegmaar).

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 19:48

Spruitjee schreef:
's nachts gaan ze bij ons inderdaad weer gewoon het hok in :) ook als het echt slecht weer is, of met die sneeuw, zullen ze in het hok blijven. wel is het zo dat er om de ingang een soort voliere gebouwt is, dus dat ze een kip/haan moeten vangen, ze dit makkelijk kunnen doen.
gewoon wachten totdat ze op stok gaan, hok dicht en vangen maar ;)

zo zitten ze bij ons ook!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:49

Momenteel heb ik nog maar 1 kip...en die voelde zich wat eenzaam.(tja,ze had ooit 4 vriendinnen!).
Dacht dat zij nummer 5 zou worden om te gaan hemelen(ze werd kaal,mager etc).
Heb haar samen met ons eenzaam geworden konijn in een leeg stalletje gezet.....en voilla een wonder!
Meneer konijn en mevr kip,zijn een hartstochelijke liefdesrelatie begonnen :D
Het konijn neemt zandbaden(tja dat doet zijn grote liefde namelijk graag).....en de kip heeft leren stampen van haar grote liefde...
Ze liggen af en toe knusjes tegen elkaar aan te vrijen(ben steeds te laat met mn cam!) :(
Maar mevr kip houd wel van uitgaan,dus scharreld regelmatig hier op het erf en in de tuin rond ;)
Katten geen enkel probleem,die laten haar netjes met rust,en ook onze hondjes zijn eraan gewend.
Enige gevaar schuilt in de hond van de buurman die weleens ontsnapt,en dat heeft haar verleden zomer bijna het leven gekost :(
Maar ze loopt lekker los,en gaat ook netjes in de avond het stalletje weer in,wat ze deelt met haar grote liefde.
Heb in de naastgelegen stalletjes nog 2 shetlanders staan in de nacht(is ze ook vrienden mee,behalve als ze hun eten wil jatten...).
En sinds kort is er versterking kwa gevleugelde vriend....een sierduif is hier van de winter uitgeput en gek van de honger neergestreken,en ziet de stal nu ook als zijn huis :D