Sommige... #$$^%^&@&@%@

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Droomster

Sommige... #$$^%^&@&@%@

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:48

Pfff, wat ik net toch heb meegemaakt.

Ik ben 1 van de gelukkige hondeneigenaren die vlakbij een heel groot losloopgebied woont! Heerlijk, vooral voor mijn kleine drukke Sproet.

Oftewel deze meneer. [BB] Tips/oplossing 100% zindelijk krijgen? (na dat topic had meneer ineens door hoe hij helemaal zindelijk werd trouwens, dus probleem opgelost :Y) )

Elke dag komen wij honden tegen, sommigen waarmee hij goed bevriend is om het zo maar te zeggen :D Waarvan een 'roedel' van 2 dwergpinchers en een dobermann, die hem als pup meteen geaccepteerd hebben (dobermann is nogal moeilijk, maar Sproet is zijn 'pup' die mag alles!). <3

Gewoon weg fijn als wij ze tegenkomen, want dan is meneer helemaal in z'n element! Vanmiddag liepen wij dus weer samen een rondje (zo'n half uur is dat rondje, meestal lopen hem dan 2 keer en anders lopen we altijd nog een ander stuk). Er loopt aan de ene kant een geasfalteerd 'fietspad', de andere helft bestaat uit een leuk, smal grind/zandpad -> wandelpad.

Terwijl wij halverwege het grindpad zijn, horen wij ineens iets achter ons vandaan komen. 2 pubermeisjes in keiharde galop op shetlandpony's over het pad heen. Uiteraard niet langzamer gaan of zelfs even stoppen, maar gewoon op ons af galopperen (er was duidelijk geen rem) :n
Wij gaan als een speer aan de kant, evenals de honden. Maar mijn kleine opdonder is bang, rent keihard naar het 'einde' van het pad. 10 meter daarvoor kwamen de meiden eindelijk tot stilstand.

Ik blijf rustig, roep mijn kleine man. Maar nee, er gaat nog een scheut van angst door hem heen. Ik zie hem springen. Nee hè?! Denk ik bij mijzelf. Er zit namelijk een smalle sloot, met een enorm steile wand aan 2 kanten. Zelfs een mens zou moeite hebben met eruit komen, dus laat staan hij.
Hij was zo'n 25m bij mij vandaan, ik ren voor zijn leven want ja..!

Bedenk je maar eens zo'n hummel van 8 maanden, net iets kleiner dan een gemiddelde Jack Russell. Heeft nog nooit gezwommen, voor hetzelfde geldt lukt het hem niet. Wat dan?! Van alles gaat er door je gedachten heen..

Op het einde stond toevallig een andere bekende 'buurvrouw' met haar 2 franse bulldogs, die het hele gedoe heeft zien gebeuren. Zij vertelde zodra ik aangerend kwam, dat die kleine van mij de sloot in is gesprongen (NEE HE?!!). Maar dat hij eruit was, en op het moment dat ze het zegt zie ik hem al minstens 75m verder rennen langs de flats daar. Richting huis dacht ik; gelukkig maar!

Meneer was duidelijk in paniek, stond daar op het gras te blaffen als een idioot. Zo bang als een wezel.
Eindelijk was ik bij hem in de buurt, nog een meter of 5. Ik vertel een "buurman" die aangesprint kwam wat er gebeurd was in het kort (hij is de eigenaar van de andere 3 en kwam toevallig net aan, zijn vrouw liep namelijk buiten met de honden. Maar hij zag Sproet alleen staan en blaffen.)

En jahoor, terwijl ik Sproet probeer te roepen vanaf de plaats waar ik stond en hij bleef stevig staan op z'n plek, stijf van angst.
Geen idee wat hem bezielde, maar hij was weer bang. Steekt zo de straat over (gelukkig geen drukke weg/straat), ik zie hem rennen en denk; nee, als dat maar goed gaat ;(
We hoorden iets piepen, alsof het autobanden waren die ineens remden. Maar thank god, het is waarschijnlijk Sproet zelf geweest in zijn paniek :=

Meneer stond thuis voor de deur, staart tussen zijn benen. Zeiknat (in mijn gedachtengang betwijfelde ik nog of die buurvrouw gelijk had over het feit dat hij in de sloot beland was, want hoe zou hij er ooit uit moeten zijn geklommen? Dus ik vond dat het niet gebeurd had kunnen zijn, tja je gaat jezelf toch aanpraten dat het allemaal niet zo is :+ ).

Jeeetje, echt. Ik hoop dat die pubermeiden ervan geschrokken zijn, er uberhaupt iets van meegekregen hebben (zal best wel, want de "buurvrouw" heeft ze gelijk gewaarschuwd zei ze later). En dat ze beseffen wat voor een trauma deze kleine heeft opgelopen.
Terwijl het de laatste tijd perfect ging na een eerder voorval waarbij hij achterna is gezeten door hazewindhonden. Hij was eindelijk minder/bijna niet meer bang, had genoeg vertrouwen in mijn oordeel.
(na dat eerdere voorval werd hij namelijk wat banger van grote honden & rende dan altijd een stukje richting huis. Maar de laatste maanden kwam hij als hij bang was eindelijk bij mij staan, i.p.v. wegrennen..)

Nu wordt het weer vanaf voren af aan beginnen, meneer was duidelijk oplettender daarnet en dat wordt dus goed uit mijn doppen kijken met loslopen, kijken of er niet weer iets groots op hem af komt donderen & hem geruststellen en zijn vertrouwen weer winnen...

Allemaal omdat 2 pubers zonodig op een pad moesten galopperen, waar zij helemaal niet mogen komen.. :n
(om nog maar niet te praten over het feit dat hij misschien wel kon verzuipen in de sloot, of aangereden kon worden door een auto... :7 )

Mocht ik ze nog een keer tegen komen zal ik ze er zeker nog op aanspreken, maar ik gok dat ze voorlopig niet meer deze kant op komen.

Anoniem

Re: Sommige... #$$^%^&@&@%@

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:31

Ik snap eé'n ding niet waarom laat jij een hondje van 8 maanden loslopen als je hem totaal nog niet onder appél heb staan? Dan had dit allemaal voorkomen kunnen worden.

Vidn niet dat je de schuld moet afschuiven om alles wat er om je heen gebeurd, jou hond luistert nog niet, ga daar eerst eens mee aan de slag zou ik zeggen!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:37

Een hond, die nog zo jong is en nog niet goed luistert zou ik op openbaar terrein niet los laten lopen. Maar ik vind ook dat die meisjes met die shetlandpony's niet erg netjes zijn geweest. Levens gevaarlijk om zo hard te galoperen terwijl er ook mensen en andere dieren rondlopen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:37

@ chiqa

al luisterd een hond nog zo goed als hij in paniek raakt heb je niks meer te zeggen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:41

wopkelover schreef:
@ chiqa

al luisterd een hond nog zo goed als hij in paniek raakt heb je niks meer te zeggen hoor

Dan hoort je hond gewoon nog niet los te lopen zo simpel is dat.
Het diertje had gedood kunnen worden, is dus nog niet gewent aan die vrijheid van loslopen.
Als ik gevaar hoor of zie aankomen, roep ik mijn hond bij me, af laat haar wachten op de plek waar ze op dat moment is.

Maar dit heeft ook maanden training gekost hoor voor die tijd heb ik haar die vrijheid gewoon niet gegeven omdat ze ook nog wel eens weg had kunnen rennen met alle gevolgen van dien.

Jij hoort als roedelleider jou hond te beschermen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:47

mijn hond luisterd perfect echt waar loopt langs de voet als het moet

hoef maar een keer te roepen en ze zit netjes naast me

maar toen er 1 jaar geleden uit het niets een paard meiden op 2 tinker en een haflingers voorbij kwamen gecrost

ze kwamen echt uit het niets had ze zelf niet aan horen komen
schoot ze ook in blinde paniek weg

na 10 min had ik haar wel weer toen de paarden weer verder weg waren

maar zo zie je me maar :)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:48

Mijn hond staat wel onder appél en die zou zich ook rot schrikken (hij zou wel naar me toekomen).
En inderdaad als je hond in paniek is zal die waarschijnlijk toch niet luisteren of die nu los loopt of niet. Heb al vaak gezien dat een angstige hond zich gewoon lostrekt.
Trouwens mijn hond loopt los van dag 1 en dit voorval is een vertrouwenskwestie geen luisterkwestie.
Chiqa ik vind je te snel van oordeel zoals ook gezegt horen die meiden niet op dat pad te galoperen en zeker niet als er andere mensen en honden in de buurt zijn.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:50

Ik denk het kleine ding zich helemaal rot geschrokken is :(:)

Hij kon zich nog uit de voeten maken, maar wat als er een klein kind op dat pad had gestaan?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:57

Het is en blijft een dier.

Hoe wil je je hond trainen als je hem altijd aan de riem hebt, dan kom je er nooit achter of je hem onder appel hebt.. -> ja, naar een training gaan op afgesloten terrein, maar dat is meestal 1x in de week en in de achtertuin is toch anders dan vreemd terrein ;) Dus je zult je hond op een moment toch echt op vreemde plaatsen los moeten laten om te 'trainen'.

In dit geval is het heel sneu voor het hondje, hij is in blinde paniek zijn roedelleider kwijtgeraakt.
Ik zou zeggen; neem hem vaker mee naar hele vreemde gekke plekken en leer hem dan, dat áls hij iets eng vind, hij naar jou komt. Dus nóg sterkere band opbouwen dat hij op jou kan vertrouwen.

Ohja, dat wou ik nog zeggen; ik was er in het begin ook verbaast over waar honden allemaal uit kunnen komen, die zijn fexibeler en hebben meer kracht ten opzichte van massa dan mensen ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:03

Droomster schreef:
Nu wordt het weer vanaf voren af aan beginnen, meneer was duidelijk oplettender daarnet en dat wordt dus goed uit mijn doppen kijken met loslopen, kijken of er niet weer iets groots op hem af komt donderen & hem geruststellen en zijn vertrouwen weer winnen...

Ik ben het eigenlijk wel een beetje met chica eens. een hondje van 8 maanden wat ook nog eens bang is, zou ik voorlopig niet los laten. en nu zeker niet.
je moet i.i.g. ook proberen hem niet gerust te stellen. daarmee geef je eigenlijk aan je hondje aan dat het geen waar hij bang voor is, ook iets engs is. het beste is gewoon negeren en proberen hem af te leiden. laat hem even kijken naar hetgeen hij bang voor is en dan afleiden met leuke dingen doen. aan de lijn. ;)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:05

Ik denk dat de TS dit beter zelf beslist zij kent haar hondje het best dus zij kan ook het best beoordelen of hij nou mag loslopen of niet.
Ik vind nog altijd als je je hond wilt leren loslopen kan dat niet aan de riem.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:07

Lauratje_88 schreef:

Hélémaal mee eens!
Dit probeerde ik ook duidelijk te maken, maar jij verwoord het beter haha

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:30

Ik geef TS groot gelijk, die meiden mogen daar geeneens komen en kennen duidelijk niet de regels van het buitenrijden of lappen ze gewoon aan hun laars, want je hoort altijd stapvoets mensen en dieren te passeren.
Ik kan me voorstellen dat als die meiden in galop voorbij komen dat het hondje in paniek raakt, wat zou je zelf doen als je heel klein bent en er komt een angstaanjagende vent van 2 meter op je afgestormd. Dan sta je toch ook niet echt lekker...

Heel erg jammer dat je nu weer helemaal van voren af aan moet beginnen, en heel sneu voor je pup.
Ik zou zeker die meiden aanspreken als je ze nog eens ziet en duidelijk de regels uitleggen, want blijkbaar weten ze die niet (of willen het niet).
Ik zou in ieder geval de komende periode veel met je hondje oefenen om hem toch iets zekerder te krijgen, wat een bang hondje zeg.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:32

Casca schreef:
Lauratje_88 schreef:

Hélémaal mee eens!
Dit probeerde ik ook duidelijk te maken, maar jij verwoord het beter haha

Daar heb je prima honden trainingen voor, nooit van gehoord?
En nee dat is niet één keer per week op een veldje.
Dat is weken lang, zoniet jaren lang elke dag een uurtje oefenen op een veldje,
in de stad, in huis, in de tuin en maar weer blijven belonen als ze komen.

En dat gaat helaas niet vanzelf, sommigen denken idd dat ze met een keer in de week 10 lessen
lang een hond kunnen leren luisteren.
Ik train al anderhalf jaar met mijn hond.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:34

Lauratje_88 schreef:
Ik denk dat de TS dit beter zelf beslist zij kent haar hondje het best dus zij kan ook het best beoordelen of hij nou mag loslopen of niet.

Dat leer je JUIST aan de riem ;) Een hond kan pas los als zn baasje voor 100& vertrouwd. het baasje wat hem beschermd en voor hem op komt. pas als hij dat weet en naar je luistert, kun je hem onbezorgt los laten. ;)

En of TS hem los laat of niet, dan moet ze ook zelf weten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:40

Onze hond zou nou ook nog verschieten en mogenlijk vluchten, maar ik weet zeker dat ze niet (ver)bij mij weg zou gaan. Zoiets valt niet te voorzien, daar ben ik het mee eens, maar ik geloof dat een hond ook in paniek zijn baas niet zou moeten verlaten.

Gelukkig is er niets gebeurt. Ik zou hem toch nog even aan de riem houden tot het vertrouwen terug is.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:23

Chiqa schreef:

En dat gaat helaas niet vanzelf, sommigen denken idd dat ze met een keer in de week 10 lessen

haha, sorry, maar het lijkt jou dus beter om in de stad de hond los te laten om te leren luisteren?

Mijn mening is dat een hond gewoonweg NIET leert om op jou te letten en baasgericht te zijn wanneer hij alleen maar aan de riem is.

En ik train ook al járen met mijn honden, en denk zeker niet dat je in 10 lessen je hond aan het luisteren hebt, daarom moet je juist thuis trainen, én daarbij, waar het naar inschatting van de baas kan, loslaten..

Maar genoeg over deze discussie, ik hoop dat het hondje van TS gauw het vertrouwen weer terug heeft!

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:40

Ik vind kritiek helemaal niet erg, er valt alleen maar van te leren en wie weet, bokt heeft wel eens een goed punt.

Chiqa schreef:
Ik snap eé'n ding niet waarom laat jij een hondje van 8 maanden loslopen als je hem totaal nog niet onder appél heb staan? Dan had dit allemaal voorkomen kunnen worden.

Vidn niet dat je de schuld moet afschuiven om alles wat er om je heen gebeurd, jou hond luistert nog niet, ga daar eerst eens mee aan de slag zou ik zeggen!

Ik vind deze reactie ook wel erg kort door de bocht :n
Hij heeft enorm veel geleerd, luistert prima als hij los loopt in tegenstelling tot sommige andere honden hier in de buurt. Maar zodra hij écht angstig is, zoals de keer met de hazewindhonden toen hij 4 maanden was & nu vandaag dan is hij blind. Vooral als het gevaar dicht bij mij staat.
Tuurlijk vind hij wel eens vaker iets 'eng/spannend', in die gevallen blijft hij wel in de buurt (vanmorgen stond hij nog tegen mijn benen aan, omdat er een hele drukke labrador/herder op hem af kwam rennen). Maar zodra hij echt angst heeft...

Chiqa schreef:
wopkelover schreef:
@ chiqa

Dan hoort je hond gewoon nog niet los te lopen zo simpel is dat.
Het diertje had gedood kunnen worden, is dus nog niet gewent aan die vrijheid van loslopen.
Als ik gevaar hoor of zie aankomen, roep ik mijn hond bij me, af laat haar wachten op de plek waar ze op dat moment is.
Maar dit heeft ook maanden training gekost hoor voor die tijd heb ik haar die vrijheid gewoon niet gegeven omdat ze ook nog wel eens weg had kunnen rennen met alle gevolgen van dien.

Jij hoort als roedelleider jou hond te beschermen.

Hij is wél gewend aan de vrijheid van rondlopen, dit doen wij ook al vanaf het moment dat wij dachten van 'nu komt hij naar ons toe als we hem roepen' en het 'fietspad' in dit losloopgebied is ook een groot punt van gevaar, er rijden fietsers, maar er scheuren ook wel eens scooters voorbij. Hij is er wel degelijk aan gewend dat als ik hem roep om bij mij te komen, zodat ze kunnen passeren & ik weet dat hij veilig is. Dit hebben we in het begin aan de riem ook zo geoefend & heeft hij keurig opgepikt.

Maar op het grindpad, verwacht je geen gevaar. Er wandelen alleen maar mensen met/zonder hond & die zie je altijd op tijd aankomen ondanks de bosjes. Alleen deze meiden gingen gewoon zo snel op die pony's, niemand heeft ze zien/horen aankomen (ja op het punt waarop we ze konden zien/horen, maar op het tempo waarop zijn eraan kwamen was dat voor het mooie al te laat..). Mijn verwoedde poging tot hem bij mij roepen, nee meneer zag ze op hem af stormen en nam de benen.

Ik ben het volkomen met jullie eens wat betreft vertrouwen. Hier gaan wij ook hard aan werken, hij moet leren dat ik hem bescherm. Maar met dit voorval is het wel weer een grote stap terug. Ik liep daarnet met hem buiten, maar de grote dingen waren nu toch wel weer een stuk enger. Ik kon aan zijn lichaamstaal zien dat het een grote indruk heeft gemaakt :(:) (nee, ik ben hem niet constant aan het troosten mochten jullie dat denken door de smiley :+ )

_Rhiannon_ schreef:
Hij kon zich nog uit de voeten maken, maar wat als er een klein kind op dat pad had gestaan?

Dit is een hele goede, vanmorgen liep ik op hetzelfde pad & daar was een vrouw met haar hond + 2 jonge kinderen op een step. Stel dat zij daar hadden gestaan, ik wil niet weten hoe het had kunnen aflopen met een van die kinderen. Die vrouw had ze nooit op tijd, allebei tegelijk van het pad af kunnen krijgen.

Casca schreef:
In dit geval is het heel sneu voor het hondje, hij is in blinde paniek zijn roedelleider kwijtgeraakt.
Ik zou zeggen; neem hem vaker mee naar hele vreemde gekke plekken en leer hem dan, dat áls hij iets eng vind, hij naar jou komt. Dus nóg sterkere band opbouwen dat hij op jou kan vertrouwen.

Ohja, dat wou ik nog zeggen; ik was er in het begin ook verbaast over waar honden allemaal uit kunnen komen, die zijn fexibeler en hebben meer kracht ten opzichte van massa dan mensen ;)

Bedankt voor de tip Casca, ik ga er zeker iets mee doen. Ik heb al een aantal 'vreemde' plekken in gedachten.

Ben inderdaad nog steeds verbaasd dat het hem is gelukt. Mijn vader zei al; 'maar hij heeft zoveel kracht in zijn voorpoten zitten'. Maar dan nog ik denk dat de steile kant wel meer dan een meter is :=

@ Tieme:
Hij blijft voorlopig even een tijdje aan de lijn, ja. Eerst het vertrouwen weer even terug winnen. Jij ook bedankt voor de tip, afleiden is inderdaad de beste manier om hem dalijk met het gevaar te 'confronteren' als het in de buurt is. Dat is ook zeker het plan :j

sunny_l0ve schreef:
Ik kan me voorstellen dat als die meiden in galop voorbij komen dat het hondje in paniek raakt, wat zou je zelf doen als je heel klein bent en er komt een angstaanjagende vent van 2 meter op je afgestormd. Dan sta je toch ook niet echt lekker...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf zelfs schrok van die pony's. Ze gingen gewoon echt niet op de rem.
Ik kan het hem ook niet kwalijk nemen, ben absoluut niet boos op hem geweest & heb hem niet overdreven getroost. We hebben hem meteen gewassen, droog gewreven en daarna is hij lekker in huis zijn gangetje gegaan met zijn speeltjes.

Chiqa schreef:

Ik ben echt niet zo naïef dat ik geloof, dat 1 keer per week cursus helpt := Geen idee of je mij ermee bedoelde. Maar ik ben ook vaak bezig met 'trainen', want hij gaat heus mijn commando 'wacht' niet snappen als ik er nooit mee bezig ben. Net als alle andere commando's! Al laat ik hem ook vaak genoeg buiten puber zijn en lekker spelen. Maar als ik een commando geef dan moet hij het wel uitvoeren natuurlijk, ook onder het spelen.

Lauratje_88 schreef:

Ik ben het trouwens hier ook wel erg mee eens, natuurlijk moet de hond eerst al een aantal noodzakelijke commando's kennen voordat je de hond los laat lopen. Maar een hond reageert los meestal anders dan aan de riem, het is naar mijn mening noodzakelijk om hem ook een aantal dingen met het loslopen te leren & sommige dingen gaan nou eenmaal niet aan de riem.

Iedereen bedankt voor alle reacties in ieder geval!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:47

Het is trouwens eigenlijk een logische reactie van je hond, dat hij naar huis rent i.p.v. jou.
Als jij ook al onder de indruk was van die pony's, weet hij dat ook.
En tja, geen plekje beter dan thuis...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:51

Chiqa schreef:
Lekkere reactie weer, hoera voor Bokt! Makkelijk zo he, als je mensen en dieren niet kent, om meteen heerlijk kort door de bocht je ongezouten mening te geven, terwijl je én de mensen niet kent én niet bij de situatie was :n

Goed, ten eerste: hoe is het nu met je hondje? Weer een beetje bijgekomen van de grootste schrik? Lekker afgedroogd en vertroeteld? Arm ding, gelukkig maar dat het nu goed is afgelopen :)
Ten tweede: als er in principe geen gevaar dreigt, laat ik mijn hond ook loslopen, als het tevens een plek is waar het mag, is dat juist een plek om het te leren! Hoe moet je anders je hond leren om te luisteren?
Ik hoop dat de meiden geschrokken zijn van hun rit. Als er niemand geweest was konden ze best racen daar, maar als er mensen en honden zijn, is het levensgevaarlijk.
Ik hoop dat iedereen zijn of haar les geleerd heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:53

Hoe kort door de bocht ook, ik ben het wel met Chiqa eens. Jouw hond hoort niet los als dit soort taferelen de gevolgen zijn. Pas als je hond, met welke afleiding dan ook, naar je toe komt, als je hem roept, en wel altijd, kun je je hond los laten lopen.
Zo simpel is het gewoon wel.

Dat kun je oefenen op verschillende plekken, op de training, waar dan ook. En je zorgt dat JIJ zijn veilige haven bent, zodat hij niet zo naar huis loopt, want dat kan gewoon echt niet.

Zal er vanavond uitgebreider op in gaan.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:58

Yamcha schreef:
Hoe kort door de bocht ook, ik ben het wel met Chiqa eens. Jouw hond hoort niet los als dit soort taferelen de gevolgen zijn. Pas als je hond, met welke afleiding dan ook, naar je toe komt, als je hem roept, en wel altijd, kun je je hond los laten lopen.
Zo simpel is het gewoon wel.
Dat is natuurlijk waar :j Toch heb je soms onverwachte momenten die je zelf ook niet aan kan zien komen, bijv. dit. Of een straaljager die overvliegt en je hond schrikt van het geluid, of voor je neus steekt opeens een hert over (vorige week in het bos gehad, hond ging er meteen achteraan). Je kunt de situatie nooit voor 100% inschatten, en dat zou zeggen dat je hond nooit los mag. Dat is geen doen. Je moet natuurlijk wel van te voren bedenken of je op een plek loopt waar je hond veilig los KAN, en naar wat de TS schrijft, was dat hier wel het geval.
Een kind hou je ook niet aan de lijn, die zou ook onder de voet gelopen kunnen worden door twee shetlanders aan de ren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:15

dubbel, aan de ene kant vind ik dat chiqa een punt heeft, aan de andere kant...
Jaren geleden kwam er hier heel laag een luchtballon over. Golden van de buren lag los in de tuin, beest schrikt zich de tandjes, we ZIEN m over t hek springen, roepen roepen roepen, maar vergeet het maar, kwam echt niet :n. Ze zijn t beest 1.5 dg kwijt geweest toen ie ineens voor de deur zat

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:25

Pff..sorry hoor maar ik vind de reacties van mensen hier zeer overdreven :=
Volgens jullie moet een hond perfect luisteren voordat hij los mag. Nou, dan zou het grootste deel van de honden die ik ken (inclusief onze eigen honden) nooit los mogen. Wij hebben een redelijk luisterende Boxer en een eigenwijze Franse Bulldog die meestal wel redelijk luistert maar af en toe toch zijn kuren heeft. Om deze reden laten we ze ook alleen los in het bos en niet langs de weg. Onze Boxer is nu al bijna 9 jaar en er is nog nooit wat gebeurd, maar naar jullie maatstaven zou hij zijn leven lang aan de riem hebben gelopen. Onzin.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:37

Een hond in paniek is onbereikbaar. Dat heeft niets met training te maken. Het zijn geen robots... Elke hond kan zich rotschrikken, en de één rent juist naar de baas toe, de ander als een dolle richting huis.