roos bij een kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

roos bij een kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 12:45

Volgends mij heeft een van de katten hier roos. Ik heb aan mijn pa gevraagt of ik hem mag wassen
(wij hebben speciale dierenshampoo) want het ziet er erg droog uit en lijkt net alsof die in het zand
heeft liggen rollen, maar gezien hier allemaal modder ligt... :+ Maar mijn vader wil dus niet dat ik hem
was omdat hij dat niet nodig vind en zegt dat het geen roos is.

Wat is er aan roos te doen bij katten? Moeten ze gewassen worden of kan je ook iets anders geven?

Ik dacht ik open maar een topic want een DA lastig vallen hiermee lijkt me niet geschikt :+ het is ook
niet levensbedreigend en denk niet dat Figaro er last van heeft := Bij deze ook een foto waar je het
een beetje kan zien op zijn rug en zijkant
Afbeelding
(is geen stof, heb hem daarvoor gekamt met zo'n furminator)

Nickeltje

Re: roos bij een kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:24

Wij hebben thuis 6 katten.
En bij de 2 zwarten daarvan zien we dit ook wel eens. Waarschijnlijk omdat het bij de lichtere katten niet op valt.
Wij zien het eigenlijk alleen als ze in de rui zijn. Bij het wisselen van de vacht, zitten er ook heel veel schilfers in de vacht.

Wij doen er weinig aan, zeker omdat het eigenlijk weer stopt als ze helemaal van vacht gewisseld zijn. Daar helpen we ze soms wel mee door ze te borstelen of met een stofzuiger door de vacht te gaan (sommigen vinden dat echt lekker).
Een enkele keer, vooral in de winter, blijven er langer schilfers in de vacht zitten, dan letten we wat meer op wat ze eten, meer vers, minder blik en een scheutje plantaardige olie bij het eten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:31

Pukkie, mijn andere poes heeft een supergezonde huid en vacht en die heeft dit dus nooit, figaro's vacht is droog en idd die schilvers. Het valt mij dus de laatste tijd echt op. Maar het kan er dus aan liggen dat ze in de rui zijn? Figaro verliesd altijd al heel veel haren, wat voor seizoen het ook is... Puk daar integen heeft dat dus niet. Het zijn broertje en zusje.

Ze krijgen over het algemeen brokjes (gewoon goede kwaliteit) en van mij krijgen ze ook wel eens natvoer (ook zeer goede kwaliteit, zoals cosmos enzo) . Daar zal het dan toch niet aan liggen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:33

Bij onze katten is het heel duidelijk aan rui te koppelen...
En of het aan voer ligt durf ik niet te zeggen. Daar zijn hele theorien over en voedsel kan zeker invloed hebben op alles, dus ook op hoe een huid is.
Misschien dat anderen daar duidelijkere adviezen over hebben.
Een scheut plantaardige olie doet het soms best goed, net als bij paarden of honden met een droge huid.

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:35

eigelijk precies zoals diegene voor mij zei..

Het kan aan de voeding liggen, koop dus een hoogwaardige voeding zoals Eukanuba, vers vlees, royal canin enz.
Daar zit veeel meer vlees in verwerkt dan bijvoorbeeld whiskas en is dan makkelijker verteerbaar voor de kat, ook beter voor huid en vacht. maargoed ik weet natuurlijk niet wat voor voeding jij nu geeft.

Verder kan het ook aan het verharen liggen. helpen met kammen, maar dat doe je al :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:39

Zoals ik al zei eten ze hoogwaardig voedsel :D zowel droog als nat voer :) Whiskas is hier taboe :')
Bij Puk heeft het ook onwijs goed effect, zij glimt helemaal, zit goed in haar vacht, maar Figaro...
Hij krijgt volgends mij ook voedsel bij buren, en dat zou dan wel eens van die troep kunnen zijn helaas...
Misschien dat dat het probleem kan zijn?

Kammen doe ik ook, alleen Figaro wil me dan het liefst vermoorden en hij is dan echt gevaarlijk. Ik doe
het zoiezo wel, maar het is niet makkelijk. Ik gebruik een Furminator

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:48

lifaya schreef:
Zoals ik al zei eten ze hoogwaardig voedsel :D zowel droog als nat voer :) Whiskas is hier taboe :')
Bij Puk heeft het ook onwijs goed effect, zij glimt helemaal, zit goed in haar vacht, maar Figaro...
Hij krijgt volgends mij ook voedsel bij buren, en dat zou dan wel eens van die troep kunnen zijn helaas...
Misschien dat dat het probleem kan zijn?

Kammen doe ik ook, alleen Figaro wil me dan het liefst vermoorden en hij is dan echt gevaarlijk. Ik doe
het zoiezo wel, maar het is niet makkelijk. Ik gebruik een Furminator

Die Furminator is een goeie borstel, ik heb die ook alleen dan van een ander merk :o je haalt er goed haren mee weg,
en zit ook niet onnodig in de ondervacht wat de meeste borstel wel doen.

ALs je buren wel geven zullen ze vast niet het duurste kopen haha, dus dat zou vast niet hoogwaardige voeding zijn. het zou kunnen dat de kat daarop reageerd. Sommige katten zijn erg gevoelig, vaak zie je dat aan de ontlasting maar op langere tijd ook op de vacht. anders even navragen bij de buren? want 2 soorten voedingen door elkaar is eigenlijk ook niet goed, jaa versvlees en brokken kunnen door elkaar, maar 2 soorten brokken is minder goed voor ze.

Toch zou het me niks verbazen als het gewoon aan het verharen ligt hoor, ook al geef je goede voeding. mischien is versvlees eens 10 dagen te proberen, maakt ook de darmen helemaal leeg omdat er goeie bactiere in zitten.. vast het proberen waard? Anders zalmolie over het eten doen.. is ook goed voor de vacht :D succes ermee! :o

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:51

die van mij heeft het nu ook. die is de rui.
en de hond en mijn paard ook, en die zijn ook in de rui.
denk dat het vrij normaal is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:55

Ik geef altijd vloeibaar schapenvet voor dit probleem, hier word de huid wat vetter, en dus minder schilferig van.

Hier heb ik een kat die het het hele jaar door heeft, is dus niet rui afhankelijk .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:57

Hij krijgt troep bij de buren :+ maar ze gaan binnekort verhuizen dus dat scheeld. Het is een oudere vrouw die het leuk vind als Figaro langskomt, toen hij zijn kruisbandje had gescheurd en dus moest revalideren belde ze aan waar hij bleef :+

Ik probeer ze ook gewoon hoogwaardig eten te geven, want wil wel dat ze gezond blijven. Figaro heeft altijd al verhaard, maar het kan dus inderdaad zijn dat dit iets van de laatste tijd is en dat de troep bij de buren nu zijn vruchten afwerpt :+

Vers vlees heb ik al hier thuis geopperd maar dat willen ze hier niet doen , dus helaas, maar dan maar hoogwaardig natvoer met meer dan genoeg puur vlees erin :P

Maar hoe zou je de roos dan kunnen behandelen of moet je wachten tot het over is? dit is wel echt iets van de laatste tijd, want al zijn ze in de rui, ik heb nooit eerder zoveel schilvers gezien en ze zijn al 8 jaar...

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:15

zou schapen vet ofzo dan proberen door de voeding, dat maakt de huid dan wat vetter.. dus heb je ook minder last van schilfers. Het komt gewoon vanaf de huid namelijk. Haha wel lief de buurvrouw, ze bedoelt het allemaal wel goed:) En natvoer zou ik echt alleen als extra geven, want er zit nooit 'genoeg' vlees in.. het is bijna alleen maar vocht.. maar als extra kan dat natuurlijk wel hoor:) Ohja, en mischien komt het ook wel beetje door de leeftijd, dat ze zichzelf mischien wat minder verzorgt.. ze is over 2 jaar tenslotte senior(volgens de meeste voedingen) haha.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 14:18

Cosmos is echt bijna alleen maar vlees :P ik geef het ook als extra hoor :j ze leven vooral op brokken.

Ik ga dat schapenvet hier opperen :P

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:21

Helemaal goed:) Zalmolie is ook erg goed.. EN sowieso de vloeibare zou ik aanraden, die blokjes.. moeilijker te geven bij katten maar vooral minder effect doordat het anders gebrand is ofzo..
Maar bij jou in de dierenwinkel kunnen ze het je vast vertellen.
Kan hier wel heel mijn verhaal doen, maar hun weten het vast ook haha..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:42

Mijn kater zat ook onder, heb toen bloed laten prikken en er werd nierfalen geconstateerd, dit is oa een kenmerk daarvan, dat wist ik dus ook niet dacht net als jij dat het vrij onschuldig was.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:35

Chiqa waren er nog andere bijverschijnselen? Vaak is het toch zo dat een kat nierfalen krijgt door slecht eten?

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:52

Dermoscent werkt bij mij kat perfect is een pipetje in de nek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:22

lifaya schreef:
Chiqa waren er nog andere bijverschijnselen? Vaak is het toch zo dat een kat nierfalen krijgt door slecht eten?

Simba at juist super goed, we waren voor een algemene controle voor een verzekering, en toen kwam dit eruit, iets wat ik eigenlijk nooit aan heb zien komen.