Cavia zwaarademig, borstelig en eet slecht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Cavia zwaarademig, borstelig en eet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 08:20

Voordat jullie allemaal met het goedbedoelde advies komen om naar een dierenarts te gaan: hier ben ik gisteren al heen geweest en ga ik straks weer bellen. Ik ben echter gewoon benieuwd naar eventuele ervaringen van anderen.

Gistermiddag vond ik al dat mijn knaaf niet lekker in zijn vel zat, we hebben het over een 4 jaar oude beer. Hij heeft artrose in zijn pootjes, staat bekend om zijn slechte gebitje waar de haken al 3 keer eerder van verwijderd zijn onder narcose en door de artrose krijgt hij elke dag een beetje spirea (natuurlijke pijnstilling), omdat hij anders niet kon lopen. Tevens waren mijn 2 knaven de laatste keer bij de DA beiden 1,2 kilo, precies even zwaar, en mijn grijze knaafje is inmiddels een stuk knokiger dan de ander. Zint me ook al niet. Terwijl ik hem altijd zie eten :?

Eigenlijk ging het de afgelopen anderhalf jaar erg goed, hij bleef goed eten, bewoog goed met zijn dagelijkse portie medicijnen, maar gistermiddag zat hij wat stil, het eten hadden ze niet op (ze zitten met zijn 2en) en hij had zijn haar wat overeind. Toen ik later weer keek was hij ook zwaarademig. Hij pompte een beetje en hij had koude oortjes. Ik heb er eerst een kruik bijgelegd en toen ik hem later even op schoot nam klonk hij ook wat snotterig tijdens zijn ademhaling.

Uiteraard meteen de DA gebeld en er gisteravond nog naartoe gegaan. Hij heeft geluisterd met een stethoscoop en dacht aan een allergische reactie, allergisch waarvoor? Geen idee! Hij heeft een injectie prednison gegeven met antibiotica. Als het niet beter werd, moet ik morgen, zondag dus, weer terug voor een eventuele 2e prik.

Gisteravond dacht ik te zien dat het beter ging. Haar was wat gaan liggen, meneer begon vrolijk aan zijn science selective brokjes en stond al met zijn pootjes op de rand om zijn dagelijkse spirea op te halen en om op groente te wachten. Ademhaling leek rustiger.

Echter, vanmorgen loop ik meteen naar het hok om te kijken en zit hij weer zielig in een hoekje en is hij wederom zwaarademig. Ik ga straks de DA weer bellen, maar zijn hier mensen met ervaringen, tips?

*edit* Hij is nu weer uit zijn hoekje naar zijn voerbakje gegaan en zit nu brokjes te eten. Hij eet dus toch nog, ook al ligt er ook nog groente in het hok. Groente die hij anders ook altijd krijgt :?