Oudere honden angstiger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

puma

Oudere honden angstiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 11:58

Mijn hondje wordt bijna 12 jaar. Hij gaat al jaren mee naar dezelfde stal waar hij altijd lekker liep rond te struinen, met andere honden speelde en ik geen omkijken naar hem had. Nu begint hij al te trillen als ik hem in de auto zet als we naar stal gaan en zit dan de hele weg bevend als een rietje op de achterbank. Op stal wil hij de auto niet uit en als hij er wel uit gaat rent hij rechtstreeks naar de bak om daar naast de instructrice haar voeten te gaan zitten. Hij is ineens als de dood voor paarden(geluiden) en wil zelfs de kantine zonder dwang niet meer in. Er is naar mijn weten niks geks gebeurd op stal, hij bleef ook altijd op een respectvolle afstand van de paarden.

Dit is niet het enige probleem. Ook thuis wil hij als het donker is de deur niet uit en moet ik hem meeslepen voor de laatste ronde. Als hij een raar geluid hoor, zoals van de week toen er een hek dichtklapte, staat hij naast me te trillen met zijn staart tussen zijn benen en wil naar huis. Hij is absoluut niet doof, heeft wel beginnende staar dus misschien iets verminderd zicht. Maar ik begreep dat dat laatste normaal is bij oudere honden.

Hij kan ook absoluut niet meer los, rent gerust de weg op als hij ineens bang is terwijl hij voorheen perfect bij me bleef lopen.

Iemand hier ervaring mee? Is dit normaal gedrag bij oudere honden of worden honden ook 'dement' ?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:48

Misschien worden zijn ogen of oren slechter, waardoor hij hij eerder schrikt en angstig wordt. Mijn hondje (nu 13) ging de laatste tijd ook niet graag meer mee naar stal, zat ook veel te bibberen. Maar hij kan nu veel slechter tegen de kou en omdat hij uit zijn eigen niet meer zo rent en speelt als vroeger heeft hij het ook veel eerder koud.

Mijn hondje luisterd ook veel slechter als vroeger, schijnt normaal te zijn bij oude honden. En ja, ook honden kunnen dement worden.

Laika

Re: Oudere honden angstiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:12

Mijn oudje is inmiddels geheel doof, en het zicht wordt ernstig slechter. Zeker in het donker ziet ze gewoon nagenoeg niets meer. Ik laat snachts ook altijd een lampje aan.
Angst merk ik gelukkig helemaal niets van. Wel is het zo dat als we wandelen ze altijd helemaal achteraan loopt, zodat ze iedereen echt vóór zich in het zicht heeft. Zodra er een hond achterblijft blijft ze wachten tot deze weer verder loopt.

Niettemin "luisterd" ze perfect, alleen dan met gebaren, je moet dan natuurlijk wel in het zicht zijn :')