Heropvoeding hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi

Heropvoeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:56

Hallo

Wij hebben een bullterrier van nu 3 jaar.
Als pup is ze een paar keer terug gebracht bij de kennel.
Wij verdenken dat haar staart gebroken is geweest.
Dana is een lieve hond en luistert goed (naar mij).
Ik woon zelf niet meer thuis en sinds ik weg ben gaat het mis met Dana.
Dana is druk, maar vooral erg bang.
Zeker voor mensen en honden.
Hierdoor kan zij bijten.

Mijn moeder kan het niet meer aan en wil Dana weg doen.

Dana kun je blijven straffen, maar niks helpt.
Ik kan het gedrag bijna niet uitleggen, je zou het moeten zien.

Nu ben ik op zoek naar iemand die Dana voor een tijdje wil (her) opvoeden.
(uiteraard tegen een vergoeding oid)
Op cursus gaat alles goed. Zodra ze thuis is niet.

we hebben van alles geprobeerd:

- blafbanden
- belonen en straffen
- muilkorf

Niets lijkt te helpen.

Het zou mij enorm veel pijn doen als mijn moeder Dana weg moet doen, omdat ze niet bij haar gehoorzaamd.
Ik denk gewoon dat ze even een harde hand nodig heeft van iemand anders.
Wij hebben altijd honden gehad en dit is nog nooit gebeurd.

Natuurlijk heeft ze ook haar hele lieve kanten.
Maar veel mensen zijn bang voor haar en andersom.

ps. ik heb tijdelijk geen internet, maar lees op mijn werk

Anoniem

Re: Heropvoeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:58

Waarom neem je geen gedragsdescundige in de arm?

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:08

Hebben we gedaan en die zegt dat het zal helpen als Dana even bij andere mensen is. Want moeder raakt nogal gestresst de laatste tijd en dat is natuurlijk niet goed. Ze kan het even niet meer aan

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:12

Waarom zou het wel goed gaan als de hond dan weer terugkomt?(geschoolt en wel)
Het kan ook juist andersom werken, dat als de hond terugkomt ze helemaal niet meer luistert..

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:14

jeetje zou het graag willen proberen maar mijn ouders vinden het helaas niet goed!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:17

Naomi schreef:
Hebben we gedaan en die zegt dat het zal helpen als Dana even bij andere mensen is. Want moeder raakt nogal gestresst de laatste tijd en dat is natuurlijk niet goed. Ze kan het even niet meer aan

Iedereen kan zichzelf helaas gedragstherapeut(e) noemen.
Het heeft geen enkele zin om deze hond tijdelijk door iemand anders te laten trainen, ook de baasjes zullen getrained moeten worden.

Als je moeder de energie niet kan opbrengen om heel lang gedragstraining toe te passen is het eerlijker tegenover de hond om een baasje te zoeken die dat wel kan en wil.
Het zal heel veel tijd en geduld gaan kosten en dit kan een ander niet oplossen.

Sissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:18

Mijn hond was ook zoals jij beschrijft.
Enorm bang (vooral voor mannen). Dat is echt ontzettend verbeterd in de loop van de tijd!!
Ook plaste mijn hond uit angst of blijdschap. Is nu enigzins weg, iig als ik in de buurt ben.
Honden is ze ook enorm bang voor, dat krijg ik er beetje bij beetje uit, maar zou haar voor geen goud los laten bij een andere hond in de buurt.

Bij mij heeft het ontzettend geholpen om heel veel geduld te hebben. De hond moet jou in vertrouwen nemen, en ik denk niet echt dat het een goed idee is om weer met de hond te gaan slepen. Voor de hond is het ook een ingrijpende gebeurtenis om steeds van huis/kennel/huis etc. te verhuizen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:22

Is inderdaad geen goed idee de hond tijdelijk uit huis te plaatsen. Je moeder zal er idd zelf ook energie in moeten stoppen. Beiden hebben heropvoeding nodig. Anders heeft het echt geen nut.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:48

Ik zou een goede gedragstherapeut opzoeken of bijv. informeren bij het martin gaus gedragscentrum. MAAR, dat heeft alleen nut als je moeder van plan is er energie in te steken. het is namelijk niet zo dat je de hond even ergens kan brengen om te laten trainen en dat je dan een compleet andere hond terug krijgt. ze gaan het gedrag thuis namelijk weer uitproberen en als je moeder niet goed weet hoe ze ermee om moet gaan dan begint het gedonder weer van voren af aan.
ik heb zelf een hond die een paar x gebeten heeft. hij is angstig voor andere honden en mensen. heb "hulp" gekregen van 2 gedragstherapeuten en van een hondenschool en hij is er alleen maar slechter van geworden. ik moest mijn hond bijv. ook straffen als hij raar deed tegen mensen/honden en dit is nu dus het probleem geworden. hij had al niet zoveel vertrouwen in mens en hond en dat is nu even dubbel bevestigd. 'hij heeft nu de link gelegd: hond/mens betekend 9 van de 10 x straf of ellende. waarschijnlijk is dat bij jullie ook het geval.
mijn hond zit nu voor 4 weken intern bij martin gaus. hij wordt hier 4x per dag getraind en ze gaan nu proberen hem socialer naar mens en dier te maken. laten zien dat ze nog zo slecht nog niet zijn. hierna moet ik ook op training zodat hij niet terug valt in z'n oude gedrag. en ik ben al gewaarschuwd dat dit hard werken wordt. dus, je moeder zal er wat voor moeten doen anders heeft training geen zin.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 15:54

Zowel je moeder als de hond hebben begeleiding nodig.
Anders is het straks weer mis.

Kijk eens op www.ronaldbrugman.nl
Leuke man (heb meerdere cursussen bij hem gevolgd) die weet waar hij het over heeft. Hij kan je vast wel doorverwijzen naar een prossional bij jou in de buurt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 05:12

Voor jullie gevoel hebben jullie er alles aan gedaan en goed bedoelt uiteraard. Probleem is dat jullie de verkeerde dingen hebben geprobeerd. Blafbanden, muilkorf, straffen enz. heeft totaal geen zin bij een bange hond. Jammer dat de 'deskundige' die jullie erbij gehad hebben niet zo deskundig bleek te zijn.

Zoek goede begeleiding en hou in je achterhoofd dat hier heel veel energie in gaat zitten. Zoals al gezegd is moet je moeder dat wel willen. Succes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 06:29

en waarom voed je zelf de hond niet als hij wel naar jou goed luisterd en niet naar je moeder?
indien dit niet mogelijk is kun je beter de hulp inschakelen van een goede gedragstherapeut en evt gehoorzaamheidscursus gaan volgen

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 07:32

Hoi, ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt.

Wij hebben een adoptie hondje uit Spanje, en hebben gemerkt dat we toch anders met hem om moeten gaan dan met een hondje die in huis is geboren en opgegroeit.
Wij hebben de "hondentaal" heel goed moeten leren begrijpen en leren toepassen. (werkt trouwens voor alle honden)

via de organisatie waar we ons hondje van hebben kregen we geweldige hulp van http://www.alphaomega-doglistening.nl/
Wat mij persoonlijk erg aanspreekt is dat je nooit boos (mag) hoeft te worden, en als je het inderdaag goed toepast al heel snel verbluffende resutaten boekt.
Het moeilijke is dat je zelf niet weet wat je zelf verkeerd doet, daarom is het fijn als iemand je dat kan uitleggen en vooral waarom.

Hier staan alvast hele goede tips ... http://www.alas-rescueteam.nl/els_advies.html

misschien kun je je moeder dit eens laten lezen?
Net als de voorgaande reacties denk ik dat vooral je moeder zich hierin zou moeten verdiepen.

Heel veel succes
Elvira

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:59

Ik zal binnenkort even antwoorden.
De hond luistert prima naar mij in het bijzijn van mijn moeder.
Sinds ik uit huis ben zijn de problemen groter geworden.
Ik ga eens informeren naar training (natuurlijk voor mijn moeder en de hond)
Maar ik dacht dat het misschien wel even goed zou zijn als de hond even tijdelijk uit de buurt is van moeder( kunnen ze beide even tot 'rust' komen en daarna trainen)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:02

De situatie was een beetje wazig dus zeg het maar als ik het fout heb.

De hond is van jouw moeder en woont daar ook. Luistert goed naar jou, maar niet naar je moeder en daardoor wil je moeder hem wegdoen (of dus gaan trainen).

Verder vind ik het raar dat je een harde hand zoekt voor een bange hond.

Even zodat je misschien snapt hoe de hond zich voelt:
Moet je je maar eens even voorstellen dat jij elk persoon als een moordenaar ziet. Jij zit gewoon lekker thuis in je veilige haventje, komt er ineens een moordenaar binnen lopen! Dus jij roept: ga weg, ga weg! Vervolgens roept je moeder boos dat jij je mond moet houden en niet zo moet schreeuwen. Maar jij ziet daar toch echt die moordenaar staan die ook maar steeds dichterbij komt! Op het moment dat je z'n moordende handen op je af ziet komen en bijt (tja, het was even het eerste wat in je opkwam =P) krijg je nog een tik tegen je kop van je moeder ook!

Wat zou nou beter gewerkt hebben? Jij (de hond dus eigenlijk) moet eerst door hebben dat die moordenaar een gewone man is en jou helemaal niet af wil maken. Lukt dat als iemand heel boos tegen jou roept dat dat niet zo is en je je normaal moet gedragen? Nee, dat moet je met eigen ogen zien, eerst van een afstand. En dan het liefst dat de moordenaar al ergens zit, zodat als ie in beweging komt en dus iets wilt gaan doen, jij al op tijd wegkan of kan reageren.

Beetje extreme voorbeelden misschien, maar ik hoop dat het kwartje valt.

Ik hou me bezig met het maken van goeie associaties en stressvermindering en zelf de leiderrol te dragen, zodat de hond dat niet hoeft te doen (dat willen ze oha namelijk helemaal niet).

Dus als je wilt, mag je me pb-en.

Ik zou de training dus wel in deze richting zoeken en niet met de harde hand gaan werken, daar vererger je het gedrag alleen maar mee.