Poes te dik om zich te wassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

denz

Poes te dik om zich te wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:36

Jaja onze poes heeft een naar probleempje.
Sinds steralisatie veel te dik geworden en komt met het wassen niet meer achterop d'r rug en kont.

Ze krijgt alleen brokjes die alleen savonds bijgevuld worden.
Onze andere poes is wel slank.

Het probleem is eigenlijk dat ze jeuk krijgt op d'r ruggetje daar vlak bij de staart.
Ze ziet er verder schoon uit, maar krijgt daar nu een beetje last van roos.

Meer mensen die dit probleem kennen?

Kat onder de douche daar begin ik niet aan, ik denk dat ik niet eens zover kom om d'r in de douche te krijgen ;)

Mariposa11

Re: Poes te dik om zich te wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:36

op dieet zetten ;)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:37

Idd, ik zou de kat op dieet zetten.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:38

dieet brokjes geven en zorgen dat ze veel beweegt

denz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:38

Ja zover kon ik ook wel denken, maar dit helpt niet.

Heb d'r al eens eerder een tijd op dieetbrokjes gezet.
En sowieso krijgen ze nu ook niet veel, dus nog meer minderen zie ik niet zitten, onze andere poes moet ook nog eten ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:39

al eens na laten kijken of de stofwisseling wel goed is

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:40

Heel herkenbaar! :o Onze kat is ook veel te dik, maar dat komt door het vele eten. Ze is wel schoon, maar ook roos achter op de rug, bij de staart. Meestal kammen/borstelen we dat weg. :+

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:41

Als dat niet helpt, waarom ga je niet even langs de DA voor advies?
Dikheid is niet alleen onhandig bij wassen, maar ook vreselijk ongezond.
Is ze de dominanste? Je zou kunnen proberen ze aparte te laten eten, ene eten, ander in de kamer, en andersom.
Mag ze naar buiten?

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:41

hmm.. lastig..
ik weet t ook niet zo goed eigenlijk...
bij mij thuis eigenlijk altijd geweest,
en bij mn nichtjes ook, dat
meestal zijn de katten die echt super veel eten dun
en de katten die wat minder eten juist dik... :')

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:42

Ik lees even met je mee, de onze is na sterilisatie ook ontzettend aangekomen := Nog niet echt roos of gekke dingen, maar ze voelt wel wat vettiger aan als een tijd geleden.
Iedereen zegt dieet, maar het is voor ons onmogelijk om de katten apart van elkaar 2 of 3 keer per dag te voeren. En daarbij heb ik er nog een lopen die tegen het magere aan is, dus kan niet echt minderen in voer.

Extra met de kat spelen is ook niet echt een optie, omdat ze dan echt zo dom zit te kijken op een gegeven moment van 'baas, doe ff normaal en laat me met rust'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:42

Veranderen van voer, veel met het dier spelen zodat ze kan bewegen en zelf de kat elke dag kammen.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:43

Misschien even een DA laten kijken of er niet iets anders aan de hand is waardoor ze jeuk krijgt.
Overigens vind ik het wel apart dat een kat door een sterilisatie zo dik wordt... Ze kúnnen er wat dikker van worden, maar het komt echt grotendeels door teveel eten, hoor.'
Dus in overleg met DA op dieet zetten, of eens laten kijken waardoor ze zo dik is geworden.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:43

Misschien kun je haar nu wat helpen door te borstelen. Als ze schilfers heeft zal het ook wat jeuken en dan zal ze het denk ik wel op prijs stellen.
Mijn katten waren ook aan de dikke kant, maar zijn nu sinds ze buiten komen en veel rennen enz al een stuk dunner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:44

xtostarlight schreef:
Ik lees even met je mee, de onze is na sterilisatie ook ontzettend aangekomen := Nog niet echt roos of gekke dingen, maar ze voelt wel wat vettiger aan als een tijd geleden.
Iedereen zegt dieet, maar het is voor ons onmogelijk om de katten apart van elkaar 2 of 3 keer per dag te voeren. En daarbij heb ik er nog een lopen die tegen het magere aan is, dus kan niet echt minderen in voer.

Extra met de kat spelen is ook niet echt een optie, omdat ze dan echt zo dom zit te kijken op een gegeven moment van 'baas, doe ff normaal en laat me met rust'.

Die dunne kat even apart nemen en speciaal voer geven waar ze van aan zet. Kan je s'avonds doen als je thuis bent. Mijn jaarling shet krijgt andere brokken en die zet ik ook vaak even apart, of ik ga er bij staan zodat de andere paarden van zijn brok af blijven.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:44

Kammen is een goed idee, heb nog wel zo'n kammetje liggen, vind ze heerlijk.

Verder is ze inderdaad dominant en erg op eten gericht, zodra de ander gaat eten moet zij ook. Dat is sowieso 1 reden waarom ze te dik is.

Ze krijgt te weinig beweging want ze mag (nog) niet naar buiten.
In de zomer zal ze voor het eerst naar buiten gaan, dus ik hoop dat ze dan wat af gaat vallen.
Verder probeer ik vaak met haar te spelen dmv een touwtje zodat ze wat meer beweging krijgt.

Ik denk inderdaad ook dat d'r stofwisseling heel erg is veranderd na de operatie, dierenarts heb ik al eens gebeld en die zeiden dus meteen op dieetvoer.

princessleia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:46

nooit te drastisch op dieet zetten een kat kan net zo als paarden hierdoor leververvetting krijgen

trustHim

bij mij zijn ze afgevallen met dieetvoer en naar buiten. Waarom mag ze nu niet naar buiten?

Loiz

Gewoon even afwachten tot ze naar buiten gaat, scheeld ook flink.
En toch zou ik gaan proberen apart te voeren, waarschijnlijk eet zij een deel van de ander ivm dominantie.
Dieetvoeding is ook goed voor dr, gewoon even een tijdje proberen, en idd veel laten bewegen.
Kun je dr niet aanlijnen buiten? Deed mn zus ook met haar kat, even wennen, maar de hare genoot ervan en het is gezond.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 31-03-10 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

denz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:47

Voor de operatie was ze gewoon slank, in een paar maanden tijd is ze echt wel 2 keer zo dik geworden.
Andere kat zit idd ook tegen het magere aan, dus ja die wil ik ook niet minder voeren.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:48

Ze mag niet naar buiten omdat ik boven in een appartementje woon en van de zomer niet meer :)

Apart voeren gaat niet lukken, ik zorg altijd dat ze snachts een half bakje vol hebben anders maken ze me wakker.
Ze eten dus niet perse 1 keer per dag, met dat bakje doen ze ongeveer tot de volgende avond.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:50

Waarom voer je niet 2x per dag een klein beetje, gericht per kat?
Door ze eten te geven snachts hou je alleen maar een probleem tegen, gewoon niet reageren op gezeur.
Nachts eten is ook niet het beste voor ze, aangezien ze overdag waarschijnlijk actiever zijn als ze in een appartementje zitten en vertering in rust beter is.

Ik had nog geedit trouwens ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:51

Ik zou ze om vaste tijden gaan voeren. Dan kan je controleren hoeveel ze eten en krijgt de 1 niet te weinig en de ander niet te veel ;)
En van wat ik verder lees doe je alle goede dingen al (lekker latten rennen achter dat touwtje!:p)

IngridB

Mijn kat ( nu helaas dood) heeft precies hetzelfde gehad. was al niet één van de slankste, maar na de sterilisatie was ze ook behoorlijk dik geworden. Heb toen bij de da speciale kuipjes helaald (dieet voer) en dat vond ze heerlijk ( vrat ook alles hoor).
En die roos heeft ze ook gehad en dat kamde ik weg. Ze krijgen jeuk en kunnen er niet bij, dus kun je ze helpen door het elke dag even te kammen.

trustHim

ok, hoeveelheid voer klinkt niet teveel maar 1 dikke en 1 magere kat vraag ik me af of de dunne wel genoeg krijgt? wat voer je als ik vragen mag?

denz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 21:10

Die dunne krijgt zeker niet te weinig, deze stopt gewoon als ze vol zit, dat is het verschil :D

Ik zet savonds 2 (nog niet eens) halve schaaltjes met eten klaar voor de nacht en de volgende dag.
Ik zet ze savonds neer en niet overdags, omdat ze dus wel snachts het meest wakker zijn, spelen en rennen. Dat hoor ik want onze slaapkamer zit naast de woonkamer. Overdags liggen ze meestal gewoon lekker te pitten.

Dikke eet en eet nog een keer als de dunne gaat eten.
Dunne eet gewoon wanneer ze honger heeft.
Schaaltjes zijn niet eens leeg als ik s'middags thuiskom.

Ze hebben altijd royal canin gehad, een tijdje voor gevoelige darmen en een tijdje het dieetvoer.
Nu ben ik langzaam overgegaan op verschillende merken.