Buurt heeft overlast van haan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Binau

Buurt heeft overlast van haan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 14:29

Hoi, hoi.

Vorig jaar september hebben wij 4 jonge witte krielkippetjes gekocht.
Een paar maanden later bleek, dat 1 van die kippetjes, geen kippetje was, maar een haan.
Eerst waren we hier natuurlijk niet blij mee, maar later bleek dat dit welbeschaafte kereltje de kippen gewéldig kon beschermen tegen gemene katten die zíjn kippetjes wilde opeten.

Sinds dien hebben wij geen last meer gehad van die hongerige katten.

Nu heeft een haan wel één groot nadeel. Namelijk zijn welbekende ochtendserenade die om stipt 6uur begint.
Nu is dat natuurlijk niet zo handig in een woonwijk.
Maar toen we eenmaal door hadden dat het een haantje was, hebben wij hier over met de buren gesproken, waar vervolgens uit kwam dat het geen probleem voor hen zou zijn.

Nu hebben wij gister van de gemeente een telefoontje gehad, dat de buurt overlast had van het gekukel, en dat de haan binnen 2 weken weg moet zijn.

Wij stonden perplex, we hadden helemaal geen klachten gekregen.
Ik vind het persoonlijk wel een beetje laf dat zo'n iemand niet gewoon op ons afstapt, en zegt ''zeg, ik heb last van die haan, kunnen we daar geen oplossing voor vinden?''
Maarja, je kan het ook zo anoniem via de gemeente oplossen.
Jammer hoor.

Sorry ik moest dit verhaal even kwijt,
bedankt voor het lezen :)

Groetjes!!

Caira

Re: Buurt heeft overlast van haan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:31

dit is laatst bij de rijdende rechter geweest en de haan moet echt serieuze overlast bezorgen moet je hem wegdoen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:31

Dat is vervelend zeg. In onze woonwijk woonde ook altijd een gezin met kippen én haan, en later aan de andere kant van de straat ook nog een. Nooit iemand last van gehad, je raakt er aan gewend en op een gegeven moment hoor je het nog niet meer.. Zijn er geen nieuwe buren/achterburen komen wonen ofzo?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:51

Inderdaad jammer dat er niet iemand even persoonlijk langs is geweest maar 't meteen zo via de gemeente regelen. Kan me ook niet voorstellen dat een haan zoveel overlast kan geven eigenlijk... Blaffende honden bv maken vaak 10 keer meer lawaai :=

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:55

Is het niet zo dat het houden van een haan in een woonwijk verboden is? Of is dit per gemeente verschillend.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:59

Jeetje.. jammer.. heb je een haan die niet aanvalt en je kippen goed verdedigt, kraait ie de buurt bij elkaar :o .
De vergelijking dat honden ook blaffen begrijp ik niet helemaal van iemand hier als reactie.
Natuurlijk zijn blaffende honden vreselijk irritant, maar heb dat zelden tot nooit gehoord om 6u in de ochtend :+ .
Persoonlijk zou ik dr gek van worden en rustig komen overleggen. Anoniem vind ik sowieso een beetje vaag.

Succes! Ben benieuwd wat voro oplossing je vindt!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:01

Tjee, moeilijk probleem.... Was idd wat aardiger geweest om eerst zelf langs te komen i.p.v. direkt een klacht in te dienen..

de gemeente mag trouwens niet zomaar eisen dat je de haan binnen 2 weken wegdoet.
Waarschijnlijk staat in jullie apv aangegeven dat je dieren geen overlast mogen veroorzaken (zo staat t bij ons erin). Is er een dier die overlast bezorgt (hier doen we dat pas bij meerdere klachten...), dan moet de gemeente de eigenaar van dat dier een brief schrijven dan je bijv. 2 weken hebt om te zorgen dat het dier geen overlast meer bezorgt (dus je mag je hok ook geluidsdicht maken ;) ). Voldoe je (als eigenaar) hier niet aan, dan krijg je weer een brief met een vooraankondiging erin (juridische taal, voor waarschuwing), waarin je weer een bepaalde tijd krijgt om het op te lossen. Voldoe je hier ook niet aan, dan krijg je weer een brief met een bepaalde tijd er in om het op te lossen en een dwangsombedrag of een bestuursdwang (nemen ze de haan in beslag). Voldoe je hier dan weer niet aan, dan moet je betalen of ben je je haan kwijt.
Volgens ze deze procedure niet, dan kunnen ze je niets maken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:02

zou het helpen om de haan s'nachts op te sluiten en pas vanaf een uur of 8 los te laten? zolang het donker is kraait-ie niet (als het goed is). of vind je dat zielig?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:04

Weet je eigenlijk zeker dat het telefoontje van de gemeente kwam, en niet gewoon van een buurtbewoner die zich wilde voordoen als de gemeente? :=

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:06

Ohw ergens bij ons in de buurt hebben ze ook kippen en een haan en ben erg blij dat wij aan de achterkant van het huis slapen en niet aan de kant van de haan. Vind het zo een ... geluid. Maar zou nooit eisen dat die haan dan maar weg moet.

Ik zou dan ook eerst naar die mensen stappen en als je dan niks doet eventueel de gemeente inlichten.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:12

tjoh ik ben omringt door vervelende kippetjes en haantjes die zelfs midden in de nacht beginnen.
in het begin was het vreselijk,, maar ben er nu aan gewend en die haan hoor ik allang niet meer kukkelen terweil hij in de tuin naast mijn bed loopt :P

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:15

Hmm.. eerst uitvinden of dat telefoontje echt van de gemeente kwam zo te lezen?! Opsluiten in nachthok vind ik ook wel een optie idd! Zo kan ie prima leven en moet ie s nachts gewoon in het hokje met zn kippetjes.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:33

amsterdam_30 schreef:
Jeetje.. jammer.. heb je een haan die niet aanvalt en je kippen goed verdedigt, kraait ie de buurt bij elkaar :o .
De vergelijking dat honden ook blaffen begrijp ik niet helemaal van iemand hier als reactie.
Natuurlijk zijn blaffende honden vreselijk irritant, maar heb dat zelden tot nooit gehoord om 6u in de ochtend :+ .
Persoonlijk zou ik dr gek van worden en rustig komen overleggen. Anoniem vind ik sowieso een beetje vaag.

Succes! Ben benieuwd wat voro oplossing je vindt!

Dat was ik :P Ik vind een blaffende hond echt 10 keer erger dan een kraaiende haan hoor. Thuis bij m'n ouders hebben we 2 honden een haan. Die haan ben ik nog nooit wakker van geworden. Onze honden daarentegen... Die beginnen gerust op zaterdag rond een uur of half 8 keihard te blaffen. Dan nog eens bij iedereen die langs komt lopen zo over de dag verspreid. Nee hoor, doe mij dan 's morgens maar ff die kraaiende haan :j

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:55

Wij hebben thuis ook altijd meerdere hanen. `s Nachts sluiten we ze op om ze vervolgens ´s morgens weer los te laten.

We hebben nooit echt gezeur van de buren gehad en na een tijdje ´hoor´ je het gekraai inderdaad niet meer.

Hoop dat jullie een oplossing kunnen vinden waardoor jullie jullie haan kunnen houden!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:58

Er moet toch eerst bewezen worden dat er overlast veroorzaakt wordt voordat de Gemeente verwijdering kan eisen? Ze kunnen alles wel beweren...............
Gewoon de haan ophokken, zonder ramen, of verduisteren.
Wij wonen dan wel buitenuit maar er zitten hier inkl. de onze wel 6 hanen in de buurt............

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:12

Als de haan op een stok slaapt, kun je er ook voor zorgen dat hij 'smorgens geen ruimte heeft om te kraaien. Een haan kan alleen kraaien als hij zich helemaal uitstrekt, als je dat verhinderen kan, kan de haan niet kraaien. Een plank oid boven de zitstok kan al helpen. Zo slim om van de stok af te gaan zijn de meeste hanen echt niet.
Wellicht een poging waard.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:21

Sluit de dieren op, zo donker mogelijk, tot een uur of 8.
Als dat niet werkt zit er jammer genoeg maar 1 ding op.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:24

Onze buren hebben ook een haan
ik hoor dat beestje al maanden niet meer zal wel zwaar slapen
of de haan is dood ... Maarja vind de tip van bleubontje wel heel goed is dat geen optie?

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:26

haal de haan weg en 1 van de kippen zal dit gedrag overnemen. Dat was bij ons het geval. Voor ons is dat dus geen oplossing

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:31

Als het goed is staat in de APV van je gemeente de regelgeving wb het houden van een haan. Woon je in een landelijke gemeente?
Ik woon in een stad en mijn buren hebben ook een haan, je raakt er zo snel aan gewend!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:35

Als je de haan weg haalt bestaat er inderdaad een kans dat een kip gaat kukelen (hoeft niet, maar komt vaker voor, heb het zelf ook eens ervaren).

Maar de oplossing is heel simpel. Vraag na wie de klager is, ga daarmee in gesprek en leg hem de volgende oplossin voor:

Je maakt een houten hanenkist met luchtgaten erin. 's Avond als de kippen op stok zitten, pak jij je haan en zet je hem in de donkere kist die je in je schuur of garage hebt staan.
's Ochtends laat je hem er op een redelijk tijdstip er weer uit en mag hij weer naar zijn hennetjes. Toen wij nog in een woonwijk woonde hadden we hetzelfde gelazer (ook een van de hennen bleek bij nader inzien een haan). Echter onze buren kwamen vertellen dat ze er last van hadden en toen hebben wij zo'n kist gemaakt. Dat heb ik ze voorgelegd en dat hij overdag kukelde hadden ze geen moeite mee, want dan gilden hun kinderen ook wel eens tijdens het spelen.
Op zondag moest de haan een uurtje langer nog in de kist blijven, voor het uitslapen.
Dit is voor de haan niet zielig, zolang het donker genoeg is in de kist, zit deze te slapen, net als op stok en hoeft hij ook geen eten en drinken.
Onze haan wist op een gegeven moment niet beter. Ochtendritueel: kist open, haan keek verbaasd naar al dat daglicht. Ging op de rand van de kist zitten, rekte zich uit, sprong er af, liep naar buiten. Ondertussen had ik het hok open gezet en het luikje bij de kippen open. Haan het hok in en de eerste de beste kip die voor zijn voeten liep werd "genomen" om vervolgens te klapwieken met zijn vleugels en te kukelen.

Succes er mee...jammer zeg dat de klagers niet gewoon even bij jullie langs zijn gekomen.
Hoorde laatst ook van iemand die hiervoor de politie had gebeld en dat vol bravour kwam vertellen: Ik kom nu klagen, ik heb de politie ook al gebeld. Zegt die kennis van mij heel droog: Oh...en nu komen ze mijn haan zometeen arresteren?

Deze kennis heeft ook een hanenkist gemaakt op mijn advies en heeft nu ook gee problemen meer.

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:28

Goh, bedankt voor alle tips zeg :)

Haantje en de rest dit al in een donker hok, alleen omdat het nog zo'n jong beestje is, krijgt hij het soms nog wel eens in zijn bol. (tja, en de lente natuurlijk hé..)

Het is hier in de gemeente niet verboden om pluimvee te houden, zolang de buurt er maar geen overlast van heeft.
Tja, en dat heeft de buurt overduidelijk wel. :\

En ik stoor mij trouwens ook veel meer aan hondengeblaf, een door de straat housende auto of iemand die bedenkt dat hij gaten in de muur wil boren op zondagochtend...
Maar snap ook wel dat sommige mensen er wakker van worden, en daar een flik ochtendhumeurtje van kunnen krijgen.

Haha, het zou inderdaad wel een grappige 1 april grap zijn als dit niet de gemeente was geweest!! :')
Maar helaas was dit wel de officiële gemeente. Deze week komen ze het ''probleem'' onderzoeken.
Mijn vader heeft meteen een rijtje met klachten gemaakt, en heeft wel geëist dat de gemeente er nu voor moet zorgen dat de kippen een nieuwe bodyguard krijgen, haha.

We zijn al druk opzoek om een huisje voor dit kereltje te vinden, en als we niks vinden, dan kunnen we gewoon van de verkopers eisen om de haan terug te nemen.
Het is natuurlijk wel te prevereren dat hij niet in de soep beland. :(:)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:32

wat een slappe buurtbewoners

zelf zou ik het ook niet fijn vinden om dat gekukel elke ochtend aan te moeten horen, nee echt vreselijk :\

maar ik had wel de ballen gehad om het je eerst zelf te melden....
kan je hem niet afgeven bij een kinderboerderij?