hond ineens niet meer zindelijk; ontlasting in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

hond ineens niet meer zindelijk; ontlasting in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 06:25

sinds 15 juli 2009 hebben we een jonge boxer. de boxer was tussen de 8 en 12 maanden oud(precieze leeftijd onbekend; vondeling via asiel)
hij was nog niet zindelijk en heeft 1 x binnen in huis zijn ontlasting gedaan en daarna nooit meer, het plassen duurde wel 3 maanden voordat hij begreep dat dat niet binnen mocht maar buiten. maar goed sinds oktober is hij dus helemaal zindelijk.
hij krijgt speciale brokken van hills voor gemiddeld grote honden die erg actief zijn. Deze brokken kreeg hij ook in het asiel en aangezien hij dat gewend was en het daar goed op deed zijn wij dit ook blijven geven(ondanks dat de brokken erg duur zijn!)

sinds een kleine 2 maanden gaat de boxer gemiddeld 1 keer per week(ooit 2 keer per week) s nachts tussen 4 en 5 zijn ontlasting doen in de woonkamer.
Omdat hij dit vlakbij de kooi van de valkparkieten doet gaan deze erg hard schreeuwen en kabaal maken waardoor ik dus wakker word en vlug naar de woonkamer ren.
wij wonen gelijkvloers dus ik ben er binnen paar seconden
Inmiddels heb ik het dus op deze manier 3 x kunnen voorkomen dat hij het in huis deed maar heb vervolgens wel de hond direct uitgelaten buiten waar hij dan direct zijn ontlasting deed.
vanochtend wilde hij weer zijn ontlasting doen toen ik wakker werd geschreeuwd door de valkparkieten.
ik was er dus weer op tijd bij en had besloten om hem in de bench te doen totdat ik hem uit ging laten(6.45 uur)
echter heeft hij een half uur later in zijn dbench de ontlasting gedaan.

als hij binnen zijn ontlasting doet is het ook altijd wat richting diarree; geen keutels in ieder geval maar ook weer geen waterige ontlasting.

ik heb al veel honden gehad en veel ervaring en heb dit nog nooit meegemaakt in deze vorm.
er is niks veranderd in de thuissituatie of iets anders waardoor hij stress kan hebben. hij heeft gemiddeld 3 x per dag ontlasting en deze is altijd goed dus het kan ook niet aan het voer liggen want dan zou hij er al veel eerder en vaker last van moeten hebben.

dus wie weet wat het is en hoe ik het kan voorkomen??

Tallout

Re: hond ineens niet meer zindelijk; ontlasting in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:01

Ik denk eerder dat hij gewoon echt nodig moet.

Zijn het vaste dagen waarop hij het doet, of kiest hij verschillende dagen in de week uit?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:04

Mijn hond was ook ong hetzelfde verhaal, die bleek Giardia te hebben. 10 dagen ontwormen (via de DA) en het was over.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:30

Mijn hondje heeft het op dit moment ook, maar dat komt omdat ze zo stom is om de mestkorrels van het gazon naar binnen te werken.....daar kan ze niet zo goed tegen en krijgt ze wat dunne ontlasting van die ze blijkbaar niet op kan houden. Dus voorlopig blijft ze even uit de tuin...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:31

even een bezoekje aan de DA brengen,misschien wat darmproblemen , kan diverse oorzaken hebben

denk dat de hond het net zo vervelend vind als jij

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:39

Eens met de anderen. Even langs de dierenarts. Dit heeft niets te maken met onzindelijkheid. Er is iets met de spijsvertering niet goed.
Zoiezo vind ik 3 keer per dag ontlasting best veel. Ik zou ander voer gaan proberen, want dat is dus toch niet zo goed als je denkt.;)

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:41

Het is duidelijk dat hij dan erg nodig moet, dus in zijn bench opsluiten is eigenlijk best zielig geweest want hij kon het gewoon niet ophouden.
Ik zou ook naar de DA gaan. En uit ervaring met mijn eigen (asiel) hond met hezelfde probleem, weet ik dat homeopathie goed kan helpen.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:46

Laika schreef:
Eens met de anderen. Even langs de dierenarts. Dit heeft niets te maken met onzindelijkheid. Er is iets met de spijsvertering niet goed.
Zoiezo vind ik 3 keer per dag ontlasting best veel. Ik zou ander voer gaan proberen, want dat is dus toch niet zo goed als je denkt.;)

3x ontlasting op een dag valt wel mee hoor. Mijn hondje doet dit ook bijna dagelijks zoals zoveel honden.
Maar ga met je hond even langs de da, want iets is er niet goed. Zal met één of ander medicijn zo opgelost zijn denk ik.
Je hond kan het gewoon écht niet ophouden en dan moet hij het wel binnen doen.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:56

Laika schreef:

Het is gemiddeld voor een hond om 2 a 3x per dag te poepen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:05

Chantal___ schreef:
Laika schreef:

Het is gemiddeld voor een hond om 2 a 3x per dag te poepen.

Dan heb ik 2 bijzondere hondjes die het slechts 1 maal per dag doen. Soms 2 maal, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:46

Laika schreef:
Dan heb ik 2 bijzondere hondjes die het slechts 1 maal per dag doen. Soms 2 maal, maar dat is meer uitzondering dan regel.

Dat kan best :). Het is ook een gemiddelde he. Het blijft natuurlijk per hond verschillend.
De mijne poept soms wel 6x op een dag (maar hij heeft dan ook vanalles)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:53

Ik denk ook eerder dat er iets met de darmen aan de hand is. Hebben jullie ook niets veranderd aan de tijdstippen van uitgaan of tijdstippen van voeren? Hoe laat krijgt hij zijn laatste voer?

Onze hond poept 3 tot 4 keer per dag. Krijgt wel nog steeds 3 keer per dag voer. Gaat per dag 4 keer uit om de behoefte te doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:05

Ik zou een bezoekje aan de dierenarts brengen en gelijk wat ontlasting meenemen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:10

Een hond die 2x daags eet, zou ook max 2x daags moeten poepen. Ik vind 3 - 6x per dag poepen echt schrikbarend veel en zou dan zeker de voeding eens nader beoordelen.

Je hond is zo te lezen niet onzindelijk, maar moet gewoon té nodig om het nog op te houden. In de bench opsluiten is dan echt een no go. Zéker als de hond ook nog eens wat diarree heeft. Giardia kan een oorzaak zijn, komt vaker voor bij asieldieren, is helaas lastig te behandelen. Weet je zeker dat de hond buiten niets snaait waar hij slecht op reageert?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:10

Chantal___ schreef:
Ik denk eerder dat hij gewoon echt nodig moet.

Zijn het vaste dagen waarop hij het doet, of kiest hij verschillende dagen in de week uit?

verschillende dagen; ooit 1 x per week; ooit 2 x per week ; ooit weer 2 weken niet

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:11

Iris82 schreef:
Mijn hond was ook ong hetzelfde verhaal, die bleek Giardia te hebben. 10 dagen ontwormen (via de DA) en het was over.

hoe ben jij of de da daar achter gekomen en vond je toen dan ook wormen in de ontlasting want dat heeft mijn hond namelijk niet

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:12

Laika schreef:

vind je 3 x per dag ontlasting voor een hond veel??
ik heb al jaren honden en dit is nu mijn 3e eigen hond en mijn vorige honden hadden ooit wel tot 5 x keer per dag ontlasting; en kregen de beste kwalitatieve brokken

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:15

joyce83 schreef:
Ik denk ook eerder dat er iets met de darmen aan de hand is. Hebben jullie ook niets veranderd aan de tijdstippen van uitgaan of tijdstippen van voeren? Hoe laat krijgt hij zijn laatste voer?

Onze hond poept 3 tot 4 keer per dag. Krijgt wel nog steeds 3 keer per dag voer. Gaat per dag 4 keer uit om de behoefte te doen.

nee, niks veranderd aan de tijstippen van uitgaan of tijdstippen van voeren
hij krijg sochtends tussen 6 en 7 uur brok en s avonds tussen 5 en 6 uur brok
en hij word minimaal 4 x per dag uitgelaten waarvan elke middag een grote wandeling van 1,5 uur
s avonds word hij tussen 10 en 11 uitgelaten en heeft dan altijd goede ontlasting

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:16

Chubby schreef:
Een hond die 2x daags eet, zou ook max 2x daags moeten poepen. Ik vind 3 - 6x per dag poepen echt schrikbarend veel en zou dan zeker de voeding eens nader beoordelen.

Je hond is zo te lezen niet onzindelijk, maar moet gewoon té nodig om het nog op te houden. In de bench opsluiten is dan echt een no go. Zéker als de hond ook nog eens wat diarree heeft. Giardia kan een oorzaak zijn, komt vaker voor bij asieldieren, is helaas lastig te behandelen. Weet je zeker dat de hond buiten niets snaait waar hij slecht op reageert?

maar als het dit is dan zou de hond er toch eerder last van moeten hebben? we hebben de hond nu al immers ruim 8 maanden

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:24

Giardia sluimert tot de weerstand lager is. Je ziet geen wormen.
Google er maar eens op, Giardia geeft meestal ook meer verschijnselen.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:37

als hij normaal gewone keutels heeft en op deze momenten dunne,vind ik het wel sneu dat je hem in de bench hebt gedaan,
hieraan kun je duidelijk zien dat hij last van zijn maagje heeft,zou dan zelfs een extra lange wandeling maken want grote kans dat hij vaker als 1 keer moet ;)

Kan het niet zijn dat hij soms buiten bijvoorbeeld stiekem wat eet en daar ziek van word,loopt die weleens los ?
Of eventueel iets wat jullie hem zelf geven,waar hij niet tegen kan? Krijgt hij veel verschillende dingen ? menseneten ?
Mijn eigen hond heeft een gevoelige maag,en afentoe geef ik hem iets waar hij niet tegen kan en gaat dan ook meteen aan de diaree,hij geeft het gelukkig goed aan als hij moet,maar dan moet hij ook echt heel erg (eerste beste bosje/boompje neemt hij dan)

Geeft hij verder thuis wel aan als hij naar buiten moet,of ga je altijd op vaste tijden ?

Zou zeker even langs de DA gaan om iets medisch helemaal uit te sluiten,
maar je zou ook als je er zeker van bent dat hij buiten niks eet,gaan bijhouden wat hij krijgt van jullie,maar dan ook helemaal precies,hondenkoekje,stukje kaas etc. etc.
op de dagen dat hij dan wat binnen heeft gedaan of wilde doen,vergelijken met elkaar.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:44

Zou natuurlijk ook stress kunnen zijn, wat verklaard dat hij dan breieige ontlasting heeft. Dus dat er s'nachts iets is wat hem onzeker maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:18

Hoi Tamaramt, ik vind drie keer per dag ontlasting ook erg veel, mijn bull heeft net aan één maal daags een drolletje.
Maar ik begrijp wel dat dit per hond kan verschillen, verschild ook per mens.
Ik zou hem als ik jou was laten onderzoeken door de DA (Of een potje ontlasting wegbrengen)
want zelf denk ik ook dat hij niet lekker in zijn buikje is als ik het zo lees, arme dier en arme jij.
Ik ben dit ook wel eens tegen gekomen bij thuiskomst, maar dan was ze wel ziekig.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 19:27

Chubby schreef:
Giardia sluimert tot de weerstand lager is. Je ziet geen wormen.
Google er maar eens op, Giardia geeft meestal ook meer verschijnselen.

mijn hond heeft verder geen andere verschijnselen en is gewoon energiek, speels enz
als een hond giarfia hebben ze langdurige diarree
maar mijn hond heeft ooit eens hoogstens 2 x ker per week zo n diarree dat hij het in huis doet en ooit ook weken niet
tevens heeft hij de andere keren per dag normale ontlasting

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 19:31

wij laten de hond op vaste tijden uit en de hond krijgt niks van ons in de vorm van menseneten
hij heeft namelijk een zeer gevoelige maag en word snel ziek
soms eet hij ook wel eens te snel zijn brok en dan geeft hij na een tijdje dus weer over(braken)
hij krijgt 2 x per dag brok en soms speciale hondenkoekje/knauwstick/dentastick
hij krijgt 2 x per dag speciale brokken van hills; deze heeft hij al bijna 1 jaar en de problemen zijn pas sinds 2 maanden ong ontstaan
hij loopt met wandelen 1 x per dag smiddags tijdens de grote wandeling los maar blijft in de buurt zodat we in de gaten kunnen houden of hij niks eet en dat doet hij ook bijna nooit

cocochanel schreef:
als hij normaal gewone keutels heeft en op deze momenten dunne,vind ik het wel sneu dat je hem in de bench hebt gedaan,
hieraan kun je duidelijk zien dat hij last van zijn maagje heeft,zou dan zelfs een extra lange wandeling maken want grote kans dat hij vaker als 1 keer moet ;)

Kan het niet zijn dat hij soms buiten bijvoorbeeld stiekem wat eet en daar ziek van word,loopt die weleens los ?
Of eventueel iets wat jullie hem zelf geven,waar hij niet tegen kan? Krijgt hij veel verschillende dingen ? menseneten ?
Mijn eigen hond heeft een gevoelige maag,en afentoe geef ik hem iets waar hij niet tegen kan en gaat dan ook meteen aan de diaree,hij geeft het gelukkig goed aan als hij moet,maar dan moet hij ook echt heel erg (eerste beste bosje/boompje neemt hij dan)

Geeft hij verder thuis wel aan als hij naar buiten moet,of ga je altijd op vaste tijden ?

Zou zeker even langs de DA gaan om iets medisch helemaal uit te sluiten,
maar je zou ook als je er zeker van bent dat hij buiten niks eet,gaan bijhouden wat hij krijgt van jullie,maar dan ook helemaal precies,hondenkoekje,stukje kaas etc. etc.
op de dagen dat hij dan wat binnen heeft gedaan of wilde doen,vergelijken met elkaar.