Schildpadkleur bij kitten, kater of poesje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schildpadkleur bij kitten, kater of poesje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:32

Kwam zomaar op mijn pad en ik kon het niet weerstaan, zit met een stel bejaarden hier in huis dus wat jongs kan helemaal geen kwaad, zou leuk zijn als het een maatje voor de hond wordt die stug door
beiden oudjes wordt genegeerd, wel getolereerd gelukkig.

En ja toen kwam dit............

Afbeelding

Kennis zei dat het een katertje was.....Ik heb altijd begrepen dat schilpadjes geen mannetjes konden zijn, en díe het wel zijn zouden steriel zijn maar uniek.
Belde ze vandaag....."M. ik denk toch dat het een vrouwtje is 8-), althans daar was haar dochter van overtuigd.'

Goed met veel pijn en moeite een naam gevonden, moet ik weer op zoek.
Wat is jullie ervaring met deze kleur bij katten?
(Gaat overigens om een kruizing pers/main coon)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Schildpadkleur bij kitten, kater of poesje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:34

Het is toch niet zo moeilijk om een kat te sexen? :+ Even kijken of ie een piepie heeft of niet en klaar is kees.
Schildpadjes bij katers komen wel vaker voor hoor :j Mijn tante heeft er zelf twee!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:37

Schilpad kan een kater of poes zijn..
Echter is een schildpad kater niet vruchtbaar.. een schildpad poes wel.. ;)

Het is wel een heel knap ding zeg :+:
Laatst bijgewerkt door Casarell op 30-03-10 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:38

Kan hem niet sexen, (Heb zelf kittens gehad hoor dus zou het moeten kunnen zien) maar door werk en drukte is het er niet echt van gekomen hem/haar beter te bestuderen omdat ik dr vanuit ging dat het geslacht al bekend was, namelijk een katertje.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:40

Wat een dotje. Of het een kater of poes is kan ik je niet mee helpen. Heb destijds allebei mijn (inmiddels ex-)katers ook als poes meegenomen. :')

Totdat ze zich gingen wassen.. toen ging er een belletje rinkelen. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:46

Wel een allerschattigst katje :+:

Idd de kleur komt bij beide geslachten voor, wel vaker bij poezen als katers.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:51

In principe kan schildpad bij een kater niet voorkomen. Het gen voor rood of zwart is geslachtsgebonden en komt op het X-chromosoom voor. Schildpad is een mix van zwart en rood pigment en komt voor alleen bij poezen, die twee X-chromosomen hebben, waarvan er in elke cel maar 1 aanstaat, en dat kan een rood óf een zwart gen zijn. Die mix geeft schildpad.

Schilpadkaters hebben een chromosoomafwijking en zijn XXY. Dat komt zelden voor (het heet Klinefelter syndroom bij mensen).

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:31

je kunt er eigenlijk wel vanuit gaan dat het een poesje is, schildpadkaters komen echt maar zelden voor.
Ook als het wel een kater zou zijn wel laten castreren, ze zijn niet allemaal onvruchtbaar

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:35

http://tortietom.nidoba.nl/tortietn.html

Een schildpadkater heet een Tortietom.

En ze komen wel degelijk, steeds vaker voor.
Lees bovenstaande site maar es voor de verdere informatie.

Ook zijn ze vaak wel gewoon vruchtbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:48

Wat grappig die uiteenlopende reacties, het kan dus nog alle kanten opgaan, zowel kater als poesje.
Nou we zullen het zien, wil zometeen een verzekering afsluiten dan vragen ze om een naam en geslacht :D
Vrijdag ga ik hem/haar ophalen dan weet ik meer, ik zie het wel vrij snel

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:50

Cayenne schreef:
Het is toch niet zo moeilijk om een kat te sexen? :+ Even kijken of ie een piepie heeft of niet en klaar is kees.
Schildpadjes bij katers komen wel vaker voor hoor :j Mijn tante heeft er zelf twee!

ik vind de doos zoeken makkelijk hoor

Maar ts ikke echte kattenkenner maak maar foto van de achterkant net onder het holletje dan zal ik wel ff zeggen wat het is 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:00

:)) tita :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:22

tita schreef:
ik vind de doos zoeken makkelijk hoor

Maar ts ikke echte kattenkenner maak maar foto van de achterkant net onder het holletje dan zal ik wel ff zeggen wat het is 8-)

Ga ik doen houd ik je aan dan moet alleen wel opassen dat ik de juiste foto plaats :+
Vrijdagavond loopt dat barrel hier rond hoop dat de honden en katten het net zo leuk vinden 8-)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:55

Ik heb 2 vrouwelijke schildpadjes. Is wel een leuke kleur :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:58

idd meestal zijn het vrouwtjes echter een mannetje kan maar zijn idd meestal niet vruchtbaar.
gewoon even kijken hoever de gaatjes achter van elkaar zijn... zijn ze dicht bij elkaar dan is het een poes, is het een mannetje dan zijn ze verder uit elkaar, echter is het wel beter te zien als je zowel mannetje als vrouwtje hebt.. :) mooi kitten

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:03

Ik heb ook een vrouwtjes schildpad. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of katerschildpadden ook voorkomen... Ik heb mij wel wijs laten maken dat lapjes altijd poesjes zijn en dat deze steriel zijn. Maar zowel mijn schildpad als mijn lap heb ik gewoon laten steriliseren en de dierenarts heeft mij toentertijd niet verteld dat dat niet hoefde omdat ze steriel zouden zijn... dus of dat klopt niet of ik ben gewoon belazerd door de DA :o 8-)
Het is i.i.g. wel een mooi poezenbeest, man of vrouw wat het ook blijkt te zijn ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:38

Ik ken alleen schildpad poesjes, maar zo te lezen bestaan katertjes ook. Vroegah zeiden ze ook dat rode katten altijd katers zijn, maar ben al genoeg poesjes tegengekomen. Zou dus niet zomaar aannemen dat het een poesje is :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:29

Hahaatje schreef:
Ik heb ook een vrouwtjes schildpad. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of katerschildpadden ook voorkomen... Ik heb mij wel wijs laten maken dat lapjes altijd poesjes zijn en dat deze steriel zijn. Maar zowel mijn schildpad als mijn lap heb ik gewoon laten steriliseren en de dierenarts heeft mij toentertijd niet verteld dat dat niet hoefde omdat ze steriel zouden zijn... dus of dat klopt niet of ik ben gewoon belazerd door de DA :o 8-)
Het is i.i.g. wel een mooi poezenbeest, man of vrouw wat het ook blijkt te zijn ;)

Tortiekaters zijn soms steriel.
Poezen niet hoor.

De verdeling van de kleur is niet van belang, een schildpad of een lapje vallen beiden onder de torties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:00

Bedankt weer voor julie reacties, stel het is een kater en steriel gaan ze dan evengoed sproeien?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:46

Chiqa schreef:
Bedankt weer voor julie reacties, stel het is een kater en steriel gaan ze dan evengoed sproeien?

zal je uit de dromen helpen zowel katers als poezen kunnen sproeien en sterker nog ze kunnen zelf sproeien als ze geholpen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:05

Dat weet ik Tita heb hier nog meer katten rondlopen, just a question.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:11

je weet niet of ze gaan sproeien dat kan je niet van te voren zeggen het kan afhangen van vele factoren de tijd zal het leren.

Hoeveel katten heb je en hoeveel ruimte is beschikbaar

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:15

Wat een scheeeetje. Zoals al gezegd over het algemeen is een schildpadje een dame, ik vind haar ook echt een vrouwekoppetje hebben. Maar goed, maak een kiekje en Tita helpt ons uit de droom ;-)

Maar goed, zo zijn rooien ook meestal mannetjes en heb ik zelf een aantal jaren 2 hele lieve roodwitte dames in mijn bezit gehad ;-)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:17

rood witte dames zijn geen uitzondering fargo maar juist hele rode dames daarvan zijn er maar heel weinig dat zijn juist mannen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:19

Tita ze lopen hier lekker buiten wanneer ze willen, verder woon ik in een eensgezinswoning, met twee andere katten en een hond.
fargo; vind ik vind het echt een katerkoppie hebben, mijn voorkeur ging al uit naar een poesje :)
We zullen het zien, ik vind alles best. Maar dacht even als ze niet vruchtbaar zijn ze ook niet zouden sproeien, zou mooi meegenomen zijn hoef ik niet te castreren.