Slakkenprobleem in aquarium. Kogeltje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Slakkenprobleem in aquarium. Kogeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:13

Titel zegt het al. Even de situatie schetsen:

Aquarium 60 liter met als bezetting:
aantal garnaaltjes
8 dwergcorydorasjes
1 betta man
10.000 posthoornslakjes :=
1 heule grote puntslak (die mag blijven, dat is Toos) :(:)

Aquarium 30 liter met als bezetting:
3 gupvrouwen
1 gupman

Om de een of andere reden zijn de posthoornslakjes zich explosief aan het vermenigvuldigen. Overal waar je kijkt zitten die krengetjes. B-)

Dus ik ben voor de meest simpele oplossing gegaan: stukje komkommer in de bak, met als verwachting dat ik die vanmorgen vol slakjes weer kon ophijsen. :)

Foute verwachting. >;)

Niet één slakje op de komkommer! :(

Mijn al lang gekoesterde wens... een kogelvisje... <3 en die eten toevallig ook slakjes. Deze hebben een zwaar beplante bak nodig, en dat is de 60 literbak ondertussen. Maar dan moet de betta eruit. Die zou dan in het 30 literbakje kunnen, maar dan moeten mijn guppen weer weg. En de cory's blijven in de 60 literbak, die wonen vooral op de bodem, zou dat gaan met een kogeltje?

In het 30 literbakje zou ik ondertussen ook een slakkenkweek op kunnen zetten om kogeltje van slakjes te blijven voorzien. :9k

Zou dat een oplossing kunnen zijn voor
a. mijn slakkenprobleem
b. mijn lang gekoesterde wens van een kogeltje.

help. :=

Sammetje_

Re: Slakkenprobleem in aquarium. Kogeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:18

Ik raad het je niet aan... mijn vriend heeft een aquarium met, jawel, een kogeltje. Mede aangeschaft om dezelfde slakken die jij hebt te verwijderen. Heel leuk en aardig. Kogel en baas tevreden... slakken wat minder. Gevolg; slakken zijn weg. Echter... mijn vriend had ook garnaaltjes. En helaas besloot Kogel dat garnalen ook erg smakelijk zijn... Alle garnaaltjes zijn dus inmiddels vermoord en opgegeten :\ ... dus in die zin raad ik het je niet aan. Tenzij je ook van je garnalen af wilt :D !

Wij hebben tevens een botia gehad en dat wilde aardig... succes! (Zie trouwens; http://www.dewinters.nl/overige/slakken.htm )

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:20

Kogelvis wordt bijna altijd afgeraden omdat als de slakken op zijn hij aan de andere vissen gaat knabbelen. Ook een hele goede slakken eter is bijv de clownbotia.
Laatst bijgewerkt door Lynske78 op 30-03-10 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:20

aha... maar ik zou het grootste aantal garnaaltjes ook in het 30 liter bakje kunnen zetten natuurlijk. Kunnen ze zich daar weer voortplanten als ze dat willen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:21

Lynske78 schreef:
Kogelvis wordt bijna altijd afgeraden omdat als de slakken op zijn hij aan de andere vissen gaat knabbelen. Ook een hele goede slakken eter is bijv de clownbotia.

Daarom zou ik dus een slakkenkweek opzetten, dat we dat probleem niet krijgen.

Clownbotia's... zijn die niet vrij groot?

*gaat ff googlen*

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:22

Citaat:
Een redelijk vreedzame scholenvis die voornamelijk in de schemering actief wordt, maar zich niet zo verstopt als de meeste andere Botia-soorten. Aangezien deze scholenvis meer dan 25 cm lang kan worden moet hij met minimaal 8 - 10 stuks gehouden worden in een ruim aquarium van minimaal 2 meter.

Scholenvis dus die ook nog vrij groot wordt.. en ik heb al een schooltje bodemvisjes.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:23

Clownbotia's moet je inderdaad niet aan beginnen. Die worden echt heel groot :j

Sowieso ben ik er niet zo voor om een vis te nemen om je slakkenprobleem op te lossen. Die puntslakjes zijn ook niet zo verschrikkelijk trouwens. Gaan in je bodem zitten, zorgen dat je bodem dus wat los blijft en niet helemaal dicht gaat zitten.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:24

Als je de garnalen overzet is het inderdaad niet zo'n heel groot probleem. Echter kan het wel zijn dat je kogel aan andere vissen gaat knabbelen. Dat hadden wij hier ook... vinnen zijn regelmatig aangevreten...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:27

_Tara_ schreef:
Clownbotia's moet je inderdaad niet aan beginnen. Die worden echt heel groot :j

Sowieso ben ik er niet zo voor om een vis te nemen om je slakkenprobleem op te lossen. Die puntslakjes zijn ook niet zo verschrikkelijk trouwens. Gaan in je bodem zitten, zorgen dat je bodem dus wat los blijft en niet helemaal dicht gaat zitten.

Oh, maar dat is ook niet de bedoeling! Daar ben ik ook op tegen. Vandaar ook de eventuele verhuizing van vanalles zodat kogeltje voor altijd kan blijven.

Het is meer een samenloop van omstandigheden, ik wil dat al heel lang, en nu heb ik OOK nog eens een slakkenprobleem.

Het zijn helaas geen puntslakjes, maar de posthoornslakjes die zich vermenigvuldigen.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:29

Als je toch niet veel vinnige vissen hebt kun je mss de Colomesus asellus proberen.schijnt een rustige soort te zijn. En hem eventueel bijvoeren.

peggyloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:30

Als je van het slakken probleem af wilt, zou ik een slakkenmiddel erin in doen. Zo ben je van je slakken af en hoef je ook niet met je vissen te zeulen. Een betta bij de gupman zetten zou ik niet doen, omdat dat over het algemeen niet goed gaat. Een betta ziet de gupman als rivaal en zal hem de dood injagen. Een clownbotia eet over het algemeen slakkeneitjes. Dus de slakken die er nu zijn zal hij niet eten allemaal.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:33

Posthoornslakjes. Daar heb ik er hier ook een heleboel van :P

Maar goed ik zou dan anders nog even flink googlen over wat een dwergkogeltje nodig heeft. Met wat voor soort vissen hij samen kan. Denk dat je via google betere/meer informatie krijgt dan op een paardenforum :P

Slakkenmiddels zou ik overigens niet aan beginnen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:33

Begint een kogeltje ook niet aan de vinnen van een gup als hij klaar is met de slakjes? Ik wil er nl ook al zo lang eentje.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 12:37

@peggyloos: betta bij guppen gaat niet gebeuren. Guppen gaan er dan uit, en betta krijgt het bakje voor zich.
slakkenmiddel wil ik niet aan beginnen, is me teveel chemische troep, en daarbij gaan de garnaaltjes er dan misschien ook aan.
clownbotia begin ik ook niet aan.

@Lynske: dat is misschien een goede tip, de rustigste kogelvissoort zoeken.

Ik ben overigens al lid van het aquaforum, en daar ga ik ook info inwinnen. Maar omdat ik hier toevallig in het bettatopic terecht kwam dacht ik, vraag ook eens.

peggyloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:58

Je zou ook een slakkenval kunnen proberen. De slakken kunnen er wel in maar niet meer eruit. Je lokt ze erin in met een voedertablet. Dit is geen chemisch middel maar juist heel vriendelijk. Alleen weet ik niet of je garnalen er ook in gaan dan. Hoe groot zijn je garnalen? Het is te proberen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:59

Koop dan een anetome helena. :j
Is behoorlijk bekend geworden de laatste tijd. Dit is namelijk een erg mooie slak, welke andere slakjes opeet.
De kans dat deze slak een plaag vormt is nagenoeg onmogelijk en deze slak valt in tegenstelling tot kogelvissen geen andere vissen lastig.

Had zelf ook een flinke slakkenplaag, erg leuk voor de plantjes :(:), twee van die slakkies erin gegooit en binnen no-time probleem opgelost :)

Ik vrees overigens wel voor het leven van Toos als je deze slak erin doet, waarschijnlijk zal zij ook een lekker maaltje worden :(:)
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 30-03-10 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:01

Idd een sla etende slak.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:03

@peggyloos: dat is een idee! Ik dacht dat mijn lokmiddelen uitgeput waren nu ze niet op de komkommer afkwamen, maar een voertablet is ook nog te proberen.

@Pikeur: dat is ook een idee!

Kijk eens aan: hoeft er misschien toch geen volksverhuizing en kan ik ooit een kogeltje in een bakje voor hem alleen gaan organiseren.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:06

Pikeur schreef:
Is behoorlijk bekend geworden de laatste tijd. Dit is namelijk een erg mooie slak, welke andere slakjes opeet.
De kans dat deze slak een plaag vormt is nagenoeg onmogelijk en deze slak valt in tegenstelling tot kogelvissen geen andere vissen lastig.

Had zelf ook een flinke slakkenplaag, erg leuk voor de plantjes :(:), twee van die slakkies erin gegooit en binnen no-time probleem opgelost :)

Ik vrees overigens wel voor het leven van Toos als je deze slak erin doet, waarschijnlijk zal zij ook een lekker maaltje worden :(:)

Tja... Toos zal dan maar weer moeten verhuizen naar het guppenbakkie....

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:11

die anatoma helena het meest effectief inderdaad... ze planten zich wel voort zolang er nog slakken te eten zijn... zijn die er niet meer dan houd dat ook op ;) anders zou je weer een slakke etende slakkenplaag krijgen ;)

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:12

Abeltje77 schreef:
Pikeur schreef:

Tja... Toos zal dan maar weer moeten verhuizen naar het guppenbakkie....

Lijkt me heel verstandig ja als je die wilt houden ;)
die anatoma helena zijn nog mooie slakjes ook vind ik zelf ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 13:20

Zooooo marktplaats doet wonderen, ik ga drie van die slakjes aanschaffen. Kan de betta fijn in zijn eigen huis blijven en hoeven de guppen (vooralsnog) ook nog niet weg.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:25

Abeltje77 schreef:
Zooooo marktplaats doet wonderen, ik ga drie van die slakjes aanschaffen. Kan de betta fijn in zijn eigen huis blijven en hoeven de guppen (vooralsnog) ook nog niet weg.

toppie...

Toch wel handig die forums tegenwoordig ;)
En ook marktplaats natuurlijk...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:29

Als je een paar keer je water ververst zijn de slakjes ook zo weg. Ik ga dan met een netje regelmatig langs de wanden en schep ze zo allemaal op en zet ze buiten in een bakje O:)

Ik had ook een gruwelijke plaag, maar na advies in de winkel een aantal keer mn water verschoond en nu helemaal geen last meer van. Als ik nu zie dat er weer een slakken 'boom' aan dreigt te komen doe ik mooi weer water verversen. Als er te veel nitriet in het water zit (of nitraat) dan komen die slakjes.

Ik heb ook zo'n slakkenetende slak gehad, bij mij deed ie weinig volgens mij, ik heb hem ook al een tijdje niet meer gezien, dus denk dat ie overleden is :P

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 13:33

het licht eraan hoe groot die puntslag is en de granalen zijn... een kogelvisje eet levend of dood voer...

als het kogelvisje alle slakjes opheeft kun je ook gewoon in de winkel ingevroren wormpjes/larvjes kopen...en dat per dag ofzo in het water gooien echter vinden veel andere vissen dit natuurlijk ook lekkerder dan droogvoer