Zelf angstig hondje scheren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Zelf angstig hondje scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:49

Hallo,

Ik heb ergens eind vorig jaar via marktplaats een klein boomer hondje overgenomen van iemand, dit omdat ik voor mijn oudere Boomer (11 jr) een vriendje of vriendinnetje zocht, we hadden wel 2 labradorpups maar die waren veeltste wild voor hem.

Toen kwam ik een advertentie tegen met een super leuke Boomer gratis af te halen, ze heette Doortje, afijn Doortje is hier komen wonen en is echt de beste vriendin voor mijn Boomer geworden die 2 zijn onafscheidelijk alleen is er een probleem en dat is dat Doortje heel erg mishandeld is bij haar vorige eigenaar (en ze is pas 4 jaar |( ) ze vind heel veel dingen eng, en piept heel gauw als je dr aait als ze het eng vind en ze kruipt meteen op dr ruggetje als je bv alleen zegt '' WAT is dat!''

Maar nu heeft ze dus lang haar en ik wil haar zelf gaan scheren net zoals ik het met mijn andere Boomer doe, heeft iemand tips om een angstig hondje te gaan scheren?

zou een muilkorfje handig zijn?

Laika

Re: Zelf angstig hondje scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:09

Een muilkorfje is alleen handig voor jezelf zodat ze jou niet kan bijten. Hiermee haal je natuurlijk niet haar angst weg, integendeel, ik denk dat het korfje zelf ook voor een behoorlijke dosis angst kan zorgen.
Ik zou met lekkers gaan paaien en dan telkens dichterbij met het scheermachientje.
Of het hondje naar een trimster brengen. Die hebben meer ervaring met dat soort dingen, en dan wordt deze nare ervaring niet aan jou gekoppeld.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:13

Waarom wil je haar eigenlijk scheren? Als er geen echte aanleiding is om haar te scheren en je verwacht dat ze het als heel angstig gaat ervaren. Dan zou ik overwegen om dit misschien niet te doen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 11:33

Ik moet haar wel scheren want ze krijgt onwijs lang haar en dat gaat heel snel in de klit,en dan ook nog eens vilten op de huid en op onze boerderij is dat niet handig. en ik wil het gewoon voorkomen
Mijn andere hondje scheer ik ook zelf dus heb er wel ervaring mee. en die vind het heerlijk zomers met normaal haar te kunnen lopen haha

bovendien wil ik het gewoon liever zelf doen omdat ik geen zin hem om haar een paar keer naar een trimster te moeten brengen ze is al zo bang voor vreemden.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:01

Laat haar eerst een gewoon wennen aan het geluid van van het scheerapparaat. Wanneer je het scheerapparaat aan zet beloon je haar tijdens het geluid. (door snoepjes, spelen of lieve woorden. Het is maar net wat je hond als een geweldige beloning ziet). Hierdoor leer je haar dat het geluid een prettig resultaat geeft. Als ze gewent is aan het geluid breng je langzaam het schreerapparaat dichter bij.Niet zo dicht dat ze in de stress schiet ,maar dat ze het verdraagd. Ondertussen beloon je weer. Dit bouw je op tot dat je het scheerapparaat bij haar kan houden. Daarna bouw je op dat je het scheerapparaat langs haar heen kan bewegen. Natuurlijk ook weer belonen. Daarna kun je het scheerapparaat aan zetten en haar borstelen zodat ze ook aan de druk went tijdens het geluid van het scheerapparaat.
Als ze dit ook verdraagd kun je langzaam beginnen met scheren.

Ik zou op deze manier proberen een angstige hond laten wennen aan het scheren.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 14:21

Annepaardoen bedankt voor je tip! zal hem vandaag alleen bij haar in de buurt houden en zien hoe ze erop reageerd

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:28

Wat vind ze van gewoon borstelen? Anders is het misschien een idee om eerst goed te laten wennen dat je met haar bezig bent doormiddel van borstelen en dan het scheerapparaat zoals annepaardoes zegt.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:30

Misschien kun je in het bijzijn van Doortje eerst je andere hondje scheren? Dan leert ze het geluid kennen en ziet ze gelijk dat het niks engs is.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:26

ik weet niet of je t erg vind dat je hondje een paar dagen een beetje voor aap loopt?
bij onze bange hond is alles een kwestie van wennen. dus wat ik zou doen is idd heel rustig eerst aan het geluid laten wenne. tevens ook aan een normale borstelbeurt, evt met scheerapparaat aan. daarna kun je dan elke dag een klein stukje scheren en flink belonen.
dus scheren in stapjes
dikke kans dat als je dit een paar maandjes vol houd, dus elke keer een klein stukje en als ze eenmaal op lengte is elke week een beetje 'nep'scheren ze volgend jaar t helemaal niet eng meer vind en dat t in één keer kan....

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:25

SecretLIN schreef:
Annepaardoen bedankt voor je tip! zal hem vandaag alleen bij haar in de buurt houden en zien hoe ze erop reageerd

Nog niet meteen dicht bij haar houden hoor. Zet het scheerapparaat maar eerst eens 5 m. van haar af aan en dan belonen. Dat is je eerste stap.
Bij een angstige hond moet je vooral tijd en geduld hebben. Succes! :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:48

Wat annapaardoes zegt, bedoelde ik ook.
Ik zou het scheerapparaat aangeschakeld ergens neer leggen en dan op een meter of 5 iets lekkers neerleggen. Zo telkens dichterbij het apparaat tot ze het er zowat vanaf moet pakken.
Of het scheerapparaat aangeschakeld vasthouden en de hond roepen, als ze komt wat lekkers aanbieden, of in ieder geval daar waar ze stopt.
Als je het scheerapparaat aangeschakeld opeens bij haar houdt heb je kans dat ze erg schrikt, dan ben je zomaar weer een eind terug.