Gewonde eend, wat te doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hahaatje

Gewonde eend, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 19:54

Op het grasveldje voor mijn huis loopt een eendenpaartje. Het mannetje lijkt een gebroken poot te hebben. Hij loopt er niet op, de poot houdt hij een beetje omhoog en de zwemvliezen hangen er slap bij. De eend maakt verder geen zieke indruk en eet ook gewoon. Afgelopen zaterdag zag ik de eend ook al rondstrompelen en het lijkt er niet op dat het beter wordt. Ik twijfel nu een beetje, moet ik hiervoor de dierenambulance bellen? Rukken zij überhaupt wel uit voor een gewonde eend? Verder lijkt het mij ook dat, als ze wel komen voor deze eend, dat ze het gezonde vrouwtje niet meenemen en dan worden man en vrouw dus uit elkaar gehaald, dat zou ik ook sneu vinden omdat het lijkt alsof ze zich nog wel redden...

Zijn er misschien mensen die bij de dierenambulance werken en mij kunnen adviseren wat ik nou het best kan doen? Bellen of gewoon de natuur zijn gang laten gaan (ook al gaat dat laatste weer tegen mijn natuur in... :o)

Narya

Re: Gewonde eend, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:55

Is er geen vogelopvang in de buurt?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:01

Volgens mij haalt de dierenambulance alleen dieren op die al gevangen zijn.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:31

Dat hangt heel erg van de regio af. Er zijn dierenambulances waar ze veel moeite doen ook om dieren in problemen te vangen, er zijn regio's waar ze een wild dier dat jij in een doos hebt zitten niet eens op willen halen. En dan nog dierenambulances daar tussenin.

Maar als de eend zich lijkt te redden, mee kan komen met de groep en aan eten kan komen, dan is het niet heel waarschijnlijk dat ze in actie komen.
De poot kan gebroken zijn, maar als het een gesloten breuk is en er geen ontsteking bij komt kan het zijn dat het (scheef) aan elkaar groeit en dat de eend zich er prima mee kan redden.

Kan hij nog strompelen er op, of bungelt het pootje echt slap?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:41

Je woont in Rotterdam zie ik. Je zou dus even kunnen bellen met Vogelklas Karel Schot. Zij zullen je raad kunnen geven of zelfs iemand sturen om het koppeltje mee te nemen. Als zij van mening zijn dat je het gewoon moet laten gaan, zullen ze je dat wel vertellen.
http://www.vogelklas.nl/

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 09:54

Ik zal inderdaad Karel Schot even bellen straks om te vragen wat ik nu het best kan doen!
De eend lijkt zich nog wel te kunnen verplaatsen. Ik zie ze steeds op een ander plekje in de wijk. Met lopen gebruikt hij de poot wel voor evenwicht maar als hij stil staat dan houdt hij de poot omhoog.