Hondenbeleid.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weissjee

Hondenbeleid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 17:04

Hee Bokkers :).

Wij, hier in Zutphen, hebben een hondenbeleid. Hij is sinds 2010 aangepast en strenger geworden. Je moet alle poep van de honden opruimen en de honden mogen alleen los in losloop gebieden. Naar mijn mening zijn de losloopgebieden te klein en onveilig. Bijvoorbeeld dicht bij een drukke weg en het is gewoon een veld en dus niet echt een ''rondje'' op te lopen. Eigenlijk moet je dan een hond hebben die graag achter een balletje aanrent of met een andere hond spelen. Nou mijn hond houdt niet van balletjes en kan niet met elke hond goed overweg.
Wij hebben hier ook de IJssel stromen dus mooie uiterwaarden waar je uren kan wandelen :). Mooi niet dus, een wijk van Zutphen aan de andere kant van de IJssel heeft 2 mooie losloopgebieden. Maar aan de kant van de ''stad'' mogen de honden dus niet loslopen. Ik baal hier best wel van. Ik kan mijn hond niet meer ''ontspannen'' loslaten omdat ik moet uitkijken voor de politie ;). Ik snap natuurlijk wel dat de poep moet worden opgeruimd en dat op bepaalde plekken de honden niet meer loslopen. Maar de losloopgebieden zijn best wel oneerlijk verdeeld, al zeg ik het zelf.

Wat vinden jullie hier nou van? En hoe zit het met de honden bij jullie? OF ben ik nou een zeur? Ik gun mijn hond gewoon soms een lekker stukje wandelen :).

Laika

Re: Hondenbeleid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:25

Bij mij in het dorp mogen de honden ook niet los lopen, en ook wij moeten uitwerpselen opruimen. Uitlaatplaatsen zou ik niet weten eigenlijk, ik woon in het buitengebied.
Ik ga altijd met de auto naar het wandelgebied. Nu is dat ook maar 2 kilometer, dus dat is ook lopend te doen, maar dat zijn van die binnenwegen waar minstens 60km gereden wordt. Dat loopt niet zo prettig, zelfs niet met hond aangelijnd.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 21:30

Hier hetzelfde hoor. Er zijn hier helemaal geen losloopgebieden, maar wel uitlaatgebieden zonder opruimplicht.

Nu lopen mijn honden vrijwel altijd los en we gaan ook wel naar grotere losloopgebieden in de buurt met de auto. Gelukkig doen ze hier (nog) niet zo moeilijk, de gemeente heeft ons meerdere losloopgebieden beloofd, maar die zijn er gewoonweg niet. Alleen omdat de gemeente hierin verzuimd, ga ik mijn honden hun vrijheid (nja...vrijheid ontnemen we ze natuurlijk wel :D, maar losloopvrijheid) niet ontnemen. Dan riskeer ik die boete wel...

Honden moeten ook gewoon lekker los kunnen lopen vind ik, spelen, energie de vrije loop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:43

Ik ben de afgelopen tijd veel verhuisd, en heb het hondenbeleid in verschillende gemeentes kunnen "proeven"....

In mijn ouderlijk huis hadden we het geluk, dat we op 1,5 minuut lopen een prachtig uitgestrekt park hadden, waar een groot losloopgebied was. En een veldje om te poepen/plassen zonder opruimplicht.
Ideaal!

Het huis daarna, vrijwel geen losloopgebieden. Ook geen bos in de omgeving ofzo...
Dus alleen de mogelijkheid om langs de randen van kinder speelplaatsen en parken te poepen/plassen, mét opruimplicht.
Je moet een zakje bij je hebben daarvoor. Kun je die niet tonen, dan kreeg je gelijk 75,- euro boete.
Dus altijd een zakje aan de riem daar...

Daarna ben ik verhuisd en kwam ik terecht in een wijk met redelijk veel groen, maar verboden voor honden. Dat was dus ook waardeloos.
Dus ook daar kon je eigenlijk alleen op de stoep plassen/poepen en met opruimplicht.

Nu ben ik (voorlopig voor de laatste keer gelukkig) weer verhuisd, en ik zit hier weer ideaal.
Er zit maar 1 huis tussen ónze woning en het honden losloop gebied! Ik heb er vanaf deze kamer zelfs uitzicht op. Heerlijk!

Wel een opruim plicht maar dat vind ik niet erg.

Wat ik wel jammer vind, is dat het langs een best drukke weg is, en er geen hek ofzo is geplaatst.
Maar er zijn hier ook genoeg andere gebieden in de omgeving waar je lekker kunt wandelen. Al zijn sommige gebieden in het weekend gesloten (lekker handig) voor honden, en is er 's zomers zelfs een volledig hondenverbod.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:59

Ook hier is het strenger geworden.
Al moet ik zeggen dat ik helemaal niets snap van het kaartje wat ze hebben meegestuurd. Naar mijn mening en die van mijn buren mag je hond loslopen langs het kanaal hier (een leuk wandelparkje). Volgens de politie/ wijkagent geld het alleen voor een ander deel achter ons.
Het is verwarrend. Poepzakjes heb ik altijd mee en als mijn hond poept op plekken waar het echt in de weg ligt voor anderen haal ik het absoluut weg.
Maar mijn hond moet zover mogelijk de bosjes in, tussen alle struiken. Ik duik daar dus niet achteraan.
Het is jammer dat het zo streng is allemaal, maar ook wel begrijpelijk. Er zijn mensen die hun hond voor je deur laten poepen en te beroerd zijn om het even op te ruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:00

Dan pak je toch de auto en gaat er op uit?
Hier in de wijk een overvloed aan losloopgebieden, kan er uren dolen (Woon in de polder) maar pak om de dag toch wel de auto om naar het bos, duin of strand te gaan. In de winter ga ik zelfs elke dag.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:05

ik heb geluk, bij ons is geen opruimplicht, en honden mogen (volgens mij) overal loslopen, en er is ook geen politie hierzo :)
aan het eind van de straat heb ik een groot natuurgebied waar mn hond lekker kan rennen zonder gevaar voor auto's.
Ik ben heel blij met deze situatie.

Als het zover zou komen dat mijn hond niet meer los zou mogen en er allerlei regeltjes zouden komen, en ik bij elke wandeling bang zou moeten zijn om politie tegen te komen zou ik geen hond meer willen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:09

Toen ik nog in Nijmegen woonde kwam er ook een opruimplicht (waar ik mij nog nooit aangehouden heb ookal had ik wel zakjes bij :+ ) de dichtsbijzijnde prullebak was niet echt in de buurt en het onhygienische poepplaatsje ook niet echt op de route. Wel hadden we een bos in de buurt waar wel lijn-plicht gold, maar waar niemand zich aan hield.

Nu hebben we gelukkig nergens last meer van :+ alleen in het jachtseizoen moeten we de honden aan de lijn houden, lang leven het wonen buiten de bebouwde kom...

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 21:10

Chiqa schreef:
Dan pak je toch de auto en gaat er op uit?
Hier in de wijk een overvloed aan losloopgebieden, kan er uren dolen (Woon in de polder) maar pak om de dag toch wel de auto om naar het bos, duin of strand te gaan. In de winter ga ik zelfs elke dag.

ehuh. Zal mams niet blij mee zijn. Ben nog maar 15 en pak dus niet zomaar even de auto. Haha :))

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:38

In Delft hebben ze dat wel mooi gedaan.
Vroeger betaalde je zoals bij de meeste gemeentes hondenbelasting maar na in voering van hondenuitlaat plaatsen(waar je zelf niet hoeft op te ruimen) en ren velden(uiteraard schaars) is de hondenbelasting komen te vervallen.

Nou hebben mijn ouders geluk dat er vrijwel om de hoek ruimte is en op 10 minuten lopen een park dus dat is wel in hun voordeel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:24

Bekend probleem. Hier ook een opruimplicht en een heel erg beperkte losloopmogelijkheid. Een loopt door een woonwijk langs de straat en de andere is een dijk waar je je nek breekt over de honden en fietsers en hysterische hondenbazen met hun hond krampachtig aan de riem. Dat loopt ook niet echt fijn.

Maar aan de overkant ligt een nieuw aangelegd fietspad zonder huizen of dieren die er naast lopen van 20 km waar de honden helemaal niet mogen komen vanwege een hondenhatende dijkgraaf. Maar steeds minder mensen houden zich aan het verbod. :P

Willen we de honden echt fijn laten rennen moeten we of heel laat op de avond of bij stromende regen in de buurt laten rennen omdat het dan rustiger is met mensen. of we moeten helaas de auto pakken naar het bos waar ze wel flink mogen losrennen. Als tussenmogelijkheid hebben we maar looplijnen aangeschaft zodat ze een beetje kunnen spelen nog, dat is weer beter dan niets.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 17:48

karuna schreef:
Bekend probleem. Hier ook een opruimplicht en een heel erg beperkte losloopmogelijkheid. Een loopt door een woonwijk langs de straat en de andere is een dijk waar je je nek breekt over de honden en fietsers en hysterische hondenbazen met hun hond krampachtig aan de riem. Dat loopt ook niet echt fijn.

Maar aan de overkant ligt een nieuw aangelegd fietspad zonder huizen of dieren die er naast lopen van 20 km waar de honden helemaal niet mogen komen vanwege een hondenhatende dijkgraaf. Maar steeds minder mensen houden zich aan het verbod. :P

Willen we de honden echt fijn laten rennen moeten we of heel laat op de avond of bij stromende regen in de buurt laten rennen omdat het dan rustiger is met mensen. of we moeten helaas de auto pakken naar het bos waar ze wel flink mogen losrennen. Als tussenmogelijkheid hebben we maar looplijnen aangeschaft zodat ze een beetje kunnen spelen nog, dat is weer beter dan niets.

Ik beken, ik houd me er ook niet aan! Er word haast niet gecontroleerd en niemand ruimt iets op. Nouja, de helft niet. Ik heb zoiets, als er niet gecontroleerd word en niet doet, waarom ik wel :o ? Ik vind het niet erg om de poep op te ruimen, maar waarom zou ik het doen en alles er toch al mee vol licht?

Ook ga ik gewoon tegen de regels in naar de IJssel met mijn hond. Ze mag van mij los en lekker rennen, zolang er ook andere mensen lopen met hond los :P.

Wanneer er betere controle komt en betere losloop plekken weet ik zeker dat meer mensen er naar gaan luisteren :).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:26

De poep ruimen we wel op vind ik wel zo fris. Al zouden we de enige zijn. Kwa Ijssel zitten we in hetzelfde waterschap met hun erg stricte beleid. Waterschap rijn en ijssel is wat krampachtig over honden geloof ik. Hier lopen steeds meer mensen over het nieuwe stuk fietspad met hun hond. Maar de controle erop wordt steeds strenger helaas.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:27

bij ons ook overal poep ruimen, behalve op uitlaatstroken. daarbij een paar klein loslaatveldjes aan drukke fietspaden.. de afrastering is 30cm hoog, dus mijn hond springt daar zo overheen. mijn honden moeten dus overal aan de lijn......