Hoe kan ik zien dat mijn (indische loop)eend broeds is?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

Hoe kan ik zien dat mijn (indische loop)eend broeds is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 14:13

Wie kan mij helpen met deze vraag?
Wij hebben nl een koppeltje rondlopen en ik heb vorig jaar ook gezien dat het vrouwtje in de vijver gedekt is en waarschijnlijk nu ook weer regelmatig want ze zwemmen weer veel.
Mijn indische loopeend is inmiddels bijna een jaar oud en legt al vanaf september vorig jaar eieren, daarna even niet vanwege de rui en de kou en nu is ze sinds een paar weken weer begonnen.
Aangezien er regelmatig mensen bij ons komen die ook heel graag "zo'n eend" willen zouden we het leuk vinden als we jongen van ze zouden krijgen.
Maar hoe werkt dat bij deze eenden? Gaan ze eerst een nest bouwen? of verzamelen ze eerst eieren voordat ze erop gaat zitten broeden? En wat is de broedperiode van deze eenden?

Nickeltje

Re: Hoe kan ik zien dat mijn (indische loop)eend broeds is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:22

Ik ken deze eendsort niet, dus ik weet niet zeker of ze anders "werkt" dan andere eenden.

Maar de eenden die ik ken, die maken een nest, leggen dat vol met eieren (afhankelijk van de soort leggen ze elke dag of om de andere dag een ei) en als het aantal eieren bereikt is dat de eend wil hebben, dan pas gaat ze zitten en echt broeden...

Legt ze nu de eieren in een nest, of een beetje rommelig hier en daar?

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 14:25

Dat is het probleem want kan ook niet echt veel over de Indische loopeend vinden wat betreft het broeden ed.
Maar ze heeft een soort kuiltje gemaakt maar dat is al een tijdje geleden en er wat takjes buxus bij gelegd maar dat stelt niks voor, ze legt ze wel allemaal netjes daar terwijl ze ze voorheen altijd zomaar ergens neerlegde maar kan ook miss wel komen omdat we ze nu laten liggen. Ik zal even een foto maken van de eieren dan is het iets duidelijker.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:27

Maar doet ze verder iets met die eieren als veertjes plukken en ze daarmee bedekken?

Wij hebben in de opvang regelmatig allerlei loopeenden (van die standaard) maar het vrouwtje wat we nu hebben heeft de eerste 2 jaar overal eieren gelegd, soms 2 of 3 eieren bij elkaar en dan weer op een andere plek, nooit echt een nest gemaakt.
En pas vorig jaar, na 3 jaar heeft ze een echt nest gemaakt en een nest uitgebroed en de jongen grootgebracht.
Geen idee wat er met die eend was, altijd een mannetje bij, soms 2 en altijd toegang tot bouwmateriaal voor een nest, dus daar kan het niet aan liggen...

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 14:54

Hier een paar foto's van Ferdinant, Jodocus en de eieren, misschien wordt het zo wat duidelijker.
Het "nest"
Afbeelding
Ferdi & Docus
Het complete plaatje Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:19

Hm... nogal kaal nest...
Als je wat hooi geeft ofzo, doet ze daar wat mee?

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 15:24

Ze kan naar binnen en daar ligt stro. Maar als we wat buitenleggen doet ze daar ook niks mee.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:35

Hm... vaag...
Misschien is ze nog niet aan een nestje toe of komt dat later in het seizoen...
Ik weet het verder niet, misschien iemand anders hier op Bokt.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 15:57

Zou best kunnen, denk als ze vanavond nog niet begonnen is dan haal ik de eieren weg en stop ze in de broedmachine.
Enig idee hoelang na het leggen dat dat nog kan? Ze zijn waarschijnlijk niet gekeerd.